Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Euronav BE0003816338

Laatste koers (eur)

15,870
  • Verschill

    +0,350 +2,26%
  • Volume

    58.088 Gem. (3M) 221,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 325 326 327 328 329 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 januari 2018 08:58
    Flinke knauw in cijfers Euronav
    25 jan 2018 om 08:37
    (ABM FN) De resultaten van Euronav lieten zoals verwacht een aanzienlijke daling zien. Dit bleek uit de kwartaalcijfers die de rederij donderdag voorbeurs publiceerde.

    De omzet kwam in het vierde kwartaal uit op net geen 118 miljoen dollar, tegenover 146 miljoen dollar vorig jaar. Over heel het jaar werd er een omzet van ruim 513 miljoen dollar geboekt. Dat was in 2016 nog 684 miljoen dollar.

    De bedrijfskasstroom of EBITDA kwam uit op 87,63 miljoen dollar. De niet door IFRS gedefinieerde "proportionele EBITDA” kwam uit op 95,5 miljoen dollar.

    Onder de streep restte een winst van 19,2 miljoen dollar. Dit was een jaar eerder echter nog 50,3 miljoen dollar.

    Volgens Euronav blijven de vrachttarieven laag onder meer door de productiebeperkingen van de OPEC.

    "Hoewel de vrachttarieven in het derde kwartaal geleidelijk aan verbeterden, kwam het typische seizoensgebonden patroon voor het vierde kwartaal niet tot uiting. Overtollig tonnage en de OPEC productiebeperkingen op korte termijn zetten de vrachttarieven onder druk. Euronav beschikt zowel nu als voor de toekomst over een sterke balans en over voldoende vaste inkomsten om doorheen periodes van lagere vrachttarieven te navigeren en blijft geloven in een verbetering op de olietankermarkt op middellange termijn", ?aldus CEO Paul Rodgers in een toelichting. De tarieven lagen afgelopen kwartaal op het laagste niveau sinds 2012.

    Verder meldde de rederij de investeerders in februari via de prospectus meer info te kunnen geven over de fusie met Gener8, die volledig volgens plan loopt.

    Het aandeel van Euronav sloot woensdag 0,8 procent hoger op 7,30 euro.
  2. [verwijderd] 25 januari 2018 09:03
    Beursblik: Euronav presteerde boven verwachting
    25 jan 2018 om 09:00
    (ABM FN) De resultaten van Euronav waren iets boven de verwachtingen. Dit stelde analist Cédric Duinslaeger van KBC Securities donderdag in een commentaar op de cijfers van de rederij.

    De bedrijfskasstroom of EBITDA kwam op 85,7 miljoen dollar tegenover een verwachting van 75,8 miljoen. De bijdrage van joint ventures was wel een stuk minder dan de verwachting met 1,9 miljoen dollar tegenover 7,1 miljoen die KBC voorzag. Terwijl Duinslaeger had gerekend op een nettoverlies van 11,8 miljoen werd er toch een winst neergezet van 19,95 miljoen dollar. Deze meevaller was volgens de analist te danken aan lagere rente- en depreciatiekosten.

    De gemiddelde vrachttarieven voor de VLCC schepen waren daarnaast iets hoger dan de verwachtingen, terwijl deze van de Suez Max schepen iets lager waren.

    De analist ziet een licht opwaartse tendens in de tarieven al blijven deze laag door de OPEC-productiebeperkingen en de vele schepen op de markt.

    Duinslaeger handhaafde het Accumuleren advies met een koersdoel van 8,10 euro, waarbij het beurshuis positief is over de fusie met Gener8, de jonge vloot en de sterke balans.

    Het aandeel Euronav sloot woensdag 0,8 procent hoger op 7,30 euro.
  3. Risky bets 25 januari 2018 09:09
    "De analist ziet een licht opwaartse tendens in de tarieven al blijven deze laag door de OPEC-productiebeperkingen en de vele schepen op de markt."

    Uhh, weet niet waar hij dat ziet? Hij kan het voorzien, maar in de huidige markt is dat bepaald niet te zien.
  4. [verwijderd] 25 januari 2018 09:13
    Euronav zorgt voor positieve verrassing

    Analisten hadden verlies verwacht, maar Euronav sluit het vierde kwartaal af met winst, 19,2 miljoen dollar om precies te zijn. Mogelijk komt dat doordat de Belgische tankerrederij betere vrachttarieven kon bekomen voor zijn VLCC's (supertankers van 200.000-320.000 ton) dan verwacht.

    Niettemin was het vierde kwartaal - normaal gezien een van de beste driemaandenperioden van het jaar voor tankeroperatoren - erg zwak met de laagste vrachttarieven sinds 2012. Daar zijn twee redenen voor: aangroei van de tankervloot en de lagere uitvoer door de OPEC-landen. Of anders gezegd: minder vraag naar verschepingscapaciteit en verhoudingsgewijs een te groot aanbod van tankers, vooral door de oplevering van nieuwe schepen.

    In zijn vooruitzichten is Euronav voorzichtig. De tankerrederij bemerkt immers tegengestelde signalen. Positief is dat de vraag naar aardolie goed blijft ('boven recente groeitrends') en dat de sloopprijzen in de lift zitten. Dat laatste kan rederijen die oude tankers hebben ertoe aanzetten schepen te laten slopen aangezien aanpassing aan de nieuwe milieuvoorschriften veel te duur zou uitvallen.

    Negatief is dan weer de verlenging van de productiebeperkingen door de OPEC en enkele andere grote olieproducenten, in combinatie met een verandering van de exportpatronen.

    Geruststellend is wel dan de groei van de tankervloot lijkt te vertragen: het grootste deel van de nieuwe orders voor VLCC's en Suezmax tankers komt van industriële spelers (scheepvaartmaatschappijen) die hun vloot vernieuwen.

    In die context zal de evolutie van de vrachttarieven - die bepalend zijn voor de resultaten - afhangen van het aantal bijkomende nieuwbouworders die onnodig zijn voor de markt. Euronav licht in de namiddag de resultaten toe tijdens een conference call.

    Bron:De Tijd, 25 januari 2018
  5. [verwijderd] 25 januari 2018 09:15
    Puike cijfers
    Zo zie je maar dat uw kostenstructuur onder controle hebben loont.
    The Flandre is waarschijnlijk voor diegene die dat schip kocht, een goede aankoop geweest, en het zal hen nog veel kunnen opbrengen. Dat schip is dik in orde voor wat het moet dienen en vindt dat maar elders aan die prijs. Nieuwbouw ga je zeker meer betalen en moet je nog lang wachten. En de leeftijd (BJ 2004) is ook ok.
    De toekomst ziet er niet slecht uit.
  6. Risky bets 25 januari 2018 09:17
    Vesselsvalue had dat schip meer dan 10 miljoen goedkoper ingeschat. Natuurlijk zal dat vast een winstgevend offshore conversie project zijn, maar dat er ver boven de marktwaarde is betaald lijkt me duidelijk.
  7. [verwijderd] 25 januari 2018 10:11
    Inschattingen, ok
    Maar voor 10 miljoen minder had euronav daar nog vele jaren mee gevaren.
    Schrootprijzen mogen dan wel stijgen, maar de Euronavschepen zijn geen schroot.
    En wie kent er beter de waarde van zijn schepen als de eigenaar/bouwer?
    Diegenen die aan de wal staan, zitten niet op de oceaan, toch?
  8. Risky bets 25 januari 2018 10:17
    Daar doe je scheeps valuatie bedrijven als vesselsvalue nogal tekort pommeke.

    Gedurende het kwartaal verkoopt EURN de Artois 2001 voor 22M USD en de Flandre 2004 voor 45M USD. Lijkt me nogal obvious dat die prijs voor de Flandre nogal buiten het normale prijs patroon valt.

    Verder niks aan de hand. Laten we het erop houden dat EURN een uitstekende verkoop heeft gedaan. Maar dat impliceert ook dat de aankoper van de andere partij per direct zou moeten worden ontslagen. Het is niet dat een hoog kwaliteit 2004 VLCC uniek is ofzo. Er varen minimaal 50 in Korea of Japan gebouwde schepen rond met bouwjaar 2003-2005.
  9. [verwijderd] 25 januari 2018 10:41
    Ok
    Maar wat is een "schip"?
    Het heeft een vorm.
    De vorm en sterkte (plooibaarheid) bepalen de weerstand tov het water.
    De diepgang speelt hierin ook mee.
    Laat nu juist dat zijn wat Euronav schitterend onder controle heeft tov de vaarsnelheid.
    Maar de koper heeft hier waarschijnlijk ook andere kwaliteiten nodig, dat dit schip wel heeft en die Koreaanse niet.
  10. Risky bets 25 januari 2018 10:56
    Als ik jou zo lees lijkt het wel alsof EURN iets heel speciaals doet. (Tanker) scheepvaart is een commodity business. Denk je dat EURN dingen zo anders aanpakt als een partij als Cosco/Mol/Bahri/DHT?
  11. [verwijderd] 25 januari 2018 11:07
    Daar ben ik na meer dan 36 jaar wel zeker van.
    En dat wordt hier van vader op zoon doorgegeven.
    Bovendien leren die kinderen ook nog hun deel bij.
    De is nu éénmaal het voor- of nadeel van een familiebedrijf.
    Maar hier wordt ook steeds externe expertise binnegehaald.
    Daarom ben ik hier nogsteeds.
    Er is momenteel elders meer te verdienen, dat geef ik toe, maar beleggen is voor mij eerst en vooral behoud van kapitaal, en daar denk ik dat ik hier goed zit.
  12. Risky bets 25 januari 2018 11:11
    EURN is zeker een kwaliteitsbedrijf. de anti cyclische investeringen en sterke balans zet ze enigzins apart van andere bedrijven, en de huidige koers is dan ook hoger ten opzichte van de NAV dan andere tanker bedrijven. Ze worden hier dus ook voor gewaardeerd. Maar het is natuurlijk niet zo dat de schepen zelf zo speciaal of anders zijn dan andere schepen in de vloot. Al lijkt EURN wel een aversie te hebben tegen in China gebouwde (lagere kwaliteit) schepen. Maar er varen natuurlijk heel veel in Japan/Korea gebouwde schepen rond die prima zijn onderhouden.

  13. [verwijderd] 25 januari 2018 11:38
    Beursblik: voorzichtige verwachtingen Euronav
    25 jan 2018 om 09:59
    (ABM FN) Euronav heeft bij de publicatie van de jaarresultaten een voorzichtige outlook afgegeven, die een verdeeld beeld schets. Dit stelde analist Quirijn Mulder van ING donderdag in een rapport.

    Mulder noemde de cijfers van Euronav "min of meer" in lijn met de consensus. De outlook was volgens de analist evenwel ietwat voorzichtig, maar met zowel positieve als negatieve punten. Zo speelden de productiedeal van de OPEC en de komst van nieuwe schepen op de markt afgelopen jaar de rederij niet in de kaart.

    Positief is dat Euronav nog veel geld krijgt voor oude schepen en dat de onderliggende vraag naar ruwe olie sterk blijft, aldus Mulder. Daarbij was de wereldwijde tankervloot niet zo oud sinds 2003.

    Euronav deed geen concrete uitspraken over de toekomst, maar stelde goed voorbereid te zijn voor de uitdagingen die dit jaar worden voorzien.

    Voor het lopende kwartaal voorziet Mulder nog steeds een zwakte in de markt, al is de fusie met Gener8 Maritime "een goede eerste stap". Mulder stelde terughoudend te blijven over Euronav. "Op het moment dat de OPEC-deal stopt, dan kan Euronav profiteren van een toename van de vraag naar olietransport.

    ING handhaafde het koopadvies op Euronav met een koersdoel van 8,20 euro. Op een vlakke Brusselse beurs koerste het aandeel donderdagochtend 1,6 procent hoger naar 7,41 euro.
  14. [verwijderd] 25 januari 2018 11:46
    Vesselsvalue

    Wat zijn dat ?

    Experten en schatters ?

    Al eens een autoverzekeringsgeval gehad ?
    Wel dat zijn voor mij "experten"
    Je hebt dat in gebouwen, in voertuigen , in eindejaarsstocks , ...

    Hoe schatten ze uw auto na een ongeval?
    Ze kijken op internet, wat is de "goedkoopste" auto die er op "lijkt",
    dat is de waarde die U nog krijgt, voor uw auto.
    In dat enstig?
    De verkoper van het voortuig particulier zoekt iemand die wil geven wat hij vraagt, misschien moet hij wat water bij de wijn doen, maar hij gaat nog wijn drinken, geen water.
  15. Risky bets 25 januari 2018 12:06
    www.vesselsvalue.com/

    Grootste scheeps valuatie bedrijf. Uiteraard waarderen ze een 320k DWT of een 300 DWT VLCC anders. Of een Chinese of een Japanse. Als een schip wordt doorverkocht zitten ze er meestal erg dicht bij. Die Flandre van EURN is 1 van de uitzonderingen.

    "Our accuracy has been fairly strong over the past few years, with an average standard deviation of 6.1%. 85% of all recorded sales have been concluded within 10% of our estimates, the majority of which have been far closer. We balance between reliability and reactivity and do our best to sort out the 'noise' like forced sales and impaired tonnage. The higher volume markets tend to be more accurate due to more data inputs and more clear historical trends."

    Tankers en bulkers 2de hands markten zijn vrij liquide, daar zitten ze vaak dicht bij. Offshore en LNG/LPG schepen zijn veel moeilijker in te schatten.
  16. jeepeepee 26 januari 2018 13:05
    quote:

    Mitchieboy schreef op 26 januari 2018 12:47:

    Denk dat iemand van een positie af wilde......koers behoorlijk teruggekomen
    Hey, waar verkopers zijn, zie ik ook kopers. Bedankt voor degenen die
    tegen zo goedkoop prijs verkocht hebben. Ik heb niet anders te zeggen.

    Groetjes JPP
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 325 326 327 328 329 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht