Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Air France-KLM FR001400J770

Laatste koers (eur)

10,560
  • Verschill

    -0,215 -2,00%
  • Volume

    1.316.895 Gem. (3M) 2M
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Sectornieuws

2.439 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 122 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 2 juni 2014 19:26
    Delta bestelt extra A321's bij Airbus

    MAANDAG 2 JUNI 2014, 19:18 uur | 1 keer gelezen

    PARIJS (AFN) - Vliegtuigbouwer Airbus levert 15 toestellen van het type A321, bedoeld voor korte tot middellange vluchten, aan Delta Air Lines. Dat maakte het bedrijf maandag bekend. Op basis van de huidige prijslijst van Airbus zou de waarde van de order zo'n 1,65 miljard dollar (1,21 miljard euro) bedragen.
    Delta Air Lines, dat eerder al 30 A321's had besteld, neemt de eerste vliegtuigen uit deze order in 2018 in ontvangst. De Amerikaanse samenwerkingspartner van Air France-KLM gebruikt de toestellen vooral om oude vliegtuigen in de vloot te vervangen.

    Een aanzienlijk deel van de bestelde A321's zal worden afgebouwd in de nieuwe assemblagefabriek van Airbus in Mobile (Alabama). De productie daar begint naar verwachting volgend jaar.

  2. forum rang 10 voda 3 juni 2014 16:47
    'Schuld Alitalia lager na deal Etihad'

    DINSDAG 3 JUNI 2014, 07:34 uur | 73 keer gelezen

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Banken zullen een derde van de schuld van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia kwijtschelden als er overeenstemming wordt bereikt over een investering door het Arabische Etihad Airways in het noodlijdende bedrijf. Dat schrijft de Franse krant Les Echos dinsdag op basis van ingewijden.
    Zondag maakten Etihad en Alitalia bekend dicht bij een overeenkomst te zijn. De maatschappijen staan op het punt definitieve gesprekken aan te gaan over een investering. Alitalia moet wel eerst akkoord gaan met bepaalde voorwaarden die Etihad heeft verbonden aan een investering. Het is niet bekend welke voorwaarden dat zijn.

    De schuld van Alitalia wordt geraamd op circa 800 miljoen euro.

    Etihad kan als niet-Europese partij een belang van maximaal 49 procent verkrijgen in Alitalia. Air France-KLM heeft in de huidige aandeelhoudersstructuur een belang van ruim 7 procent in zijn Italiaanse branchegenoot.

  3. forum rang 10 voda 4 juni 2014 16:26
    Etihad Regional gaat vliegen tussen Amsterdam en Dresden

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Etihad Regional gaat vanaf 1 september een dagelijkse retourdienst vliegen tussen Amsterdam en Dresden. De vluchten worden uitgevoerd met een ATR72-vliegtuig door het Zwitserse Darwin Airline, waarin Etihad Airways een belang heeft van 33,3%.

    Darwin voert voor Etihad Regional nu al vluchten uit tussen Amsterdam en Leipzig.

    Etihad Airlines is een codeshare-partner van Air France-KLM (AF.FR), waarbij de maatschappijen op eigen tickets stoelen kunnen aanbieden op elkaars vluchten. Beide maatschappijen spreken over verdergaande vormen van samenwerking, waaronder het delen van inkomsten op codeshare-vluchten.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  4. forum rang 10 voda 6 juni 2014 19:02
    Alitalia bevestigt ontvangst investeringsvoorstel Etihad

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De directie van Alitalia SpA heeft een investeringsvoorstel van Etihad Airways in de noodlijdende Italiaanse maatschappij ontvangen en besproken, meldt Alitalia vrijdag.

    Alitalia heeft zijn bestuursvoorzitter en CEO aangewezen als onderhandelaars om met de staatsmaatschappij uit Abu Dhabi tot een definitief principe-akkoord te komen.

    Er zijn voor 29 juni en 25 juli vergaderingen met de aandeelhouders gepland, waaronder Air-France-KLM (AF.FR) met een belang van 7,08%. Op 12 juni praat de directie van Alitalia met de vakbonden over "zakelijke vooruitzichten en noodzakelijke maatregelen".

    Alitalia maakt vooralsnog geen nadere details van het voorstel van Etihad bekend, maar de maatschappij benadrukte op 3 juni in een persbericht dat het niet de bedoeling is om de Alitalia hub op Milaan Malpensa te sluiten, te beperken tot vrachtluchthaven, of daar een groot aantal bestemmingen uit de dienstregeling te halen, zoals in de Italiaanse media is gesuggereerd.

    Etihad heeft eerder aangegeven dat Alitalia zijn organisatie en routenet drastisch zou moeten herstructureren en dat de banken, die zowel aandeelhouder in Alitalia zijn als kredietverstrekkers aan de Italiaanse maatschappij, zouden moeten meewerken aan schuldsanering en herfinanciering.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.c

  5. joebeatt 11 juni 2014 12:42
    Naast de winstwaarschuwing van Lufthansa vandaag ook nog een somber bericht over de Europese luchtvaartmaatschappijen in het Financieele Dagblad

    fd.nl/ondernemen/149253-1406/europese...

    Een bloemlezing:

    Qatar kon tijdens het Iata-event pronken met de twee weken geleden officieel geopende luchthaven Hamad International Airport. Die kan op dit moment circa 23 miljoen passagiers per jaar verwerken. De komende jaren moet dit richting 30 miljoen groeien, waarbij men de luchthaven nog verder kan uitbreiden tot een capaciteit van 50 miljoen passagiers.

    De sector danst op een vulkaan
    Dat vormt een bedreiging voor Schiphol. De Nederlandse nationale luchthaven ligt strategisch minder gunstig voor routes tussen Azië en Amerika, waar de belangrijkste groeimarkten te vinden zijn. ‘Wij moeten onder ogen zien dat we de concurrentie werkelijk moeten aangaan met het Midden-Oosten’, zegt Paul Riemens, ceo van Luchtverkeersleiding Nederland. ‘Wij zullen het verdienmodel van Schiphol opnieuw moeten uitvinden.’
    De sector danst op een vulkaan. Financieel gaat het zeer slecht met veel maatschappijen, die nauwelijks winst maken. De Iata stelde deze week de winstverwachting voor de hele sector naar beneden bij tot $ 18 mrd, met een gemiddelde winstmarge van 2,4%. Het rendement op het geïnvesteerd vermogen is 5,4%, waar een gemiddelde investeerder zal mikken op 7% tot 8%. Dat zullen aandeelhouders niet blijven tolereren, aldus Tyler.
  6. forum rang 10 voda 11 juni 2014 15:43
    Koersen Europese luchtvaartmaatschappijen lager - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De koersen van Europese luchtvaartmaatschappijen hebben woensdag te lijden onder de winstwaarschuwing van Lufthansa (LHA.XE) als gevolg van een zwakker dan verwacht omzet in het passagiers- en vrachtvervoer. RBC Capital Markets taxeert het verlies op de winst per aandeel als gevolg van de winstwaarschuwing op circa 20%-30% en ziet voorlopig weinig tot geen opwaarts potentieel. Omstreeks 10.25 uur noteert Lufthansa 12,4% lager, verliest International Consolidated Airlines (IAG.LN) van British Airways en Iberia 3,5%, en staat Air France-KLM (AF.FR) 4,9% lager. (BTK)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  7. forum rang 10 voda 11 juni 2014 15:57
    Lufthansa geeft winstalarm

    WOENSDAG 11 JUNI 2014, 09:58 uur | 521 keer gelezen

    FRANKFURT (AFN/BLOOMBERG) - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verlaagde woensdag haar winstverwachting voor 2014 en 2015 vanwege een zwakker dan verwachte omzetontwikkeling bij zowel het passagiers- als het vrachtvervoer. Ook de stakingen eerder dit jaar en een waardedaling van de Venezolaanse munt raken de winst.
    De voornaamste oorzaak van de tegenvallende omzetontwikkeling is de overcapaciteit op Amerikaanse en Europese routes, waardoor de prijzen op die vluchten dalen. “In de komende winter zullen we onze capaciteit duidelijk verminderen”, aldus financieel directeur Simone Menne. De sterke capaciteitsgroei bij maatschappijen uit de Golfregio is volgens Menne een groot punt van zorg. “Ze slaan in toenemende mate hun vleugels uit op de Europese markt, ook door belangen te nemen in Europese maatschappijen.”

    Naast de capaciteitsreductie in de winter gaat Lufthansa versneld aanvullende maatregelen doorvoeren om de concurrentiepositie te versterken. De details daarvan zullen in juli bekendgemaakt worden.

    Bolivar

    De operationele winst zal dit jaar ongeveer 1 miljard euro bedragen en volgend jaar circa 2 miljard euro. Eerder rekende de rivaal van Air France-KLM nog op 1,3 miljard à 1,5 miljard euro en voor 2015 op 2,65 miljard euro.

    Door een staking van piloten in april daalde het aantal boekingen bij Lufthansa, dat vorige maand de verkoop van tickets naar Caracas opschortte. Venezuela verlaagde de waarde van zijn munt, de bolivar, eerder dit jaar met 88 procent om de import aan te jagen. Zowel de staking als de herwaardering van de bolivar drukte de winst van Lufthansa tot dusver met 60 miljoen euro.

    Het winstalarm van Lufthansa viel beleggers in Frankfurt rauw op het dak. Het aandeel daalde bijna 12 procent, de sterkste daling sinds het eerste kwartaal van 2009.

  8. forum rang 10 voda 12 juni 2014 16:20
    Minister Italie voorziet uitkomst banenplan Alitalia in juli - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De Italiaanse minister Maurizio Lupi van Infrastructuur heeft gezegd dat de gesprekken tussen de directie van Alitalia en de vakbonden over het schrappen van banen, als onderdeel van investeringsplan van Etihad Airways in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij, half juli tot een afronding moeten komen. Volgens de minister zouden er ongeveer 2.250 van de huidige ruim 13.700 moeten verdwijnen, waarbij de Italiaanse overheid zou helpen bij invulling en uitvoering van een sociaal plan. Hij voegde toe dat Etihad akkoord is met een investering van EUR560 miljoen in een minderheidsbelang in Alitalia en aanvullend EUR690 miljoen in vlootvernieuwing en andere maatregelen in de komende vier jaar. Wat de consequentie van de investering van Etihad in Alitalia is voor het belang van Air France-KLM (AF.FR) van 7,08% in Alitalia en voor de samenwerking van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep met Alitalia en Etihad, is nog niet duidelijk. (BTK)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  9. forum rang 10 voda 16 juni 2014 16:26
    Budgetmaatschappij Wizz Air ziet af van beursgang

    LONDEN (Dow Jones)--Wizz Air Holdings plc ziet voorlopig af van een beursgang in Londen, vanwege de ongunstige marktomstandigheden voor de luchtvaartsector.

    De gang naar de Londense markt wordt afgeblazen vanwege de 'huidige marktvolatiliteit in de luchtvaartsector', maakt de Hongaarse budgetmaatschappij maandag bekend in een verklaring.

    De stap komt op een moment dat de olieprijzen pieken vanwege de politieke en maatschappelijke spanningen in het Midden-Oosten. Luchtvaartmaatschappijen zijn zeer gevoelig voor bewegingen van de olieprijs, vanwege de gevolgen voor de brandstofkosten, een van de belangrijkste kostenposten, vooral voor budgetmaatschappijen. Daarnaast heerst er bezorgdheid over de mondiale economische vooruitzichten.

    Aandelen van concurrenten Ryanair en easyJet zijn daardoor vorige week met respectievelijk meer dan 7% en 10% gekelderd.

    "Easyjet en Ryanair zijn de graadmeters voor de waardering van Wizz, dus de prijs die haalbaar was geweest, is nu lager dan op het moment dat het proces werd gestart", zegt Gerald Khoo, analist bij broker Liberum.

    Wizz dacht ook in 2007 en vorig jaar aan een beursgang, maar zag daar toen vanaf vanwege ongunstige economische omstandigheden. Of de maatschappij op een later moment nogmaals een beursgang zal nastreven, werd niet bekendgemaakt.

    "Het zou mij verbazen als ze niet nog een keer een IPO zouden proberen op een later tijdstip", zegt analist Khoo.

    Wizz wilde de opbrengst van de beursgang, naar verwachting zo'n EUR200 miljoen, gebruiken om de balans te verstevigen en om zijn groeiplannen te bekostigen.

    Door Robert Wall, vertaald en bewerkt door Ben Zwirs; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715200; ben.zwirs@wsj.com


  10. forum rang 10 voda 25 juni 2014 16:29
    Belgisch luchtruim tijd dicht

    WOENSDAG 25 JUNI 2014, 16:08 uur | 100 keer gelezen

    BRUSSEL (AFN) - Het Belgische luchtruim gaat woensdagavond enkele uren volledig dicht. Dan kunnen er geen vliegtuigen vliegen boven België, noch landen op of vertrekken van een van de Belgische vliegvelden.
    De sluiting is het gevolg van het mislukken van sociaal overleg bij luchtverkeersleider Belgocontrol. Van 18.00 tot 20.00 uur zal het luchtruim boven België zijn gesloten. Daarna zal het luchtruim weer geleidelijk geopend zijn. Ook de komende dagen worden er acties verwacht.

    Het conflict draait om verdere besparingen bij Belgocontrol. De vakbonden klagen over een flink tekort aan personeel.

    De sluiting van het luchtruim en de daarmee gepaarde overlast voor passagiers komt om een onhandig tijdstip. De zomervakantie begint in België aan het einde van de week en het is topdrukte op de Brusselse luchthaven Zaventem.

  11. forum rang 10 voda 25 juni 2014 17:01
    Goede reklame! :-)

    Ryanair vliegt zonder toilet van Zweden naar Spanje

    Reizigers op de luchthaven van de Zweedse stad Göteborg konden hun oren niet geloven voordat ze aan boord zouden gaan van een Ryanair-toestel met bestemming Malaga, Zuid-Spanje. Via de omroepinstallatie van het vliegveld kregen ze het dringende advies: 'er zijn geen functionerende toiletten aan boord van het toestel naar Malaga dus ga op de luchthaven naar het toilet'.
    Voor veel reizigers was dat de spreekwoordelijke druppel, ze keerden onverrichter zake huiswaarts. Een dag eerder hadden dezelfde mensen al bijna vier uur doorgebracht in het toestel van de Ierse prijsvechter. Het vliegtuig kampte met een storing en de mensen werden uiteindelijk naar huis gestuurd. Vandaag troffen ze het niet veel beter, aldus de Zweedse krant Expressen.

    Niet normaal
    'Mag dit wel volgens de wet? Er zijn ouderen en kinderen hier om met de vlucht mee te gaan en nu krijgen ze te horen dat ze hier naar het toilet moeten. Het is toch niet normaal dat mensen niet naar het toilet kunnen tijdens een lange vlucht naar Spanje,' citeert de krant een reiziger. 'Hoe kunnen ze een toestel laten gaan zonder toiletten? Het vliegtuig staat er bovendien al een dag, dan hadden ze de toiletten toch kunnen maken als er iets mis was?'

    Als genoegdoening kregen de passagiers die toch meegingen met het toestel zonder toiletten een pakje drinken: uiterste houdbaarheidsdatum januari 2014.

    www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/de...
  12. forum rang 10 voda 26 juni 2014 16:05
    Koerdische luchtvaartmaatschappij start vluchten op Schiphol

    AMSTERDAM (Dow Jones)--De Iraaks-Koerdische luchtvaartmaatschappij Zagrosjet Air start donderdag een lijndienst tussen thuisbasis Erbil in het Koerdische deel in het noorden van Irak en Amsterdam.

    Zagrosjet voert de wekelijkse retourdienst naar Schiphol op donderdag uit met een Airbus A320. De maatschappij vliegt verder naar veel bestemmingen in de thuisregio en in West-Europa onder meer naar Londen (Luton), Munchen en Stockholm.

    Overigens is Zagrosjet niet de eerste luchtvaartmaatschappij op de route Erbil-Amsterdam. Transavia vliegt de route al sinds 2012 op een chartervlucht met een Boeing 737, net als Zagrosjet een keer per week en op donderdag.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  13. forum rang 10 voda 26 juni 2014 16:08
    Ontwikkeling Lelystad Airport krijgt steun kamermeerderheid

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Het kabinetsbesluit voor de start van de ontwikkeling van Lelystad Airport tot commerciele 'overloopluchthaven' voor Schiphol heeft donderdag bij het debat hierover in de Tweede Kamer de steun gekregen van de fracties van VVD en PvdA, en dus een kamermeerderheid.

    Volgens het kabinetsplan kan Lelystad Airport zich gaan ontwikkelen tot een luchthaven met maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. Hiermee kan de luchthaven stap voor stap een deel van de groei op Schiphol gaan overnemen. Daarmee wordt volgens het kabinet de mainportfunctie van Schiphol voor Air France-KLM (AF.FR) en SkyTeam-partners verzekerd, en kan de luchthaven in Lelystad een impuls geven aan de regionale economie en werkgelegenheid.

    Overigens heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu donderdagmiddag de harde startdatum van 2018 voor Lelystad Airport als commerciele luchthaven afgezwakt, en Schiphol gevraagd om weer met de luchtvaartmaatschappijen over het gewenste starttijdstip in overleg te treden.

    Het kabinet volgt met het besluit het door Schiphol Group opgestelde ondernemingsplan voor Lelystad Airport. Schiphol is 100% eigenaar van Lelystad Airport, terwijl de Nederlandse staat weer voor ongeveer 70% eigendom is van Schiphol Group.

    De meeste oppositiepartijen steunen het verzet van KLM, de in de BARIN verenigde andere luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol actief zijn, en reisorganisaties tegen de ontwikkeling van Lelystad Airport. Zij vinden de gefaseerde investering van minimaal EUR90 miljoen in het vliegveld van Lelystad verspilling, omdat de grens van maximaal 510.000 vliegbewegingen per jaar nog lang niet in zicht is, en pleiten daarom voor uitstel.

    BARIN-voorzitter Frank Allard noemt het loslaten van de startdatum in 2018, en de oproep van de staatssecretaris aan Schiphol om hierover opnieuw in overleg met de gebruikers te treden, in een eerste reactie "verstandig".

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  14. forum rang 10 voda 2 juli 2014 16:18
    Dalende koersen luchtvaartfondsen niet terecht, zegt Barclays - Market Talk

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Analisten van Barclays vinden dat de Europese luchtvaartmaatschappijen onder beleggers een slechtere reputatie hebben dan ze verdienen. "Ze ondervinden de nodige tegenwind, maar wij denken dat die niet de sterk dalende waarde in de sector, zoals we die in de laatste twee maanden hebben gezien, rechtvaardigen", zeggen de analisten, die daarbij met name wijzen op hun toppicks Ryanair (RYA.DB) en IAG (IAG.LN). In de aanloop naar de tweedekwartaalcijfers handhaaft Barclays het overweight-advies op Easyjet (EZJ.LN) en underweight op Air France-KLM (AF.FR). Lufthansa (LHA.XE) is verlaagd naar equal-weight, vanwege structurele problemen, die een korte-termijn zorgpunt vormen. Omstreeks 13.35 uur noteert het aandeel Air France-KLM (AF.FR) 1,7% hoger op EUR9,52, terwijl de AEX met 0,4% stijgt. (BTK)

    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

  15. forum rang 10 voda 3 juli 2014 16:14
    Etihad CEO roept Europa op om consolidatie in luchtvaartsector te omarmen
    door Robert Wall

    Van Dow Jones Nieuwsdienst

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Etihad Airways Chief Executive James Hogan roept de Europese Unie donderdag op om buitenlandse investeringen in de luchtvaartsector van de regio toe te staan. De Etihad-CEO doet zijn uitspraken op een moment dat de EU dergelijke deelnemingen onderzoekt.

    "Externe investeringen zijn geen bedreiging. Het is een mogelijkheid om luchtvaartmaatschappijen te versterken, en de werkgelegenheid en economische groei te ondersteunen", zegt Hogan van de luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi in een persbericht. Hij meldt dat consolidatie "essentieel is voor duurzame luchtvaartdiensten".

    Etihad houdt minderheidsbelangen in Europese luchtvaartmaatschappijen als Air Berlin PLC (AB1.XE), Air Serbia en het Ierse Aer Lingus Holdings PLC (EIL1.DB), en is een ver gevorderd stadium om een 49%-belang in de noodlijdende luchtvaarder Alitalia te nemen.

    De Europese Commissie onderzoekt in hoeverre de minderheidsbelangen van Etihad en andere buitenlandse luchtvaarders hen buitensporige invloed geven, die in strijd zijn met Europese eigendomsrechten. Het wordt buitenlandse luchtvaartmaatschappijen niet toegestaan om de controle over EU-luchtvaarders uit te oefenen.

    Executives van Europese rivalen, waaronder Air France-KLM (AF.FR) en Deutsche Lufthansa AG (LHA.XE), hebben er de afgelopen maand bij de commissie op aangedrongen om te onderzoeken of die investeringen van door staatsluchtvaartmaatschappijen, zoals Etihad, de EU-subsidieregelgeving overtreden.

    "We hebben startkapitaal ontvangen, zoals iedere luchtvaartmaatschappij verkrijgt, maar we ontvangen geen staatssubsidies, geen gratis brandstof en geen korting op luchthaventoeslagen in de Verenigde Arabische Emiraten", zegt Hogan. In een toelichting op een EU-luchtvaartconferentie donderdag in Wenen meldt Hogan dat Europese luchtvaarders lang geprofiteerd hebben van staatssteun, die zij nu willen bestrijden. "Staatssubsidies aan zulke luchtvaartmaatschappijen bedroegen in totaal EUR14,2 miljard", aldus Hogan.

    Etihad streeft ernaar om de rivalen uit het Golfgebied Emirates Airline en Qatar Airways bij te benen via directe investeringen in andere luchtvaartmaatschappijen, en een reeks aan code-share overeenkomsten, waaronder met Air France en KLM.

    "Om te groeien, hebben we schaalgrootte nodig. We kunnen niet op tegen de omvang van reeds lang bestaande concurrenten, waaronder andere luchtvaarders in de Golfstaten, waardoor we een strategie hebben ontwikkeld om te groeien via partnerschappen", licht Hogan toe. "Onze strategie is pro-competitief".

    De Europese luchtvaartmaatschappijen waar Etihad in investeert, hebben hiervan geprofiteerd en kunnen banen en routes behouden, vervolgt Hogan. Regeringen hebben belastinginkomsten ontvangen als resultaat. Zonder de financiele injectie kunnen sommige van de luchtvaarders uiteenvallen, aldus de CEO van Etihad.

    Door Robert Wall. Vertaald en bewerkt door Ellen Proper; Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; ellen.proper@wsj.com


  16. forum rang 10 voda 3 juli 2014 16:19
    Passagiersvervoer in mei fors hoger - IATA

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Het passagiersvervoer in de internationale luchtvaart is in mei op jaarbasis flink gestegen, vanwege een toenemende vervoersvraag bij luchtvaartmaatschappijen, blijkt donderdag uit cijfers van de internationale luchtvaartorganisatie IATA.

    Het passagiersvervoer, gemeten in verkochte passagierskilometers, steeg vorige maand met 6,2% ten opzichte van een jaar geleden. Omdat tegelijk de ingezette stoelcapaciteit met 5,2% steeg, nam de bezettingsgraad met 0,7 procentpunt toe tot 79,0%.

    Volgens de IATA is de stijgende vervoersvraag indicatief, maar ook ondersteunend voor de aantrekkende economie in belangrijke internationale markten.

    De stijging van het passagiersvervoer deed zich voor in alle regio's, waarbij de groei het sterkst was bij luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten (+13,2%) en het zwakst bij maatschappijen uit Afrika (+1,9%).

    Bij de Europese IATA-luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France-KLM (AF.FR), nam het passagiersvervoer in mei op jaarbasis met 6,1% toe bij een capaciteitsgroei van 5,3%, wat resulteerde in een 0,6 procentpunt hogere bezettingsgraad van 80,3%.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com

  17. forum rang 10 voda 7 juli 2014 16:35
    Lufthansa en Air China gaan joint venture aan

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Deutsche Lufthansa AG (LHA.XE) en Star Alliance-partner Air China Ltd (601111.SH) starten in oktober een joint venture op hun vluchten tussen China en Europa. Beide maatschappijen tekenden hiervoor maandag een intentieverklaring.

    De joint venture, waarvoor antitrust-immuniteit is verleend, maakt het mogelijk om wederzijds vluchtschema's, capaciteit en prijzen af te stemmen.

    De Duitse maatschappij volgt hiermee het voorbeeld van Air France-KLM (AF.FR), dat binnen de SkyTeam alliantie al geruime tijd joint ventures heeft met de Chinese maatschappijen China Southern Airlines Co Ltd (600029.SH) en China Eastern Airlines Corp Ltd (600115.SH) voor vluchten tussen Europa en China.

    Voor Lufthansa en Air China is de joint venture een uitbreiding van de bestaande samenwerking op het gebied van codesharing en technisch onderhoud.

    Een joint venture is een manier om inkomsten en kosten te delen, zonder een volledige fusie aan te gaan, wat om luchtvaartpolitieke redenen geen mogelijkheid is.

    Analisten en consultants veronderstellen dat het een kwestie van tijd is, voordat luchtvaartmaatschappijen uit Noord-Amerika ook joint ventures aangaan met hun Chinese alliantiepartners.

    Voor Europese maatschappijen zijn joint ventures met Aziatische partners op directe vluchten tussen Europa en de Azie/Pacific-regio een manier om de concurrentie met snel groeiende staatsluchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten aan te gaan.

    Lufthansa heeft al een joint venture met de Japanse Star Alliance maatschappij ANA Holdings Inc (9202.TO), naast joint ventures met United Continental Holdings Inc (UAL) uit de VS en met Air Canada (AIDIF), alle drie ook lid van de Star Alliance.

    Door Joanne Chiu en Neetha Mahadevan; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  18. forum rang 10 voda 8 juli 2014 17:20
    Etihad halfjaaromzet fors hoger dankzij groei aantal passagiers

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Etihad Airways zag de halfjaaromzet fors toenemen, dankzij het sterk gegroeide aantal passagiers, maakt de partnermaatschappij van Air France-KLM (AF.FR) uit Abu Dhabi dinsdag bekend.

    Het aantal passagiers nam ten opzichte van het eerste halfjaar van 2013 toe van 5,5 miljoen naar 6,7 miljoen, waarbij de halfjaaromzet met 28% toenam tot $3,2 miljard. De staatsmaatschappij maakt geen winstcijfers over het halfjaar bekend.

    Etihad meldt dat zijn codeshare-partners, waaronder Air France-KLM (AF.FR), voor 1,4 passagiers en $471 miljoen extra omzet hebben gezorgd.

    De maatschappij vervoerde in het halfjaar 268.713 ton vracht en post, 25% meer dan een jaar geleden.

    Etihad is in een ver gevorderd stadium om een groot minderheidsbelang te nemen in Air France-KLM partner Alitalia SpA.

    Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com


  19. [verwijderd] 8 juli 2014 21:35
    di 08 jul 2014, 21:27
    American Airlines optimistisch over toekomst
    FORT WORTH (AFN) - Luchtvaartmaatschappij American Airlines ziet de vraag steeds verder aantrekken. Dat zei topman Doug Parker dinsdag. De maatschappij heeft recent capaciteit toegevoegd omdat daar vraag naar was, niet om ,,marktaandeel na te jagen'', aldus Parker.
    De opmerkingen van de Amerikaanse topman staan in contrast met de sombere berichten die Air France-KLM dinsdag naar buiten bracht. De luchtvaartcombinatie verlaagde de winstprognose als gevolg van minder vraag naar vooral langeafstandsroutes. Ook in het vrachtvervoer is sprake van zwakke vraag.
    Ook het Duitse Lufthansa gaf begin juni een winstalarm af vanwege een zwakker dan verwachte omzetontwikkeling.
2.439 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 122 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in
Premium Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 20 mei

    1. Dui, producentenprijzen april
    2. Ryanair jaarcijfers
    3. Brunel ex €0,55 dividend
    4. HAL ex €2,85 dividend
    5. UMG ex €0,27 dividend
    6. Alfen Q1-cijfers
    7. Zoom Video Communications Q1-cijfers
  2. 21 mei

    1. Envipco Q1-cijfers
    2. Fagron ex €0,30 dividend
    3. Euronext ex €2,48 dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht