Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,810
  • Verschill

    +0,135 +2,38%
  • Volume

    135.358 Gem. (3M) 285K
  • Bied

    5,805  
  • Laat

    5,815  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom in 2018

5.112 Posts
Pagina: «« 1 ... 130 131 132 133 134 ... 256 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 januari 2018 10:53
    quote:

    F814 schreef op 11 januari 2018 10:41:

    [...]

    Onveranderd blijven kopen dus:)
    Blijkbaar heeft 'het prachtige nieuws' dat op/via de CES tot ons is gekomen de banken niet verleid tot hogere koersdoelen. Treurig.
  2. [verwijderd] 11 januari 2018 10:55
    quote:

    Mark12 schreef op 11 januari 2018 10:53:

    [...] Blijkbaar heeft 'het prachtige nieuws' dat op/via de CES tot ons is gekomen de banken niet verleid tot hogere koersdoelen. Treurig.
    Heeft niet veel zin als je KD op 15,50 staat en de koers doet 8,80.
    Ze geloven er nog in, dat is toch het belangrijkste.
  3. [verwijderd] 11 januari 2018 11:07
    quote:

    F814 schreef op 11 januari 2018 10:55:

    [...]

    Heeft niet veel zin als je KD op 15,50 staat en de koers doet 8,80.
    Ze geloven er nog in, dat is toch het belangrijkste.
    Zo lust ik er nog wel een paar... Gaat erom dat alle 'nieuws' van de laatste twee maanden blijkbaar (vertaald naar koersdoelen) waarde 0 heeft. En dat is vrij treurig als je naar de mondiale ontwikkelingen op automotive kijkt. Stilstand is achteruitgang, ook voor koersdoelen.
  4. harrysnel 11 januari 2018 11:15
    Zet wat voor mij opvallende gebeurtenissen op een rijtje:

    1 Daling van 20% in twee maanden tijd als je kijkt naar hoogste en laagste koers. High 3 november E9,96 - Low 4 januari E7,954. Deze daling is niet in lijn met de rest van de beurzen. Low mogelijk getriggerd door Bosch-HERE nieuws maar verklaart niet de daling daarvoor en grootte van daling vanaf top.

    2Bij de optie expiratie 15 december daalt de koers van TomTom op hoog volume tegen de markt in met 4%. Er zou "een negatief analistenrapport in Londen circuleren". Heb die dag melding gedaan van opvallend koersverloop bij AFM.

    3 Gedurende de maand december is er geen analist geweest die een (herhaal)advies heeft uitgebracht (volgens de TT website "analyst" gedeelte). Navraag gedaan bij TomTom of dit onderdeel van de website nog wel werd bijgehouden en bevestiging gekregen dat dit wel het geval is.

    4De NIBC conferentie in Londen van december stond eerst op agenda maar is niet terug te vinden bij archived events. Gecanceld? Ga ervanuit dat TomTom hier niet is geweest.

    5 Op 5 januari 2018 komt TomTom met een persbericht waarbij het bedrijf "reconfirmed" dat het per 1 januari 2018 IFRS 15/16 invoert en dat er op 9 januari 2018 (4 dagen na dit bericht!) webcast wordt gehouden die toegankelijk is voor het brede publiek. Merkwaardig m.i. dat als je wilt bevestigen dat je overgaat naar IFRS 15/16 per 1 januari 2018 dit persbericht niet alvast in 2017 uitbrengt. Dus voor de ingangsdatum.

    6Ondanks het inplannen van webcast worden vragen ontweken over de exacte implicaties en wordt het verhaal er niet duidelijker op. Luister naar de Q&A met analisten en de onzekerheid valt op over vertaling van IFRS naar spreadsheet.

    Mijn "samenvattende" conclusies nav bovenstaande:
    - koersverloop afgelopen twee maanden is opvallend van het aandeel TomTom.
    - er is volledige stilte vanuit analisten.
    - de timing mbt PB/webcast IFRS is merkwaardig.

    Dan komt er tijdens de webcast van 9 januari 2018 een vraag van ING met een antwoord van Taco dat ik opmerkelijk vindt.

    Marc Zwartsenburg - ING Groep N.V., Research Division - Head of Equity Research
    Yes, yes, yes. Okay, now I understand that. Then -- yes, the total amount of deferred revenues, can you give us the old number and what will be the impact versus the new accounting on '17?

    Bisera Grubesic - TomTom N.V. - Head of Treasury and Investor Relations Marc, that's a question for 6th of February.

    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - CFO and Member of Management Board
    The old number is the number that we reported on the 31st of December 2017, and that's not public information at this point.


    Zoals ik dit lees heeft TomTom een dag voordat de stilte periode ingaat namelijk op 31 december 2017 deferred revenue over 2017 gerapporteerd obv de "oude manier" van boekhouden. Dat is dan gerapporteerd aan de analisten als mijn interpretatie van bovenstaande verhandeling klopt. Deze informatie mag niet publiekelijk bekend gemaakt worden.

    Dat is toch uiterst merkwaardig? En het getuigt van een bepaalde noodzaak om tempo te maken. Dat persbericht over IFRS 15/16 + webcast zou dan wellicht voortvloeien uit de verplichting om informatie aan de hele markt te verstrekken en op mij komt dit over alsof TT zich gerealiseerd heeft dat deze situatie niet houdbaar is. Als je deferred revenue op oude basis weet over 2017 is dat relevante informatie. Ik zie het persbericht over IFRS + webcast vooral als improvisatie en niet als zorgvuldig gepland. Het zou ook de stilte van de analisten + koersverloop in maand December verklaren. ING analist geeft gisteren aan dat "de zorgen over boekhoudkundige implicaties" mogelijk onterecht waren. Heeft dat allemaal achter de schermen gespeeld in december (en was deze zorg aanleiding voor daling koers van aandeel?) en heeft TT daarom op 31 december nog snel de deferred revenue 2017 gerapporteerd?

    Waar is het level playing field?

    En hier op het forum? Charme offensief waarbij we lezen dat dit allemaal volkomen normale gang van zaken is. Paniekvoetbal met een sausje van voorkennis, dat is het als je het mij vraagt.
  5. [verwijderd] 11 januari 2018 11:23
    quote:

    Nait Soesen schreef op 11 januari 2018 10:42:

    Busy day at CES @tomtom #CES2018

    twitter.com/CorinneVigreux/status/951...

    Ze zijn er alle vier, dan kan ik zo voorstellen, dat er vandaag nog een mooi bericht komt!
    Hebben ze spreektijd dan vandaag?
    Doet Baidu nog wat vandaag?
    Of een ander verwant bedrijf aan TomTom?
  6. [verwijderd] 11 januari 2018 11:25


    Goed overzicht harrysnel.

    Wat zou er dan kunnen spelen? Gang van zaken zou er toch op kunnen/moeten duiden dat er iets aan de hand of gaande is?

    Er zou "een negatief analistenrapport in Londen circuleren".

    Deze publiekelijke(!) uitspraak kwam toch van een ABN Amro mannetje? Waar is dat negatieve rapport dan?

  7. Dokus 11 januari 2018 11:26
    quote:

    harrysnel schreef op 11 januari 2018 11:15:

    ...
    Zoals ik dit lees heeft TomTom een dag voordat de stilte periode ingaat namelijk op 31 december 2017 deferred revenue over 2017 gerapporteerd obv de "oude manier" van boekhouden. Dat is dan gerapporteerd aan de analisten als mijn interpretatie van bovenstaande verhandeling klopt. Deze informatie mag niet publiekelijk bekend gemaakt worden.

    Dat is toch uiterst merkwaardig?
    ....

    nee, zo lees ik dat niet.
    De def rev is op 31 december bepaald. Dat getal mag nog niet naar buiten toe bekend worden gemaakt.
    Daarom kan hij dus geen antwoord geven. Ik lees hier niet uit dat het dus al wel gedeeld is met analisten!
  8. Juun 11 januari 2018 11:31
    quote:

    harrysnel schreef op 11 januari 2018 11:15:

    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - CFO and Member of Management Board
    The old number is the number that we reported on the 31st of December 2017, and that's not public information at this point.[/i]

    Zoals ik dit lees heeft TomTom een dag voordat de stilte periode ingaat namelijk op 31 december 2017 deferred revenue over 2017 gerapporteerd obv de "oude manier" van boekhouden. Dat is dan gerapporteerd aan de analisten als mijn interpretatie van bovenstaande verhandeling klopt. Deze informatie mag niet publiekelijk bekend gemaakt worden.

    Harry,

    Jij alom gewaardeerd, dat ten eerste.
    Maar volgens mij interpreteer je dit verkeerd. Rapportage per 31-12 bedoelen ze mee: het bedrag dat in de jaarcijfers gerapporteerd zal worden die sluiten per 31-12-2017, welk rapport in februari 2018 voor ons en ieder ander geopend wordt.
  9. forum rang 6 NewKidInTown 11 januari 2018 11:40
    En nog iets wat volgens mij uiterst verdacht is.

    TT -0,63%
    AMX -0,63%

    Wie of wat steekt hier achter ?

    ;-)

    Alle TT verkocht, dat is correct !
  10. [verwijderd] 11 januari 2018 11:46
    quote:

    NewKidInTown schreef op 11 januari 2018 11:40:

    En nog iets wat volgens mij uiterst verdacht is.

    TT -0,63%
    AMX -0,63%

    Wie of wat steekt hier achter ?

    ;-)
    Ouwe Filistijn..ehh..Filipijn

    Kijk even naar de grafieken sinds begin november 2017.

  11. harrysnel 11 januari 2018 11:53
    @Juun @Dokus

    Volkomen logisch wat jullie schrijven in de zin dat ik ook niet verwacht dat informatie over 2017 al voortijdig wordt gedeeld. Zou belachelijk zijn. Maar het staat er zo krom.

    Als Taco zegt "Numbers will be reported in february... dan is er niets aan de hand. Nu zegt hij "Numbers that we reported... alsof het al gebeurd is. En ook dat hij nadruk legt op "The old number" is onnodig want ook "the new number" over 2017 zal aan bod komen bij Q4 results. Dat stond al in het persbericht.

    Zal het nu lezen als jullie aangeven en dat is ook de logische gang van zaken. Dank.

    Edit: ik blijf overigens de gang van zaken merkwaardig vinden qua timing van PB/Webcast, koersverloop en de stilte van analisten. Maar dat zal niemand verbazen:).
  12. forum rang 7 ketchup 11 januari 2018 12:12

    uit rapport welke ik vanochtend ontving

    " the shares hv dropped on accounting fears and news regarding joiners to the HERE platform.
    these fears now seems unfounded as the the earnings momentum - low expectations - and the value story still stand strong, while the recent IFRS 15 & 16 update likely makes the shares screen cheaper and remove any accounting fears.

    we acknowledge that these are changes in accounting only and not a change in economics/fundamentals - as such no cash flow impact - we do believe the p/l impact cud hv an interpretation impact on the underlying investment case.

    the investment case of TT is not well understood by the investment community due to the complexity of the relationship between the order book and thus future proifability potential and the actual reported near-term earnings
    the asymptotic nature of the Automotive rev/profit caused by def-rev and build-up of contract momentum implies that near-term earnings are being punished for costs that are supportive to the order book while the revenue recognition is geared to the future

    revenue recognition makes the P/L even more complicated , but we expect that in near-term the P/L related valuation is supported by accounting, this cud bring te stock back in focus when screening on P/L - related valuation metrics while it supports our operational leverage story as it likely brings forward some of the deferred revenues

    2017 will be positively impacted by catch-up (geen ketchup) revenue recognition, this trend we expect to also be visible in 2018
    for 2017 overall positive impact, from IFRS small 5 mio for positive impact on revenues, but medium 5-25 mio positive impact on gross profit ( +1-4% on INGF) and net profit ( +2% - 43%) , which is significant

    we look for cash adjusted EPS - versus P/L adjusted EPS

    2018: 0.80 vs 0.40
    2019: 0.93 vs 0.50
    2020: 1.08 vs 0.65

  13. forum rang 7 bezinteergebelegt 11 januari 2018 12:13
    quote:

    Paulus29 schreef op 11 januari 2018 11:30:

    Ondertussen zakt het aandeel TomTom steeds verder weg.

    ??? Er is 4 ct af.

    Als het nu morgen ineens eens 2% daalt, moet jij dan aan de beademing ??

    If so, dan beter lap even uitgooien de komende maanden.
  14. Dokus 11 januari 2018 12:17
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 11 januari 2018 12:12:

    uit rapport welke ik vanochtend ontving

    dank je!!. fijn dat je weer terug bent!!
  15. forum rang 6 tatje 11 januari 2018 12:25
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 11 januari 2018 12:12:

    uit rapport welke ik vanochtend ontving

    " the shares hv dropped on accounting fears and news regarding joiners to the HERE platform.
    these fears now seems unfounded as the the earnings momentum - low expectations - and the value story still stand strong, while the recent IFRS 15 & 16 update likely makes the shares screen cheaper and remove any accounting fears.

    we acknowledge that these are changes in accounting only and not a change in economics/fundamentals - as such no cash flow impact - we do believe the p/l impact cud hv an interpretation impact on the underlying investment case.

    the investment case of TT is not well understood by the investment community due to the complexity of the relationshp between the order book and thus future proifability potential and the actual reported near-term earnings
    the asymptotic nature of the Automotive rev/profit caused by def-rev and build-up of contract momentum implies that near-term earnings are being punished for costs that are supportive to the order book while the revenue recognition is geared to the future

    revenue recognition makes the P/L even more complicated , but we expect that in near-term the P/L related valuation is supported by accounting, this cud bring te stock back in focus when screening on P/L - related valuation metrics while it supports our operational leverage story as it likely brings forward some of the deferred revenues

    2017 will be positively impacted by catch-up (geen ketchup) revenue recognition, this trend we expect to also be visible in 2018
    for 2017 overall positive impact, from IFRS small 5 mio for positive impact on revenues, but medium 5-25 mio positive impact on gross profit ( +1-4% on INGF) and net profit ( +2% - 43%) , which is significant

    we look for cash adjusted EPS - versus P/L adjusted EPS

    2018: 0.80 vs 0.40
    2019: 0.93 vs 0.50
    2020: 1.08 vs 0.65

    Hallo.

    Goednieuws !

    2018: 0.80 vs 0.40
    2019: 0.93 vs 0.50
    2020: 1.08 vs 0.65

    En met een sports dat verkocht is, of stopt en dus geen verlies meer van 10 tot 15 cent per aandeel,kunnen we in 2018 naar bijna 1 euro :-)

    Of is dit te kort door de bocht.

5.112 Posts
Pagina: «« 1 ... 130 131 132 133 134 ... 256 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 juni

    1. Fabrieksorders april (Dui)
    2. Besi beleggersdag
    3. Detailhandelsverkopen april (EU)
    4. Fastned jaarvergadering
    5. Europese Centrale Bank (ECB) rentebesluit volitaliteit verwacht
    6. Steunaanvragen - wekelijks (VS)
    7. Handelsbalans april (VS)
    8. ECB rentebesluit: toelichting Lagarde
  2. 07 juni

    1. Handelsbalans mei (Chi)
    2. Consumptie huishoudens april (NL)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht