martinmartin schreef op 24 december 2018 02:43:
In de strijd om de nieuwe device zijn drie blokken actief.
De OEMs
HighTech
Mapmakers
De OEMs verkeren in zeer zwaar weer.
De traditionele aandrijving lijkt vervangen te gaan worden door een electrische variant.
Indien men erin slaagt om de productie van de accu goedkoper en minder milieubelastend te maken is die strijd volledig beslist in het voordeel van de Ecar.
De vorderingen op dat gebied zijn hoopvol. Niet meer de aandrijftrein maar het design en gebruiksgemak van de car zullen de keus van de consument bepalen omdat onderhoud van een Ecar vele malen goedkoper is.
OEMs hebben de disruptie van hun oude industrie duidelijk op hun netvlies staan en doen er alles aan om de opgelopen achterstand op Ecar gebied in te lopen.
Probleem daarbij is dat het bedrijf afhankelijk is van de oude techniek omdat die zorgt voor de huidige winstgevendheid en werkgelegenheid waardoor de snelheid van deze transitie gevaar op kan lopen.
HighTech. Met HighTech doel ik op het Operating System dat gebruikt zal gaan worden in de nieuwe device(ESDC). Mijn kennis van de Chinese markt is te beperkt om daar iets zinnigs over te zeggen maar hier in het westen zien we 3 alternatieven. Android(Google), IOS(Apple) en Windows(Microsoft).
De consument heeft met de mobile-phone gekozen voor Android met op gepaste afstand Apple vanwege gebruiksgemak en kosten.
De verdiencapaciteit van het weten van de locatie waar iemand zich bevindt is bijna oneindig. De consument maakt zich in het algemeen niet zo druk over privacy en geeft die privacy snel weg in haar kostenafweging.
De gevolgen bij de oude mobile-phone producenten(Nokia, Blackberry ed) zijn uiteraard bekend bij de OEMs waarbij het nu aan de OEMs is om de keuze te maken tussen het tegen financiele vergoeding toelaten van Apple en Google of de regie in handen houden en met Microsoft zelf proberen hier een verdienmodel omheen te bouwen dat in de buurt komt van het gebruiksgemak dat Apple en Google biedt.
Mapmakers.
Alles draait om locatie, locatie, locatie.
Voor de verdere ontwikkeling van de SD(E)C is een meer nauwkeurige locatie noodzakelijk. Waarbij het voor de OEMs niet onbelangrijk is dat die informatie op globaal nivo beschikbaar is.
Op navigatiegebied zien we momenteel 1 aanbieder op consumentengebied die er met kop en schouders bovenuit steekt tw Google.
Anders ligt dat bij de OEMs die hebben tot voor kort gekozen voor eigen dashbord oplossingen door gebruik te maken van HERE met op grote afstand Tomtom. In prijs zowel als in gebruiksgemak komt men nog niet in de buurt van wat de consument daarvan verwacht.
Om tot een werkbare oplossing te komen zullen OEMs het roer volledig moeten omgooien waarbij updates over de cloud essentieel zijn. Zij kunnen hierbij kiezen voor toelating van Android of IOS uiteraard tegen een forse vergoeding of men kiest voor Azure en trachten op eigen kracht hier de noodzakelijke opbrengsten uit te genereren.
Ik denk dat de toekomst van TT voor een heel groot gedeelte wordt bepaald door de OEMs. Zij zijn de gestreste partij die een volledige transitie moeten doorvoeren van traditioneel naar electrisch aangedreven voertuigen en daarbij de afweging moeten maken of men de sleutels van die nieuwe SD(E)C zelf houdt of die tegen een vergoeding afgeeft aan de Apples en Googles van deze wereld.
De nieuwe E-OEMs hebben het vele malen makkelijker, Tesla en haar Chinese concurrenten hebben al gekozen voor de cloudupdates.
Door toepassing van nieuwe technieken en het aanwezig zijn van de vele sensoren maakt het fabriceren van HDmaps vele malen makkelijker en goedkoper.
Ik denk niet dat iedereen voor zichzelf dit fabricageproces wil uitvoeren en nog belangrijker wil updaten.
Daarbij denk ik dat protectionistische maatregelen slechts een in tijd beperkt effect zullen hebben.
Ik denk dat TT met haar wereldwijde(China, Japan, Azure ed) samenwerkingsverbanden en haar inspanningen op het gebied van updaten van de kaarten een voorsprong heeft opgebouwd tov HERE. In dat opzicht plaats ik ook de opmerking van HG als het Zwitserland op kaartgebied.
Dat wereldwijde denken zie je ook terug bij Tesla die bewust kiest voor China als locatie voor haar nieuwe productieplant met daarnaast het open houden van de optie om oude productiefaciliteiten over te nemen van GM.
De missie van Musk is niet om de grootste OEM te worden hij zegt een hoger doel na te streven en dat is de verduurzaming. Indien in zijn ogen dat doel het beste en snelst kan worden bereikt door Google toe te laten zal hij dat niet nalaten.
Iedereen beweert hier met stelligheid dat HG precies weet hoe de hazen lopen en informatie achterhoudt. Ik denk dat hij in dezelfde onzekerheid verkeert waar deze ingezette ontwikkeling toe leidt.
Geruggesteund door de orderboeken afgesloten in de afgelopen jaren weet hij en iedereen die een beetje kan rekenen dat de komende jaren een stijgende omzet Automotive zal laten zien. Of die stijging ook doorzet in het HDmaps tijdperk staat slechts in de sterren geschreven.
De plotselinge move van Nissan heeft aangetoond dat de door hem verwachte blokkade door OEMs naar Google niet bestaat en hij weet als geen ander dat een omzet van minimaal 1,5 a 2 miljard in A/E noodzekelijk is om de investeringen gedaan in HDmaps te rechtvaardigen.
Ik kan me daarbij voorstellen dat hij beschutting zoekt in een Europese alliantie met HERE en BAD maar hoop op een wereldwijde aanpak onder een dak met Microsoft.