Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Elektrische auto's

255 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 13 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 22 mei 2009 13:05
    'Over dertig jaar geen verkeersdoden meer'
    22 mei 2009, 12:20 | BNR.nl
    Veilig en efficiënt naar je werk rijden, zonder dat er een verkeersongeval om de hoek loert. In 2039 is het de gewoonste zaak van de wereld, denkt het Duitse technologieconcern Siemens.

    Hoewel de drukte op de weg sterk zal zijn toegenomen, merken we daar met zijn allen weinig van, omdat de auto's allemaal elektrisch zijn en ze zichzelf naar de goede banen sturen en daar als in een autotrein dicht op elkaar rijden. Zo komt iedereen veilig op zijn werk en behoren ongelukken tot de verleden tijd.

    krantje in de wagen
    "Je kunt gemakkelijk een krantje lezen of een filmpje kijken in je wagen", zegt directeur Marco Jungbeker van Siemens Mobility. De lichte milieuvriendelijke elektrische auto's worden bij de stoplichten, die op de rijbanen worden geprojecteerd, opgeladen. Verder wordt het gemakkelijker om tijdens je reis te werken, omdat je via video driedimensionaal met elkaar kunt vergaderen.

    Een dienstregeling voor het openbaar vervoer bestaat in de toekomst ook niet meer. Reizigers zullen 'hoogfrequent' worden vervoerd en bepalen hun vraag door een spraakgestuurde reisplanner die is geïntegreerd in een mobiliteitspas.

    Legitimeren met ring
    Nog een gewaagde voorspelling: storingen in het openbaar vervoer komen niet meer voor, treinen worden onderhouden terwijl ze rijden. En betalen, legitimeren of telefoneren doe je met een ring, spraakgestuurd horloge en of zonnebril. Zelfs deuren kunnen ermee worden geopend.

    Siemens, zelf een belangrijke speler in mobiliteitsvraagstukken, heeft naar eigen zeggen twee jaar wereldwijd onderzoek gedaan in veertig steden naar grote trends in de komende jaren. Het concern legt de toekomstscenario's voor aan de Nederlandse overheid, vervoersbedrijven en ingenieursbureaus.

    De nieuwe technologie is volgens de Siemens-directeur hard nodig, omdat de wereld anders vastloopt. De wereldbevolking neemt 25 procent toe, naar 8 miljard.

  2. Boemba ~ de stem van de rede 22 mei 2009 13:16
    quote:

    voda schreef:

    'Over dertig jaar geen verkeersdoden meer'
    dat kan siemens wel zeggen, maar dat is niet het streven van de mens

    niet voor niets hebben de autoreclames altijd al dat alleen-op-de-wereld gevoel op willen wekken, waarin je met je stoere familiewagen langs ravijnen raast en over ijs sjeest...

    de auto moet juist dat individuele karakter vasthouden. achter elkaar als een treintje rijden is geen streven, het is meer een nachtmerrie

    :-)

  3. Boemba ~ de stem van de rede 24 mei 2009 23:39
    www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=...

    quote:

    schreef:

    Tesla now worth half GM's value
    Andrew S. Ross

    From the what-a-world department: Daimler AG's $50 million investment in Tesla Motors this week means the San Carlos electric car maker is worth roughly half the value of the world's largest auto manufacturer, General Motors Corp. With one roadster on the market and one sedan in prototype, Tesla, thanks to Daimler's 9 percent stake, is valued at $550 million. GM sold 8.35 million vehicles worldwide in 2008; its market value as of Thursday was $1.17 billion, based on the closing stock price of $1.92.

    "It's sort of amusing," remarked Tesla co-founder Martin Eberhard.

    Green throwdown: Faster than a speeding bullet, San Jose Mayor Chuck Reed's office sent us the news that his city is now considered America's greenest. At least Greentech Media says it is, citing Reed's drive to bring 25,000 green tech jobs to San Jose, among other items in his 15-year "Green Vision" program. Special mentions go to Palo Alto, Berkeley, Greensburg, Kan., and Gainesville, Fla. San Francisco is little more than an afterthought in the online magazine's list of 12. Its green cred: "More than half the city's residents use public or alternative transportation to get to work."

    But hasn't Mayor Gavin Newsom repeatedly told us San Francisco is the greenest of them all? "With all due respect to other cities, San Francisco is much greener than everyone else on this list," Nathan Ballard, Newsom's spokesman, e-mailed me. "Sure, mayors around the country have made a lot of pledges, but we have actually done the work." Ballard says the city's record on green building, recycling and reducing greenhouse gases is second to none. Newsom "would be more humble about it," Ballard added. Right.

    Check out Greentech Media's list at links.sfgate.com/ZHEF.

    Dark (green) horse: It should be said that this is about the 984th "green cities" survey that has crossed our desk in oh, about the past three months, so one shouldn't treat it as gospel.

    However, Reed, I'm told, takes his ambition to be the green leader very seriously. Thus, it was no surprise that he was on hand Monday at the ribbon-cutting on San Jose's Santana Row for one of the first U.S. dealerships to sell Southern California-based Fisker Automotive's plug-in hybrids. Coulomb Technologies, headquartered in Campbell, was also on hand for the installation of one of its electric car-charging stations. Newsom might humbly point out that San Francisco's City Hall already has one of those.

    Now if only Tesla Motors, flush with Daimler's $50 million, would open a manufacturing plant, as it once said it would, in San Jose.

    Satisfied customers: Of all the banks in California, Oregon and Washington, San Francisco's Bank of the West ranks highest in customer satisfaction, according to the latest J.D. Power and Associates survey.

    That's the second year in a row for Bank of the West, a subsidiary of France's BNP Paribas, with branches in 19 Western and Midwestern states. Not that California's fifth-largest bank has escaped the woes of its peers. It recorded an $85 million loss in the last quarter, mainly because it raised its reserves to cover loan losses, primarily commercial.

    "Prudent management," said bank spokesman John Stafford, pointing to a Tier 1 capital ratio of 9.3 percent as an example of the bank's sound fundamentals. Bank deposits also grew 12 percent compared with a year earlier. ( www.bankofthewest.com )

    Down the hatch: Here's a money-raising idea for our budget-challenged leaders. A 25-cent per-drink increase in California's alcohol tax. Yes, it's that dreaded TAX word, but the Marin Institute, San Rafael's self-styled "alcohol industry watchdog," says it would raise $3.4 billion.

    A small recompense for the $38.4 billion the state lays out in connection with alcohol-related illnesses and lost productivity, according to the organization ( www.marininstitute.org). Alcohol tax measures are floating around the Legislature, but their prospects are murky at best.

    You may have noticed, however, that the Senate Finance Committee just voted for a federal excise tax on alcohol and "sugar-sweetened beverages" to help pay for President Obama's health care reforms.

  4. forum rang 10 voda 29 mei 2009 23:35
    quote:

    marnop schreef:

    Xit het niet in de koffiekamer dan ??
    Waar ben ik dan nu ?
    In Cyberspace wellicht? :-)
  5. [verwijderd] 30 mei 2009
    quote:

    ~~**boemba**~~ schreef:

    mag dit draadje weer terug naar de koffiekamer?
    het hoort hier niet

    sorry moest deze de quote er bij plakken.

    zie je nou, nu was ik helemaal de weg kwijt.
  6. forum rang 10 voda 30 mei 2009 00:20
    Het euvel met elektrische auto's zijn de accu's.

    Misschien hier een oplossing?

    Technische revolutie op komst door nieuwe batterij
    'Mobieltje opladen duurt over een paar jaar slechts 10 seconden'

    --------------------------------------------------------------------------------

    Nieuwe batterij zorgt dat veel voorkomende frustraties (je staat op het punt om weg te gaan en ziet dat je mobieltje niet opgeladen is) tot het verleden behoren.


    Elektrische auto's die in 5 minuten zijn opgeladen en net zo snel accelereren als gewone auto's; laptop computers die in enkele minuten zijn herladen en een nieuwe gerenatie superkleine mobieltjes, die in slechts 10 seconden op te laden zijn. Over een jaar of twee, drie is dit allemaal mogelijk, dankzij een revolutionaire Amerikaanse uivinding op het gebied van batterij-techniek.

    Wetenschappers in de VS kondigden afgelopen woensdag de ontwikkeling van een nieuwe type lithium batterij aan. De huidige lithiumbatterijen kunnen prima electriciteit opslaan, maar zijn beperkt in het weer vrijgeven hiervan. Ze zijn goed in het verkrijgen en afgeven van een voortdurend gelijkmatige stroomsterkte, maar niet in het geven van een hoge lading ineens. Daarom hebben de huidige elektrische auto's moeite met accelereren, en duurt het zes tot acht uur voortdat ze weer opgeladen zijn.

    Twee experts aan het toonaangevende MIT (Massachussetts Institute of Technology) ontdekten dat de in de batterij geladen lithium atomen, ionen gecombineerd met electronen, moeite hebben met het 'vinden' van de op nano schaal bestaande 'tunnels' in de batterij, waardoor het transport van de electronen plaatsvindt. Hun oplossing: het aanbrengen van een laagje lithium fosfaat, waardoor de ionen een 'duwtje in de rug' krijgen richting de tunnels.

    Het gevolg is dat de ionen onmiddellijk door de tunnelingangen naar het eindpunt getransporteerd worden, in plaats van geleidelijk. Hierdoor wordt het mogelijk om een kleine batterij, van bijvoorbeeld een mobieltje, in slechts 10 seconden op te laden. In theorie kan een grote batterij, benodigd voor een elektrische auto, in slechts 5 minuten opgeladen worden. Hiervoor is wel een aangepaste elektriciteitsvoorziening nodig die een dergelijke stroomstoot kan leveren.

    Een ander voordeel van de verbeterde lithiumbatterij is het feit dat ze niet zo snel hun capactiteit kwijtraken als ze voortdurend op- en ontladen worden. Dat betekent dat er kleinere en lichtere batterijen gemaakt kunnen worden, die dezelfde kracht kunnen leveren als de huidige, grotere batterijen.

    Omdat het materiaal niet nieuw is -het verschil is slechts de manier van fabricage- kan de uitvinding al binnen twee of drie jaar in consumentprodukten worden toegepast.

    De uitvinding is de meest recente in een al jarenlange zoektocht om conventionele electro-chemische batterijen, die zwaar en niet krachtig genoeg zijn, en veel op-en ontlaadtijd vergen, te vervangen.

    Xander

    Bron: Energy-Daily

    xandernieuws.punt.nl/?id=508574&r=1&t...

    Zie ook:

    www.zdnet.be/news/78704/onderzoekers-...
  7. [verwijderd] 1 juni 2009 18:27
    Volvo plug-in hybride in 2012

    Volvo is behoorlijk ambitieus als het om plug-in hybrides gaat: ze hebben aangekondigd marktleider te willen worden.
    Er moet nog wel wat werk worden verzet, want het was wat stil rond de Volvo hybrides. Twee jaar geleden lieten de Zweden al een C30 plug-in hybride zien, maar daarna werd het even stil. Nu zet Volvo echter vol in op elekrische aandrijving. Samen met het Zweedse energie-concern Vattenfall (die Nuon wil overnemen) zullen de hybride techniek verder ontwikkkelen. De ontwikkeling van de plug-in hybrides wordt samen uitgevoerd en gefinancierd. Volvo Car Corporation produceert de auto’s. Vattenfall ontwikkelt de oplaadsystemen en voorziet de auto’s van elektriciteit.

    Deze zomer zullen al een aantal demonstratie V70’s worden ingezet. Dat is niet meer dan een voorproefje, want de technologie zal nog behoorlijk verder worden ontwikkeld. Nederland is na Zweden het land waar Volvo zal inzetten op plug-in hybrides. Volvo Nederland is dan ook in gesprek met verschillende energieleveranciers om op korte termijn hier ook demonstraties te kunnen verzorgen.

    bron: autoblog
  8. niphtrique 9 juni 2009 14:06
    High pressured air probably makes it possible to store alternative energy cheaply. When the energy is created, it can be stored into a high pressure vault until it is needed. High pressured air can also be used to drive cars. This technology is far more simple than fuel cells, making a €4,000 ($5,000) zero emission car feasible (see also: www.theaircar.com).
  9. jrxs4all 9 juni 2009 15:19
    quote:

    niphtrique schreef:

    High pressured air probably makes it possible to store alternative energy cheaply. When the energy is created, it can be stored into a high pressure vault until it is needed. High pressured air can also be used to drive cars. This technology is far more simple than fuel cells...
    Simpel misschien wel maar ook erg inefficient.

    Ten eerste komt bij het comprimeren van de lucht veel warmte vrij, die energie ben je kwijt.

    Ten tweede neemt de hoeveelheid opgeslagen energie niet lineair toe met de druk, je moet steeds harder pompen om dezelfde hoeveeelheid energie op te slaan.

    Ten derde is de energieinhoud (hoeveelheid energie per kilo) van deze methode van opslaan erg laag. Een hoeveelheid perslucht met x hoeveelheid energie erin weegt (heel veel) meer dan dezelfde hoeveelheid energie opgeslagen in benzine en zelfs meer dan opgeslagen in accu's. En al die kilo's moeten telkens weer in beweging worden gezet.

    Dit alles is zo inefficient dat dit soort auto's niet op grote schaal worden toegepast en dat zal zolang de natuurwetten niet veranderen ook zo blijven,

    JR
  10. Boemba ~ de stem van de rede 10 juni 2009 12:01
    iets is anders is de elektrische motorfiets. ik vind het een beetje vreemd dat dit zo weinig in de aandacht staat, want dat is volgens mij juist een leuke laagdrempelige springplank.

    maar nu is dit ding dan (bijna) op de markt: gas2.org/2009/06/09/electric-superbik...

    en het viel mij al op, maar apple heeft bij de ontwikkeling van elektrische mobiliteit een aardige vinger in de pap. dat was al voorspelt dat de nieuwe auto niet uit detroit, maar uit sillicon valley zou komen.

    maar ik vind het zo gedwongen. het lijkt wel alsof iedere hippe elektro-auto (en nu dus motor) een volledig geintegreerde iPod moet hebben. dan leg je jezelf zo vast aan een snel verouderende techniek...

    laatst zag ik ook een japanse conceptcar, het deed me als idee aan de carver denken. je kunt er stapvoets meer rijden en dan is het een soort scootmobiel/segway. maar je kunt er ook de snelweg mee op en dan wordt het dus een soort carver.

    iemand de naam van dat ding?
    (was een tijdje terug bij top gear, richard hammond reed er in/op, noemde het in de eerste instantie een rolstoel)

  11. forum rang 7 ffff 10 juni 2009 16:06
    Boemba,

    De naam weet ik ook niet. Maar wat ik best aardig aan dit draadje vind , is dat je goed kan constateren dat er op heel wat fronten keihard gewerkt wordt aan de elektrische auto. Veel bijdragen over de fabrikanten, maar ook over de energieleveranciers en over de ontwikkelaars van dat verdeelnet in deze draad te vinden.

    Zie hieronder de zoveelste ontwikkeling, waarvan ik er al verschillende postte: Nu weer uitbouwen elektrische bijlaadstations bij shoppingcentra en autoparkings.

    Je moet ergens beginnen...Er zijn goede ideeën en er zijn bedrijven met visie die de handschoen durven op te akken.

    Zo zie ik dat graag. RWE dan ook beloond...

    10.06.2009 12:58


    RWE kooperiert mit APCOA Essen (aktiencheck.de AG) -
    Der Energieversorger RWE AG (ISIN DE0007037129/ WKN 703712) meldete am Mittwoch, dass er und die APCOA Autoparking GmbH im Bereich der Elektromobilität kooperieren.

    Den Angaben zufolge starten die Unternehmen den gemeinsamen Roll-Out von Stromladestationen für Elektroautos in öffentlich zugänglichem Parkraum. Dadurch könnten E-Fahrzeuge komfortabel - etwa während des Einkaufs - geladen werden. Zunächst würden RWE-Ladestationen in 20 Berliner APCOA-Parkgaragen in zentralen Einkaufslagen entstehen, z.B. am Alexanderplatz oder am Brandenburger Tor. In einem weiteren Schritt werde auch in Parkhäusern großer Städte, wie Hamburg, Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart und München, die RWE-Ladeinfrastruktur aufgebaut.

    Die Aktie von RWE gewinnt momentan 1,94 Prozent auf 59,85 Euro. (10.06.2009/ac/n/d)

  12. smith&jones 15 juni 2009 16:11
    Er zijn nu technieken uitgevonden die het mogelijk maken om lithium/kobaltaccu's in 1 keer weer vol te pompen. Een electrische auto zou in 5 minuten weer opgeladen kunnen worden.

    Het is nu nog in de laboratoriumfase, maar schijnt redelijk eenvoudig productierijp te maken zijn en sterk gelieerd aan de bestaande li-ion techniek.
    Als timeframe tot aan productie wordt ca 2,5 jaar genoemd.

    Wanneer dit waar te maken valt gaan we een revolutie in mobiele electrische toepassingen zien...

    S&J.
  13. forum rang 10 voda 22 juni 2009 16:39
    Elektrische auto's verkopen terwijl overal autodealers failliet gaan

    22 juni 2009, 7:00 uur | FD.nl
    Door: Jeroen Koot en Jan-Willem de Lange

    'We hebben inderdaad een gekke plek voor een autodealer', zegt Ferry van Haastert (25), de kersverse en jonge directeur van Elipo, Nederlands eerste importeur van elektrische voertuigen. Hij staat in zijn net geopende showroom. Een gebouw met veel glas, een houten dak en direct aan een winkelstraat in Zeist.

    'Normaal mag je als autodealer niet midden in de stad zitten, mensen zijn dan bang voor lekkend benzine en olie. Maar dat hebben elektrische auto's niet. Vandaar dat de gemeente deze plek toestond.'



    Van Haastert doet iets waar bijna geen ondernemer aan durft te denken. Terwijl wereldwijd de auto-industrie sterk onder de crisis lijdt, begint hij als importeur van elektrische voertuigen. Hij heeft nog geen ondernemerservaring en elektrische auto's zijn nog geen verkoopsuccessen gebleken. Hoe haalt hij het in zijn hoofd?

    'We willen gewoon de eerste zijn', zegt van Haastert. 'Het is misschien nog vroeg, maar iemand moet ermee beginnen. Als er meer aanbieders komen van elektrische auto's, zullen mensen ons kennen als de eerste speler.'

    Elektrische speedboot

    Hij zet direct breed in. In zijn ruimte staat een sportauto, een bestelauto, enkele scooters en twee buitenboordmotoren. Allemaal elektrisch. Ook hangt er een poster aan de muur met een elektrische speedboot die Van Haastert kan leveren. 'Noem ons dus geen autodealer', zegt hij. 'We bieden elektrische mobiliteit. Daarmee zijn we een stuk anders dan de autodealers die het nu zwaar hebben.'

    Maar met zijn 25 jaar is hij wel erg jong. In 2007 studeerde hij nog aan de IVA in Driebergen, de particuliere opleiding voor autohandelaren. Na zijn afstuderen halverwege dat jaar werkte hij kort als freelance autojournalist en ontmoette hij ondernemer Floris de Raadt (42). Die zocht iemand om met hem een importeursschap voor elektrische auto's te beginnen. Aanvankelijk wilde De Raadt iemand met ervaring, maar na een gesprek viel hij juist voor de voordelen van de leeftijd van Van Haastert. 'Ik wilde geen gladde autoverkoper. Veel jongens met meer ervaring zijn dat al wel', zegt De Raadt. 'Ook heb ik eerder gemerkt dat als je jonge, slimme mensen de vrijheid geeft, ze veel kunnen bereiken. En inderdaad, zijn salaris is ook lager, dat is wel prettig bij een startende onderneming.'

    Sponsoren

    De twee sluiten een overeenkomst: De Raadt wordt eigenaar van het bedrijf en blijft verantwoordelijk voor de strategie. Van Haastert wordt directeur en moet de winkel leiden als een ondernemer. Zijn salaris is mede afhankelijk van de bedrijfsresultaten.

    Binnen een mum van tijd vindt het duo sponsoren, waaronder Breesaap, de investeringsmaatschappij van de familie Lubbers. Energieleverancier Greenchoice levert in ruil voor reclame een jaar lang gratis stroom. Op 27 mei gaat de showroom open. Nu, drie weken later, loopt het nog niet storm. Een auto heeft hij Van Haastert nog niet verkocht. Voor een elektrische motor heeft hij nét de eerste koper. Het beste loopt de E-bikeboard, een kleine snorfiets op drie wielen. Maar ook in dit geval gaat het maar om een handjevol exemplaren.

    Geen dure showrooms

    'We rekenen niet op enorme aantallen', zegt Floris de Raadt. 'Dat duurt misschien nog wel een jaar. Maar we hoeven ook niet heel veel te verkopen. We hebben geen dure showrooms door het land, en ik heb het gebouw in Zeist voor een laag bedrag kunnen huren. Dat is het voordeel van deze tijd.'

    Bart Lubbers, directeur van de investeringsmaatschappij, laat ook weten zijn investering ook niet snel terug te verwachten. 'Waarschijnlijk krijg je het geld nooit terug. Als er extra vestigingen komen, moet er waarschijnlijk alleen maar meer geld bij. Zodra een ondernemer een goed verhaal heeft, investeren we daarin. En Floris de Raadt stopt er ook zelf geld in, dat maakt het sterker.'

    Elektrisch rijden krijgt momenteel veel aandacht van de pers. De opening van Elipo trok een grote groep journalisten, maar Van Haastert blijft nuchter. 'Het gevaar van een hype is dat bedrijven dingen beloven die niet uitkomen', zegt hij. 'Bijvoorbeeld dat er volgend jaar een accu zou zijn die je in tien seconde oplaadt en waarmee je 800 kilometer kunt rijden. Ik vertel hier de mensen dat je 300 kilometer kunt rijden, en dat is het. Een vakantie naar Zuid-Frankrijk zit er dus niet in. Maar dat is niet erg. Daarvoor kun je altijd nog een gewone auto huren.'


    Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad

    videoplayer.neos.nl/fd/index.php?item...

  14. [verwijderd] 25 juni 2009 20:15
    mooi draadje

    even een opmerking over snel opladen, want dat is me niet helemaal duidelijk.

    in 5 minuten een accu opladen die voldoende energie afgeeft om 300 km te rijden?

    Dat klinkt mooi, maar ik zit met een vraagje daarover.

    hoe veilig is dat? moet je toch best wel hoogspanning gebruiken of zie ik dat verkeerd?

255 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 ... 13 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.846
AB InBev 2 5.304
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.951
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 9.026
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 32
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.600
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.310
AFC Ajax 537 7.025
Affimed NV 2 5.777
ageas 5.843 109.782
Agfa-Gevaert 13 1.888
Ahold 3.536 74.015
Air France - KLM 1.024 34.385
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.778
Alfen 13 16.851
Allfunds Group 3 1.234
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 340
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.771
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.464
AMG 965 126.454
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.527
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 383
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.182
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 322
Arcadis 251 8.628
Arcelor Mittal 2.024 318.756
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 269
arGEN-X 15 9.175
Aroundtown SA 1 184
Arrowhead Research 5 9.305
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.763
ASML 1.762 77.500
ASR Nederland 18 4.161
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 335
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.773
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 20 mei

    1. Dui, producentenprijzen april
    2. Ryanair jaarcijfers
    3. Brunel €0,55 ex-dividend
    4. HAL €2,85 ex-dividend
    5. UMG €0,27 ex-dividend
    6. Alfen Q1-cijfers
    7. Zoom Video Communications Q1-cijfers
  2. 21 mei

    1. Fagron €0,30 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht