Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Euronav BE0003816338

Laatste koers (eur)

15,040
  • Verschill

    +0,030 +0,20%
  • Volume

    46.826 Gem. (3M) 200,7K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Forum geopend voor Euronav

19.355 Posts
Pagina: «« 1 ... 175 176 177 178 179 ... 968 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maci 5 oktober 2016 09:37
    quote:

    Risky bets schreef op 5 oktober 2016 09:11:

    Ok thanks. Goed nieuws voor EURN. Met nieuwbouw prijzen op een alltime (inflatie gecorrigeerde) low en een 7 jaar contract erop lijkt me dit wel een hele goede constructie.

    Wel onbegrijpelijk om nieuwe Suezmax schepen te gaan bestellen, juist deze categorie heeft nu al het slechtste orderboek... Wat Valero ook bezielt... waarom voor 2018 dit al vastleggen en waarom nieuwbouw schepen in plaats van de vele beschikbare tonnage (ook veel nieuwbouw). Wat betreft EURN is het logisch dat ze meegaan met deze deal, maar Valero?
    Opmerking die niet al negatieve kritiek is bedoeld!

    Gezien je vele (diepgaande) postings over bedrijven die net als Eurn. werken verbaast het me dat je niet al wist van het PB van vanmorgen.
    Dat dit zo is blijkt uit je reactie. Wellicht had je anders gereageerd als je volledig op de hoogte was?

    Ter info in bijlage het PB.
  2. tonneke 5 oktober 2016 09:38
    quote:

    Zanz123 schreef op 5 oktober 2016 09:34:

    Probeer eens om de degiro app te verwijderen en opnieuw te installeren op je telefoon en test misschien ook eens op een gewone pc of je zo kan inloggen
    als ik in wil loggen op mijn laptop heb ik dit ook, behalve bij mijn giro app daar weer niet en het duurt en duurt lang voordat ik op deze site kan komen
  3. Risky bets 5 oktober 2016 09:44
    quote:

    maci schreef op 5 oktober 2016 09:37:

    [...]

    Opmerking die niet al negatieve kritiek is bedoeld!

    Gezien je vele (diepgaande) postings over bedrijven die net als Eurn. werken verbaast het me dat je niet al wist van het PB van vanmorgen.
    Dat dit zo is blijkt uit je reactie. Wellicht had je anders gereageerd als je volledig op de hoogte was?

    Ter info in bijlage het PB.
    Ah, ik denk gek dat ik geen mail heb gehad. Ik update mijn mail en krijg ineens 30 emails binnen, waaronder die van EURN. Blijkbaar haalde ik mijn mails niet meer op vandaar dat ik het PB had gemist.

    Maar mijn post is toch niet zo kritisch op EURN? Ik verwacht een dayrate van 26-30k/dag voor zo'n 7 jaars contract en in die tijd zal EURN het meeste van de schepen terugverdienen. Alles wat daarna komt is de winst. Ik had heel kritisch geweest als EURN nu schepen had gaan bestellen zonder contract eraan vast, maar met contract erop is het heel logisch. Misschien niet duidelijk genoeg, maar ik vind dit vanuit Velaro onbegrijpelijk. Er zijn tientallen nieuwbouw schepen op order voor 2017 en de meeste eigenaren hiervan zullen hier spijt van hebben op het moment, ik ben ervan overtuigd dat ze een duidelijk lagere rate hadden kunnen bedingen als ze gewoon 2 van die schepen hadden genomen ipv een nieuw project met EURN.
  4. tonneke 5 oktober 2016 09:53
    quote:

    Risky bets schreef op 5 oktober 2016 09:44:

    [...]

    Ah, ik denk gek dat ik geen mail heb gehad. Ik update mijn mail en krijg ineens 30 emails binnen, waaronder die van EURN. Blijkbaar haalde ik mijn mails niet meer op vandaar dat ik het PB had gemist.

    Maar mijn post is toch niet zo kritisch op EURN? Ik verwacht een dayrate van 26-30k/dag voor zo'n 7 jaars contract en in die tijd zal EURN het meeste van de schepen terugverdienen. Alles wat daarna komt is de winst. Ik had heel kritisch geweest als EURN nu schepen had gaan bestellen zonder contract eraan vast, maar met contract erop is het heel logisch. Misschien niet duidelijk genoeg, maar ik vind dit vanuit Velaro onbegrijpelijk. Er zijn tientallen nieuwbouw schepen op order voor 2017 en de meeste eigenaren hiervan zullen hier spijt van hebben op het moment, ik ben ervan overtuigd dat ze een duidelijk lagere rate hadden kunnen bedingen als ze gewoon 2 van die schepen hadden genomen ipv een nieuw project met EURN.
    ik heb er weinig verstand van maar zou het te maken kunnen hebben met de nieuwe eisen die de schepen moeten hebben ???
  5. forum rang 5 maci 5 oktober 2016 10:19
    quote:

    Risky bets schreef op 5 oktober 2016 09:44:

    [...]

    Ah, ik denk gek dat ik geen mail heb gehad. Ik update mijn mail en krijg ineens 30 emails binnen, waaronder die van EURN. Blijkbaar haalde ik mijn mails niet meer op vandaar dat ik het PB had gemist.

    Maar mijn post is toch niet zo kritisch op EURN? Ik verwacht een dayrate van 26-30k/dag voor zo'n 7 jaars contract en in die tijd zal EURN het meeste van de schepen terugverdienen. Alles wat daarna komt is de winst. Ik had heel kritisch geweest als EURN nu schepen had gaan bestellen zonder contract eraan vast, maar met contract erop is het heel logisch. Misschien niet duidelijk genoeg, maar ik vind dit vanuit Velaro onbegrijpelijk. Er zijn tientallen nieuwbouw schepen op order voor 2017 en de meeste eigenaren hiervan zullen hier spijt van hebben op het moment, ik ben ervan overtuigd dat ze een duidelijk lagere rate hadden kunnen bedingen als ze gewoon 2 van die schepen hadden genomen ipv een nieuw project met EURN.
    Ah, dat verklaard alles!
    Ik was echt verbaasd, vandaar m'n opm.

    Wellicht dat het (mede) aan de aanpassingen (om te varen in ijscondities) ligt dat er is gekozen voor nieuwbouw.
  6. [verwijderd] 5 oktober 2016 10:23

    ja mensen als de grote profitmaker instapt dan weet u het intussen wel :-)
    Hetzelfde gold voor Delta Lloyd waar PM een maandje geleden fors instapte.
  7. tonneke 5 oktober 2016 10:28
    quote:

    maci schreef op 5 oktober 2016 10:19:

    [...]

    Ah, dat verklaard alles!
    Ik was echt verbaasd, vandaar m'n opm.

    Wellicht dat het (mede) aan de aanpassingen (om te varen in ijscondities) ligt dat er is gekozen voor nieuwbouw.
    aaaaaa, dat zei ik al ;-)
  8. [verwijderd] 5 oktober 2016 11:33
    EURONAV

    De recente verdubbeling van de vervoerstarieven is welgekomen en Euronav blijft actief 'ondernemen' om aandeelhouderswaarde te creëren. Koopwaardig, maar zorg ervoor dat het gewicht gezien het hoger dan gemiddelde risico niet te hoog oploopt.
    De voorbije weken brachten een spectaculaire stijging (verdubbeling) van de vervoerstarieven voor ruwe olie over zee. Goed nieuws voor Euronav dus, al moet de stijging in perspectief geplaatst worden. Het winterseizoen brengt doorgaans altijd hogere vervoerstarieven, omdat de vraag naar olie in de noordelijke hemisfeer dan gevoelig stijgt. Momenteel bevinden de vervoerstarieven zich opnieuw boven het break-evenniveau van Euronav, zodat de scheepsvervoerder in het vierde kwartaal opnieuw winst kan genereren. Dat zal wellicht niet het geval zijn in het derde kwartaal (publicatie 31 oktober). De groep blijft dynamisch en wist met klant Valero een contract voor 7 jaar af sluiten: daarvoor bestelt Euronav 2 nieuwe schepen die door het ijs kunnen klieven. Voor Valero moet immers de raffinaderij van Québec bediend kunnen worden.

    TECHNISCHE ANALYSE
    Euronav mag rond 7 EUR gekocht worden.

    De markt reageert positief op het bericht dat Euronav twee ijsversterkte schepen bestelt. Het bedrijf heeft hiervoor immers al een bevrachtingsovereenkomst met het Amerikaanse Valero Energy. Intussen profiteert Euronav ook van een herstel van de vervoerstarieven. Het aandeel wint vandaag ruim 3%. Met de stijging boven de scherp dalende weerstandslijn komt er een einde aan de terugval van de jongste weken. Na het koopsignaaltje in de RSI verwachten we dat de koers nu zal uitbodemen rond 7 EUR.

    Bron: Beurswijzer.com
  9. Risky bets 5 oktober 2016 12:27
    Ik heb mijn eurn verkocht. Mooie run gemaakt laatste 2 dagen en de huidige koers geeft een 3% plus voorbeurs aan in NY, lijkt me flink.
  10. Risky bets 5 oktober 2016 13:36
    VLCC fixtures app geeft 2 moderne VLCC fixings vandaag op ongeveer 33k/Day TCE. Dat is een sprong omhoog van een kleine 10k/day tov gisteren.
  11. forum rang 4 aossa 5 oktober 2016 14:14
    quote:

    Risky bets schreef op 5 oktober 2016 09:11:

    Ok thanks. Goed nieuws voor EURN. Met nieuwbouw prijzen op een alltime (inflatie gecorrigeerde) low en een 7 jaar contract erop lijkt me dit wel een hele goede constructie.

    Wel onbegrijpelijk om nieuwe Suezmax schepen te gaan bestellen, juist deze categorie heeft nu al het slechtste orderboek... Wat Valero ook bezielt... waarom voor 2018 dit al vastleggen en waarom nieuwbouw schepen in plaats van de vele beschikbare tonnage (ook veel nieuwbouw). Wat betreft EURN is het logisch dat ze meegaan met deze deal, maar Valero?
    Het zijn dan ook bijzondere schepen...

    Ze zijn namelijk 'ijsversterkt' zodat ze ook de raffinaderij van Valero in Quebec tijdens de winter kunnen bedienen. De tankers zijn van het 'Ice Class 1C'-type en worden daarom sterker gebouwd. Vandaar is het een primeur (voor EUROAV?), deze schepen zijn niet zomaar te koop op de 2e handsmarkt!

    Mogelijk dat ze in de toekomst ook de noordelijke ijsroute (in de zomer dan) kunnen varen, wanneer de ijskap nog wat meer weggesolten is, maar dat is speculatie mijnerzijds.
  12. Lammetod 5 oktober 2016 14:14
    quote:

    tonneke schreef op 5 oktober 2016 09:38:

    [...]als ik in wil loggen op mijn laptop heb ik dit ook, behalve bij mijn giro app daar weer niet en het duurt en duurt lang voordat ik op deze site kan komen
    Hoi tonneke is het probleem opgelost met je computer nie da ik er verstand van heb maar gewoon belangstelling
  13. forum rang 4 aossa 5 oktober 2016 14:15
    Euronav bestelt twee nieuwe olietankers

    Voor de ijsversterkte schepen heeft Euronav al bevrachtingsovereenkomsten op lange termijn op zak met Valero Energy, een van zijn goede klanten.

    De nieuwbouwplannen van Euronav doen op het eerste gezicht wat de wenkbrauwen fronsen. De tankerrederij had beloofd geen nieuwe schepen te bestellen om zo niet bij te dragen tot de verdere groei van de olietankervloot. In plaats daarvan koos Euronav voor zijn vlootuitbreiding de jongste jaren steevast voor jonge of reeds bestelde schepen.

    Dat Euronav nu toch voor nieuwbouw kiest, heeft een dubbele reden. Voor de Suezmax tankers (120.000 - 200.000 ton) heeft de rederij al bevrachtingsovereenkomsten voor een periode van zeven jaar gesloten met Valero Energy. Dat Amerikaanse oliebedrijf is een jarenlange klant van Euronav.

    De nieuwe contracten vervangen bestaande die begin 2018 aflopen. De twee schepen die momenteel voor Valero varen, zijn de Cap Leon en de Cap Romuald. 'Ze zijn aan het einde van het loopbaan. Het is niet de bedoeling dat ze daarna nog in de vaart blijven', licht Euronav-woordvoerder Brian Gallagher toe. De tankers zullen worden gesloopt of voor opslag dienen bij offshoreprojecten.

    Het gaat dus feitelijk om vlootvernieuwing bij Euronav en niet om vlootuitbreiding. Dat betekent dat de rederij toch haar belofte houdt om geen nieuwe tonnage aan de tankervloot toe te voegen.
    Quebec bedienen

    Een tweede reden waarom Euronav nieuwe schepen bestelt, is dat het niet om gewone tankers gaat, maar om ijsversterkte schepen. Ze moeten immers de raffinaderij van Valero in Quebec kunnen bedienen en in de winter moeten ze daarvoor in ijscondities kunnen varen. De tankers van het 'Ice Class 1C'-type worden daarom sterker gebouwd.

    Euronav laat de twee tankers bouwen bij Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea. Ze zullen begin 2018 worden opgeleverd. Hoeveel de rederij investeert en welke tarieven de nieuwe contracten met Valero bieden, zegt ze niet. Volgens Gallagher wist Euronav voor beide 'een uitstekende prijs' te bedingen.

    Volgens Wouter Vanderhaeghen, analist van KBC Securities, kost een nieuwbouw-Suezmax momenteel rond 55 miljoen dollar, maar zullen de ijsversterkte schepen van Euronav minstens 10 procent meer kosten. Zijn collega Quirijn Mulder van ING raamt de prijs op 65 à 70 miljoen dollar per schip.

    Grote scheepswerven schreeuwen momenteel om opdrachten. Doordat veel scheepvaartsectoren in crisis verkeren - een gevolg van de tragere economische groei - worden er amper nog schepen besteld. Voor rederijen die het aandurven (en aankunnen) om toch schepen te laten bouwen heeft dat een dubbel voordeel: de prijzen zijn laag en de leveringstermijnen kort.

    Bron: De Tijd
  14. Risky bets 5 oktober 2016 14:22
    Bedankt voor de update. Volgens tradewinds genereert deze deal 22M USD/jaar aan ebitda. Lijkt me zeker wel accreditief. Maarja, je gaat er pas wat van zien vanaf 2018.
  15. tonneke 5 oktober 2016 14:35
    quote:

    Lammetod schreef op 5 oktober 2016 14:14:

    [...]

    Hoi tonneke is het probleem opgelost met je computer nie da ik er verstand van heb maar gewoon belangstelling

    het is niet opgelost, ik durf alleen nog te kijken via mijn giro app, daar verdwijnt wel dat gene wat ik schrijf in bolletjes zoals het hoort
19.355 Posts
Pagina: «« 1 ... 175 176 177 178 179 ... 968 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 10 juni

    1. NL industriële productie april
    2. FuelCell Q2-cijfers
  2. 11 juni

    1. NL inflatie mei def.
    2. VK werkloosheid april
    3. VS ondernemersvertrouwen MKB mei
    4. Eurocommercial Properties AvA
    5. Maandrapport OPEC
  3. 12 juni

    1. Consumenten- en producentenprijzen mei (Chi) +0,3% YoY volitaliteit verwacht
    2. Faillissementen mei (NL)
    3. Inflatie mei def. (Dld)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht