Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,645
  • Verschill

    +0,025 +0,44%
  • Volume

    191.397 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,635  
  • Laat

    5,650  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 180 181 182 183 184 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 DNFTT 27 september 2018 22:38
    quote:

    bart1805 schreef op 27 september 2018 22:33:

    [...]
    Laat ik de vraag dan anders stellen.
    Waarom staat Renault toe dat mensen via Google Maps kunnen navigeren terwijl eerder de standaard TomTom was?
    Weet jij wat het verschil is tussen een OS en een programma?
  2. bart1805 27 september 2018 22:51
    Oh. Is dat het. Er is dus niks aan de hand en Dat TomTom zegt dat de toekomstige orderinstroom wordt geraakt is een vergissing.
    Dankjewel!
  3. forum rang 4 BW2017 27 september 2018 22:52
    quote:

    bart1805 schreef op 27 september 2018 22:21:

    [...]
    Ik denk lager.
    Andere gedachte-oefening:
    Waarom neemt Renault afscheid van TomTom?

    Dat is keus in een breed assortiment.

    Waarom pakte jij vroeger altijd een Philips tv, en ging je naar LG?
  4. [verwijderd] 27 september 2018 22:53
    Transactie waardering
    0,2mrd cash
    0.9-1.4mrd voor Telematics
    2.5-3.5mrd voor de Maps

    In totaal 3.6-5.1mrd oftewel 15-20 euro per aandeel in een transactie
  5. VanillaSky 27 september 2018 22:55
    Iemand al een sigarendoos berekening gemaakt voor prognose 2019 excl. Telematics. Denk ongeveer 650mio omzet en ca. Breakeven/kleine winst?
    Mede daardoor denk ik ook dat hierna de rest in de verkoop gaat. Of TT heeft al zoveel zicht op veel meer groei in automotive (hd maps orders) of er komen deelnemingen anders is het risico mi veel te groot.
  6. Energy 27 september 2018 22:59
    Er schijnt nog 1 persoon jos versteeg van Insinger Gilissen serieus te nemen. Ach het is Jos versteeg zelf.

    Serious money evaporate seriously with jos versteeg van Insinger Gilissen
  7. [verwijderd] 27 september 2018 23:00
    quote:

    Accuboor schreef op 25 september 2018 18:19:

    Realiteitszin keert langzaam terug...

    De TomTom EBITDA van 107,6mln (28% stijging) in de eerste helft van 2018 was als volgt verdeeld: corporate.tomtom.com/static-files/a90...

    Automotive
    Ebitda H1-18 van 43,2mln
    Zenrin staat tegen 16x ebitda gewaardeerd op de beurs momenteel
    Dit zou deze BU zonder enige verdere groei waarderen op 43,2x2x16 = EUR1.4mrd
    (HERE werd recent gewaardeerd op 3mrd, TomTom kocht tele-atlas voor 3,5mrd)

    Telematics
    Ebitda H1-18 van 33,1mln
    Mixt Telematics staat tegen 11,5x ebitda gewaardeerd op de beurs momenteel
    Dit zou deze BU zonder enige verdere groei waarderen op 33,1x2x11,5 = EUR750mln
    (Fleetmatics deed in een transactie 19x ebitda)

    Consumer
    Ebitda H1-18 van 35,1mln
    Een sombere toekomstblik zou deze BU op 6x EBITDA waarderen dus 35,1 x 2 x 6= EUR400mln
    (Garmin doet 15x ebitda)

    In totaal dus EUR2,6mrd op basis van trading multiples geeft met 235mln aandelen een koers van EUR10,85 (nog zonder de 200mln cash mee te nemen)

    We staan nu op een discount van 43%!!
    De waardering obv van tradingmultiples
    Deze waardering obv soortgelijke bedrijven op de beurs geeft een koers van EUR10,85

  8. Energy 27 september 2018 23:03
    Ik verwacht dat voor 31 dec 2019 automotive ook verkocht is voor de hoofdprijs van minimaal 3 miljard.

    Harold is er klaar mee en een andere ceo wil hij niet. Mooi geweest, mooi avontuur. Nog 1 keer 4 miljard binnen halen en gelijk heeft ie.

    quote:

    VanillaSky schreef op 27 september 2018 22:55:

    Iemand al een sigarendoos berekening gemaakt voor prognose 2019 excl. Telematics. Denk ongeveer 650mio omzet en ca. Breakeven/kleine winst?
    Mede daardoor denk ik ook dat hierna de rest in de verkoop gaat. Of TT heeft al zoveel zicht op veel meer groei in automotive (hd maps orders) of er komen deelnemingen anders is het risico mi veel te groot.
  9. bart1805 27 september 2018 23:07
    quote:

    BW2017 schreef op 27 september 2018 22:52:

    [...]

    Dat is keus in een breed assortiment.

    Waarom pakte jij vroeger altijd een Philips tv, en ging je naar LG?
    Als ik die stap gemaakt had, dan sloeg kennelijk de prijs / kwaliteit verhouding door naar LG.
  10. forum rang 5 DNFTT 27 september 2018 23:09
    quote:

    bart1805 schreef op 27 september 2018 22:51:

    Oh. Is dat het. Er is dus niks aan de hand en Dat TomTom zegt dat de toekomstige orderinstroom wordt geraakt is een vergissing.
    Dankjewel!
    Google zal Maps mogelijk op moeten geven als zij het OS gaan leveren.
  11. bart1805 27 september 2018 23:11
    quote:

    japio,o schreef op 27 september 2018 23:09:

    [...]

    Google zal Maps mogelijk op moeten geven als zij het OS gaan leveren.
    Want? Het gaat de toekomstige orderinstroom raken, dus daar lijkt het bepaald niet op.
  12. forum rang 5 DNFTT 27 september 2018 23:37
    quote:

    bart1805 schreef op 27 september 2018 23:11:

    [...]
    Want? Het gaat de toekomstige orderinstroom raken, dus daar lijkt het bepaald niet op.
    Safety zal vooralsnog een zelfstandig systeem blijven en welk belang heeft Google bij een keuze tussen de provinciale weg en de snelweg als zij de lead naar het restaurant al op zak hebben?
  13. Moneyball 27 september 2018 23:39
    quote:

    *Justin* schreef op 27 september 2018 17:17:

    KIJK DAT WILLEN WE HOREN

    - Automotive groeit hard
    - Groei zal niet afzwakken komende jaren
    - Google bij Renault heeft impact, maar zit daarin verdisconteerd
    - Verwacht niet dat andere autofabrikanten de route (strategische error) van Renault volgen
    - Diverse andere kansen voor software in de auto

    [...]

    Eigenwijs. HG kan beter bedenken waarom Renault het wel wil en anderen dan niet. Visies kunnen natuurlijk verschillen tussen OEM’s maar de strategische vragen zijn wat mij betreft:
    (1) of de Google dreiging die HG schetst ook daadwerkelijk door auto OEMs in dezelfde mate als zodanig wordt gezien (of projecteert HG zijn eigen context en idee);
    (2) waarom HG de Renault deal niet zag aankomen (wekt weinig vertrouwen qua marktinzicht)
    (3) in hoeverre het een ‘vrije’ keuze was ook Renault alliance. Als jouw klanten Google / Android willen dan moet je misschien mee, ook al is er een ander beter systeem.
  14. Moneyball 27 september 2018 23:43
    quote:

    Accuboor schreef op 27 september 2018 23:00:

    [...]
    De waardering obv van tradingmultiples
    Deze waardering obv soortgelijke bedrijven op de beurs geeft een koers van EUR10,85

    Staat of valt met automotive. Daar is de vergelijkingbasis tegelijk het lastigst doordat de techniek en markt nog niet uitgekristalliseerd is.
  15. [verwijderd] 27 september 2018 23:45
    quote:

    Moneyball schreef op 27 september 2018 23:43:

    [...]

    Staat of valt met automotive. Daar is de vergelijkingbasis tegelijk het lastigst doordat de techniek en markt nog niet uitgekristalliseerd is.
    Bij Zenrin is deze techniek dan ook nog niet ‘uitgekristaliseerd’ en daar wordt 16x de ebitda voor betaald op de beurs...

    Dat is het mooie van deze techniek

    10,85 is de huidige faire waardering obv peer-vergelijking op de beurs.
  16. bart1805 27 september 2018 23:48
    quote:

    japio,o schreef op 27 september 2018 23:37:

    [...]

    Safety zal vooralsnog een zelfstandig systeem blijven en welk belang heeft Google bij een keuze tussen de provinciale weg en de snelweg als zij de lead naar het restaurant al op zak hebben?
    Ik denk daar anders over. Renault maakt een vrij fundamentele keuze. Van TomTom als standaard naar Google Maps als standaard. Dat is heftig. En maakt in een klap duidelijk dat ook in relaties met je beste klanten je van het ene op het andere moment ingewisseld kan worden.
    Dus alle ballen op autonomous driving. En dat is een stoere, maar risicovolle keuze. Het kost bakken vol met geld en je concurreert met reuzen die hele diepe zakken hebben. Daarom cash nodig, veel en snel. Interessante vraag is of het zonder kaarten kan.
    Of dat een succes wordt? Ik hoop het, zou erg fraai zijn als deze kleine speler uiteindelijk gelijk krijgt en wint. Daarnaast is het altijd beter om grandioos te mislukken dan hopeloos te falen.
  17. [verwijderd] 27 september 2018 23:50
    quote:

    bart1805 schreef op 27 september 2018 23:48:

    [...]
    Ik denk daar anders over. Renault maakt een vrij fundamentele keuze. Van TomTom als standaard naar Google Maps als standaard. Dat is heftig. En maakt in een klap duidelijk dat ook in relaties met je beste klanten je van het ene op het andere moment ingewisseld kan worden.
    Dus alle ballen op autonomous driving. En dat is een stoere, maar risicovolle keuze. Het kost bakken vol met geld en je concurreert met reuzen die hele diepe zakken hebben. Daarom cash nodig, veel en snel. Interessante vraag is of het zonder kaarten kan.
    Of dat een succes wordt? Ik hoop het, zou erg fraai zijn als deze kleine speler uiteindelijk gelijk krijgt en wint. Daarnaast is het altijd beter om grandioos te mislukken dan hopeloos te falen.

    Let maar even op met wat voor een Automotive deal TomTom straks nog op de proppen komt. Er zijn daar al heel veel mooie deals getekend. De namen en de diensten in het orderboek van 1.2mrd zijn nog niet volledig bekendgemaakt...
4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 180 181 182 183 184 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht