Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Verkiezingen 2023

6.450 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 323 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 juli 2023 12:58
    Zoektocht naar vrijwilligers ligt gemeenten zwaar op de maag
    Verkiezingen in november worden een ’monsterklus’, organisatoren hekelen klacht Rutte

    Leon Brandsema
    Aangepast: Vandaag, 07:04 Vandaag, 06:00 in Binnenland

    Den Haag - De organisatie van de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november wordt volgens betrokkenen een monsterklus. Vooral de zoektocht naar vrijwilligers ligt gemeenten zwaar op de maag. De klacht van demissionair premier Mark Rutte dat vier maanden wel een erg lange voorbereidingstijd is, valt bij de organisatoren slecht.
    In vier maanden tijd verkiezingen organiseren is volgens de betrokkenen geen sinecure.

    „De voorbereidingstijd is moordend kort”, zegt Henk van Dijkhuizen van belangenvereniging NVVB. Premier Rutte deed onlangs juist zijn beklag over de aanlooptijd die nodig is en noemde Nederland een ’traag land’. „Ik kwam Sunak (de Britse premier, red.) tegen bij de NAVO-top, nou die kwam echt niet meer bij. Die heeft op de grond gelegen van het lachen toen ik zei dat ze pas in november waren”, zei de minister-president na de kabinetsval over de verkiezingsdatum.

    „Daar kijk ik duidelijk anders naar”, zegt Van Dijkhuizen. „Ik snap dat onze premier soms wat ongeduldig is, maar dit hebben we echt nodig. Normaal hebben we een half jaar nodig om verkiezingen voor te bereiden, nu hebben we krap vier maanden. En we starten ook midden in de vakantietijd, dat zit ons wel een beetje in de weg.”

    De Vereniging van Nederlandse Gemeenten verwacht ook een flinke kluif, maar zegt niet anders te kunnen dan aan de slag te gaan: „De datum is een gegeven en wij hebben aangegeven dat dit ondanks de korte voorbereidingstijd mogelijk moet zijn, maar we moeten dan wel alle zeilen bijzetten: strakke planning en goede afspraken met bijvoorbeeld drukkers.”

    Taken

    Van Dijkhuizen somt op wat er allemaal moet gebeuren richting 22 november: ondersteuningsverklaringen van partijen die mee willen doen controleren, kandidatenlijsten en stembiljetten drukken, locaties voor stembureaus zoeken, een lijst van stemgerechtigden maken, stempassen opsturen en het werven van vrijwilligers.

    Vooral dat laatste dreigt dit jaar een heikel punt te worden. Want bij veel vrijwilligers zal de slechte ervaring van maart nog vers in het geheugen zitten. Het tellen van de stemmen werd door extra regels en een hoge opkomst een drama. Er gingen onder ambtenaren verhalen rond over huilende vrijwilligers die tot diep in de nacht bezig waren geweest met tellen. De organisatie heeft ’fors onder druk gestaan’, concludeerde de Kiesraad in een evaluatie.
    Vrijwilligers

    Gaat het wel lukken om de volgens VNG noodzakelijke 40.000 à 50.000 vrijwilligers te vinden? „Dat is een hele klus”, laat VNG weten. „Veel vrijwilligers hebben na de intensieve Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen van maart laten weten geen lid van een stembureau of teller meer te willen zijn. Het zal dan ook veel moeite gaan kosten de stembureaus te bemensen.” Toch verwachten de betrokken partijen dat het wel moet lukken. Niet iedere gemeente lijkt daar overigens zeker van. Nijmegen bereidt zich bijvoorbeeld al voor op een tekort en laat weten in dat geval stembureaus te schrappen.
  2. forum rang 8 GakGak 24 juli 2023 14:13
    ¨ Normaal hebben we een half jaar nodig om verkiezingen voor te bereiden, nu hebben we krap vier maanden.¨
    .
    Sterk argument is dat, we zijn gewend aan een termijn van een half jaar en nu moeten we echt aan het werk.
    Kan alleen maar van een ambtenaar komen, zo´n typerende opmerking.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 24 juli 2023 15:07
    quote:

    GakGak schreef op 24 juli 2023 14:13:

    ¨ Normaal hebben we een half jaar nodig om verkiezingen voor te bereiden, nu hebben we krap vier maanden.¨
    .
    Sterk argument is dat, we zijn gewend aan een termijn van een half jaar en nu moeten we echt aan het werk.
    Kan alleen maar van een ambtenaar komen, zo´n typerende opmerking.
    Als vrijwilliger bij de verkiezingen kun je een leuk bedrag verdienen, dus meld je aan, zou ik zeggen......!!!!
  4. forum rang 8 GakGak 24 juli 2023 16:53
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 24 juli 2023 15:07:

    [...]

    Als vrijwilliger bij de verkiezingen kun je een leuk bedrag verdienen, dus meld je aan, zou ik zeggen......!!!!
    .
    Is dat inclusief gevarengeld ?
  5. forum rang 8 GakGak 24 juli 2023 16:55
    ¨Marokko's bondscoach Reynald Pedros hield naast Mazrouai ook de 25-jarige verdediger Nouhaila Ben Zina op de bank. Zij zou de eerste speler kunnen worden die op een WK speelt met een hoofddoek op¨.
    .
    Ik voorzie alweer nieuwe uitlatingen van Wilders met als thema:

    Je zou zo´n vod-kop-duel moeten verbieden.
  6. forum rang 8 GakGak 24 juli 2023 16:58
    ¨Als vrijwilliger bij de verkiezingen kun je een leuk bedrag verdienen, dus meld je aan, zou ik zeggen......!!!!¨
    .
    Heb er een paar minuten over nagedacht, maar het wordt ernstig afgeraden door Henk.
    Ik moet op mijn tellen passen.
  7. forum rang 7 JP Samosa 24 juli 2023 19:44
    Nu.nl:
    Farid Azarkan, de fractievoorzitter van DENK, stapt bij de aankomende verkiezingen uit de landelijke politiek
    …………………
    Dat is verrassend. Ik vond hem steeds beter worden….

    Het gaat steeds interessanter worden met al die nieuwe gezichten ( en 1 oud)
  8. forum rang 8 GakGak 24 juli 2023 19:59
    quote:

    JP Samosa schreef op 24 juli 2023 19:44:

    Nu.nl:
    Farid Azarkan, de fractievoorzitter van DENK, stapt bij de aankomende verkiezingen uit de landelijke politiek
    …………………
    Dat is verrassend. Ik vond hem steeds beter worden….

    Het gaat steeds interessanter worden met al die nieuwe gezichten ( en 1 oud)
    .
    Misschien maak je een DENKfout en hebben we de meest interessante periode achter ons...
  9. forum rang 7 JP Samosa 24 juli 2023 20:29
    Sylvana Simons keert ook niet terug…..

    Nadat Xavi Simons PSV heeft verlaten ( wat wel verdomd jammer is…)
  10. forum rang 8 GakGak 25 juli 2023 17:51
    eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniep...
    .
    er wordt aan wat stoelpoten gezaagd qua zetelverdeling:
    .
    Vrije val D66 zet door.

    D66 verkeert al een aantal maanden in een vrije val. Het aangekondigde vertrek van Sigrid Kaag uit de politiek en de kandidaatstelling van demissionair klimaatminister Rob Jetten als nieuwe leider, kunnen die niet stoppen. De partij verliest ook deze maand 2 zetels en staat nu op 10. Bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen in 2021 haalde die partij nog 24 zetels.
    .
    Gelukkig is brave burger ´o´ heel zetelvast en hondstrouw en houdt de stemming erin.
  11. forum rang 8 GakGak 25 juli 2023 18:59
    Ik liep laatst niet langs de A10 (op zich niet zo gezond overigens tenzij je een persoon van alles toewenst) maar zat op
    een onschuldig ander forum
    en toen werd ik zelfs gestalkt door....ach laat ook maar ;O)
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 juli 2023 17:21
    Prem Radhakishun wil PvdA/GroenLinks leiden, maar alleen op zijn eigen voorwaarden

    Columnist en radio- en tv-maker Prem Radhakishun heeft zich gemeld als uitdager van Frans Timmermans. Hij wil lijsttrekker worden van de combinatie PvdA/GroenLinks, maar in zijn sollicitatiebrief haalt hij vooral uit naar de twee partijen. De PvdA heeft volgens hem geen oog meer voor de uitwassen van het kapitalisme en GroenLinks heeft geen aansprekend verhaal.

    Het is nog lang niet zeker dat Radhakishun ook daadwerkelijk kandidaat wordt. Een speciale lijsttrekkerscommissie zal de kandidaten beoordelen op geschiktheid en integriteit. Ook moeten ze verklaringen ondertekenen dat ze de beginselen van de partij onderschrijven en naleven. Dat gaat Radhakishun niet doen.

    "Het zal mij als 'zondig mens' nooit lukken om in een persoonlijk, politiek en bestuurlijk leven altijd alle beginselen zichtbaar na te leven", schrijft hij. Ook is hij niet bereid een andere plek op de kandidatenlijst te accepteren. "Ik wil uitsluitend lijsttrekker worden." Het premierschap is eveneens niet zijn ambitie.

    PvdA zwijgt

    Een woordvoerder van de PvdA wil niet bevestigen dat Radhakishun zich als lijstrekker heeft aangemeld. "Het is aan de leden zelf om bekend te maken of ze zich ergens voor kandideren of niet." Op de eigen voorwaarden die Radhakishun stelt, gaat hij ook niet in, "vanwege de opgestelde procedure".

    In de tweede week van augustus moet duidelijk worden of Timmermans een uitdager krijgt. Dan heeft de kandidatencommissie de binnengekomen aanmeldingen beoordeeld. De combinatiepartij wil bij voorkeur een zogeheten 'enkelvoudige voordracht' doen, maar als zich voor 4 augustus meer geschikte kandidaten hebben gemeld, kan er een lijsttrekkersverkiezing volgen.

    In 2000 zegde Radhakishun na zestien jaar zijn lidmaatschap van de PvdA op, uit frustratie over het beleid. In 2010 overwoog hij nog om te proberen lijsttrekker van de SP te worden. Radhakishun zegt inmiddels weer lid te zijn van de PvdA.

    nos.nl/artikel/2484421-prem-radhakish...
  13. forum rang 4 Rider 27 juli 2023 17:29
    Hopelijk gaat Nederland zoals de rest van Europa wat meer rechts stemmen. Zoals het nu is kan het niet meer. Veiligheidsgevoel is de laatste jaren enorm achteruit gegaan.
  14. forum rang 7 hirshi 27 juli 2023 18:36
    Wekenlang deed Caroline van der Plas van BBB schimmig over de vraag of zij premier zou willen worden.
    Het kwam er op neer dat het wel zou kunnen, maar tegen wil en dank zou zijn.

    Nu is het duidelijk geworden dat Van der Plas lijsttrekker bij de komende verkiezingen wordt en de partij wil gaan leiden vanuit de Tweede Kamer, als fractievoorzitter maar geen premier zal worden.

    Wie wil dan wel premier worden bij BBB?
    Volgens Van der Plas iemand met "internationale ervaring", maar wie dat dan wel is wil ze niet zeggen.
    Volgens een woordvoerder van BBB zal de naam pas begin september openbaar gemaakt worden.
    "De kandidaat heeft namelijk ook tijd nodig om zelf hiervoor voorbereidingen te treffen en privé en zakelijk afspraken af te handelen." is de redenering.

    Maar dat geldt natuurlijk voor alle politici die zich kandidaat stellen

    Opnieuw is er dan weer dat schimmige gedoe.
    Al die geheimzinnigheid zal de partij geen goed doen. Ik verwacht dat het in de peilingen snel bergafwaarts zal gaan met die partij.
6.450 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 323 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.285
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.579 46.312
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.895
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.342
Aedifica 2 829
Aegon 3.257 320.052
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.752
ageas 5.843 109.777
Agfa-Gevaert 13 1.856
Ahold 3.536 73.980
Air France - KLM 1.024 34.311
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.769
Alfen 12 16.261
Allfunds Group 3 1.190
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 332
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.484 114.757
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.819 240.251
AMG 965 125.691
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.519
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.111
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 313
Arcadis 251 8.613
Arcelor Mittal 2.023 318.599
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 266
arGEN-X 15 9.106
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.264
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.675
ASML 1.762 76.894
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.650
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.665

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht