Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Marcel Tak - Knollenvoetbal AFM

24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 november 2009 12:37
    Inschrijving gesloten op: Altijd Prijs Note, Nooit Meer Risico Certificaat en Citroenen voor Knollen Note van AFM,wegens overweldigende belangstelling.

    Humor Marcel,en jij kwam van van Ministerie van Financiën ? :-))

    Dat jij ze prima bespreekt wil natuurlijk nog niet zeggen dat het goede producten zijn.
    Na uitgifte ergens gedurende de looptijd worden ze dat echter vaak wel is mijn mening.

    tja,door wie wordt de AFM eigenlijk betaald,precies dus je kunt natuurlijk niet alles gaan verbieden.
  2. [verwijderd] 11 november 2009 13:58
    had je iets anders verwacht van die Achter de Feiten Meneer?
    Toezicht is in Nederland al jaren een lachtertje, ook van DNB. En dan achteraf het wijzende vingertje uitsteken. Lehmann verkocht al die gestructureerde rotzooi die in de US niet eens meer mochten via....Nederland!
  3. windjahe 11 november 2009 14:05
    Er zijn wel degelijk producten die onder de foutieve naam verkocht worden
    Voorbeeld
    RBS 5,5% 2004 perp 31/12
    Reden
    1- het bedrag van de lening behoord bij het tier kapitaal van de uitgevende bank.
    2- in speciale gevallen heeft men stemrecht.
    3- het bestuur kan besluiten wel of geen dividend uit te keren
    Daarom is dit volgens mij een aandeel met een vast dividend.
    In dat geval moet er over de uitkering dividend belasting betaald worden
    Is het niet rechtvaardig dat er bij aankoop opgebouwd dividend betaald moet worden {nadeel voor de handelaar is minder commissie en lagere bewaarkosten].
    m.vr.gr
    N.Jansen
  4. [verwijderd] 11 november 2009 14:09
    Heerlijke column.

    Ik ben benieuwd wanneer een regulator opstaat die zich aanbiedt om auto's, reizen, vakantiehuisjes en eten te beoordelen voordat ze vrijgegeven worden aan de markt.
  5. forum rang 6 marique 11 november 2009 14:50
    quote:

    Redactie IEX.nl schreef:

    Marcel Tak - Knollenvoetbal AFM

    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    Natuurlijk zijn er altijd verbeterpuntjes, maar het komt steeds meer voor dat ik, na lezing van de brochure, het gevoel heb dat de potentiële belegger helemaal weet waar hij aan toe is. En als de brochure niet helemaal volledig is, dan gaat het vaak om kleine puntjes. De bepleitte grotere betrokkenheid van de AFM bij productontwikkeling houdt het gevaar in dat beleggers steeds minder kritisch worden.

    Als de AFM naar alles heeft gekeken “zal het wel goed zijn”, zo zullen met name minder goed geïnformeerde beleggers denken. Het leidt tot een steeds grotere afhankelijkheid van beleggers van toezichthoudende instellingen en een steeds slechter ontwikkeld kritisch vermogen van particulieren om zelf tot een beleggingsoordeel te komen.
    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
    Heer Tak,
    U denkt er te gemakkelijk over.
    Probleem is dat we hier te maken hebben met financiële producten die nou niet bepaald behoren tot de dagelijks gebruikte producten/diensten van de gemiddelde consument.
    De doorsnee consument WORDT niet afhankelijk maar IS al heel lang afhankelijk.

    De consument krijgt op zijn betrouwbare spaarrekening een rentefooi en moet als dank een belastingboete van 1,2% over het spaarbedrag betalen. Met de huidige rentevergoeding én inflatie (l.m. en energie worden tegenwoordig - heel politiek welkom - buiten de inflatie gehouden) is sparen hetzelfde als achteruitwandelen.

    Geen wonder dat de consument wanhopig zoekt naar een hoger rendement en daarmee een gemakkelijke prooi wordt voor elke sluwe aanbieder die ZOGENAAMD garantie + aantrekkelijk rendement belooft. Elke belegger die iets meer dan doorsnee is, weet dat garantie en extra rendement niet samengaan.

    Maar ...
    - Welke doorsnee consument is in staat de brochures van die garantieproducten te lezen?
    - Welke doorsnee consument leest de productvergelijkingen van Marcel Tak op IEX?
    - Welke aanbieder van garantieproducten legt naast zijn brochure het productoordeel van Marcel Tak?

    Net zoals Marcel Tak een objectieve meetlat gebruikt voor garantieproducten kan de AFM dat ook. Dus wat let de aanbieders om hun product voorafgaand aan de introductie langs de AFM meetlat te leggen? Is toch een mooie aanbeveling?
  6. [verwijderd] 11 november 2009 15:17
    @ Marique,

    Ik ben het met de analyse eens dat naar rendement jagende beleggers met onvoldoende kennis van zaken een gevaar voor zichzelf (kunnen) zijn. Bescherming van deze consument is op zichzelf prima. Maar het moet niet doorschieten.

    Die brochures zijn juist gemaakt voor financiele consumenten met weinig kennis. Als die kennis zo beperkt is dat ze de brochure zelfs niet begrijpen, dan moeten ze helemaal niet aan financiele producten beginnen. Want in die gevallen helpen zelfs de strengste regels niet.

    Uw laatse opmerking "Is toch een mooie aanbeveling?" is precies het gevaar waar ik op doel. Als consumenten op die "officiele" aanbeveling af gaan, en niet zelf meer kritisch zijn, staan ons nog veel grotere problemen te wachten.

    Nogmaals ik ben voor algemene regels waar de sector zich aan moet houden. Maar naar mijn idee heeft dat in ieder geval voor de markt van gestructureerde producten geleid tot goede brochures en informatie (natuurlijk uitzonderingen daargelaten).

    Als (onwetende) beleggers die brochures, "Marcel Tak" of andere analisten niet willen lezen, houdt het een keer op. Elke belegger heeft uiteindelijk ook het recht zich NIET te willen laten informeren!

    @ anova
    Ik kom inderdaad van het Ministerie van Financien. maar dat was onder Gerrit Zalm. Dus gelachen dat we daar hebben....

    Inderdaad, het feit dat ik deze producten bespreek wil zeker nog niet zeggen dat het prima producten zijn. Maar dat is nog iets anders dan dat de toezichthouder stelt dat met betrekking tot gestructureerde producten de banken knollen voor citroenen verkopen. Ik zou bijna zeggen dat gestructureerde producten zo gedemoniseerd worden... :-)

    Met vriendelijke groet,
    Marcel Tak
  7. [verwijderd] 11 november 2009 15:35
    quote:

    MarcelTak schreef:

    Als (onwetende) beleggers die brochures, "Marcel Tak" of andere analisten niet willen lezen, houdt het een keer op. Elke belegger heeft uiteindelijk ook het recht zich NIET te willen laten informeren!
    Marcel, denk je nu echt dat de 'gemiddelde' belegger in dit soort producten wijs wordt uit een dergelijke brochure?

    www.raboglobalmarkets.nl/SpecialProdu...
  8. forum rang 6 marique 11 november 2009 15:38
    quote:

    MarcelTak schreef:

    Die brochures zijn juist gemaakt voor financiele consumenten met weinig kennis. Als die kennis zo beperkt is dat ze de brochure zelfs niet begrijpen, dan moeten ze helemaal niet aan financiele producten beginnen. Want in die gevallen helpen zelfs de strengste regels niet.
    Dank voor uw antwoord.
    Nog één opmerking nav bovenstaande quote.
    Probleem is juist dat deze consument, vanwege de volslagen onkunde, altijd afgaat op de veronderstelde deskundigheid en eerlijkheid/betrouwbaarheid van de adviseur. En juist daar gaat er veel fout.

    Welke fin. adviseur heeft de moed om een klant te weigeren die de brochure niet goed begrijpt?
    De klant knikt altijd ja als de adviseur uitleg heeft gegeven. Want hij wil niet dom overkomen. Maar test de adviseur dmv enkele controlevragen of de klant het product écht begrijpt?
  9. [verwijderd] 11 november 2009 15:45
    quote:

    BJL schreef:

    Marcel, denk je nu echt dat de 'gemiddelde' belegger in dit soort producten wijs wordt uit een dergelijke brochure?

    www.raboglobalmarkets.nl/SpecialProdu...
    Specifieke vragen:

    Hoeveel rendement kun je als consument hierop verwachten?

    Hoe verhoudt zich dat tot een gewone 7 jaars Rabo obligatie en/of een direkte belegging in aandelen?
  10. forum rang 7 ffff 11 november 2009 15:52
    Marcel,

    Enkel als aanvulling: Deze week maakte ik in een andere draad de opmerking dat je, zelfs als ervaren belegger, al kopschuw wordt als "gestructureerde producten" door ex-Rothschild-bankmedewerkers voorgesteld worden en dat dan in het kader van een (zeer) exclusief diner/etablissement.

    Het is een waarschijnlijk kleine factor die jij wellicht daarom niet noemt, maar bij de debacles die we afgelopen jaar gezien hebben was het toch opvallend hoeveel CEO's van beursgenoteedebedrijven die flink in de slappe was zaten als bijvoorbeeld een VandeVelde, ik men Galapagos dit soort producten kochten.

    Ik blijf het verdacht vinden als het in dit soort speciale omgevingen voorgesteld....en natuurlijk verkocht moet worden.

    Peter
  11. QED 11 november 2009 15:58
    Over het begrijpen van prospectussen en informatie over gestructureerde produkten het volgende. Nou ben ik zelf toch redelijk geschoold, maar ik kan die teksten wel lezen, maar het dringt niet echt door wat wel/niet relevant is. Oorzaken: 1. Het taalgebruik is bedroevend. 2. Er wordt errug veel kennis verondersteld. Marcel Tak en de meesten hier (behalve ik dan) kunnen een tekst snel scannen op de relevante punten. Ik moet alles tegen heug en meug doorworstelen en maar hopen dat ik de voetangels en klemmen heb ontdekt.
    De verzekeraars moeten verplicht hun teksten en kleine lettertjes begrijpelijk maken. Waarom de aanbieders van financiele produkten niet?
  12. forum rang 7 ffff 11 november 2009 16:01
    QED,

    Wat voor mij niet te begrijpen is, zijn die formules die je regelmatig in dat soort brochures ziet staan. Gigantisch ingewikkeld en ik ben ervan overtuigd dat je hogere wiskunde gevolgd moet hebben om alleen al zo'n formule te snappen.

    Ik begin er dan ook NOOIT aan, de wijze raad van Buffett indachtig: Koop alleen iets dat je snapt.

    Peter
  13. [verwijderd] 11 november 2009 16:16
    Historische rendementen zijn geen garantie voor de toekomst, edoch...

    Terugkijkend naar 1969-2009 (40 jaar lang), waarbij we vergelijken:

    A) rendement op 7 jaars obligatie (staat +0,5% - iets onder swapcurve in de VS)
    B) rendement op belegging in S&P met dividend
    C) payoff van S&P garantieprodukt overeenkomstig Rabo Structuur (min 0%, max 70%)
    D) 50% in 7 jaars obligatie en 50% in S&P 500 met dividend

    zien we:

    (*) rendement op Note structuur was altijd lager dan rendement D (50% obligatie, 50% aandelen)
    (*) rendement op Note structuur was 90% van de tijd lager dan rendement A (obligatie)

    (*) verwacht rendement Note structuur ligt onder verwacht rendement op obligatie, aandelen, en combinatie ervan en zelfs onder verwacht rendement op t-bills

    (*) minimum rendement Note structuur (0%) ligt onder minimum rendement obligaties, en ook van combinatie D

    Het klonk toch goed, inleg gegarandeerd en voor 100% meeprofiteren van aandelenstijging (tot een maximum van 70%)?

    Ook gemakkelijk te begrijpen.

    Alleen 'begrijpt' niemand hoe slecht een dergelijke structuur presteert ten opzichte van direkte belegging in 7 jaars Rabo-obligatie en eventueel een deel in aandelen.
  14. [verwijderd] 11 november 2009 16:35
    quote:

    MarcelTak schreef:

    Inderdaad, het feit dat ik deze producten bespreek wil zeker nog niet zeggen dat het prima producten zijn. Maar dat is nog iets anders dan dat de toezichthouder stelt dat met betrekking tot gestructureerde producten de banken knollen voor citroenen verkopen. Ik zou bijna zeggen dat gestructureerde producten zo gedemoniseerd worden... :-)

    Met vriendelijke groet,
    Marcel Tak
    Beste Marcel
    Ik denk dat de AFM niet deze gestructureerde producten bedoelt, maar koopsompolissen, allerhande verzekeringen bij hypotheken etc.

    de bos
  15. [verwijderd] 11 november 2009 17:46
    Concerns about investors

    The questionnaire and the interviews showed that consumers do not read product brochures properly. Although product brochures are written in correct Dutch, consumers nevertheless have great difficulties reading them properly. A second finding is that investors do not always understand the way in which structured products work. Both these findings are cause for concern for the AFM, as there is a risk that investors will purchase products that are unsuitable for them. This jeopardises the proper operation of the market.

    Lack of proper reading on the part of investors

    – One in six of those questioned read a protection against falling prices as a guarantee, and understood that the possibility of capital losses is excluded.

    – Half of those questioned could not make out from the brochure what the consequences could be of selling the product before it matures.

    – One in three of those questioned misread a description of the operation of the product and wrongly assumed that the returns are determined by the share index, whereas in actuality they are determined by the movements of the individual shares.

    – 55% of those questioned thought that the returns on the product were determined by the average performance of the four shares. However, the returns on this structured product are linked to the worst performer of the four shares. Only 11% of those questioned read that.

    Lack of proper understanding on the part of investors

    – 62% of those questioned were unable to answer the question about the consequences of withdrawing prematurely from a structured product.

    – Investors overestimate the expected returns on products. The AFM gave a guarantee product as an example and presented a series of questions about the annual expected variable return payments, after the fixed return of 7% had been received for two years. Half of the respondents expected a return that was, on average, 2% points higher than the return that the AFM expects based on its calculations.

    – The questionnaire asked whether the risk is smaller (on a low coupon) with more shares or the risk is smaller (with a low coupon) with fewer shares. Half of the non-investing consumers stated that they did not know, as compared with one third of the investors (in structured products). Three quarters of the investors in structured products stated that the risk was lower with more shares.

    – With a growth product with a conditional term to maturity, the term to maturity determines the returns and the possible risks. Almost half of those questioned were unable to estimate the expected term to maturity of the product. The majority (65%) of the consumers who were able to estimate the term to maturity understood that a conditional term to maturity means that the maturity date is not fixed in advance. When the product matures proved more difficult to estimate. Only 1 consumer understood that the possibility of the product maturing was greatest after 1 year, and would decrease until the final year, when the possibility was once more greater. The remainder of the consumers had very different expectations about the redemption pattern. A quarter of the consumers believed that the possibility of redemption would increase at each redemption moment.

    --

    Kortom, het blijkt duidelijk dat consumenten denken een citroen te kopen waar het een knol betreft.
  16. [verwijderd] 11 november 2009 19:26
    quote:

    BJL schreef:

    Lack of proper understanding on the part of investors

    – 62% of those questioned were unable to answer the question about the consequences of withdrawing prematurely from a structured product.
    Beleggen zonder risico. Maar wel 32% verlies in 5 maanden tijd.

    www.abnamromarkets.nl/producten/detai...

    Zouden veel mensen zich dat realiseren?
  17. Dutch Trader 11 november 2009 23:33
    Ik ben het helemaal eens met Marcel. Aanvullend kunnen we inderdaad zeggen dat de kwaliteit van de brochures waarin de producten worden uitgelegd duidelijk is. Abn Amro heeft mijn inziens destijds het voortouw genomen en de opbouwende kritiek van o.m. heer Tak ten harte genomen.

    Chapeau.
24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.842
AB InBev 2 5.291
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.542
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.973
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.545
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.150
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.764
ageas 5.843 109.779
Agfa-Gevaert 13 1.865
Ahold 3.536 74.002
Air France - KLM 1.024 34.365
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.774
Alfen 12 16.619
Allfunds Group 3 1.223
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 339
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.768
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.407
AMG 965 126.201
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.524
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.174
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 321
Arcadis 251 8.626
Arcelor Mittal 2.024 318.708
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 267
arGEN-X 15 9.149
Aroundtown SA 1 179
Arrowhead Research 5 9.284
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.729
ASML 1.762 77.209
ASR Nederland 18 4.130
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.694
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 10 mei

    1. Eurocommercial Q1-cijfers
    2. VK economische groei eerste kwartaal
    3. VK handelsbalans maart
    4. VK industriële productie maart
    5. Wolters Kluwer €1,36 ex-dividend
    6. Aperam €0,50 ex-dividend
    7. AMG €0,20 ex-dividend
    8. Arcadis €0,85 ex-dividend
    9. VS consumentenvertrouwen (Universiteit Michigan) mei (vlp) 77
  2. 13 mei

    1. NL faillissementen april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht