Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,515
  • Verschill

    -0,030 -0,54%
  • Volume

    24.902 Gem. (3M) 281,4K
  • Bied

    5,510  
  • Laat

    5,520  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 267 268 269 270 271 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 november 2018 12:41
    VW aims to catch up with Waymo's headstart in autonomous cars

    VW's I.D. Vizzion concept showcased ideas for an autonomous flagship sedan. It can drive autonomously and has no steering wheel.
    Comment on this article
    Print this article Print Reprint Reprints Send a letter Respond Email Article Share on FacebookShare on LinkedInShare on Twitter
    Related Stories
    VW increases spending on new tech by $11 billion to speed overhaul
    Ludwig Burger
    Reuters
    November 18, 2018 11:46 CET
    FRANKFURT -- Volkwagen Group is up to two years of development work behind Alphabet's Waymo in the area of self-driving cars but is committed to catching up, CEO Herbert Diess told a German newspaper.

    "We have to admit that Waymo, the Google business, is ahead of us, arguably by one or two years. But we are determined to catch up. The game is not yet lost. A lot depends also on regulation," Diess was quoted as saying by the Welt am Sonntag.

    VW has earmarked almost 44 billion euros ($50 billion) for developing electric cars, autonomous driving and new mobility services by 2023 and will explore further areas of cooperation with Ford.

    Waymo plans to launch the world's first commercial robotaxi service in the U.S. early December, Bloomberg reported earlier this month.

    VW is said to be exploring a European partnership with Waymo. Diess wants to spend 12 billion euros for a 10 percent stake in Waymo but lacks the backing from the supervisory board to spend such an amount, Germany's Manager Magazin said in October.

    VW and other automakers are working on mobility services such as car-sharing and robotaxis. VW's Moia mobility unit is running a test shared-ride service in Hamburg using minibuses with drivers that could become autonomous in the future.

    Contact Automotive News

    europe.autonews.com/article/20181118/...
  2. [verwijderd] 18 november 2018 12:44
    Iedere dag kan nu nieuws komen over tt. Het spel is echt op de wagen wat dat betreft.

    En dat de founders die eruit willen, dit kunnen doen, door hun belang kunnen verkopen, aan bedrijven die een belang willen in tt, zoals baidu enz voor bv 12 euro.
  3. forum rang 6 boem! 18 november 2018 13:10
    quote:

    Gira Freeze schreef op 18 november 2018 12:44:

    Iedere dag kan nu nieuws komen over tt. Het spel is echt op de wagen wat dat betreft.

    En dat de founders die eruit willen, dit kunnen doen, door hun belang kunnen verkopen, aan bedrijven die een belang willen in tt, zoals baidu enz voor bv 12 euro.
    Indien FF hun belang zouden willen verkopen aan 12 euro dan rest ons maar 1 ding asap ons kleine belang verkopen tegen elke koers omdat daarbij duidelijk wordt dat TT geen potten gaat breken in het HD tijdperk.
  4. Juun 18 november 2018 13:17
    De website van TT ligt er bij mij al de hele dag, half uit. Zouden ze die aan het verbouwen zijn om de een of andere reden en moet dat maandag af zijn, anders hoeft dat toch niet op een zondag te gebeuren.

    corporate.tomtom.com/releases.cfm
  5. [verwijderd] 18 november 2018 13:19
    TomTom zou na verkoop Telematics en bij opbrengst 1,3 miljard eenvoudigweg een aandelen inkoopprogramma kunnen opstarten voor een maximum van de helft van het totaal(+/- 117 miljoen) tegen een vaste prijs van 12 euro per aandeel.
    Daarna over +/- 118 miljoen aandelen die zijn bij elkaar voor de overgebleven assets nog wat meer dan 12 euro per aandeel.
  6. forum rang 6 NewKidInTown 18 november 2018 13:20
    quote:

    Gesloopt door HG schreef op 18 november 2018 12:32:

    Je bent de klos bij een superdividend met je opties.
    Kaarthouder: "En de reguliere aandeelhouder bij de fiscus"

    Ik wilde eigenlijk helemaal niet meer posten op dit moment MAAR:

    BEIDE is niet correct.
    - bij superdividend worden opties gereset, dwz HERBEREKEND, qua uitoefenprijs.
    - bij superdividend wordt er geen dividend belasting ingehouden
  7. [verwijderd] 18 november 2018 13:23
    quote:

    NewKidInTown schreef op 18 november 2018 13:20:

    [...]

    "En de reguliere aandeelhouder bij de fiscus"

    Ik wilde eigenlijk helemaal niet meer posten op dit moment MAAR:

    BEIDE is niet correct.
    - bij superdividend worden opties gereset, dwz HERBEREKEND, qua uitoefenprijs.
    - bij superdividend wordt er geen dividend belasting ingehouden
    Van dividend wist ik
    Was ff benieuwd bij de opties lees dat een aantal veel opties hebben juni 2019
  8. forum rang 6 NewKidInTown 18 november 2018 13:37
    quote:

    Juun schreef op 18 november 2018 13:17:

    De website van TT ligt er bij mij al de hele dag, half uit. Zouden ze die aan het verbouwen zijn om de een of andere reden en moet dat maandag af zijn, anders hoeft dat toch niet op een zondag te gebeuren.

    corporate.tomtom.com/releases.cfm
    Vreemd, de reden blijft gissen.
    - Transitie naar een ander platform, vul maar in naar believen.
    - Opschonen oudere berichten om ruimte te maken voor een stroom aan nieuwe....
    - ICT-ers hebben al de tent verlaten en zijn zich aan het inwerken onder een nieuwe paraplu.

    We wachten maar weer af, geduld, geduld, tot hoe lang ?

    Afijn, beter op zondag dan tot de ontdekking dat er niets meer werkt van maandag 08.00 t/m 12.30 uur zoals bij Euronext soms gebeurt.
  9. Koos99 18 november 2018 13:37
    Er wordt hier op het forum door meerdere posters vanuit gegaan dat HG het er nu aan gelegen is om de koers zo hoog mogelijk te krijgen voor een goede verkoop. Ik durf dat sterk te betwijfelen.

    De kroonjuweel van TomTom zijn de HD maps, de laatste (relatief) harde info die we van HG hebben gekregen is dat de te winnen order in 2018 vergelijkbaar zijn met het jaar 2016 toen TomTom een Automotive orderbook wist te realiseren van EUR 250+ milj (bijgesteld vanaf EUR 300+ milj). Dit terwijl de gemiddelde doorlooptijd van een automotive opdracht 2 jaar is totdat deze in de omzet loopt. Wanneer de toekomst van je bedrijf post TTTT staat en valt met de mate waarin de HD kaarten ten gelde te maken zijn en je wilt de koers zo hoog mogelijk hebben, dan klopt er geen snars van dat HG op geen enkele wijze aangeeft dat deze HD kaarten zeer gewild zijn. HG staat welbewust op de rem.

    De uitspraak van HG dat de automotive omzet de komende 3 jaar groeit is voor mij op geen enkele wijze een bewijs van het tegenovergestelde van het hierboven gestelde. Ik denk dat de automotive omzet alleen al op de vanaf 2017 en eerder afgesloten contracten de komende 3 jaar zal groeien. Zoals Justin stelt dat op basis van deze uitspraak hij meent af te leiden dat 2018 Automotive orderbook beter is dan verwacht zie ik dan ook niet ondersteunt. Wanneer de Automotive order intake beter is dan verwacht laat het hem dan duidelijker zeggen. Er is echt geen enkele wet die hem dat verbiedt, het is enkel TomTom eigen om hier sinds 2017 nog maar 1 keer per jaar iets over te melden. HG had met evenveel gemak tijdens bv Q3 18 kunnen melden dat de Automotive orderintake voorspoedig verloopt, maar echt geen woord hierover.

    Ook over Azure, wat potentieel een grote zou kunnen worden geen woord. Enterprise blijft ook altijd een verhaal van de lange adem. Als TomTom vertrouwen naar de toekomst wil uitstralen laat ze dan stellen dat ze de komende 4 a 5 jaar post TTT een B-t-B groei gaan realiseren van xx%

    Maar nada, noppes. Daarom geloof ik er niets van dat HG de koers omhoog wil. Hij vindt het prima zo. TTT wordt verkocht, en hij gaat TomTom samen met een PE voor tussen de EUR 10 en 12 van de beurs halen.

    Hoe kan het dat er enkel PE bedrijven worden genoemd voor een overname van geheel TomTom en geen enkele strategische partij. Dat komt omdat die ingefluisterd zijn zich stil te houden. H1 19 wordt TomTom door PE met steun van de founders van de beurs gehaald, en vervolgens kunnen de strategische partners gaan participeren. Dat is nu nog niet de bedoeling.

    PE gaat echt geen EUR 15 betalen zonder strategische partners toe te laten, wat heeft dat voor zin. Als het HG niet lukt waarom zou het dan PE wel lukken. Nee, de enige manier om waarde te ontsluiten is door TomTom strategisch te gaan laten samenwerken. Dat weet PE en dat weet HG, dus dan kan HG het net zo goed zelf regelen. Maar dan wel zonder die vervelende aandeelhouders, dus samen met PE van de beurs halen en dan de boel strategisch doorverkopen.

    Dit is momenteel het enige wat ik kan opmaken uit de door HG gepresenteerde info.
  10. forum rang 6 leonardus65 18 november 2018 13:38
    @NewKidInTown bij superdividend wordt er geen dividend belasting ingehouden. Vraag me af of dat algemeen is in Europa, of alleen in Nederland. Ga dat toch eens navragen hoe dat in België zit. Anders loont het voor het superdividend te verkopen en erna weer te kopen
  11. Benjamin G. 18 november 2018 13:45
    quote:

    martinmartin schreef op 18 november 2018 13:10:

    [...]

    Indien FF hun belang zouden willen verkopen aan 12 euro dan rest ons maar 1 ding asap ons kleine belang verkopen tegen elke koers omdat daarbij duidelijk wordt dat TT geen potten gaat breken in het HD tijdperk.
    Dit lijkt mij een goede interpretatie. Dat is wat ik dan bijna automatisch ook al zal doen. Ben ervan overtuigd dat Founders het maximale uit hun belang willen halen. En daar ook volop alle mogelijkheden toe in handen hebben.

    De scenario's en mogelijkheden die Wies beschrijft om dat belang te kapitaliseren, zijn voor mij volledig nieuw. Ik heb hier geen weet van gehad. Het lijken mij legale manieren en dus om rekening mee te houden.

    De deelnemingen zie ik als serieuze optie naast de optie volledige verkoop.

    De optie volledig zelfstandig schat ik in als risicovol. En zie ik als basis voor de onderhandelingspositie. Als de waardering voor TomTom lager is dan in de optie zelfstandigheid inclusief reële risicowaardering gerealiseerd kan worden, dan zelfstandig verder. Met andere woorden de opties zelfstandigheid bepaald welke prijs en welke premie betaald moet gaan worden.

    Omdat de toekomstige businessmodellen niet helder zijn, gaat het om het organiseren van belangen rondom een wenselijk businessmodel. Dat wil zeggen dat als grote invloedrijke spelers hebben besloten dat x het businessmodel moet worden en niet y, dan wordt x het businessmodel. Heeft niet altijd wat te maken met de beste technologie of het beste model. Is simpelweg een Porteriaanse opvatting: hebben die partijen voldoende macht om van businessmodel x een succes maken.

    TomTom kan dus via deelname in haar bedrijf de strategische samenwerkingen verzilveren. Parodoxaal genoeg is het dan niet meer het 'Zwitserland' van de mapping industrie. Kortom een strategische samenwerking betekent keuzes maken en 'partij' kiezen en is daarmee risicovol en duur.
    (ja en niet kiezen kan ook duur zijn, en dan kom je weer op de eerste twee alinea's uit zoals hierboven geschreven. Dus even voorbij aan die cirkelredenatie.)

    Betekent ook dat een hoge prijs voor deelnemingen betaald moet worden. Door de partij die een deelname wil in TomTom.

    En dan wordt het spannend. Hoe gaan de Founders hun belang kapitaliseren? Gaat dat via de constructie van call-put zoals Wies suggereerde? En dan stappen de Founders uit, ergo ik waarschijnlijk ook. Of gaat dat via verwatering? en wat betekent dat dan?

    Verwatering hoeft niet automatisch slecht te zijn. Als een partij voor 10% in stapt tegen 15 euro. Dan staan er circa 260 miljoen aandelen uit, is er 26 miljoen keer 15 euro extra cash binnen. Betekent dat TomTom op 3,9 miljard wordt gewaardeerd, met circa 1,5 miljard (huidige cash + verkoop Telematics) plus 390 miljoen in kas. In totaal 2 miljard in kas.

    (kan die 50 miljoen euro aandeleninkoop dan ook weer benut worden?)

    Even los van wat we vinden van de waardering tegen 15 euro per aandeel. Wat gaat TomTom doen met die 2 miljard? De race aan met Google-Waymo, met Here?

    Vraag me dan meteen ook af of het om de cash gaat of om andere zaken. De partij die een deelneming neemt in TomTom zal dat doen om haar eigen producten in de markt te verkopen. Bijvoorbeeld een cloudoplossing, zie Microsoft Azure. Hoe is de verhouding in het verdienmodel tussen bijvoorbeeld een cloudoplossing van die partij versus de software oplossing van TomTom?

    Kortom achter de vraag die Wies stelt hoe een variant met deelnemingen zich gaat voltrekken zit voor mij veel meer achter. Het gaat veel vertellen over toekomstig businessmodel, over de positie van de Founders en over toekomstig verdienmodel.
  12. forum rang 6 NewKidInTown 18 november 2018 13:48
    quote:

    leonardus65 schreef op 18 november 2018 13:38:

    @NewKidInTown bij superdividend wordt er geen dividend belasting ingehouden. Vraag me af of dat algemeen is in Europa, of alleen in Nederland. Ga dat toch eens navragen hoe dat in België zit. Anders loont het voor het superdividend te verkopen en erna weer te kopen
    "BINCK heeft het volledige bedrag zonder kosten op de rekening gezet, stond trouwens direct al vorige week bij mijn vermogen
    Opus135 Opus135 31 jul 2013 om 10:07
    0

    Bij mij is dividend per vandaag bijgeschreven (NL-rekening bij Binck). Zonder inhouding van dividendbelasting uiteraard. Ik kan me voorstellen dat boeking naar een Belgische rekening wat langer duurt.

    Om 9.00 uur dividend al bijgeschreven zonder kosten.SNS bank"

    www.participaties.nl/Forum/Topic/1301...

  13. Benjamin G. 18 november 2018 13:54
    quote:

    Koos99 schreef op 18 november 2018 13:37:

    Er wordt hier op het forum door meerdere posters vanuit gegaan dat HG het er nu aan gelegen is om de koers zo hoog mogelijk te krijgen voor een goede verkoop. Ik durf dat sterk te betwijfelen.

    De kroonjuweel van TomTom zijn de HD maps, de laatste (relatief) harde info die we van HG hebben gekregen is dat de te winnen order in 2018 vergelijkbaar zijn met het jaar 2016 toen TomTom een Automotive orderbook wist te realiseren van EUR 250+ milj (bijgesteld vanaf EUR 300+ milj). Dit terwijl de gemiddelde doorlooptijd van een automotive opdracht 2 jaar is totdat deze in de omzet loopt. Wanneer de toekomst van je bedrijf post TTTT staat en valt met de mate waarin de HD kaarten ten gelde te maken zijn en je wilt de koers zo hoog mogelijk hebben, dan klopt er geen snars van dat HG op geen enkele wijze aangeeft dat deze HD kaarten zeer gewild zijn. HG staat welbewust op de rem.

    De uitspraak van HG dat de automotive omzet de komende 3 jaar groeit is voor mij op geen enkele wijze een bewijs van het tegenovergestelde van het hierboven gestelde. Ik denk dat de automotive omzet alleen al op de vanaf 2017 en eerder afgesloten contracten de komende 3 jaar zal groeien. Zoals Justin stelt dat op basis van deze uitspraak hij meent af te leiden dat 2018 Automotive orderbook beter is dan verwacht zie ik dan ook niet ondersteunt. Wanneer de Automotive order intake beter is dan verwacht laat het hem dan duidelijker zeggen. Er is echt geen enkele wet die hem dat verbiedt, het is enkel TomTom eigen om hier sinds 2017 nog maar 1 keer per jaar iets over te melden. HG had met evenveel gemak tijdens bv Q3 18 kunnen melden dat de Automotive orderintake voorspoedig verloopt, maar echt geen woord hierover.

    Ook over Azure, wat potentieel een grote zou kunnen worden geen woord. Enterprise blijft ook altijd een verhaal van de lange adem. Als TomTom vertrouwen naar de toekomst wil uitstralen laat ze dan stellen dat ze de komende 4 a 5 jaar post TTT een B-t-B groei gaan realiseren van xx%

    Maar nada, noppes. Daarom geloof ik er niets van dat HG de koers omhoog wil. Hij vindt het prima zo. TTT wordt verkocht, en hij gaat TomTom samen met een PE voor tussen de EUR 10 en 12 van de beurs halen.

    Hoe kan het dat er enkel PE bedrijven worden genoemd voor een overname van geheel TomTom en geen enkele strategische partij. Dat komt omdat die ingefluisterd zijn zich stil te houden. H1 19 wordt TomTom door PE met steun van de founders van de beurs gehaald, en vervolgens kunnen de strategische partners gaan participeren. Dat is nu nog niet de bedoeling.

    PE gaat echt geen EUR 15 betalen zonder strategische partners toe te laten, wat heeft dat voor zin. Als het HG niet lukt waarom zou het dan PE wel lukken. Nee, de enige manier om waarde te ontsluiten is door TomTom strategisch te gaan laten samenwerken. Dat weet PE en dat weet HG, dus dan kan HG het net zo goed zelf regelen. Maar dan wel zonder die vervelende aandeelhouders, dus samen met PE van de beurs halen en dan de boel strategisch doorverkopen.

    Dit is momenteel het enige wat ik kan opmaken uit de door HG gepresenteerde info.

    Een hoge koers nu kan ook strategische mogelijkheden uitsluiten, zoals een gewenste deelname. Dat kan partijen afschrikken. Veel makkelijker is het om een deelname van 15 à 20 euro toe te laten bij deze lage koers. Dan veert de koers op en zijn alle partijen tevreden en hebben zowel TomTom als de deelnemende partij risicoloos hun doel gehaald.

    Voor mij is de huidige koers niet zo relevant. Alleen bij een koers lager dan 8 euro vraag ik mij of mijn visie nog strookt met de signalen die de markt afgeeft. Die 8 euro houdt het midden tussen huidige wpa, kortzichtigheid op focus huidige wpa en verwachte premie bij verkoop Telematics, volledige overname of een deelname.

    Bij een koers van 10 euro of hoger begint er binnen afzienbare tijd een mededeling aan te komen.

    De route PE lijkt Goddijn in zijn laatste bericht af te hebben gedaan. Kortom levert te weinig op. We hebben dat op dit forum geïnterpreteerd als signaal naar de markt wat TomTom wel als waardering meegegeven moet worden bij verkoop of deelname.
  14. [verwijderd] 18 november 2018 13:57
    quote:

    Koos99 schreef op 18 november 2018 13:37:

    Maar nada, noppes. Daarom geloof ik er niets van dat HG de koers omhoog wil. Hij vindt het prima zo. TTT wordt verkocht, en hij gaat TomTom samen met een PE voor tussen de EUR 10 en 12 van de beurs halen.

    Hoe kan het dat er enkel PE bedrijven worden genoemd voor een overname van geheel TomTom en geen enkele strategische partij. Dat komt omdat die ingefluisterd zijn zich stil te houden. H1 19 wordt TomTom door PE met steun van de founders van de beurs gehaald, en vervolgens kunnen de strategische partners gaan participeren. Dat is nu nog niet de bedoeling.
    Dat wordt hier maar even in een paar alinea's als de waarheid van een of andere goeroe verkondigd. "Strategische partijen ingefluisterd zich stil te houden".
    Hoe verzin je in vredesnaam zoiets? Heb je dan ook zicht op die strategische partijen? Zouden dat Apple, Microsoft, Amazon, Baidu, Google, Here etc. etc. zijn?

    En stel je je dan voor dat die met elkaar chatten en dat ze dan afspreken, dat niemand nog interesse toont maar pas later? Dat dit van die ondernemers zijn, die miljarden verdienen met hun bedrijven, maar nog even met de concurrentie afwachten wat het beste moment is?

    Dat lukt toch alleen maar op marktplaats, als jij met je buurman afspreekt dat de één laag biedt en de ander nog niet op iets dat verder ongewild is? Tsjonge jonge, wat een fantasie!

    Genoemde grote multinationals gunnen elkaar niks, want dat gaat rechtstreeks ten kosten van eigen waarde. Bij gebrek aan een Nederlands woord is dit cutthroat business. Niet even afwachten of de concurrent het ook heeft gezien en of je het voor € 200 miljoen lager kunt oppikken.

    HG en FFF willen nu voor een goede prijs verkopen, daar komt geen PE meer tussen.
  15. VanillaSky 18 november 2018 14:02
    quote:

    Gira Freeze schreef op 18 november 2018 10:57:

    www.tomtom.com/automotive/success-sto...

    Ik zie bij de succes stories trouwens Volvo niet meer bij staan. Dat was wel.
    Wel zo correct dat ze dat bijwerken. Het is ook geen successtory te noemen nadat een ogenschijnlijke business partner je (na ondertekende overeenkomst) even 50mio omzet door de neus boort.
  16. [verwijderd] 18 november 2018 14:19
    quote:

    NewKidInTown schreef op 18 november 2018 13:20:

    [...]

    Kaarthouder: "En de reguliere aandeelhouder bij de fiscus"

    Ik wilde eigenlijk helemaal niet meer posten op dit moment MAAR:

    BEIDE is niet correct.
    - bij superdividend worden opties gereset, dwz HERBEREKEND, qua uitoefenprijs.
    - bij superdividend wordt er geen dividend belasting ingehouden
    Stelling 2 klopt NIET, gewoon 15% belasting ingehouden in 1e instantie.
    Echter wel aftrekbaar bij aangifte
  17. forum rang 6 NewKidInTown 18 november 2018 14:25
    quote:

    life=live schreef op 18 november 2018 14:19:

    Stelling 2 klopt NIET, gewoon 15% belasting ingehouden in 1e instantie.
    Echter wel aftrekbaar bij aangifte
    Is NIET correct, doe eerst eens je huiswerk voordat je zoiets post.
8.136 Posts
Pagina: «« 1 ... 267 268 269 270 271 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 09 mei

    1. China handelsbalans april
    2. Argenx Q1-cijfers
    3. Hemelvaartsdag, Euronext Amsterdam regulier open
    4. Philips €0,85 ex-dividend
    5. DSM-Firmenich €2,50 ex-dividend
    6. Allfunds €0,0935 ex-dividend
    7. Coca-Cola EP €0,74 ex-dividend
    8. TKH €1,70 ex-dividend
    9. Bank of England - rentebesluit Onveranderd (5,25%)
    10. VS steunaanvragen - wekelijks
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht