Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Bizar reddingsplan ING kost circa 2.000 euro per Nederlander. Laat dit absurde feit goed tot u doordringen en kom in opstand!

208 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 11 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 januari 2009 13:55
    quote:

    TATAN schreef:

    [quote=BJL]
    Bedenk dat Q4 een zeer slecht kwartaal was voor (hypotheek)schuldpapier:

    Q3 verslag ING:
    ---------------
    ING’s Alt-A portfolio was fair valued at
    75.0% of amortised costs at the end of
    the third quarter, down from 82.7% at 30
    June.

    Eind september waardeerde ING het papier zelf al op 75%. Gaat nog een stuk vanaf in Q4 (waarschijnlijk iets meer dan 7% in Q3 gezien de marktontwikkelingen) dan kom je snel op 65%.

    Helaas gaf ING bij Q4 update nog niet deze cijfers, die zullen wel pas bij het jaarverslag beschikbaar komen.

    Toch fijn dat je ze dan mag herwaarderen naar 90%.

    [/quote]Dat scheelt een koersval naar 2 euro..

    Ze ringelore je waar je bij staat.
  2. jrxs4all 27 januari 2009 17:14
    quote:

    BJL schreef:

    [quote=jrxs4all]
    Dat laatste geldt ook als de overheid de leningen ook echt had gekocht (wat nu niet is gebeurd) tegen marktwaarde. Bovendien had de afschrijving er dan waarschijnlijk voor gezorgd dat er ook nog een keer een kapitaalsinjectie nodig was.

    Of 65% realistischer is dan 90% vind ik moeilijk te beoordelen. Aan een marktwaarde heb je alleen wat als er een goed functionerende markt is voor de desbetreffende effecten, dat is nu niet zo.
    [/quote]

    Tsja, de ambtenaren van financien denken dat ze volledige openheid van boeken hebben gezien. Zouden ze werkelijk in een week/weekend alle honderduizenden onderliggende hypotheken hebben gecontroleerd (inkomen/vermogen hypotheekgevers, waarde onderpand)? Dat lijkt me niet. Dat zij denken te weten dat de waarde hoger is dan de marktwaarde maakt me erg bang.

    En dat de regeling nu geen cash koopt vind ik geen voordeel. Bos schrijft een put en koopt een call en begrijpt niet zo goed de onderliggende risico's.

    Die komen ook pas naar buiten als hij weer is afgetreden. Wie dan leeft, wie dan zorgt?
    De eerste toelichting van Bos, ik denk dat hij volledig gelijk heeft. Waardering op marktwaarde in een niet functionerende markt is fout. Waardering op economische waarde is een veel beter principe, deze les kunnen we er uit leren.

    "Volgens de minister geeft de transactie aanleiding voor discussie over de boekhoudstandaard voor moeilijk verhandelbare beleggingen. "Op deze concrete portefeuille is tot nu toe elke dollar afgelost die moest worden afgelost", stelt Bos. "Toch wordt hij niet vertrouwd in de markt. Als je een product niet kunt verkopen in de markt, is die marktwaarde laag, of zelfs nul", stelt Bos, "terwijl de economische waarde optimaal is, want al het geld komt binnen. Maar toch mogen ze het niet als economisch gezonde portefeuille op de markt zetten."

    Volgens de boekhoudregels moet je producten op marktwaarde waarderen. De enige oplossing is dan om de portefeuille over te dragen aan de staat, die wel op economische waarde kan waarderen.

    De minister zegt te verwachten dat een aantal landen hetzelfde gaat doen als Nederland en hoopt dat daardoor het besef zal toenemen dat in de huidige financiele crisis wordt versterkt door een boekhoudkundig element.

    "Als dit soort transacties ook andere landen en andere partijen helpen om dat te doorgronden, dan zijn we misschien beter in staat om dat ook veranderd te krijgen", aldus Bos.

    Volgens Bos werd in Europa en de VS al gekeken naar mogelijkheden om de regels voor zulke illiquide beleggingen te wijzigen.

    Wat betreft de risico's voor de belastingbetaler van de ING-deal zegt de minister dat deze "niet nul" is. "In 75% van de gevallen kan het de belastingbetaler zo'n EUR2mrd opleveren, in 25% van de mogelijke scenario's gaat het mis en zou het zo'n EUR600 miljoen kosten", aldus de minister die dat als een redelijke risicoverdeling omschrijft.

    De Alt-A-portefeuille is tot op postcodeniveau bekeken, waardoor men uiteindelijk een reele inschatting kan maken van de economische waarde van de portefeuille, stelt Bos."

  3. jrxs4all 27 januari 2009 17:31
    De uitgebreide toelichting is er en inderdaad, de constructie is zo gekozen om de staatsschuld niet te laten oplopen.

    Complimentje voor Bos en de betrokken ambtenaren.

    -/-

    Met deze brief wil ik de Tweede Kamer nader informeren over de ontwikkelingen van het afgelopen weekeinde met betrekking tot ING Groep N.V. (hierna: ING).

    In deze brief wordt de volgende indeling gehanteerd.

    1. Inleiding
    2. Reden voor de back-up faciliteit van de staat aan ING
    3. Toelichting op de back-up faciliteit van de staat aan ING
    4. Maatregelen en governance
    5. Begrotingsconsequenties
    6. Concurrentieaspecten

    Hoogachtend,
    de minister van Financiën,

    Wouter Bos



    1. Inleiding

    Over de ontwikkelingen op de financiële markten heb ik de afgelopen periode uitvoerig met u van gedachten gewisseld. Ik heb u toegelicht dat de Nederlandse overheid verschillende maatregelen heeft getroffen die ertoe bijdragen dat de rust op de financiële markten wordt hersteld. In dat verband (i) is de overheid in oktober en begin november 2008 overgegaan tot kapitaalversterking van enkele financiële instellingen, (ii) is een garantieregeling van € 200 miljard opgezet teneinde het interbancair verkeer op gang te brengen en (iii) zijn verschillende maatregelen genomen om de reële economie te stimuleren.

    In november en december 2008 verslechterden de marktomstandigheden wereldwijd drastisch; het vierde kwartaal van 2008 was voor investeringen in bedrijfsobligaties en aandelen het slechtste kwartaal in meer dan 50 jaar. Dit is in verschillende landen aanleiding geweest om de eerder genomen maatregelen uit te bouwen. De aandacht gaat hierbij in het bijzonder uit naar maatregelen die onzekerheden over niet liquide activa van financiële instellingen reduceren. Ook de Nederlandse overheid heeft hiertoe - in goed overleg met DNB - afgelopen weekend besloten door ING een ´Illiquid Assets Back-up Facility´ (hierna: back-up faciliteit) te verlenen met betrekking tot gesecuritiseerde hypotheekproducten. Door deze faciliteit delen de staat en ING - na een eerste afwaardering door ING van de portefeuille - gezamenlijk in de winsten en verliezen met betrekking tot de Alt-A portefeuille van ING in de verhouding 80% (staat) - 20% (ING). Met deze brief wil ik u nader informeren over deze back-up faciliteit.

    2. Reden voor de back-up faciliteit van de staat aan ING

    ING is en blijft een gezonde instelling met een sterke kapitaalbasis met een core tier 1 ratio van 7,1% en een tier 1 ratio van 9,1 % ultimo 2008, maar ING is wel een instelling in zwaar weer. Evenals andere wereldwijd opererende financiële instellingen heeft ING te maken met uitzonderlijke omstandigheden. De financiële markten blijven zich kenmerken door onrust, onvoorspelbare liquiditeitsbewegingen en een volatiele beurs. Wereldwijd zijn (financiële) instellingen genoodzaakt tot forse afwaarderingen over te gaan en omvangrijke verliezen te nemen. Er is sprake van uitzonderlijke omstandigheden waarbij de handel in bepaalde activa grotendeels ontbreekt.

    De afgelopen periode hebben overheden wereldwijd maatregelen getroffen om de economie te stimuleren en het vertrouwen in het financiële systeem te herstellen. De aanpak van overheden was in eerste instantie gericht op het versterken van het kernkapitaal van financiële instellingen. In november en december 2008 richtte het internationale denken zich op een aanvullende aanpak. Inmiddels is algemeen gedachtegoed dat financiële instellingen baat kunnen hebben bij een oplossing voor niet liquide activa. Verslechterende marktomstandigheden hebben ertoe geleid dat de ontwikkelingen in een stroomversnelling zijn geraakt. Zo hebben diverse overheden, waaronder de Amerikaanse en de Britse, recentelijk een oplossing aangekondigd variërend van een garantie tot een volledige koop van niet liquide activa. Geen van deze aankondigingen heeft overigens tot op heden geresulteerd in een concrete afspraak met een concrete financiële instelling. De back-up faciliteit die de Nederlandse staat met ING is overeengekomen past in dit internationale kader, maar is specifiek toegesneden op de situatie van ING.

    De back up faciliteit richt zich op de gesecuritiseerde hypothekenportefeuille (de Alt-A portefeuille) van circa € 30 miljard ($ 39 miljard). Deze portefeuille is momenteel niet liquide (geen handel) met als consequentie dat de marktprijs niet noodzakelijkerwijs de economische waarde vertegenwoordigt die de portefeuille heeft. De Alt-A portefeuille is volgens de internationale boekhoudstandaarden van IFRS geboekt als 'available for sale'. Dit betekent dat schommelingen in de marktwaarde direct in het eigen vermogen moeten worden verwerkt: een daling in de marktwaarde resulteert in een afboeking van het eigen vermogen. Onder normale marktomstandigheden is dit een gebruikelijke praktijk. In de huidige marktomstandigheden, met een groot verschil tussen de marktwaarde en economische (intrinsieke) waarde, ontstaan afboekingen via de negatieve herwaarderingsreserve die geen recht doen aan de economische realiteit. En na grondige analyse door onafhankelijke experts blijkt dit het geval bij de Alt-A portefeuille. De back-up faciliteit zorgt ervoor dat de verlagingen van het eigen vermogen via de negatieve herwaarderingsreserve die geen recht doen aan de economische realiteit ongedaan worden gemaakt. Hierdoor kan de eerdere kapitaalversterking door de Staat van € 10 miljard beter haar werk doen en is ING beter in staat haar intermediairfunctie op de kredietmarkt te vervullen. In dit kader heeft ING zich dan ook gecommitteerd tot het verstrekken van € 25 miljard additioneel krediet aan Nederlandse bedrijven en particulieren.

    3. Toelichting op de back-up faciliteit van de staat aan ING

    De back-up faciliteit maakt gebruik van de verschillende boekhoudkundige benaderingen die de Staat en ING hanteren. Het is een constructie die gedefinieerd is rond kasstromen. Met deze kasstromen wordt een aankoop gesimuleerd. In juridische termen vindt echter geen aankoop plaats. Het gevolg van deze constructie is dat voor de Staat een instroom en uitstroom van kasstromen ontstaat en als zodanig wordt geboekt, terwijl onder de boekhoudkundige regels van IFRS ING de constructie in economische termen kan boeken als verkoop aan de Staat. Voor de gesecuritiseerde hypothekenportefeuille van ING kent de back-up faciliteit de volgende kenmerken;
    - ING blijft eigenaar en beheerder van de portefeuille (dus geen koop door de staat);
    - ING heeft de portefeuille éérst afgewaardeerd met 10% tot een bedrag van USD $ 35 miljard (90% van $ 39 miljard).
    - De staat en ING delen vervolgens de winsten en verliezen in de verhouding (80%-20%);
    - De staat ontvangt van ING 80% van de kasstromen die uit de portefeuille voortkomen. Dit zijn de rentebetalingen van de hypotheekhouders, aflossingen van hypotheken en vervroegde aflossingen van hypotheken.
    - De staat voldoet aan ING via een jaarlijkse kasstroom een funding fee voor de Alt A portefeuille. De omvang van deze fundingfee bevat een vaste component van 3% en een variabele component (Libor).
    - De staat betaalt aan ING een management fee voor het beheer van de portefeuille van $ 925 mln in netto contante waarde.
    - ING voldoet aan de staat een garantiefee voor het overnemen van het risico van $ 85 mln per jaar over 10 jaar (alle bedragen in dollars).

    Alle stromen samengenomen levert dit in het (door de externe adviseur gede
  4. jrxs4all 27 januari 2009 17:33
    ....
    Alle stromen samengenomen levert dit in het (door de externe adviseur gedefinieerde) base case scenario (het meest waarschijnlijke scenario) een jaarlijkse positieve netto kasstroom op voor de staat. In het stress case scenario zullen er jaren zijn met een negatieve netto kasstroom voor de staat. De kans op base case of beter is circa 75% en de kans op stress case is circa 25%. De geschatte winst in base case is $2 mrd en het geschatte verlies in de stress case is $ 600 mln. Conclusie: als het gaat zoals we verwachten verdient de staat $ 2 mrd en als het zwaar tegenzit verliest de staat $ 600 mln.

    Waarom deze structuur?
    Met deze unieke maatregel is conform de boekhoudregels van IFRS een middenweg gevonden tussen enerzijds het kopen van de portefeuille door de staat, en anderzijds het garanderen van de portefeuille.
    • Het opkopen van de portefeuille zou direct een grote investering van de staat vergen en leiden tot een toename van de staatsschuld. Daarnaast zou de staat vol in de wind staan voor alle risico's van de portefeuille.
    • Het garanderen van de portefeuille zou, in tegenstelling tot kopen, niet direct leiden tot een stijging van de staatsschuld, maar realiseert niet de voordelen voor ING in de vorm van het ongedaan maken van de negatieve herwaarderingsreserve. Bij een garantie ontstaan ook geen winstkansen voor de staat.

    De gekozen back up faciliteit zit tussen kopen en garanderen in. De staat hoeft geen grote directe investering te doen waardoor de staatsschuld zou toenemen. Daarbij deelt de staat in tegenstelling tot een garantie wel in de winsten. Voor ING levert het als voordeel op dat de risico's van de Alt A portefeuille worden begrensd en er kapitaal vrijvalt. Door de verdeling in de winsten en verliezen van 80-20 behoudt ING bovendien de prikkel voor een goed beheer van de portefeuille.

    Hoe is de waardering en prijszetting tot stand gekomen?
    De huidige marktsituatie kenmerkt zich door onzekerheid, onvoorspelbaarheid en onrust. Dit maakt dat de waardering van niet liquide activa bijzonder lastig is. Wereldwijd zijn slechts enkele bureaus in staat om tot een adequate waardering te komen van hypotheekgerelateerde portefeuilles van financiële instellingen. Ik heb, in samenwerking met DNB, één van de top 4 gespecialiseerde bureaus in de arm genomen om de Alt-A portefeuille van ING grondig door te lichten en op waarde te taxeren. De doorlichting is gebeurd tot op postcodeniveau. Op basis van deze uitvoerige analyse is een goede waardering en prijszetting tot stand gekomen, die hierboven al cijfermatig is toegelicht.

    4. Maatregelen en governance

    De back-up faciliteit is onderdeel van een pakket aan maatregelen dat ING zelf neemt. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over onder meer governance en het beloningsbeleid.

    Maatregelen ING
    ING zal stappen ondernemen om de balans te verkorten, risico's terug te brengen, onderdelen te verkopen en eigen vermogen vrij te spelen. Dit vertaalt zich in een doelstelling van een vermindering van de Risk Weighted Assets met 3% gemeten van het niveau van eind 2008 tot eind 2009. Deze maatregelen stellen ING beter in staat om haar intermediairsfunctie in de Nederlandse economie te vervullen en leningen te verstrekken aan consumenten en bedrijven. ING heeft zich dan ook gecommitteerd om € 25 miljard extra krediet te verlenen aan consumenten en bedrijven. Daarnaast heeft ING zich gecommitteerd om het betalingssysteem PIN te blijven voeren. Ook zal ING voor een bedrag van € 10 mrd pro-actief gebruik maken van de garantiefaciliteit van € 200 mrd.

    Governance en beloningsbeleid
    Met betrekking tot de faciliteit hebben ING en de Staat verdere afspraken gemaakt op onder meer het terrein van governance en beloningsbeleid:
    • De Raad van Bestuur ziet van af van bonussen over 2009 en voor de periode daarna tot er een nieuw beloningsbeleid is vastgesteld door de Raad van Commissarissen dat aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders wordt voorgelegd.
    • De benoeming van de Chief Executive Officer vereist instemming van de door de overheid voorgedragen leden van de Raad van Commissarissen.
    • Tot slot blijven de governancevoorwaarden verbonden aan de kapitaalversterking door de staat van € 10 miljard gedurende de duur van de back up faciliteit van kracht. Dit houdt in dat overheid twee leden van de Raad van Commissarissen kan voordragen. Deze commissarissen beschikken over een goedkeuringsrecht ten aanzien van fundamentele beslissingen, zoals bijvoorbeeld voorgenomen fusies of overnames ter waarde van meer dan 25% van het eigen vermogen van ING en een goedkeuringsrecht met betrekking tot voorstellen aan aandeelhouders inzake beloningsregelingen. Bovendien hebben deze commissarissen zitting in de Audit Committee, de Remuneration and Nomination Committee en de Corporate Governance Committee van de Raad van Commissarissen.

    5. Begrotingsconsequenties

    De financiële stromen die voortvloeien uit deze faciliteit zijn relevant voor het EMU-saldo. Op dit moment is niet precies aan te geven hoe deze financiële stromen per saldo voor de staat zullen uitwerken. Dit is afhankelijk van de opbrengsten die met betrekking tot de portefeuille worden gerealiseerd voor de staat en hoe dit zich verhoudt tot de betalingen aan ING. Naar verwachting zal deze overeenkomst in elk geval de komende jaren positief uitvallen voor de Nederlandse staat.

    Indien de portefeuille achterblijft bij de verwachting, zal dit ten laste van het EMU-saldo gaan. Indien aan de andere kant de Nederlandse staat profiteert van de waardestijging van de portefeuille, dan komt dit bedrag positief tot uitdrukking in het EMU-saldo.

    De "Illiquid Assets Back-Up Facility" zal verwerkt worden op de begroting van Financiën (IXb) op artikel 3 (financieringsactiviteiten publiek-private sector). Bij de Voorjaarsnota wordt het gehele overzicht van de interventies in de financiële sector, conform afspraak met uw kamer, geactualiseerd.
    Conform de wijzigingen van de begrotingsregels 2007 - 2011 die naar aanleiding van de vorige interventies in de financiële markten zijn vastgesteld, tellen de uitgaven en ontvangsten die samenhangen met de back-up faciliteit niet mee in het uitgavenkader. Begrotingsregel 33 is in deze relevant .

    6. Concurrentieaspecten en staatssteun

    Met deze faciliteit is niet beoogd om enig concurrentievoordeel voor ING ten opzichte van andere financiële instellingen te bewerkstelligen. Het is uiteraard de bedoeling van de Nederlandse staat er nauwlettend op toe te zien dat sprake blijft van een gelijk speelveld binnen de Nederlandse financiële sector.

    Nederland zal in goed overleg blijven met de Europese Commissie en de informatie die de Europese Commissie nodig heeft om tot een oordeel te komen zo spoedig mogelijk verstrekken. Het is vervolgens aan de Europese Commissie om een oordeel te vellen over de vraag of sprake is van staatssteun.
  5. forum rang 8 lucas D 27 januari 2009 18:18
    quote:

    Beursplein 5 schreef:

    Het is tijd voor een volksopstand!

    Weg met Wouter Bos!

    Het is tijd voor een cultuuromslag, tijd voor groot protest tegen Bos!

    AMSTERDAM - De prijs van het overeind houden van de Nederlandse financiële sector nadert de 100 miljard. Maandag werd bekend dat de overheid 22 miljard euro betaalt om slechte hypotheekleningen over te nemen van ING. Daarmee komt het totale risico van de staat uit op 94 miljard euro. Dat is bijna 6.000 euro per inwoner.

    Bij eerdere reddingsoperaties schaarde de Kamer zich nog eensgezind achter crisismanager Wouter Bos. Die zei maandag te hebben ingegrepen omdat ‘het risico te groot was dat ING anders zou omvallen’. Maar nu zwelt de kritiek aan. De SP is het felst. ‘ING mag de goede risico’s houden, en de overheid gaat de slechte risico’s op zich nemen. De belastingbetaler mag dus de financiële troep opruimen’, zei Kamerlid Irrgang. De meeste andere partijen zetten ook vraagtekens.

    Met het opkopen van slechte leningen slaat de Nederlandse overheid als eerste in Europa een nieuwe weg in. Bos kiest nu feitelijk voor de aanpak van Henry Paulson, de Amerikaanse ex-minister van Financiën. Paulson wilde de Amerikaanse banken helpen door hun slechte leningen op te kopen. Dat plan werd toen door Europa afgeschoten omdat de overheid niet zou profiteren als de banken later weer winst zouden maken. Ook de Nederlandse overheid koos voor kapitaalinjecties.

    Bos betaalt nu 90 procent van de oorspronkelijke waarde voor de slechte leningen van ING. Dat is meer dan de waarde waarvoor de leningen bij ING in de boeken stonden, en veel meer dan de marktprijs voor deze leningen. Toch schat Bos de kans op 70 procent dat de staat financieel wijzer wordt van de deal.

    Maar Harald Benink, hoogleraar bankwezen en financiering aan de Universiteit van Tilburg, is kritisch. ‘De overheid staat wel voor een groot deel garant voor de verliezen op deze leningenportefeuille, maar profiteert niet van de winst die ING maakt op zijn overige activiteiten. Het lijkt erop dat de overheid niet voldoende financiële compensatie heeft gekregen.’ Beleggers vonden dat ING de winnaar was van de overeenkomst. Het aandeel won bijna 30 procent.

    Omdat het Amerikaanse hypotheken betreft, heeft ING overwogen een beroep te doen op de Amerikaanse overheid. Die regeling liep zoveel vertraging op, dat ING zijn heil zocht bij de Nederlandse overheid. ‘Je wilt het goed doen en snel’, zegt een woordvoerder, ‘en met de Nederlandse overheid hebben we tot nu toe prettig samengewerkt.’
    O? komt er van het geinvesteerde geld dan niets terug, of kan er zelfs geen winst op behaald worden?

    Pfff. echt weer zo'n opmerking waar je alleen maar om kan glimlachen. :~)

    lucas D
  6. [verwijderd] 27 januari 2009 18:27
    quote:

    lucas D schreef:

    [quote=Beursplein 5 ]
    Het is tijd voor een volksopstand!

    Weg met Wouter Bos!

    Het is tijd voor een cultuuromslag, tijd voor groot protest tegen Bos!

    AMSTERDAM - De prijs van het overeind houden van de Nederlandse financiële sector nadert de 100 miljard. Maandag werd bekend dat de overheid 22 miljard euro betaalt om slechte hypotheekleningen over te nemen van ING. Daarmee komt het totale risico van de staat uit op 94 miljard euro. Dat is bijna 6.000 euro per inwoner.

    Bij eerdere reddingsoperaties schaarde de Kamer zich nog eensgezind achter crisismanager Wouter Bos. Die zei maandag te hebben ingegrepen omdat ‘het risico te groot was dat ING anders zou omvallen’. Maar nu zwelt de kritiek aan. De SP is het felst. ‘ING mag de goede risico’s houden, en de overheid gaat de slechte risico’s op zich nemen. De belastingbetaler mag dus de financiële troep opruimen’, zei Kamerlid Irrgang. De meeste andere partijen zetten ook vraagtekens.

    Met het opkopen van slechte leningen slaat de Nederlandse overheid als eerste in Europa een nieuwe weg in. Bos kiest nu feitelijk voor de aanpak van Henry Paulson, de Amerikaanse ex-minister van Financiën. Paulson wilde de Amerikaanse banken helpen door hun slechte leningen op te kopen. Dat plan werd toen door Europa afgeschoten omdat de overheid niet zou profiteren als de banken later weer winst zouden maken. Ook de Nederlandse overheid koos voor kapitaalinjecties.

    Bos betaalt nu 90 procent van de oorspronkelijke waarde voor de slechte leningen van ING. Dat is meer dan de waarde waarvoor de leningen bij ING in de boeken stonden, en veel meer dan de marktprijs voor deze leningen. Toch schat Bos de kans op 70 procent dat de staat financieel wijzer wordt van de deal.

    Maar Harald Benink, hoogleraar bankwezen en financiering aan de Universiteit van Tilburg, is kritisch. ‘De overheid staat wel voor een groot deel garant voor de verliezen op deze leningenportefeuille, maar profiteert niet van de winst die ING maakt op zijn overige activiteiten. Het lijkt erop dat de overheid niet voldoende financiële compensatie heeft gekregen.’ Beleggers vonden dat ING de winnaar was van de overeenkomst. Het aandeel won bijna 30 procent.

    Omdat het Amerikaanse hypotheken betreft, heeft ING overwogen een beroep te doen op de Amerikaanse overheid. Die regeling liep zoveel vertraging op, dat ING zijn heil zocht bij de Nederlandse overheid. ‘Je wilt het goed doen en snel’, zegt een woordvoerder, ‘en met de Nederlandse overheid hebben we tot nu toe prettig samengewerkt.’
    [/quote]

    O? komt er van het geinvesteerde geld dan niets terug, of kan er zelfs geen winst op behaald worden?

    Pfff. echt weer zo'n opmerking waar je alleen maar om kan glimlachen. :~)

    lucas D
    Inderdaad, het is zelfs best mogelijk dat hier nog een dikke winst op behaald wordt. Nee men laat de hele economie liever geheel naar de kl.te gaan degenen van dit draadje opdat hun puts veel waard worden. Alleen putters die afwijzend reageren op een mooi plan om de economie er weer bovenop te helpen.
  7. Mucha 27 januari 2009 18:32
    Dacht je dan dat alle risico's bij ing hiermee afgedekt zijn? Keep on dreaming...
  8. Mucha 27 januari 2009 18:38
    De staat staat garant voor de alt-A hypotheken. Volgens mij staat nergens dat ze ook voor de rest garant staan.
  9. [verwijderd] 27 januari 2009 18:58
    quote:

    -Igor- schreef:

    Inderdaad, het is zelfs best mogelijk dat hier nog een dikke winst op behaald wordt. Nee men laat de hele economie liever geheel naar de kl.te gaan degenen van dit draadje opdat hun puts veel waard worden. Alleen putters die afwijzend reageren op een mooi plan om de economie er weer bovenop te helpen.
    Ik beleg niet in PUT-opties en dat ben ik ook niet van plan.

    Het gaat in deze discussie om het feitelijk beoordelen van dit plan van het Ministerie van Financiën.

    Het is duidelijk dat een reddingplan nodig is. Echter, het huidige plan is een ramp voor de belastingbetaler.

    Deze absurde gang van zaken dient niet te worden geaccepteerd.
  10. [verwijderd] 27 januari 2009 19:03
    Wat had er dan voor plan moeten komen heer Beursplein 5? Had u liever nationalisatie gehad bijvoorbeeld? Daar zouden de aandeelhouders dan niet blij mee zijn.
  11. Mucha 27 januari 2009 19:05
    Klinkt misschien gek, maar toch vind ik het logischer om risico's m.b.t. beleggen eerder bij aandeelhouders neer te leggen dan bij belastingbetalers.
  12. [verwijderd] 27 januari 2009 19:32
    quote:

    jrxs4all schreef:

    - De staat voldoet aan ING via een jaarlijkse kasstroom een funding fee voor de Alt A portefeuille. De omvang van deze fundingfee bevat een vaste component van 3% en een variabele component (Libor).
    Wow! Libor+3% die de staat moet betalen aan ING. Heeft Bos zich 2x laten inpakken door de 'onafhankelijke externe experts'.
  13. [verwijderd] 27 januari 2009 19:35
    quote:

    jrxs4all schreef:

    Daarnaast heeft ING zich gecommitteerd om het betalingssysteem PIN te blijven voeren.
    [/quote]

    Nou, gelukkig maar dat we kunnen blijven PINNEN met een ING pas.

    [quote=jrxs4all]
    Ook zal ING voor een bedrag van € 10 mrd pro-actief gebruik maken van de garantiefaciliteit van € 200 mrd.
    Oh, dus ING wil graag nog meer staats(garantie)steun.
  14. [verwijderd] 27 januari 2009 19:36
    quote:

    -Igor- schreef:

    Wat had er dan voor plan moeten komen heer Beursplein 5? Had u liever nationalisatie gehad bijvoorbeeld? Daar zouden de aandeelhouders dan niet blij mee zijn.
    Sinds wanneer mag algemeen belastinggeld worden gebruikt om een beperkte groep aandeelhouders (waarvan het merendeel bovendien buitenlands is) blij te maken?
  15. [verwijderd] 27 januari 2009 19:40
    quote:

    BJL schreef:

    [quote=-Igor-]
    Wat had er dan voor plan moeten komen heer Beursplein 5? Had u liever nationalisatie gehad bijvoorbeeld? Daar zouden de aandeelhouders dan niet blij mee zijn.
    [/quote]

    Sinds wanneer mag algemeen belastinggeld worden gebruikt om een beperkte groep aandeelhouders (waarvan het merendeel bovendien buitenlands is) blij te maken?
    helemaal met je eens BJL! Igor, ga eerst eens nadenken voor je wat post.

    Mvg Fred
  16. willlem2 27 januari 2009 19:40
    Ik denk dat Bos een kans heeft laten liggen.

    Dit was de ultieme gelegenheid om te doen waar 8.000.000 nederlanders naar snakken: De Postbank teruggeven aan het volk . . .

    Een grote misser.
  17. [verwijderd] 27 januari 2009 23:46
    ` Het ministerie van Financiën heeft
    bij ING aangedrongen op het vertrek van
    topman Tilmant.Volgens Haagse bronnen
    was het één van de voorwaarden voor de
    steunoperatie die gisteren bekend werd.

    ING zei dat Tilmant weggaat vanwege de
    buitengewone marktontwikkelingen en
    zijn persoonlijke conditie.Minister Bos
    wil er alleen over kwijt dat er met ING
    over is gepraat,maar dat het concern
    zelf het besluit heeft genomen.Bos
    bedong wel dat een nieuwe,duurdere
    pinpas voorlopig niet wordt ingevoerd.

    Tilmant kreeg 1,3 miljoen euro mee.Dat
    is volgens Bos heel veel geld,maar het
    is conform eerdere afspraken met ING.
  18. Mucha 28 januari 2009 00:04
    hmm, vanavond zei Bos iets heel anders in Pauw en Witteman, namelijk dat het vertrek van Tilmant de beslissing van ING zelf was....

208 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 11 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.285
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.388
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.907
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.393
Aedifica 2 829
Aegon 3.257 320.067
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.760
ageas 5.843 109.778
Agfa-Gevaert 13 1.860
Ahold 3.536 73.983
Air France - KLM 1.024 34.337
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.771
Alfen 12 16.405
Allfunds Group 3 1.209
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 336
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.484 114.762
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.820 240.288
AMG 965 125.748
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.521
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.130
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 313
Arcadis 251 8.622
Arcelor Mittal 2.023 318.613
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 266
arGEN-X 15 9.107
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.278
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.692
ASML 1.762 76.973
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.651
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.675

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht