Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
'Tesla gevaarlijkste aandeel op Wall Street’

'Tesla gevaarlijkste aandeel op Wall Street’

De koers van Tesla, de Amerikaanse maker van elektrische auto’s, is dit jaar een paar keer over de kop gegaan voor er in een week zowat 30% af ging.

Marktvorser David Trainer zal niet verbaasd zijn. Trainer, topman van New Constructs, noemde Tesla in een interview met CNBC afgelopen weekend 'het gevaarlijkste aandeel op Wall Street'. Volgens hem worden de hoge prijs en waardering niet ondersteund door de onderliggende fundamenten.

"Welk best case scenario u ook wilt schetsen voor wat Tesla gaat doen - als ze de komende 10 jaar 30 miljoen auto's gaan produceren, in de verzekeringsbranche stappen en dezelfde hoge marges hebben als Toyota, de efficiëntste grote autofabrikant aller tijden - zelfs als u dat allemaal gelooft, dan impliceert de koers dat de winsten nog veel hoger zullen zijn dan dat", volgens Trainer.

159 keer de verwachte winst

Tesla wordt momenteel verhandeld tegen maar liefst 159 keer de verwachte winst. Volgens Trainer komt de huidige koers van het aandeel Tesla neer op een marktaandeel van tussen de 40% en 110%, uitgaande van de gemiddelde verkoopprijs van een Tesla.

Met een huidige gemiddelde verkoopprijs van 57.000 dollar en verwachte autoverkopen van 10,9 miljoen rond 2030, zou Tesla volgens Trainer tegen die tijd een marktaandeel moeten hebben van 42%.

Splitsing

Vorige maand kondigde Tesla aan zijn aandelen met een factor 5 te splitsen. De koers steeg met 12% op 31 augustus, de dag van de splitsing.

Maar het aandeel sloot vorige week met een verlies van meer dan 5%, nadat Ballie Gifford, de grootste externe aandeelhouder, zijn belang verminderde. Verder had Tesla last van de uitverkoop die in de rest van de markt plaatvond.

Nietsvermoedende beleggers lokken?

De recente aandelensplitsing brengt volgens Trainer veel risico met zich mee voor nieuwe aandeelhouders. "Aandelensplitsingen zijn niet van belang voor de waarde", zei Trainer. "Ze veranderen de grootte niet, ze verdelen het bedrijf gewoon in meer stukken."

"Eerlijk gezegd, ik zie de aandelensplitsing als een manier om meer nietsvermoedende beleggers te lokken die de koers omhoog volgen, en dat is geen echte strategie."

'50 dollar waard'

Volgens Trainer zou een realistische waardering voor Tesla, gebaseerd op een redelijk winstniveau, ongeveer een tiende moeten zijn van de huidige koers.

"Ik denk dat we realistisch gezien praten over iets dat qua waarde dichter bij 50 dollar ligt dan bij 500", aldus Trainer, die erop wees dat Tesla in Europa niet eens in de top 10 staat in termen van marktaandeel of autoverkopen voor elektrische auto’s. Dat komt doordat Europese autofabrikanten subsidie krijgen om meer hybride en elektrische voertuigen te produceren. De VS heeft een soortgelijk beleid.

Wel bewondering voor Musk

Trainer heeft niettemin bewondering voor Tesla-topman Elon Musk, omdat die de elektrisch rijden-trend enorm heeft versneld.

Tesla reageerde niet op een verzoek van CNBC om commentaar te geven op de opmerkingen van Trainer.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht