Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Spyker N.V. Terug naar discussie overzicht

Weekend nieuws 15/16 Okt.

135 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 oktober 2011 13:33
    quote:

    bart1805 schreef op 15 oktober 2011 12:30:

    [...]
    Interessante visie. NDRC zegt ja, Youngman en Pang Da trekken zich terug. Briljant, ik koop maandag weer aandelen SWAN.
    Toch heb ik niet het gevoel dat het gevoel van urgentie bij Pang Da en Youngman erg hoog is en dat zou je wel verwachten indien ze een bedrijf vlot willen trekken dat 50mil per maand verliest zolang ze niet draaien. Hierdoor heb ik inderdaad het idee dat zij er helemaal niet vanuit gaan dat ze voor deze verliezen op gaan draaien. Zowel NDO als NDRC hebben aangegeven dat ze nog aan wachten zijn op gegevens van Saab en Youngman, dat klinkt meer als vertragend dan als constructief.

    Er zijn enkele waarnemingen die deze gedachtegang tegenspreken:
    - Pang Da heeft 45mil geïnvesteerd die wel degelijk risico blijken te lopen gezien hun 'winstwaarschuwing'.
    - Youngman heeft 12mil plus nu 10mil? geïnvesteerd.
    We weten dat Saab UK en een licentie op diverse IP als onderpand dienen, echter niet de exacte ins en outs van de deals. Ik heb ergens het vermoeden dat wellicht Pang Da (tot mijn verbazing) iets te makkelijk hun 45mil hebben betaald en dat Youngman werkt met stevige onderpanden waardoor zij makkelijk eronderuit kunnen zonder noemenswaardige verliezen.
  2. [verwijderd] 15 oktober 2011 13:36
    quote:

    greenspanalan schreef op 15 oktober 2011 13:26:

    [...]
    Ursus je haalt volgens mij twee dingen door elkaar. Dat bericht van vandaag is van de NDO en niet de NDRC!
    Oh, veel steekjes laten vallen de laatste tijd, thanks voor het bijsturen :)
    NDO heeft dit al veel eerder laten weten, is dus niet echt nieuws behalve misschien dat dit nu nog steeds niet geregeld is.
    Overigens aanzienlijk minder problematisch aangezien de NDO ook heeft aangegeven wel op redelijk korte termijn te kunnen werken.
  3. greenspanalan 15 oktober 2011 13:36
    quote:

    Ursus arctos schreef op 15 oktober 2011 13:33:

    [...]
    Toch heb ik niet het gevoel dat het gevoel van urgentie bij Pang Da en Youngman erg hoog is en dat zou je wel verwachten indien ze een bedrijf vlot willen trekken dat 50mil per maand verliest zolang ze niet draaien. Hierdoor heb ik inderdaad het idee dat zij er helemaal niet vanuit gaan dat ze voor deze verliezen op gaan draaien. Zowel NDO als NDRC hebben aangegeven dat ze nog aan wachten zijn op gegevens van Saab en Youngman, dat klinkt meer als vertragend dan als constructief.

    Er zijn enkele waarnemingen die deze gedachtegang tegenspreken:
    - Pang Da heeft 45mil geïnvesteerd die wel degelijk risico blijken te lopen gezien hun 'winstwaarschuwing'.
    - Youngman heeft 12mil plus nu 10mil? geïnvesteerd.
    We weten dat Saab UK en een licentie op diverse IP als onderpand dienen, echter niet de exacte ins en outs van de deals. Ik heb ergens het vermoeden dat wellicht Pang Da (tot mijn verbazing) iets te makkelijk hun 45mil hebben betaald en dat Youngman werkt met stevige onderpanden waardoor zij makkelijk eronderuit kunnen zonder noemenswaardige verliezen.
    Lofalk heeft geen gemakkelijke job want met al die onderpanden is Saab onverkoopbaar geworden. Het was een stuk makkelijker als het nog een geheel was dan had hij er een strik om kunnen doen. Stel dat Geely geinteresseerd is dan moeten ze vervolgens met jan en alleman gaan onderhandelen om het tafelzilver terug te krijgen. Ik zie echt geen enkel perspectief voor Saab, maar ik ben dan ook een negatieveling he.
  4. greenspanalan 15 oktober 2011 13:37
    quote:

    Ursus arctos schreef op 15 oktober 2011 13:36:

    [...]
    Oh, veel steekjes laten vallen de laatste tijd, thanks voor het bijsturen :)
    NDO heeft dit al veel eerder laten weten, is dus niet echt nieuws behalve misschien dat dit nu nog steeds niet geregeld is.
    Overigens aanzienlijk minder problematisch aangezien de NDO ook heeft aangegeven wel op redelijk korte termijn te kunnen werken.
    klopt
  5. bart1805 15 oktober 2011 14:32
    Over wat er na een Ja van de NRC staat te gebeuren is ook al veel heen en weer gepost. Volgens mij (maar correct me if i am wrong) was er een aardige consensus over de volgende uitgangspunten:

    1) In de oorspronkelijke deal ging het om 245 miljoen van Youngman / Pang Da. Ze kregen daarvoor 58,5 miljoen aandelen. Op het moment van die deal stonden er ongeveer 25 miljoen aandelen uit. Om op 54% uit te komen zouden er dus nog eens 24,5 miljoen aandelen uitgeven worden. Waarschijnlijk waren deze bedoeld voor Antonov, die er dan ook nog eens iets meer dan 100 miljoen voor zou betalen. Ze realiseerden zich toen dus al dat er extra geld nodig was.
    2) Met de EIB valt niet te onderhandelen. Ook de Zweedse overheid zal geen korting willen geven omdat ze anders problemen krijgen met de Europese Mededingingsautoriteiten.
    3) Er leek geen reden om eerst de EIB lening af te betalen. Antonov lijkt niet meer geinteresseerd, het is een lening tegen marktconforme voorwaarden.
    4) DE EIB zal de lening op kunnen eisen als blijkt dat het geld niet is uitgegeven aan de vooraf afgesproken doelen. Saab heeft dan een fors probleem.
    5) GM zal een flinke korting accepteren. Bij een bod van tussen de 125 en 175 miljoen euro zullen ze happen.
    6) Muller heeft verschillende malen aangegeven de schulden bij de leveranciers volledig terug te willen betalen. Er is al aangegeven dat het waarschijnlijk zal gaan om een afbetalingsplan van de schulden.

    Mee eens? Dan kunnen we vanuit deze punten doordenken.
  6. aandeeltje! 15 oktober 2011 14:53
    quote:

    greenspanalan schreef:

    [quote alias=aandeeltje! id=5872895 date=201110151302]
    [...]
    De staat wel...simpele overweging...failliet is eib 208 betalen en onderpand uitponden, maar brengt nooit 208 op. Dus.....stast geeft wat weg en hoeft verder niets te doen.
    [/quote]
    Ik denk dat ze voldoende onderpand hebben. Die parts business is dik winstgevend, daar vinden ze wel een koper voor. De tooling is ook veel waard, kijk maar naar de deal van de oude tooling die is verkocht aan BAIC. Je moet niet vergeten dat je daarmee in feite de huidige Saabs kunt gaan produceren. Die deal met BAIC leverde 197 miljoen dollar op, en ok daar zat ook wat powertrain technologie bij.

    Conclusie, de EIB wil al zijn geld terug zien.

    Even voor de goede orde, ze kunnen dit helemaal niet verkopen als ze doorstarten! Dit is alleen in geval van faillissement. Hoe kun je auto's produceren zonder tooling? Hoe kun je auto's servicen zonder parts?
    Ja en ik zeg dat als de bieder minder biedt de staat nog een handje zou kunnen helpen want die staat garant dus zit hoe dan ook met de peren. De bieder biedt dus 208 of wat minder en neemt de lening over. Nu moet de schuld gereduceerd worden dus dan rest er niets anders dan die naar aandelen om te zetten, minimaal 50% van de schuld. Dus is het niet uitgesloten dat eib eruit gefietst kan worden en dat dan de oude eib schuld door deelconversie verminderd wordt, 25% van de aandelen voor 100 mln of zo, blijft er honderd miljoen schuld in, is acceptabel.

    Maar dan GM? Die zal een flinke veer moeten laten. Is dat reeel? kun je natuurlijk niet 60% van de aandelen geven, want ja het maximum is toch echt 100% voor alle aandeelhouders.

    Je ziet ik heb het nog niet eens meer over swan als aandeelhouder, want wat swan houdt dat krijgt een ander niet. GM zal wel wat laten, maar ja wat is niet genoeg. Ook zij zullen natuurlijk de afweging maken wat heb ik bij faillissement en wat kan ik uitonderhanden om te laten bestaan. Dan zal er in ieder geval toch ook cash op tafel moeten komen. Weet zeker dat GM bereid is iets te doen als er zeg 100 mln cash op tafel komt. Als zij dan 100 mln converteren in aandelen en er blijft 100 mln schuld of minder staan.

    Conclusie: dan hebben we boven Y&P nog altijd 300 mln cash nodig, kan eigenlijk alleen maar in aandelen. Daarbovenop nog eens minimaal 100 mln voor wat werkkapitaal, maar wellicht kunnen Y&P dit nog wel neerleggen. In dit plaatje blijft dus 200 mln schuld staan en wordt 200 mln van de schulden omgezet in aandelen.

    Wie legt er minimaal 300 mln op tafel en wat wil die ervoo hebben??

  7. aandeeltje! 15 oktober 2011 15:03
    quote:

    aandeeltje! schreef:

    [quote=greenspanalan]
    [quote alias=aandeeltje! id=5872895 date=201110151302]
    [...]
    De staat wel...simpele overweging...failliet is eib 208 betalen en onderpand uitponden, maar brengt nooit 208 op. Dus.....stast geeft wat weg en hoeft verder niets te doen.
    [/quote]
    Ik denk dat ze voldoende onderpand hebben. Die parts business is dik winstgevend, daar vinden ze wel een koper voor. De tooling is ook veel waard, kijk maar naar de deal van de oude tooling die is verkocht aan BAIC. Je moet niet vergeten dat je daarmee in feite de huidige Saabs kunt gaan produceren. Die deal met BAIC leverde 197 miljoen dollar op, en ok daar zat ook wat powertrain technologie bij.

    Conclusie, de EIB wil al zijn geld terug zien.

    Even voor de goede orde, ze kunnen dit helemaal niet verkopen als ze doorstarten! Dit is alleen in geval van faillissement. Hoe kun je auto's produceren zonder tooling? Hoe kun je auto's servicen zonder parts?
    [/quote]

    Ja en ik zeg dat als de bieder minder biedt de staat nog een handje zou kunnen helpen want die staat garant dus zit hoe dan ook met de peren. De bieder biedt dus 208 of wat minder en neemt de lening over. Nu moet de schuld gereduceerd worden dus dan rest er niets anders dan die naar aandelen om te zetten, minimaal 50% van de schuld. Dus is het niet uitgesloten dat eib eruit gefietst kan worden en dat dan de oude eib schuld door deelconversie verminderd wordt, 25% van de aandelen voor 100 mln of zo, blijft er honderd miljoen schuld in, is acceptabel.

    Maar dan GM? Die zal een flinke veer moeten laten. Is dat reeel? kun je natuurlijk niet 60% van de aandelen geven, want ja het maximum is toch echt 100% voor alle aandeelhouders.

    Je ziet ik heb het nog niet eens meer over swan als aandeelhouder, want wat swan houdt dat krijgt een ander niet. GM zal wel wat laten, maar ja wat is niet genoeg. Ook zij zullen natuurlijk de afweging maken wat heb ik bij faillissement en wat kan ik uitonderhanden om te laten bestaan. Dan zal er in ieder geval toch ook cash op tafel moeten komen. Weet zeker dat GM bereid is iets te doen als er zeg 100 mln cash op tafel komt. Als zij dan 100 mln converteren in aandelen en er blijft 100 mln schuld of minder staan.

    Conclusie: dan hebben we boven Y&P nog altijd 300 mln cash nodig, kan eigenlijk alleen maar in aandelen. Daarbovenop nog eens minimaal 100 mln voor wat werkkapitaal, maar wellicht kunnen Y&P dit nog wel neerleggen. In dit plaatje blijft dus 200 mln schuld staan en wordt 200 mln van de schulden omgezet in aandelen.

    Wie legt er minimaal 300 mln op tafel en wat wil die ervoo hebben??

    In verlengde van bart, GM laat de grootste veer, dus misschien laten die de aandelen dan wel schieten en nemen genoegen met 100mln cash en laten restant lening van 100 mln staan.

    P&Y gaan nu overigens niet meer voor de 53%, ze willen een betere prijs dus krijgen een hoger % anyway.

    Verandert niet wat er aan cash moet komen.

    Anyway swan aandeelhouders houden een belang van minder dan 10% over. Ik zou het andrs niet weten.
  8. surveyor 15 oktober 2011 15:42
    Bart en aandeel kunnne jullie beter niet je telefoonnummer uitleveren aan mekaar ..

    hoeven wij die poep onzin niet te lezen van jullie !

    Saab believers laat je niet van de wijs brengen , dit heeft nog ffe tijd nodig maar wat maar tot het mega nieuws komt .. en dat zal er komen en dan zal zeeerrrr positief gaan zijn voor saab ...

  9. AX lover 15 oktober 2011 15:46
    Wat er gebeurd als het NDRC ja zegt? Dan is er nog géén geld.
    Als het NDRC "ja" gezegd heeft volgt er nog een traject van minimaal 1 maand langs diverse Chinese overheidsinstanties (zie planning van Saab).

    En daarnaast moeten de volgende instanties nog hun toestemming geven aan een eventuele investering van Pang Da/Youngman:
    - GM (General Motors)
    - EIB (Europese Investerings Bank)
    - NDO (Swedish National Debt Office)
    - Zweedse regering

    Die partijen kunnen pas toestemming geven als ze exact weten hoe de deal eruit gaat zien. En volgens mij weet Victor Muller zelf dat nog niet eens op dit moment.

    Maar goed, laten we even stellen dat ergens in december iedereen akkoord is en (op wat voor manier dan ook) er 245 miljoen Chinese euro's op de bankrekening van Saab staan. Yippie, yes, hoera, we zijn gered! Toch?

    Op het moment dat die zilvervloot uit China aankomt moet er direct het volgende vanaf gehaald worden:

    - 70 miljoen gebruiken om Bridge Loan van Youngman af te lossen
    - Leveranciers betalen: 150 miljoen
    - Lening afbetalen aan Gemini: 30 miljoen [6 mnds lening die op 2-11 terugbetaald moet worden]

    Netto blijft er dus een schuld van 5 miljoen euro over.

    En in januari (of februari) moet er ook nog eens $25 miljoen afbetaald worden aan Pieter Heerema.

    Alle andere lasten zoals lonen, huur en overige vast kosten laten we dan nog maar even buiten beschouwing.
  10. aandeeltje! 15 oktober 2011 17:30
    quote:

    surveyor schreef:

    Bart en aandeel kunnne jullie beter niet je telefoonnummer uitleveren aan mekaar ..

    hoeven wij die poep onzin niet te lezen van jullie !

    Saab believers laat je niet van de wijs brengen , dit heeft nog ffe tijd nodig maar wat maar tot het mega nieuws komt .. en dat zal er komen en dan zal zeeerrrr positief gaan zijn voor saab ...

    Droom verder zou ik zeggen.
  11. [verwijderd] 15 oktober 2011 18:11
    quote:

    AX lover schreef op 15 oktober 2011 15:46:

    Wat er gebeurd als het NDRC ja zegt? Dan is er nog géén geld.
    Als het NDRC "ja" gezegd heeft volgt er nog een traject van minimaal 1 maand langs diverse Chinese overheidsinstanties (zie planning van Saab).

    En daarnaast moeten de volgende instanties nog hun toestemming geven aan een eventuele investering van Pang Da/Youngman:
    - GM (General Motors)
    - EIB (Europese Investerings Bank)
    - NDO (Swedish National Debt Office)
    - Zweedse regering

    Als de NDRC ja zegt dan zal daarna een golf van ja's volgen van GM, EIB, NDO en zweedse regering. De grootste obstakel is NDRC.
  12. Kissfan 15 oktober 2011 18:15
    Goed om te zien dat jullie zo druk zijn met mijn aandelen. Dat er tijdens een bijeenkomst in China niet of weinig over saab gesproken wordt lijkt me niet zo vreemd. Dat NDRC waarschuwt voor een bodemloze put lijkt me zinvol. Dat er dan toch 11 miljoen wordt overgemaakt zie ik als positief en een hoop beleggers met mij gezien de koersstijging die dit nieuws tot gevolg had. zonder nieuws de komende dagen langzaam dalende koers. Ben benieuwd of er weer bericht komt als er meer geld wordt overgemaakt. Volgens mij is er gezegd dat er deze week en tot 22 oktober nog meer geld zou komen. Ben benieuwd! Fijn weekend, talk to u monday!
  13. [verwijderd] 15 oktober 2011 18:31
    quote:

    Kissfan schreef op 15 oktober 2011 18:15:

    Goed om te zien dat jullie zo druk zijn met mijn aandelen. Dat er tijdens een bijeenkomst in China niet of weinig over saab gesproken wordt lijkt me niet zo vreemd. Dat NDRC waarschuwt voor een bodemloze put lijkt me zinvol. Dat er dan toch 11 miljoen wordt overgemaakt zie ik als positief en een hoop beleggers met mij gezien de koersstijging die dit nieuws tot gevolg had. zonder nieuws de komende dagen langzaam dalende koers. Ben benieuwd of er weer bericht komt als er meer geld wordt overgemaakt. Volgens mij is er gezegd dat er deze week en tot 22 oktober nog meer geld zou komen. Ben benieuwd! Fijn weekend, talk to u monday!
    Verwacht volgende week donderdag weer nieuws!!
  14. bart1805 15 oktober 2011 18:41
    quote:

    Guuruu schreef op 15 oktober 2011 18:31:

    [...]

    Verwacht volgende week donderdag weer nieuws!!
    Steven Wade denkt niet dat er door Saab nog iets gemeld zal worden over nieuwe betalingen. Maar goed die heeft dan ook een duidelijk negatieve grondhouding jegens Saab.
  15. forum rang 4 egeltjemetstekel 15 oktober 2011 18:51
    quote:

    greenspanalan schreef op 15 oktober 2011 13:36:

    [...]
    Lofalk heeft geen gemakkelijke job want met al die onderpanden is Saab onverkoopbaar geworden. Het was een stuk makkelijker als het nog een geheel was dan had hij er een strik om kunnen doen. Stel dat Geely geinteresseerd is dan moeten ze vervolgens met jan en alleman gaan onderhandelen om het tafelzilver terug te krijgen. Ik zie echt geen enkel perspectief voor Saab, maar ik ben dan ook een negatieveling he.
    ja mee eens maar toch... de 2 rechters hebben kennelijk wel een mogelijkheid gezien die ze er toe deed besluiten om uitstel van betaling te verlenen.
    oke er was ook nog een derde rechter die het er niet mee eens was.
    het is alles bij elkaar meegerekend een heel erg lastige situatie.
    het heeft er alle schijn van dat de weg doodloopt.
    maar ook: nog niet alles is onmogelijk geworden en daar putten velen hier hun hoop uit.
    ik vind wel dat naarmate dit langer duurt, het allemaal veel onwaarschijnlijker wordt.
    ik verwacht een faillisement... maar mischien duurt dat nog even...
    ik vond het ballet van de stervende zwaan ook altijd al zo langdradig.
    het zou na een nee van de ndrc ineens wat sneller kunnen gaan.
    na een ja juist langer duren
    maar ik zie dit niet meer goedkomen
  16. [verwijderd] 15 oktober 2011 18:57
    Er zijn hier personen die er zeker van zijn dat er een mega koersstijging komt, nemen jullie soms de uiteindelijke beslissing over de financiering van saab of zijn het kreten zonder enige vorm van onderbouwing, en gaat het om domweg gokken op een ( mega ) stijging te vergelijken met een casino. Bovendien stel dat het goed komt met saab, wat ik zelf niet verwacht, kan het zo zijn dat de aandeelhouders buitenspel gezset worden. te vergelijken met het casino waarbij het balletje op 0 komt, zlles voor de bank.
  17. greenspanalan 15 oktober 2011 19:05
    quote:

    bart1805 schreef op 15 oktober 2011 18:41:

    [...]
    Steven Wade denkt niet dat er door Saab nog iets gemeld zal worden over nieuwe betalingen. Maar goed die heeft dan ook een duidelijk negatieve grondhouding jegens Saab.
    Dit is sarcastisch neem ik aan? Steven Wade, oftewel Swade, werkt voor Saab nl.
135 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.285
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.323
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.896
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.355
Aedifica 2 829
Aegon 3.257 320.052
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.752
ageas 5.843 109.777
Agfa-Gevaert 13 1.856
Ahold 3.536 73.980
Air France - KLM 1.024 34.311
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.770
Alfen 12 16.269
Allfunds Group 3 1.191
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 333
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.484 114.757
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.820 240.253
AMG 965 125.692
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.519
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.111
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 313
Arcadis 251 8.614
Arcelor Mittal 2.023 318.599
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 266
arGEN-X 15 9.106
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.266
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.676
ASML 1.762 76.899
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.650
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.665

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht