Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

baltic dry en kooplijstje ?

28 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ffff 3 februari 2009 09:54
    Cmb, Euronav, TUI, Hapag Lloyd, Maersk, Exmar

    Voor droge bulk: CMB Zie websites Bocimar en CMB
    Voor olie; Euronav

    Voor containers: maersk en TUI

    En voor Exmar: LPG
  2. [verwijderd] 3 februari 2009 10:42
    quote:

    firesale schreef:

    DRYS en EGLE

    pasgeleden een succesvol ritje met EGLE gemaakt.

    let op: deze fondsen zijn zo volatiel als de pestpokke.
    DRYS moet je mee uitkijken, ze betalen de leningen niet meer. Daarom is die keihard onderuit gegaan de afgelopen week.
  3. forum rang 7 ffff 3 februari 2009 12:31
    Den Troef,

    Deze sector is niet voor niets zo volatiel als de pest, want de risico's zijn navenant. Als je wat achtergrond informatie kent huiver je. De pijzen voor vervoer zijn tot 8 procent van de prijzen van pakweg 1 jaar geleden gezakt. Maar ze zijn zo erg gezakt, dat veel vervoerders nu ONDER de kostprijs vervoeren.

    Als je nu even op Duitse sites gaat rondsurfen zie je een van de ongelooflijke gevolgen van de huidige situatie.
    Vorig jaar heeft er een jaar lang verbitterd gevochten om HAPAG, de grootste containerrederij vn Duitsland, in bezit van TUI. Op allerlaatste moment hebben de Singaporesen afgehaakt, die zo'n beetje de tweede grootste rederij ter wereld hebben.
    Goed: naar goed PROTECTIONISTISCHE gewoonte, dus ook in Duitsland, moest Hapag in Duitse handen blijven en werd het verkocht aan een consortium uit Hanover, bankiers en reders verzameld.

    Einde verhaal denk je dan. Nou nee: begin van de ellende: Want de bankiers en reders krijgen het bedrag NIET bijeen om de zojuist gekocht Hapag-raderij aan TUI te betalen.

    En wat doet TUI van bittere armoede: Die blijft nog altijd grootaandeelhouder van HAPAG en....geeft een klein miljard KREDIET aan het Hanover-consortium , dat dus boven zijn macht en middelen het bod deed.

    En zo houden we met hangen en wurgen de boel overeind.

    TUI zakt weer eens 7 procent.....

    Wat een ellende, een ellende: Combinatie van ineenstortende bankiers PLUS ineenstortende wereldhandel......

    Peter
  4. forum rang 6 marique 3 februari 2009 13:39
    quote:

    ffff schreef:

    ... begin van de ellende: Want de bankiers en reders krijgen het bedrag NIET bijeen om de zojuist gekocht Hapag-raderij aan TUI te betalen.

    En wat doet TUI van bittere armoede: Die blijft nog altijd grootaandeelhouder van HAPAG en....geeft een klein miljard KREDIET aan het Hanover-consortium , dat dus boven zijn macht en middelen het bod deed.

    En zo houden we met hangen en wurgen de boel overeind.
    Peter,
    Maar waar haalt TUI dan weer dat krediet vandaan?
    Dit lijkt meer op het doorgeven van een hete aardappel.

    Ik focus momenteel zoveel mogelijk op bedrijven die tastbare en min of meer noodzakelijke producten/diensten voortbrengen. En dan met een stevige balans. Ook die bedrijven vertonen omzet- en winstkrimp (èn koersafbraak) maar kunnen wel een stootje verdragen.

    marique
  5. forum rang 7 ffff 3 februari 2009 17:31
    Marique,

    Jij stelt toch altijd van die goede vragen....!

    Geloof me; ik heb hieronder het antwoord ook twee tot drie maal moeten lezen voor ik een beetje begreep hoe ze dat bij TUI willen oplossen. Maar als je goed leest is het nog lang niet opgelost en is er nu zelfs een opportuniteit voor banken die Tui aan de noodzakelijke " Pump" hielpen ( wat een mooi woord in het artikel) om er juist uit te stappen, dus niet mee mee te financiern. Kortom ze zijn er nog lang niet uit en kijken o.a naar Mevrouw Merkel ( de schat, denk aan EADS vorige week ) en aan RBS.... (!!!!!) Oftewel hoe straks de lamme de blinde gaat geleiden....

    Der TUI-Konzern muss die Käufer seiner Reedereitochter Hapag-Lloyd stützen. Nach FTD-Informationen bieten die Hannoveraner dem Hamburger Konsortium einen Großkredit an, damit die Gruppe die Hapag-Übernahme stemmen kann. In der Diskussion sei eine Summe von ungefähr 1 Mrd. Euro, hieß es von Teilnehmern der Verhandlungen. "Es geht jetzt darum, den Deal zu retten", sagte ein Beteiligter. Die Konditionen eines solchen Kredits seien allerdings noch völlig unklar.

    "Wir denken darüber nach, dass wir uns über unsere vertraglichen Verpflichtungen hinaus bei der Finanzierung der Hapag-Lloyd engagieren", sagte ein Unternehmenssprecher am Montagabend und reagierte damit auf den FTD-Bericht. "Damit soll die Liquidität der Reederei auch nach dem Closing sichergestellt werden." Dieses Engagement zu marktüblichen Konditionen werde zeitlich begrenzt sein. Die Höhe stehe noch nicht fest."Wir haben keinen Zweifel daran, dass es zu dem Closing kommt."

    Der Fall Hapag-Lloyd illustriert die momentan prekäre Lage an den Finanzierungsmärkten und das wachsende Risiko für große Akquisitionen. Ein anderes Beispiel ist der Familienkonzern Schaeffler, der sich mit dem Kauf des Autozulieferers Continental übernommen hat. Angesichts der hohen Schuldenlast gelten die beiden Unternehmen inzwischen als gefährdet und dringen auf staatliche Hilfe.

    Der Hapag-Deal sollte ursprünglich schon Ende Januar abgeschlossen werden - stattdessen feilscht das Käuferkonsortium seit Wochen um bessere Konditionen. Die Gruppe hatte sich mit TUI im Oktober 2008 für die gesamte Reederei auf einen Wert von 4,45 Mrd. Euro geeinigt - einschließlich der Schulden von rund 2,4 Mrd. Euro. Für zwei Drittel der Anteile sollten die Hamburger 1,4 Mrd. Euro zahlen. Das bei TUI verbleibende Drittel wird mit etwa 700 Mio. Euro bewertet.

    Kursinformationen + Charts

    TUI AG NAMENS-AKTIEN O.N.
    6,00 EUR -6,40 % [-0,41]

    1T 5T 1M 3M 6M 1J 5J

    TUI AG NAMENS-.. 6,00 EUR -6,40 %
    Das Konsortium - die Stadt Hamburg, der Logistikunternehmer Klaus-Michael Kühne und die Privatbank M.M. Warburg - begründet seine Forderung mit dem Einbruch der Frachtraten in der Containerschifffahrt. Lieber noch als ein Darlehen wäre den Hamburgern "ein niedrigerer Kaufpreis", heißt es aus dem Käuferkreis. Dagegen allerdings sperrt sich TUI bislang.

    Konkret will der Touristikkonzern den Hamburgern mit seinem Kredit bei einer Finanzierungslücke helfen: TUI hatte die Schiffe und Container der Reederei, die nun an das Konsortium gehen sollen, einst selbst auf Pump erworben. Einige der Banken wollen nun von ihrem Recht Gebrauch machen, die Finanzierung bei einem Eigentümerwechsel zurückzuziehen. Neue Geldgeber aber sind nicht in Sicht. Auch staatliche Hilfe sei bislang keine Option, sagte ein Beteiligter. Welche Institute sich verabschieden, blieb am Montag unklar. Als Kandidat gilt die Royal Bank of Scotland.

    Verschiebung bis März

    Inzwischen gilt eine Verschiebung der gesamten Transaktion bis in den März als möglich. "Notfalls müssen wir einen Zusammenstoß riskieren", hatte Kühne jüngst intern angekündigt. TUI beauftragte schon die Unternehmensberatung McKinsey, Verwendungsmöglichkeiten für den Verkaufserlös zu suchen. Als wahrscheinlich gilt, dass die Niedersachsen ihre Mehrheit am Reiseanbieter TUI Travel aufstocken. Ein Kredit an die Hapag-Käufer würde den Spielraum allerdings wieder einengen.

    (Mit Reuters)

  6. [verwijderd] 3 februari 2009 18:22
    quote:

    ffff schreef:

    Vorig jaar heeft er een jaar lang verbitterd gevochten om HAPAG, de grootste containerrederij vn Duitsland, in bezit van TUI. Op allerlaatste moment hebben de Singaporesen afgehaakt, die zo'n beetje de tweede grootste rederij ter wereld hebben.
    Goed: naar goed PROTECTIONISTISCHE gewoonte, dus ook in Duitsland, moest Hapag in Duitse handen blijven en werd het verkocht aan een consortium uit Hanover, bankiers en reders verzameld.
    ...
    Dan doen wij het helemaal zo slecht nog niet. 38 euro per aandeel ABNAMRO, maar wel opknippen, naam van de gevel etc. prima, geen probleem alsjeblieft.
    Idem voor KLM, nationale bedrijven is leuk, maar alles heeft een prijs, zelfs je (schoon)moeder.
    ;-)
    de bos
  7. forum rang 7 ffff 3 februari 2009 18:54
    Hoi De Bos,

    Toch nemen ze die protectionistische maatregelen ook weer niet helemaal voor niks. Heb je eenmaal verkocht: heb je nog weinig in te brengen. Ook dat constateer je nu dagelijks: Als ze bij AB INBEV - Anheuser beslissen dat het hoofdkantoor verhuist van Leuven. België naar...New York, inclusief de werkgelegenheid en alles wat er rondom heen hangt, doe je nog weinig tegen die Brazilianen! De Belgen zullen ongetwijfeld tegen gestemd hebben.

    Als je je hele elektriciteits productie verpatst aan de Fransen maken zij nu uit waar er uitgebreid gaat worden en waar men mag inkrimpen.

    En bij General Motors weet iedereen hoe slecht het gaat. Bij Opel hier in Antwerpen worden heel wat kaarsjes opgestoken.... Maar waar zullen de Amerikanen het eerst de fabriek sluiten?

    Peter
  8. forum rang 7 ffff 4 februari 2009 14:02
    04 februari 2009 om 11u34

    ING verlaagt prognoses, dividendverwachting en koersdoel CMB Gerelateerd

    08:40 Bocimar (CMB) en FMG herschikken maritieme samenwerking

    30/01/2009 KBC Securities verlaagt koersdoel CBM, ontgoocheling over cijfers

    Bocimar International (CMB) en Fortescue Metals Group (FMG) hebben een akkoord bereikt over de oprichting van een maritieme joint venture die onder meer de tijdsbevrachting van drie Bocimar capesizeschepen zal omvatten.


    Gedetailleerde koersinfo over cmb
    1 / 1
    Twee van deze schepen zullen onmiddellijk opgeleverd worden. De oplevering van het derde schip is voorzien voor midden 2010.

    KBC Securities verwelkomde het bericht over de overeenkomst, want voor de drie schepen is nu voor een langere periode een oplossing gevonden. Het neutraal advies blijft staan.

    ING nam nota van het bericht, maar verlaagde de prognoses voor CMB voor zowel 2009 en 2010. Ook de dividendverwachting werd verlaagd. Het advies blijft houden, maar het koersdoel gaat van 18 naar 15 euro.

  9. -PR- 4 februari 2009 16:51
    Je kunt ook een beleggingsfonds nemen.
    Dan zit je gespreid in de hele sector.
    Odin Maritim is er uitermate geschikt voor.
    Heb er zelf al een leuk aan verdiend, en op een goed niveau uitgestapt.
    Zit er ondertussen weer aan te denken om in te stappen.

    Gr.
    -PR-
  10. forum rang 7 ffff 4 februari 2009 17:07
    snsfundcoach.nl/portal/prospectus/310...

    Leuke suggestie , PR

    Al was het ook om te kijken in welke bedrijven ze beleggen. Eigenlijk zou de starter van dit draadje even in die prospectus moeten kijken om veel meer bedrijven in deze sector te kennen.

    Voordeel: Ze kennen de fondsen en de sector.
    Nadeel: noteert in Noorse kronen, dus je hebt bijkomend koersrisico en ik vind de aankoopkosten, verkoopkosten en beheerkosten gewoon duur.

    Peter
  11. [verwijderd] 4 februari 2009 19:02
    finance.yahoo.com/marketupdate/overvi...
    Market Overview - Yahoo! Finance - The basics of investing.

    eerlijkheidshalve geen posities , ik volg tot hiertoe enkel de baltic als een van de vele voorijlende indicators

    wel nog altijd dollar long en sinds donderdag weer enkele posities , nieuwe energie,carbon fibre en defense
  12. forum rang 7 ffff 5 februari 2009 13:36
    Dit draadje is 3 februari opgestart en ik noemde als voorbeeld CMB.

    Laat nu net CMB, gisteren op 4 februari bijna 10 procent gestegen zijn. Er worden enkele redenen opgegeven zoals het vergelijk komen met de Australische mijnbouwbedrijf waarmee men langlopende vervoerscontracten had, maar vooral de plots stijgende Baltic Dry index gisteren van 9,8 procent.....

    Opvallend vind ik hoe de prijs van ertsen toch flink gekoppeld zijn aan de Baltic Dry Index. Eigenlijk zo logisch als wat: Als China, Japan, Korea toch weer om meer ertsen verlegen zitten trekken onmiddellijk de vervoersprijzen aan. Zeker nu die zelfs onder kostprijs gebradeerd worden.

    Die grondstoffen index steeg dus gisteren ook bijna 10 procent.

    En nog wat opzoekwerk van mij: In november 2007 was een aandeel CMB 67 Euro en de CEO'er meteen miljardair. Eergisteren noteerde het onder de 15 Euro en was er dus ruim 700 miljoen verdampt.
    Maar steeg de koers 10 procent en werd hij dus weer 30 miljoen rijker ( virtueel)

    Oftewel: Het is allemaal zo vluchtig als wat, zeker voor de echte ondernemers ( Aalberts, TomTom)
    Maar toch iets om in het achterhoofd te houden waar die koers van CMB vandaan komt. Bij een beetje herstel...

    Timing opening deze draad was wel een voltreffer, den Troef!

    Peter
  13. forum rang 6 marique 5 februari 2009 15:29
    Donderdag 5 februari 2009 Vandaag | FD.nl

    Kosten voor zeetransport stijgen weer

    Amsterdam
    De kosten voor het verschepen van bulkgoederen, grondstoffen zoals koper en ijzererts, gaan omhoog. De vraag naar deze grondstoffen vanuit China neemt toe. Sinds 1985 zijn de kosten van zeetransport in één dag niet meer zo hard gestegen als gisteren.
    Vorig jaar daalden de prijzen van het verschepen van grondstoffen juist hard. Reden hiervoor is de vraaguitval naar grondstoffen, als gevolg van de wereldwijde economische malaise. Deze vraag lijkt nu weer enigszins aan te trekken.
    De stijgende vraag is terug te zien in de Baltic Dry Index in Londen, een maatstaf voor de vrachttarieven voor bulkgoederen op een aantal belangrijke scheepvaartroutes. Deze index steeg gisteren met 168 punten, oftewel met 15%. Vorig jaar verloor de index meer dan 90%.

    Ook aandelen van reders als Dryships en Genco Shipping stegen gisteren met respectievelijk 20% en 13%. Allemaal indicatoren dat de vraag naar grondstoffen lijkt aan te trekken. ‘De markt voor bulkgoederen vertoont weer een teken van leven. Chinese ijzererts voorraden dalen, de staalprijzen in China stijgen en de export van ijzererts uit Australië is weer terug op het niveau van halverwege 2008’, aldus een grondstoffenanalist van Lazard Capital Markets uit New York.
  14. forum rang 7 ffff 13 februari 2009 23:18
    PIERREDELAF :

    13 feb 09, 22:57 | Reageer | Quote | Zoek | Dit is niet OK | Aanbevolen: 0

    Een aantal artikelen over BDI viel mij op de afgelopen dagen. Zijn er formuleden die ervaring hebben met deze indicator?

    Wikipedia: de Baltic Dry Index (BDI) is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulk-scheepvaart. Het wordt dagelijks gepubliceerd door de Londense Baltic Exchange. De koers wordt samengesteld op basis van de tarieven die betaald worden om grondstoffen te vervoeren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. De Baltic Dry Index is voor economen van belang, omdat deze de wereldeconomie vrijwel direct volgt zonder politieke of andere invloed.

    Waar andere economische indicatoren beïnvloed kunnen worden — werkgelegenheidscijfers zijn vaak schattingen, consumentenvertrouwen meet niet veel meer dan sentiment, vaak zonder link met consumentenuitgaven en het bruto nationaal product wordt regelmatig aangepast — reageert de BDI slechts op het volume van de wereldhandel.

    Ook het speculatieve element van de beurs ontbreekt, omdat men slechts een schip chartert als men lading te vervoeren heeft.

    Achtergrond:
    In oktober 2008 blies M. Zimmerman (Times staff writer) op het fluitje:

    “You want to see what a real bear market looks like? Take a peek at the Baltic Dry Index. The BDI, which measures the rates shipping companies charge to move bulk commodities by sea, has fallen 89% since May as the air rushed out of the speculative commodity bubble. The index, which today hit its lowest level since September 2002, is a key indicator of demand — and prices — for such basic commodities as iron ore, coal, grains and soybeans.”

    (http://latimesblogs.latimes.com/money_co/2008/10/commodity-price.html)

    Jan-Willem Nijkamp schrijft nu over een opmerkelijk herstel van de Baltic Dry-index:

    “De Londense index steeg als gevolg van een plots toenemende vraag vanuit vooral China in een paar dagen tijd met maar liefst 30 % en is sinds de bodem van december inmiddels met 125 % opgelopen. Hiermee werd het hoogste niveau sinds 3 ½ maand bereikt. Volgens scheepsmakelaars zijn de Capesize schepen sinds kort weer uit de havens verdwenen en varen ze weer. De Chinese producenten kopen weer ijzererts uit Australië en Brazilië, waar de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld gevestigd zijn. Terwijl veel commentatoren ons dagelijks met een sardonisch genoegen inpeperen dat beleggers hun veiligheidsriemen goed moeten aangorden omdat het allemaal nog veel erger gaat worden en de bodem nog lang niet is bereikt lijken de ontwikkelingen in de scheepvaart dat te logenstraffen. Met de daling van de scheepvaarttarieven is de crisis immers ook begonnen. Is hier sprake van een nakend herstel van de wereldeconomie? De Baltic Dry index wordt gezien als een zeer goede graadmeter voor de richting van de wereldeconomie.”

    Zie:
    www.dekritischebelegger.nl/grondstoff...
    www.dekritischebelegger.nl/grondstoff...
28 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.842
AB InBev 2 5.291
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.539
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.970
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.545
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.149
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.763
ageas 5.843 109.779
Agfa-Gevaert 13 1.865
Ahold 3.536 74.001
Air France - KLM 1.024 34.365
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.774
Alfen 12 16.616
Allfunds Group 3 1.223
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 339
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.767
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.405
AMG 965 126.192
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.524
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.173
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 321
Arcadis 251 8.626
Arcelor Mittal 2.024 318.707
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 267
arGEN-X 15 9.148
Aroundtown SA 1 179
Arrowhead Research 5 9.284
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.729
ASML 1.762 77.200
ASR Nederland 18 4.129
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.694
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 09 mei

    1. China handelsbalans april
    2. Argenx Q1-cijfers
    3. Hemelvaartsdag, Euronext Amsterdam regulier open
    4. Philips €0,85 ex-dividend
    5. DSM-Firmenich €2,50 ex-dividend
    6. Allfunds €0,0935 ex-dividend
    7. Coca-Cola EP €0,74 ex-dividend
    8. TKH €1,70 ex-dividend
    9. Bank of England - rentebesluit Onveranderd (5,25%)
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht