Europese bedrijven realiseren ruwweg de helft van hun omzet buiten de regio en de richting van de euro heeft dan ook een impact op de winst. De eenheidsmunt is in de afgelopen tijd flink gestegen ten opzichte van de dollar en dat is slecht nieuws voor de Europese exportsector.
Toch zijn er ook Europese bedrijven die juist profiteren van een duurdere euro, schrijft Bloomberg.
Uit onderzoek van Quant Insight, dat algoritmen gebruikt om activa te identificeren die het meest gevoelig zijn voor bepaalde factoren zoals valuta, inflatieverwachtingen of economische groei, behoren bedrijven als Engie, Novo Nordisk en Logitech International tot de Europese aandelen die het meeste profijt zullen hebben van een versterkende euro.
Meer dan 3000 effecten onder de loep
Quant Insight, dat informatie levert aan hedgefondsen en investeringsbanken, screent meer dan 3.000 effecten om patronen te identificeren tussen activaprijzen en spottransacties die het best passen bij specifieke macro-omstandigheden.
Andere bedrijven die profiteren van een stijgende euro zijn volgens Quant Insight: Bank of Ireland Group, Bpost, EDF, E.ON, Amer Sports, Dufry, Novozymes, Umicore, Subsea 7, LEG Immobilien, Veolia Environnement, Tryg, EMS-Chemie Holding, Daily Mail & General Trust, Kion Group, Sika en Flughafen Zurich.
Minder profijt
De lijst met bedrijven die minder profijt hebben van een sterkere euro bestaat uit: Orion, Dialog Semiconductor, Siemens Gamesa Renewable Energy, ProSiebenSat.1 Media, Skanska, Glanbia, Intrum Justitia, Schaeffler, Porsche Automobil Holding, Fresenius. KGaA, SKF, Sanofi, Telefonica, Merck, Endesa, Hochtief, Bolsas Y Mercados Espanoles, Saab, Metso en Covestro.