Forum: OCI » OCI dec 2018 -dec 2019 » Pagina: 479 | Beursduivel.be

OCI dec 2018 -dec 2019

10.167 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 ... 505 506 507 508 509 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
lucky14
0
quote:

stockholder schreef op 15 nov 2019 om 18:56:


[...]

Naam mijn mening wordt de koers ten onrechte nu in elkaar gestampt.
Morgan Stanley gaf op 18 sept. j.l. aan dat OCI een overweight advies krijgt en is bij hun een zg toppick. Het bedrijf heeft een gunstiger kostenplaatje dan Yara Ook zou OCI beter weten te profiteren van de hoge volumes. Yara krijgt een equalweight en K+S een underweight advies. Koersdoel OCI 25,50
Dus mij laten leiden door de koersval van Yara en K+S gaat mij te ver.

30 sept. is OCI een samenwerking aangegaan met Adnoc. Doel: het behalen van synergievoordeel van 60 tot 75 miljoen.
In okt. heeft OCI 600 en 700 miljoen euro's aan obligaties uitgegeven. Doel: de opbrengst wordt aangewend om hoger rentende schulden af te lossen.
De gasprijzen zullen ook in Q3 voordelig voor OCI zijn uitgevallen.
De bekende Methanoldivisie houdt nog steeds de gemoederen bezig. Hoe dan ook hieruit zal voordeel worden gehaald. Bij verkoop kan een mooie schuldenreductie plaatsvinden. Ingeval de divisie wordt aangehouden, zal deze bijdragen tot de winst en zorgt voor diversificatie.
Natuurlijk zullen er ook negatieve argumenten zijn aan te dragen zoals de handelsoorlog VS versus China.
Bovengenoemde argumenten moeten m.i. leiden tot een hogere koers van OCI.
Misschien zit ik er naast maar de huidige koersdaling leek mij een mooi koopmoment. Overigens zal ik BOKA bij een terugval zeker weer oppikken.
Dit bedrijf gaat komend jaar outperformen.







Grotendeels eens. Echter de pro,s weten meer dan wij en die verkopen massaal. Er staan dus bij de Q3 presentatie enkele dikke vette minnen. Las ergens dat een grote methanol fabriek ook weer stil heeft gelegen dit kwartaal. Prijzen van produkten stonden ook behoorlijk onder druk. Waar moeten de voordelen in q3 dan vandaan zijn gekomen? Ik denk echter dat 2020 weleens enkele mooie voordelen op gaat leveren, zoals jij hier ook al hebt aangegeven.
Erny
1
quote:

stockholder schreef op 15 nov 2019 om 18:56:


[...]

Naam mijn mening wordt de koers ten onrechte nu in elkaar gestampt.
Morgan Stanley gaf op 18 sept. j.l. aan dat OCI een overweight advies krijgt en is bij hun een zg toppick. Het bedrijf heeft een gunstiger kostenplaatje dan Yara Ook zou OCI beter weten te profiteren van de hoge volumes. Yara krijgt een equalweight en K+S een underweight advies. Koersdoel OCI 25,50
..........
Bovengenoemde argumenten moeten m.i. leiden tot een hogere koers van OCI.
Misschien zit ik er naast maar de huidige koersdaling leek mij een mooi koopmoment. Overigens zal ik BOKA bij een terugval zeker weer oppikken.
Dit bedrijf gaat komend jaar outperformen.



Mooi, veel dank voor jouw overwegingen. Maar door wie en waarom wordt de koers in elkaar gestampt ? Zelf heb ik mij laten leiden door de structurele daling van de koers, welke vandaag ook nog eens in een stroomversnelling terecht is gekomen. Hierom, het ondanks aanwezige positieve factoren kennelijk ontbreken van vertrouwen door de markt (die tenslotte altijd gelijk heeft),heb ik de boel verkocht en mijn verlies maar genomen. We zullen zien of dit verstandig was.
bvief
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 15 nov 2019 om 13:37:


Toch 130 km/u, met ureum (van OCI?).

Als het wagenpark schoner wordt, dan kan de maximumsnelheid in de toekomst weer omhoog, opperde het kabinet woensdag. En diesels worden inderdaad minder vervuilend, dankzij ureum.

Ureum?
Het kan ons helpen. Een nieuwe voorbijrazende dieselauto stoot zes keer minder stikstof uit dan eentje uit 1999, stelde onder meer AD maandag. Een van de redenen is ureum - te koop als fles AdBlue bij tankstations. Gooi het in een aparte tank (en zeker niet in de gewone tank) en de moderne dieselmotor valt stikstofuitstoot aan.

Vrachtwagens en touringcars gebruiken het al langer, evenals grotere personenauto's van merken als Porsche, Mercedes en Jaguar, en inmiddels zelfs kleinere auto's als de Volkswagen Polo. Zonder de flesjes ureum lukt het nu niet meer de strengste euro 6-norm te halen, schrijft LandRover over de techniek. Die fabrikant gebruikt het sinds 2016.

Waarom gebruiken we dit niet al veel langer?
Omdat het geld kost en gedoe oplevert. Eerst even het probleem: juist dieselmotoren zijn vervuilend omdat ze zo zuinig zijn. De motor zuigt lucht aan, perst deze extreem samen en laat diesel vanzelf verbranden. Dat gebeurt met zo'n hoge druk en temperatuur dat de motor efficiënter draait dan een benzinewagen.

Maar hoe heter de verbranding, hoe meer stikstofoxiden er uit de uitlaat komen, en daar kampen motorfabrikanten al jaren mee. Ze probeerden dit eerst op te lossen met betere motoren, maar zien nu weinig andere mogelijkheden dan dat de automobilist het waterige middel gaat toevoegen.

Hoe lost ureum stikstof op?
Als een soort antigif. In de nieuwste motoren spuiten fabrikanten ureum direct in de uitlaat. Daar gaat het met een katalysator een verbinding aan met de schadelijke stikstofoxiden (NOx). Die splitsen op in veel schoner stikstof (N2), water (H2O) en een beetje CO2, en dat gaat naar buiten.

Dat werkt. Oudere diesels blazen in de praktijk tussen de 0,4 en 0,8 gram stikstofoxiden per kilometer naar buiten. De nieuwste euro 6-diesels halen emissies van onder de 0,1 g/km, verwacht adviseur Richard Smokers (TNO). Als we overstappen van oudere naar nieuwe diesels winnen we dus flink, het is aan het kabinet om te bepalen of het genoeg is.

Het is alleen een delicaat proces in dieselmotoren: spuit je te weinig ureum in, dan haal je de norm niet. Spuit je te veel in, dan komt er ammoniak uit de uitlaat; net het spul waar boeren al te veel van maken. Dat stinkt dan trouwens ook flink.

Ureum is te koop als fles AdBlue bij tankstations

Wat gaat dit kosten?
Redelijk wat. Volgens een rekenmodule van Total verbruiken de nieuwste, schonere dieselauto's elke 600 kilometer een liter AdBlue om schoner te kunnen rijden. Dat is omgerekend een liter per 25 liter verstookte diesel, en dat betekent dat er een behoorlijke markt bij komt voor chemiebedrijven en tankstations.

Een jerrycan van vijf liter kost een tientje, en als die dieselaars AdBlue gaan gebruiken, hebben ze jaarlijks zeker 300 miljoen liter ureum nodig. 'Twee tot vier keer bijvullen per jaar', schat Smokers in, afhankelijk van de tankinhoud. 'Mooie klus als je toch je bandenspanning gaat checken.'

Is dit middel zelf niet schadelijk?
Volgens de verpakking valt het mee. Ureum zit ook in het lichaam. Het spul op je huid krijgen is niet zo erg. Op de autolak ook niet, maar spoel het voor de zekerheid wel even af. Wel kan het motorschade opleveren als je het in de verkeerde tank gooit, en dat schijnt nog wel eens te gebeuren.

In de transportsector werkt het al jaren, al waren er ook klachten over gedoe en de kosten. Dat leidde weer tot gesjoemel. Malafide monteurs monteerden wat hardware en schakelden het systeem uit zodat een vrachtwagen zonder het middel kan rijden, illegaal maar goedkoper.

'Wij bouwen het professioneel ergens uit het zicht weg in de vrachtwagen', schreef een aanbieder in een inmiddels verwijderde Marktplaatsadvertentie. Met waarschuwing: 'Wij zijn niet aansprakelijk voor datgene wat u met ons systeem doet.’

fd.nl/futures/1324018/toch-130-km-u-m...


Is dit mogelijk een nieuwe afzetmarkt voor OCI, of is dat vergezocht?
DeZwarteRidder
0
quote:

bvief schreef op 16 nov 2019 om 04:55:


[...]
Is dit mogelijk een nieuwe afzetmarkt voor OCI, of is dat vergezocht?

Nee, dat is geen nieuwe markt voor OCI, maar een al bestaande markt.
BultiesBrothers
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 16 nov 2019 om 08:30:


[...]
Nee, dat is geen nieuwe markt voor OCI, maar een al bestaande markt.


Ook wel DEF genoemd (diesel exhaust fluid). OCI verwacht hier nog veel groei in voor de komende jaren. Ze zaten op 260kt (in 2018) en verwachten in 2020 naar de 1mt te gaan.
stockholder
0
quote:

Lamsrust schreef op 15 nov 2019 om 17:22:


Gelet op onderstaande outlook uit het Notes prospectus zullen de Q3 resultaten weinig verrassingen mogen bevatten qua omzet, tenzij er in september iets heel bijzonders is gebeurd.


Based on the current information available to management, total sales volumes for the two months ended August 31, 2019 are in line with management expectations and increased by approximately 7% compared to the two months ended August 31, 2018. Increases in sales volumes were primarily driven by (i) the ramp-up of Natgasoline, which was fully reflected in July volumes; (ii) a doubling of DEF sales volumes; and (iii) the start-up of BioMCN’s second line during the third quarter, as well reflecting full production from BioMCN’s first line, which was down for a planned turnaround during the third quarter of 2018. Management believes that sales volumes were lower than could have otherwise been achieved (i) due to scheduled turnarounds at a number of our nitrogen facilities (IFCo, Sorfert, EFC and OCI Nitrogen), which management planned to coincide with the usual seasonal demand slowdown, and (ii) an unplanned shutdown at Natgasoline starting in August due to an isolated event related to the waste heat boiler that is currently being resolved.


In aanvulling op mijn post van gisteren, wil ik het bovenstaande bericht ook nog even aanhalen.

De geplaatste opmerking van een poster dat de koers niet zonder reden is gedaald, heeft ook mij bezig gehouden (zie eerdere posts) en aan het twijfelen gebracht)
Echter vooralsnog kan ik niet de juiste oorzaak van de daling aanwijzen.
Op fundamentele gronden - onderbouwd met de door mij opgesomde argumenten- ben ik tot mijn aankoop gekomen.
Binnen een paar maanden zullen we zien welke visie de juiste is.
BultiesBrothers
0
quote:

Erny schreef op 15 nov 2019 om 14:46:


[...]

Ik begrijp niet waarom de verkoop van de methanoltak waar iedereen het zo hoopvol over heeft, buiten eenmalig wat cash, voor voordelen zal opleveren. Als die verkoop al gebeuren zal, want vooralsnog blijkt dit verhaal een grote klucht. Het bedrijf was lek, is lek en blijft lek zolang de gaten niet worden gedicht.


Het zit hem er dan ook waarschijnlijk in dat de kunstmest tak ook wel overgenomen gaat worden op den duur. Dus dan gaat daar de fantasie naar uit.
stockholder
0
Beursblik: Credit Suisse verlaagt koersdoel OCI
Vrijdag 15 November 2019 | Bron: ABMfn
(ABM FN-Dow Jones) Credit Suisse heeft vrijdag het koersdoel verlaagd van 25,00 euro naar 23,50 euro, maar handhaafde het advies op Outperform, nadat de Zwitserse bank de verwachtingen voor het bedrijfsresultaat voor het hele boekjaar neerwaarts bijstelde.

In aanloop naar de publicatie van de resultaten over het derde kwartaal verlaagde Credit Suisse de EBITDA-ramingen voor 2019 met 17 procent, waarbij de Zwitserse bank de productie-uitval in het derde kwartaal in zijn verwachtingen opnam.

Volgens de Zwitserse bank leidt deze uitval tot tegenwind op de korte termijn, waardoor "het concern niet in staat is zijn efficiency verder te vergroten, knelpunten [in de productie] weg te nemen en de uitgangspositie van erg lage kosten verder te versterken", aldus de analisten van de bank.

“Wij zijn van mening dat de uitval grotendeels eenmalig is, waardoor 2020 het eerste jaar wordt van volledige capaciteitsbenutting", voegden zij toe. Voor 2020 voorziet de bank een groei van de EBITDA van 30 procent. Concurrent Yara komt volgens Credit Suisse niet verder dan 15 procent.

Een update over de verkoop van de methanol-activiteiten van OCI kan volgens de Zwitserse bank tevens een aanjager zijn voor het aandeel na publicatie van de resultaten over het derde kwartaal.


RCM
0
quote:

BultiesBrothers schreef op 16 nov 2019 om 10:23:


[...]

Ook wel DEF genoemd (diesel exhaust fluid). OCI verwacht hier nog veel groei in voor de komende jaren. Ze zaten op 260kt (in 2018) en verwachten in 2020 naar de 1mt te gaan.


OCI is hier vrij laat ingestapt. Yara maakt alleen in Sluiskil al 1 miljoen ton.. Dus zal lastig zijn markt aandeel te winnen.
Brabanttrade
0
Weet iemand meer over de uitval waar Credit Suisse het ovee heeft? Waar was die uitval, hoe lang en verwachte impact van die uitval?

Overigens als ik kijk naar cijfers van Yara dan zijn die niet slecht. Beter dan Q3 2018 in elk geval.
En zolang bevolking toeneemt en daarmee de vraag naar voedsel zien zij geen problemen met afzet.
Brabanttrade
0
Dat zou niet 17 procent verlaging kunnen betekenen. Ik kan geen oorzaak vinden.

Overigens laatste week november verwacht ik q3 cijfers. Zou in lijn zijn met q1 en q2 waar cijfers ook einde vd maand kwamen
BultiesBrothers
0
Zayed dacht zelf dat de resultaten ergens komende week gepresenteerd zullen worden. (via mailcontact). Dus wie weet dat we maandag of dinsdag een melding kunnen verwachten op hun website.
Dongen
0
quote:

BultiesBrothers schreef op 17 nov 2019 om 12:23:


Zayed dacht zelf dat de resultaten ergens komende week gepresenteerd zullen worden. (via mailcontact). Dus wie weet dat we maandag of dinsdag een melding kunnen verwachten op hun website.

wie weet, of woensdag of donderdag of of of
Wat is de waarde van "Zayed dacht zelf" ?
Waardeloze tent. En inderdaad, de waarde wordt steeds minder.
Bully de Beer
0
quote:

Brabanttrade schreef op 17 nov 2019 om 12:07:


Overigens laatste week november verwacht ik q3 cijfers. Zou in lijn zijn met q1 en q2 waar cijfers ook einde vd maand kwamen


Het einde van Q4 is inmiddels dichterbij dan het einde van Q3. Opmerkelijke gang van zaken altijd rondom de cijfers van OCI.
BultiesBrothers
0
quote:

Bully de Beer schreef op 17 nov 2019 om 16:43:


[...]

Het einde van Q4 is inmiddels dichterbij dan het einde van Q3. Opmerkelijke gang van zaken altijd rondom de cijfers van OCI.


Klopt. In de investor presentatie van oktober werd gezegd dat ze in Q4 2019 volle productie verwachten. Dus geen turn arounds gepland. Dat zal wellicht ook wel weer een loze belofte zijn.
Brabanttrade
0
Binnenkort Aramco naar de beurs en dan wordt met geld van het investeringsfonds Oci overgenomen hoop ik
Brabanttrade
0
AMSTERDAM (AFN) - Kunstmestproducent OCI wil in totaal 1,1 miljard dollar ophalen met de uitgifte van obligaties, in dollars en euro's. De opbrengst zal vooral worden aangewend om bestaande schulden af te lossen.

De details van de uitgifte worden later bepaald, afhankelijk van marktomstandigheden. De stap maakt deel uit van de strategie van OCI om de kapitaalstructuur te optimaliseren.

Het in Amsterdam genoteerde bedrijf meldde verder dat in de maanden juli en augustus het verkoopvolume zich heeft ontwikkeld volgens de eigen verwachtingen. Het volume lag ongeveer 7 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Verkoopvolume volgens verwachting. En 7% hoger dan zelfde periode vorig jaar.
Herstructurering vreemd vermogen positief.

Moet goed komen met koers

10.167 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 ... 505 506 507 508 509 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13-dec-19 17:35
Koers 18,660
Verschil +0,285 (+1,55%)
Hoog 19,160
Laag 18,640
Volume 658.694
Volume gemiddeld 363.820
Volume gisteren 391.142

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group