Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,525
  • Verschill

    -0,020 -0,36%
  • Volume

    40.755 Gem. (3M) 281,4K
  • Bied

    5,520  
  • Laat

    5,530  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom oktober 2018

7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 256 257 258 259 260 ... 371 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. harrysnel 22 oktober 2018 17:42
    quote:

    martinmartin schreef op 22 oktober 2018 16:59:

    ....

    Indien we afgaan wat FFF zeggen gaan ze door in een zelfstandig scenario.
    ....

    Veel onzekerder wordt het bij Enterprise/automotive omdat HD-maps nu nog geen omzet inbrengen en het juist deze omzet is die bepalend zal zijn of Tomtom werkelijk geld kan verdienen met deze BU.
    Afgezien van de omzet aan HD-map liggen de schattingen voor over twee jaar tussen mij en de analisten ook al ver uit elkaar ik 540 mio en de analisten 459 mio.

    Laat iedereen voor zichzelf een oordeel vellen over de (on)mogelijkheden voor Consumer en Enterprise/Automotive en daar met elkaar in de slag gaan.
    Een rapportageverslag over de koers of de beschimping van FF voegt mi niets toe.


    Martin, het heeft met elkaar te maken. De beschimping van FF en waar jij het over wil hebben.

    Op de webcast is meerdere malen gevraagd: hoe ziet het verdienmodel eruit als alleen Automotive als BU overblijft? Wanneer komen inkomsten van HD Maps binnen? Klopt het dat er nu al tenders zijn? Heeft TT nog genoeg schaalgrootte als Automotive overblijft? Wat is het tijdspad mbt HD Maps? Hoe wordt de opbrengst van TT Telematics gebruikt (investering Automotive?). Is een verdergaande samenwerking noodzakelijk op gebied autonoom rijden? Google komt binnen op infotainment maar HD Maps zijn toch andere tak van sport? Kan TT blijven beschikken over probes van verloren contracten?

    Goddijn faalt vervolgens volledig en beantwoordt al deze vragen niet of ronduit aarzelend. Hij houdt een wazig verhaal over techniek maar zet nergens een verdienmodel voor de BU Automotive neer. Waardeloos. Zo slecht heb ik nog niet eerder gezien. Slechter zelfs dan de IFRS webcast wat mij betreft.

    Analisten proberen vragen te stellen die Goddijn kan inkoppen maar hij weigert. Volkomen onacceptabel. Hoop (tegen beter weten in) dat er ingegrepen wordt door RvC en er een enid wordt gemaakt aan deze ronduit gênante vertoning. Dit is net alsof een junk om geld komt vragen maar niet wil beloven dat hij het zal gebruiken om eten van te kopen of onderdak te zoeken. Goddijn haalt geld binnen, spendeert dat en weigert de aandeelhouder te informeren waarom dit op termijn verstandig is.

    Prima idee om het over de BU Automotive te hebben. Maar: dat kan niet doordat Goddijn laat blijken het ook niet te weten. Weet hij dit wel dan is hij de boel m.i. aan het klaar zetten om te jatten. Weet hij het niet dan moet deze man niet de transitie leiden.

    En dan zeg jij dus dat wij hier moeten gaan bedenken hoe het verdienmodel eruit gaat zien. De omgekeerde wereld en volkomen zinloos als Goddijn zelf weigert een investmentcase neer te zetten. Het is voor ons gissen omdat Goddijn volledig faalt.

    Groet Harry.
  2. forum rang 4 holenbeer 22 oktober 2018 18:01
    quote:

    martinmartin schreef op 22 oktober 2018 16:59:

    ...
    Veel onzekerder wordt het bij Enterprise/automotive omdat HD-maps nu nog geen omzet inbrengen en het juist deze omzet is die bepalend zal zijn of Tomtom werkelijk geld kan verdienen met deze BU.
    Afgezien van de omzet aan HD-map liggen de schattingen voor over twee jaar tussen mij en de analisten ook al ver uit elkaar ik 540 mio en de analisten 459 mio.
    ...
    Dat zou dan inhouden dat de contracten voor deze HD-omzet al getekend zijn?
  3. forum rang 6 boem! 22 oktober 2018 18:13
    Hai Harrie

    Ik kan me volledig vinden in jouw betoog, dat HG weinig klaarheid brengt in het toekomstscenario dat hij zelf aangeeft.
    Ik laat er geen twijfel over bestaan dat het mij ook zorgen baart dat er op directe vragen naar deze zaken bijna geen concrete antwoorden worden gegeven door HG.
    Aan de andere kant wordt er door Tomtom veel info gedeeld indien je de moeite neemt de kwartaal- en jaarcijfers uit te pluizen.

    Vanuit dit gegeven pleit ik ervoor dat forumleden zichzelf een mening vormen tav de toekomst van Tomtom.

  4. [verwijderd] 22 oktober 2018 18:15
    Gevraagd vorige maand aan Renault via Twitter vandaag antwoord:

    I have an iphone I do not want android in my next Renault. How to solve?

    Hello,
    The environment will also be compatible with devices managed by other operating systems, including Apple iOS.
  5. forum rang 6 pwijsneus 22 oktober 2018 18:16
    quote:

    Gesloopt door HG schreef op 22 oktober 2018 18:08:

    TTT verkoop is bittere noodzaak of HD maps gaat erg verrassen?
    TTT verkopen is geen bittere noodzaak. Het onderdeel kan op eigen benen staan (lees: is makkelijk uit de organisatie te snijden) en er is blijkbaar een koper. Dit is bekeken, en het bod is wss dusdanig interessant dat daar op in wordt gegaan.

    Tomtom verkoopt dus een deel van de inboedel, maar geeft niet aan wat het met de buit gaat doen. Dat is echt niet goed.

    Of de HD-maps een succes gaan worden is een grote verassing, gezien het feit dat in de CC af te luisteren is dat TT zelf ook geen flauw idee heeft hoe ze hier geld aan moeten gaan verdienen.
  6. forum rang 4 vreemdvermogen 22 oktober 2018 18:39
    De verkoop van TTT is wel slim. Heeft jarenlang in het verdomkoekje gezeten. Verloren klanten en de organisatie was erg stroperig omdat het geen prioriteit had bij RVB. Sinds een jaar of 2 meer aandacht, investering en meer groei. TTT had al lang een veel grotere divisie (BU) kunnen zijn. Die gelegenheid (oportunity) is nog vol op aanwezig. De overnemende partij weet dat ook. Er zal dus veel voor Telematics geboden worden. Ik ga uit van 1,3 Mrjd
  7. [verwijderd] 22 oktober 2018 18:44
    quote:

    pwijsneus schreef op 22 oktober 2018 18:16:

    [...]

    TTT verkopen is geen bittere noodzaak. Het onderdeel kan op eigen benen staan (lees: is makkelijk uit de organisatie te snijden) en er is blijkbaar een koper. Dit is bekeken, en het bod is wss dusdanig interessant dat daar op in wordt gegaan.

    Tomtom verkoopt dus een deel van de inboedel, maar geeft niet aan wat het met de buit gaat doen. Dat is echt niet goed.

    Of de HD-maps een succes gaan worden is een grote verassing, gezien het feit dat in de CC af te luisteren is dat TT zelf ook geen flauw idee heeft hoe ze hier geld aan moeten gaan verdienen.
    Het lijkt mij niet logisch dat je iets verkoopt wat omzet genereert en dan gaat afwachten of HD maps iets gaat opleveren.
    Heb nog steeds geen bewijs dat HD Maps al ergens gesleten is.
    Lees alleen dat Google voor de 2e keer tt een oor aan naait met de traditionele maps.
  8. De Schimmelkoning 22 oktober 2018 18:51
    In mijn optiek zou HG in plaats van zeilen de hele wereld moeten afvliegen en vertellen hoe geweldig en belangrijk zijn HD maps zijn, denk hierbij ook het OVERTUIGEN van analisten zoals Gartner ! Das ook een taak voor een CEO maar dat kaliber moet je wel hebben. Er zijn vele scenario’s mogelijk maar de aangekondigde verkoop van TTT resulteert wel in mogelijke netto waarde van HD kaarten. Als HG zo naïef speelt of is zal er hopelijk een partij zijn die de waarde cq potentie wel inziet, Baidu MS?

    Als die waarde er echt is zal het een leuke biedingsstrijd kunnen opleveren, in dat geval acht ik de kans klein dat HG zelfstandig verder gaat. Indien hij echt zelfstandig verder wil gaan had hij nimmer TTT in de etage gezet en bleef hij zijn wazige en onzekere verhalen voortzetten met verdere aftakeling van de koers voor zijn eigen cheap exit.

    Belangrijk dat wij zsm een bod van TTT te horen krijgen om deze slappe koers wat body te geven.

  9. mjmj 22 oktober 2018 19:47
    quote:

    harrysnel schreef op 22 oktober 2018 17:42:

    [...]

    Martin, het heeft met elkaar te maken. De beschimping van FF en waar jij het over wil hebben.

    Op de webcast is meerdere malen gevraagd: hoe ziet het verdienmodel eruit als alleen Automotive als BU overblijft? Wanneer komen inkomsten van HD Maps binnen? Klopt het dat er nu al tenders zijn? Heeft TT nog genoeg schaalgrootte als Automotive overblijft? Wat is het tijdspad mbt HD Maps? Hoe wordt de opbrengst van TT Telematics gebruikt (investering Automotive?). Is een verdergaande samenwerking noodzakelijk op gebied autonoom rijden? Google komt binnen op infotainment maar HD Maps zijn toch andere tak van sport? Kan TT blijven beschikken over probes van verloren contracten?

    Goddijn faalt vervolgens volledig en beantwoordt al deze vragen niet of ronduit aarzelend. Hij houdt een wazig verhaal over techniek maar zet nergens een verdienmodel voor de BU Automotive neer. Waardeloos. Zo slecht heb ik nog niet eerder gezien. Slechter zelfs dan de IFRS webcast wat mij betreft.

    Analisten proberen vragen te stellen die Goddijn kan inkoppen maar hij weigert. Volkomen onacceptabel. Hoop (tegen beter weten in) dat er ingegrepen wordt door RvC en er een enid wordt gemaakt aan deze ronduit gênante vertoning. Dit is net alsof een junk om geld komt vragen maar niet wil beloven dat hij het zal gebruiken om eten van te kopen of onderdak te zoeken. Goddijn haalt geld binnen, spendeert dat en weigert de aandeelhouder te informeren waarom dit op termijn verstandig is.

    Prima idee om het over de BU Automotive te hebben. Maar: dat kan niet doordat Goddijn laat blijken het ook niet te weten. Weet hij dit wel dan is hij de boel m.i. aan het klaar zetten om te jatten. Weet hij het niet dan moet deze man niet de transitie leiden.

    En dan zeg jij dus dat wij hier moeten gaan bedenken hoe het verdienmodel eruit gaat zien. De omgekeerde wereld en volkomen zinloos als Goddijn zelf weigert een investmentcase neer te zetten. Het is voor ons gissen omdat Goddijn volledig faalt.

    Groet Harry.
    Dit is de vermoedelijke reden dat de koers blijft hangen ondanks het bod voor TTT dat in de lucht hangt.
  10. jessebrown 22 oktober 2018 20:12
    Smijten ze Tomtom nu ook al buiten bij de radio zenders Qmusic en Joe in Belgie
    lees ik zojuist op de tijd.be

    TT moet plaats maken voor Waze.
  11. jessebrown 22 oktober 2018 20:20
    22 oktober 2018 19:09 Het verkeersoverzicht op de radiozenders Qmusic en Joe wordt voortaan gegeven op basis van de navigatieapp Waze en niet langer met TomTom.Qmusic en Joe vervangen TomTom door Waze, een app die gratis kan worden geïnstalleerd op een smartphone. De navigatieapp is volgens de radiozenders veel accurater in het melden van verkeersproblemen.Qmusic en Joe, die om het half uur verkeersinformatie geven, zijn de eerste radiozenders in ons land die hun verkeersinformatie via Waze laten verlopen.Via de app is het mogelijk rapporten te zien van miljoenen lokale Wazers op die weg. Die info wordt omgezet in betrouwbare verkeerstoelichting.Muziek en verkeer'Radio wordt vaak en veel beluisterd in de wagen. Naast veel muziek en fijne babbels is het de manier om op de hoogte te blijven van het meest actuele nieuws en verkeer. Het is cruciaal voor onze vele luisteraars dat deze info gedetailleerd en accuraat is. En wie levert die info beter dan de weggebruiker zelf? We zijn dan ook blij dat we met Qmusic en Joe als eerste in Vlaanderen aan de slag gaan met dé referentie op markt, Waze', zegt radiodirecteur An Caers.Saar Sinnaeve, Redactrice Ondernemen Bron: Belga ,De Tijd

    Lees meer op: beursig.com/forum/viewtopic.php?f=2&a... voor meer informatie
  12. [verwijderd] 22 oktober 2018 20:26
    Als er interesse zou bestaan voor de aankoop van TomTom als geheel, zou er dan een kans zijn dat er dan geen interesse zou bestaan in Telematics? Het zou toch voor iedere overnemende partij een welkom onderdeel zijn?

    Dan is de verkoop van Telematics toch alleen maar verklaarbaar zijn, als HG daarmee de verkoop van geheel TT zou willen voorkomen? Zodat hij met de opbrengst van Telematics toch zelfstandig wil doorgaan en koste wat kost wil bewijzen dat hij het kan redden met alleen de HDmaps?
  13. [verwijderd] 22 oktober 2018 21:21
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 22 oktober 2018 18:39:

    De verkoop van TTT is wel slim. Heeft jarenlang in het verdomkoekje gezeten. Verloren klanten en de organisatie was erg stroperig omdat het geen prioriteit had bij RVB. Sinds een jaar of 2 meer aandacht, investering en meer groei. TTT had al lang een veel grotere divisie (BU) kunnen zijn. Die gelegenheid (oportunity) is nog vol op aanwezig. De overnemende partij weet dat ook. Er zal dus veel voor Telematics geboden worden. Ik ga uit van 1,3 Mrjd
    Ik denk niet dat tomtom telematics in een verdomhoekje heeft gezeten. Er zijn acquisities voor gedaan en investeringen in gedaan (nieuw platfotm). Wel heeft het altijd eigen management, kantoren, etc gehad en is daardoor makkelijker af te stoten. En dat hangt al sinds 2016 boven de markt.

    Waaruit kan ik opmaken dat je info hebt vanuit TTT? Dat Utrecht verhaal lijkt me wat sterk, ik neem aan dat Barclays nog middenin het veiling traject zit. De interesse is “breed en diep” zeggen Goddijn en Titulaer. Ik kan me wel voorstellen dat het personeel vermoedens heeft en volop speculeert. Verizon is wel mijn leading candidate.

    En dan Automotive/Enterprise er achteraan? Vigreux leek in Parool echt klaar ermee.
  14. [verwijderd] 22 oktober 2018 21:44
    quote:

    Overtake schreef op 22 oktober 2018 20:26:

    Als er interesse zou bestaan voor de aankoop van TomTom als geheel, zou er dan een kans zijn dat er dan geen interesse zou bestaan in Telematics? Het zou toch voor iedere overnemende partij een welkom onderdeel zijn?

    Dan is de verkoop van Telematics toch alleen maar verklaarbaar zijn, als HG daarmee de verkoop van geheel TT zou willen voorkomen? Zodat hij met de opbrengst van Telematics toch zelfstandig wil doorgaan en koste wat kost wil bewijzen dat hij het kan redden met alleen de HDmaps?
    Er is met name bij private equity interesse in tomtom als geheel, om het vervolgens in drie delen te knippen en verkopen. Voor losse delen is meer interesse.

    Voor telematics denk ik aan: private equity, Verizon, Fleetcor. In reports lees ik ook namen als Vodafone en Deutsche Telekom. Geen idee wat die laatste twee betreft. Voor Auto/Enterprise denk ik aan grote platform spelers met interesse in de automotive prize incl. contracten. In volgorde: Baidu (Apollo), Microsoft (Azure), Google, Apple, Blackberry (QNX zit nu in 120 mln auto’s blackberry.qnx.com/en/news/release/20...

    Nb:
    fleetcor is eigenaar masternaut samen met PE firm Summit. Ook mooie match.
    www.summitpartners.com/news/summit-pa... En zoals bekend Verizon eigenaar Fleetmatics voor 2.4 mrd USD.
  15. De Schimmelkoning 22 oktober 2018 22:09
    quote:

    *Justin* schreef op 22 oktober 2018 21:21:

    [...]

    Ik denk niet dat tomtom telematics in een verdomhoekje heeft gezeten. Er zijn acquisities voor gedaan en investeringen in gedaan (nieuw platfotm). Wel heeft het altijd eigen management, kantoren, etc gehad en is daardoor makkelijker af te stoten. En dat hangt al sinds 2016 boven de markt.

    Waaruit kan ik opmaken dat je info hebt vanuit TTT? Dat Utrecht verhaal lijkt me wat sterk, ik neem aan dat Barclays nog middenin het veiling traject zit. De interesse is “breed en diep” zeggen Goddijn en Titulaer. Ik kan me wel voorstellen dat het personeel vermoedens heeft en volop speculeert. Verizon is wel mijn leading candidate.

    En dan Automotive/Enterprise er achteraan? Vigreux leek in Parool echt klaar ermee.
    Justin , ik denk eerder aan due diligence met 1 partij en wellicht 1 of 2 partijen in de wacht. Cor gaf 2 weken geleden al aan “verkocht” en HG meldde al “wat te doen met de cash? te bespreken met aandeelhouders” , dat doe je niet als er geen deal is.

    Denk dat de zaak al fase verder is en de deal TTT met 1 zo goed als rond is maar nu what’s next, deelname .... totale verkoop...
    K
  16. [verwijderd] 22 oktober 2018 22:12
    quote:

    Gesloopt door HG schreef op 22 oktober 2018 18:08:

    TTT verkoop is bittere noodzaak of HD maps gaat erg verrassen?
    Juist niet, er is gewacht met verkoop van Telematics tot het juiste moment.

    Het is ook uitgebreid toegelicht waarom de timing nu beter is. Het heeft een kritische omvang gekregen qua abonnees en omzet en de technologie compleet vernieuwd voor verdere groei.

    Volgens Goddijn “in perfect shape”
7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 256 257 258 259 260 ... 371 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 09 mei

    1. China handelsbalans april
    2. Argenx Q1-cijfers
    3. Hemelvaartsdag, Euronext Amsterdam regulier open
    4. Philips €0,85 ex-dividend
    5. DSM-Firmenich €2,50 ex-dividend
    6. Allfunds €0,0935 ex-dividend
    7. Coca-Cola EP €0,74 ex-dividend
    8. TKH €1,70 ex-dividend
    9. Bank of England - rentebesluit Onveranderd (5,25%)
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht