Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Tesla US88160R1014

Vertraagde koers (usd)

181,140
  • Verschill

    +1,130 +0,63%
  • Volume

    249.946 Gem. (3M) 101,4M
  • Bied

    183,330  
  • Laat

    183,380  
+ Toevoegen aan watchlist

Tesla blow-off

7.745 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 ... 388 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Mr sponge 27 mei 2019 16:16
    Dat de vraag naar de Model 3 tegen valt lijkt mij duidelijk.
    Als de vraag zo enorm zou zijn als Musk beweert, dan zouden de levertijden veel langer zijn. Ze kunnen nu vaak uit voorraad geleverd worden. Ik vraag mij dan wel af wat er gebeurd als de productie inderdaad wordt opgeschroefd naar de 7k of 8K per week + de capaciteit in China. Waar denken ze zoveel auto’s te kunnen verkopen?
    En ja de groei begint bij Tesla echt af te vlakken. Het is even afwachten in wat voor hel ze nu weer terecht komen in China. Bij de vorige gigafactory belande ze van de ene in de andere hel…
    Voor de truck en de roadster hebben ze ook veel plannen. Maar waar die gemaakt gaan worden? En hoe dat betaald gaan worden?
    Andere punten die zorgwekkend zijn:
    - Waarom nu wel aandelen uitgeven en niet op $350,- per aandeel?
    - Waarom de prijzen steeds verlagen ondanks het mega verlies Q1?
    - Solar roof? Al dik een jaar op de markt maar geen omzet/verkopen?
    - De deukjes in de samenwerking met Panasonic (die niet mee willen investeren in China)
    - Wie gaat de zonnepanelen/power wall verkopen? Dat zouden de verkopers van de Tesla centers toch gaan doen? Maar die gaan nu dicht…
    - En ja de concurrentie doet Tesla wel pijn. Is het niet door een beter product, dan wel door de grotere vraag naar grondstoffen voor de accu’s.
    - Zonder belastingvoordeel is er nauwelijks vraag naar Tesla’s, dankzij de bijtelling was de Tesla populair.
    En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
    Ja de S en X vind ik prachtige wagens. De 3 vind ik persoonlijk niet mooi, zelfs saai.. Ik vind het echt vreemd dat ze nooit geld hebben verdient aan de S en X toen ze nog een monopolie hadden.
    Er hangt een te groot mistgordijn rond Tesla. Het ene moment wordt er gezegd dat ze ieder kwartaal winst gaan maken en hoeven ze nooit meer geld op te hallen. Ca. een kwartaal later is er een verlies van 700miljoen en wordt er wel geld opgehaald. Er wordt gewoon niet vooruit gekeken/gedacht!
    De Model 3 gaan uitleveren. O, wacht dan komen ze vrachtwagens te kort…. Dat kan je van te voren niet aan zien komen natuurlijk. En nu weer hetzelfde bij de export naar de EU en China. Het management voor zover het er nog zit, maken geen duidelijk plan en lopen daardoor van de ene hel/crisis naar de andere.
  2. [verwijderd] 27 mei 2019 16:35
    Mr sponge, dat is wel een heel sombere vertaling van wat er gaande is bij Tesla.
    Natuurlijk loopt niet alles op wieltjes, als je op enkele jaren een mega netwerk moet uitbouwen en dan ook nog eens de auto's VOLLEDIG zelf produceert. Misschien teveel hooi op het vork van Musk, maar daar staat hij dan ook gekend voor.
    Het management geen duidelijk plan? Laat me niet lachen, zeg.
    Op lange termijn hebben ze steeds een duidelijk plan opgesteld, welke ze ook gehaald hebben.
    Ik lees graag nog eens het volgende draadje: www.iex.nl/Forum/Topic/1319546/Tesla-...
    Hierin staat citaat van Musk die aangaf tegen 2020 500K auto's te willen verkopen. Die targets moeten ze, zeker met de Shanghai gigafactory, makkelijk halen.
    Ook een leuke reactie van fausto1 hierop. Ik citeer:
    Zo geven steeds hoge toekomstverwachtingen af, ik heb als eens gelezen 500000 verkopen in 2020. En dan zijn er genoeg idioten die dat geloven. Pure speculatie.

    Over enkele jaren gaat Tesla gewoon echt een volledig geïntegreerd bedrijf zijn met het verkopen van auto's, elektriciteit van hun stations, de verzekeringstak en dan ook nog eens de robotaxi.
    De 2021 targets zullen misschien iets te strak zijn, maar verwacht maar dat het tegen 2024 volledig draait en Tesla een cashmachine wordt.
    De lange termijn doelen van Tesla worden ALTIJD gehaald.
  3. Mr sponge 27 mei 2019 17:01
    Tja waar heb ik dat eerder gelezen 500K per jaar of was het 600K?.... O ja, dat was ook de target voor 2018. Ze zouden vorig jaar 10K Model 3 per week gaan bouwen in de huidige Gigafactory.... Nu hebben ze daar nog een extra gigafactory voor nodig.
    Het enige plan dat ze hebben is het uitgeven van geld aan nieuwe luchtkastelen. En dan hopen dat het werkelijkheid wordt.
    Hoezo het uitbouwen van een netwerk? Ze beloven jaarlijks enorme aantallen service centers en fast chargers te bouwen. Maar aan het eind van het jaar blijken ze daar slechts een fractie van gerealiseerd te hebben (dat is nu al een aantal jaar op rij zo). Hun verkooppunten die ze met veel moeite uit de grond hebben gestampt gaan ze toch maar weer sluiten.
    En dan de verzekeringstak. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Je verkoopt sportauto's en gaat dan verzekeringen verkopen, die de bestuurders gaat beoordelen op rijgedrag... Dus niet te snel rijden ofzo! Dan vliegt je premie omhoog. Maar waarom dan nog zo'n snelle auto kopen?
  4. [verwijderd] 27 mei 2019 17:18
    quote:

    Mr sponge schreef op 27 mei 2019 17:01:

    Je verkoopt sportauto's en gaat dan verzekeringen verkopen, die de bestuurders gaat beoordelen op rijgedrag... Dus niet te snel rijden ofzo! Dan vliegt je premie omhoog. Maar waarom dan nog zo'n snelle auto kopen?
    Het wordt nog gekker.
    Een "betaalbare" sedan met 260 pk ofzo, absoluut zo kort mogelijke 0-100 kph.
    En veel meer actieradius dan wie ook nodig heeft. Zeker als de RoboTaxi zichzelf even oplaadt tussen ritten. Is dat iets voor een groen merk? Meer accu is meer vervuiling.

    Maar, geen knopje voor het dashboardvakje want het stuurwiel gaat toch amper gebruikt worden en de bestuurdersstoel voor passagiers.
    Waarom een dragster bouwen als wat je eigenlijk wilt een simpele RoboTaxi is??
  5. Mr sponge 27 mei 2019 21:07
    Stel dat het technisch mogelijk is, een robotaxi. Dan wil dat nog niet zeggen dat de wetgeving op orde is zodat die auto's zelfstandig mogen rijden. Dat gaat vele jaren duren voor de wedgeving is aangepast. En wie is er dan aansprakelijk bij een ongeluk? Tesla?
  6. [verwijderd] 28 mei 2019 00:43
    Grappig dat er meer Tesla fans dit draadje vonden. Ik was hier eerst bijna alleen.

    Breed inzetten is precies het probleem bij Tesla. Niet alleen auto's maker maar ook nog een hele Solar tak die amper een dak legt. Een FSD tak die misschien wel nooit een RoboTaxi software pack gaat afleveren.

    Tesla creëert kansen en vergooit ze vervolgens.
    Ze hebben amper concurrentie en weten bij goede vraag gewoon minder auto's te maken. Dat is KNETTER. Met zoveel miljarden schuld en steeds weer wat aandelenuitgaven.

    Tesla heeft alleen een voorsprong op Waymo, etc., omdat die geen beta's verkopen aan consumenten. Ze laten er alleen getrainde testrijders mee rijden. Tesla uploadt naar en half miljoen auto's en kruist de vingers. 1 dode? Valt mee.
    De concurrentie probeert geen driving aid te maken maar een oplossing voor echt zelfrijdende auto's, geen tussenoplossing.
    Stel Tesla haalt ineens Level 5. Hebben ze alleen high performance wagens die overdreven veilig en dus duur zijn. Sitting ducks. Als een ander het lukt kunnen er overal undercutting concurrenten opduiken. En zelfs als er daar maar weinig van zijn, verliest Tesla Network de edge waar ze miljarden op gegokt hebben.

    Leuk dat Tesla met Apple vergeleken wordt. Jobs was pro slavernij, kwam middels outsourcing prima uit voor hem. Tesla wil die slaven werkloos maken. En geen betaalde baan als chauffeur meer.
    Wat is vooruitgang en wat is erosie? En wil je daar je hele 40 miljard bedrijf op verwedden voor het een feit is?
  7. Mr sponge 28 mei 2019 10:45
    Ik geloof best dat Tesla's zelfstandig op de autobaan kunnen rijden. Daar zie ik echt veel mogelijkheden. Maar een zelfrijdende taxi midden in de stad? Met voetgangers, fietsers (elektrische fietsen). Dat is waar de ongelukken gaan gebeuren. Voetgangers en fietsers zijn vele malen onvoorspelbaarder dan een auto.
    De verkeerssituatie in een stad verandert continu. Plots staat er een geparkeerde auto te laden/lossen of fietst er een groep fietsers. Hoe gaat Tesla dat soort situaties analyseren. Mag de auto dan toch een klein stukje over een verdrijvingsvlak? Dat zijn de lastige punten voor het FSD verhaal. Dat een auto een rijbaan kan volgen en zelfs van baan kan wisselen geloof ik wel. Zelfs afslagen nemen. Maar stuur een Tesla maar eens dwars door Amsterdam. Dat is een heel ander verhaal met voetgangers, fietsers en trams. Maar dat zijn nu net wel de punten waar een taxi rijd....

    En dan de vergelijking tussen Apple en Tesla. Apple had ook een uniek product, dat klopt. Maar Apple verdient mega veel op ieder apparaat dat ze verkopen (ze vragen de hoofdprijs en krijgen die ook). Tesla geeft op iedere auto geld toe. En de overheid geeft er ook nog eens subsidie op. Dat is toch een heel ander verhaal dan bij Apple. In Musk zijn droom zou de Model S de opstart van Model X betalen en dan vervolgens de Model S en X de opstart van Model 3. En zo had het ook moeten gaan. Maar helaas is dit een droom gebleven...
  8. [verwijderd] 28 mei 2019 11:09
    Waarde ongeveer gehalveerd t.o.v. december 2018. En dat terwijl de beurzen nog in de plus staan ruim, al kost het moeite dit vast te houden.

    Tesla heeft natuurlijk potentie, maar er zit (zat) ook veel hype in het aandeel. Vraag blijft of dit een mooi instapmoment is. Ik denk het zelf van niet. Verwacht een verdere daling. Tesla is in mijn ogen een zeer cyclisch aandeel, alleen in tijden van voorspoed gaan mensen dergelijke auto's tegen dergelijke prijzen kopen. Wanneer we nu toch richting een recessie kruipen (of rennen), dan zal het wel weer een tijd duren eer mensen weer bereid zijn om dergelijk auto's te kopen. In de tussentijd blijft Tesla verlies draaien. Overleven ze dat dan? Wat dat betreft zijn de fundamenteels in mijn ogen niet echt rustgevend.

    Daarnaast geeft het de tijd aan waterstof om zich verder te ontwikkelen. Daarin zie ik uiteindelijk werkelijke toekomst. Het milieuvoordeel van elektrisch rijden wordt links en rechts steeds vaker ondermijnd en de vraag blijft hoe zich dat de komende jaren gaat ontwikkelen. Vooral de productie van de batterijen speelt elektrisch rijden hierin parten.

    Het gemak van thuis laden is natuurlijk groot, maar het is ook al ruimschoots bewezen dat mensen het niet erg vinden om even naar een tankstation te rijden....

    Ik stap i.i.g. echt nog niet in en wacht. Er komen in de toekomst denk ik echt nog mooie koopkansen.
  9. Mr sponge 28 mei 2019 13:20
    Ja in principe erg fijn als je thuis kan opladen. Maar hoe dat in bijvoorbeeld Amsterdam zou moet gaan werken? Waar wil je die laadpalen gaan plaatsen? Kan het stroomnetwerk dat aan? Al die laadpalen?
    Ik vermoed ook dat we naar een mix gaan. Een kleine accu in combinatie met bijvoorbeeld waterstof/een brandstofcel.
    Of een heel nieuw type accu... Bijvoorbeeld: innolith.com/
    Voor mij staat nog steeds vast dat het met de huidige accu's niet haalbaar is om alle auto's elektrisch te maken. Dan krijgen we echt grote problemen met de grondstoffen. En het winnen van die grondstoffen is ook weer erg belastend voor het milieu.
  10. [verwijderd] 28 mei 2019 14:32
    Volgens mij moet je je echt niet bezig houden met 'is dit wel mogelijk, is dat wel mogelijk...'. We hebben het hier over Elon Musk. Die kerel is momenteel met SpaceX raketten aan het launchen om een wereldwijd wifi-netwerk te creëren.
    Als je dan praat over 'kan het stroomnetwerk dit wel aan', snap je het echt niet.
    Kritiek op het onstabiele cash flow die waarschijnlijk nog volatieler wordt bij een recessie, snap ik volledig.
    Hou er echter rekening mee dat Tesla steeds winstgevender zal worden door economies of scale. Hun Opex en r&d kosten blijven vrij stabiel terwijl dat de omzet zeer hard stijgt. Je weet wat het gevolg daarvan is.
    Daarbij zijn er grote markten die nog niet zijn ingenomen door Tesla. Als de omzet in de USA zal terugvallen door een recessie (of door concurrentie), dan zal de verovering van nieuwe market dit zeker tenietdoen.
    Moest de economie het bv heel slecht doen in 2020, dan zal de nieuwe omzet uit China dit teniet doen.
    En zeg nu niet dat China al is ingepalmd door Tesla, hé... Nog geen 10% van hun omzet komt van daar en de auto's die ze er nu verkopen zijn veeeel te duur door het feit dat ze die helemaal van Amerika moeten exporteren. Die leggen nu meer dan 10K extra op om 1 te kopen. Enkel de echte rijken hebben er tot nu toe dus gekocht.
  11. [verwijderd] 29 mei 2019 10:17
    Hoe het met laden moet heeft Londen al laten zien. Lantaarnpalen ombouwen. Echt niet zo moeilijk.
    Energiebedrijven moeten de kansen gaan benutten. Willen ze nu energie verkopen of niet? Verdorie zelfs benzinestation worden uitgerust met laders. Die begrijpen dat klanten gewoon klanten zijn. Fietsenwinkels verkopen vuurwerk, de ijskraam doet in de winter patat.

    Tesla heeft die cult dat het wereldredders zijn maar de de realiteit is dat ze onnodig grote accu's in Model S staken om te laten zien dat elektrisch rijden kán. Die discussie is allang gewonnen maar Model 3 komt met dezelfde accugrootte (80-81 kWH) als de grootste Model S initieel, en rijdt nog veel verder.
    De concurrenten die veel BEVs in de markt wisten te zetten, waren vooral de Nissan LEAF die begon met 22 kWh en zit nu op 40 kWh. De 60 kWh komt eraan, omdat daar óók markt voor is en cellen goedkoper worden.
    De ontwikkeling die Porsche al lang aankondigde, sneller laden, gaat maken dat accu's nog maar half zo groot hoeven te zijn. Kwestie van betere koeling of chemie met langere interne weerstand, of beiden.
    Als de cellen snel kunnen laden, ook het laatste stukje, jakker je 150km en pak je een stop van 5 minuten ofzo, doe je het nog een keer. Prima te doen. Echt niet nodig om 400 km te kunnen rijden in de winter door sneeuw met tegenwind. Zeker niet als er meer en meer laadstations komen die steeds sneller laden.
    Tesla doet mee, Model 3 (dat ding van €60K althans) zal mettertijd stations krijgen waar (eventjes) 1600 km/u in kan. Doe dat 10 minuutjes en je kunt er weer tegenaan, toch?
    Die laadsnelheid zal steeds betaalbaarder worden en toegankelijk ook voor auto's met een kleinere accu. Tesla belooft effectief een piek van ruim 3C, Porsche heeft het over 4C. Een Porsche Taycan accu door de helft zou voor een Golf achig autootje dat 90% van de markt prima vindt gewoon ruim volstaan. Laden met 175-200 kW en actieradius van rond de 200-250 km.
    Zelf ben ik zo'n nerd die graag zo'n karretje had, niet te duur, en als ik wat verder moest rijden gaat een extra accu zou willen huren. Doordat er ruimte zat zit in het chassis (en waarom niet?) of door een aanhangetje te monteren waar ze in zitten. Stel je voor, je Golfje doet normaal 250 km maar met goede kampeeruitrusting maar 120 km. Dat is niet lekker rijden, toch?
    Nou, in plaats van de gebruikelijk aanhanger/vouwwagen/sleurhut huur je er eentje met een dikke accu eronder. Kun je ineens weer 250 km met de hele combinatie en is er altijd 220 V bij de hand onderweg of kan je 12 V accu ineens niet meer leeg.
    Achterlijk toch, om bij aankoop een accu te kiezen die niet 90% van je behoefte voldoet, maar eerder 100%? Een auto die elke 300 km moet tanken wordt "sportief" geacht, niet moeilijk over gedaan, eerder mee gepocht.
    Het is zo, veel van de vervuiling van BEVs zit in de accu. En de recycling ervan ontwikkelt zich nog. Zodra die helemaal rond is, zal het wel mee gaan vallen.

    Waterstof blijft verspillend. Zoveel verlies in het hele proces vanaf productie tot gebruik. En ik zit liever op een accu die misschien weleens in de fik gaat dan op een waterstofbom. Je eigen wagen thuis aftanken met waterstof valt niet zo mee. Vooralsnog wordt ons gasnetwerk niet omgebouwd tot waterstof, meen ik?
    Als er vandaag dedag nog gemekkerd wordt over de beschikbaarheid van laadpalen, hoeveel moet er dan niet investeerd worden om overal lokaal geproduceerde (want dat is de enige correcte manier) waterstof beschikbaar te maken? En op prijs kan het nooit concurreren want je begint met elektriciteit voordat er allemaal verliezen geïntroduceerd worden. Het had net zo goed een accu in gekund meteen.
    Ook gaan ze waterstofauto's maken met een accu erbij ter ondersteuning. Beste 2 werelden om omgekeerd?

    De eerste wagen die zonne-energie serieus neemt komt eraan, de Sono. Parkeer hem in de zon en je hoeft voor je dagelijkse forsensengedoe niet eens meer in te pluggen. Deze wagen heeft nog geeneens uitschuif/klapbare panelen om meer zonoppervlakte te pakken.

    Oh en dan is er nog draadloos laden. Er zijn projecten in Scandinavië en Azië voor onder andere taxistandplaatsen en bussen. Lekker vlot laden als je toch even stil staat, zonder uit te hoeven stappen. En de echte toekomst: een baan op de snelweg die hetzelfde doet tijdens het rijden. Beetje als een botsautootje of trein, maar dan uit de 21e eeuw. Rijden kost 10 KW, maar rijdend kun je 20 kW bij"tanken". Hoe groot moet je accu dan nog zijn? Groot genoeg om tussen huis en snelweg te tuffen. Maar bij stoplichten kan het ook, daar spendeert een auto relatief veel tijd, kan met minder lussen in het wegdek meer bereikt worden.
    En als we dan toch bezig zijn, waarom nog tobben met stopcontacten in lantaarnpalen? Laadstations worden zo ook wel heel overzichtelijk. Een laadstation kan dan zonder enige ombouw dienst doen als evenemententerrein. Verdorie inclusief stroomvoorziening!

    Ik wacht gerust op de ontwikkelingen in draadloos laden van waterstof wagens :-)
    Je kunt het proberen met een zonnepaneel, een toestel van Hofmann, een watertank met zuiveringssysteem en katalisten en natuurlijk een dikke compressor. Water tanken, zonnebaden, net als een plant.
  12. @iPlof 29 mei 2019 13:45
    quote:

    Febo85 schreef op 29 mei 2019 06:41:

    www.teslarati.com/tesla-tsla-drop-due...

    Shortsqueeze is onderweg droeftoeters.....
    Lees gewoon even dat artikel in mijn post boven jou.

    Ja Elon is slim, ja Tesla is cool, maar zoals vaker gezien zijn pioniers en underdogs niet vaak de winnaar.

    Het bedrijf Tesla is momenteel een riskante onderneming en geen volwassen autoproducent.

    De waardering is echter skyhigh, dat is tevens het risico.
  13. [verwijderd] 29 mei 2019 13:52
    quote:

    plof® schreef op 29 mei 2019 13:45:

    [...]
    Lees gewoon even dat artikel in mijn post boven jou.

    Ja Elon is slim, ja Tesla is cool, maar zoals vaker gezien zijn pioniers en underdogs niet vaak de winnaar.

    Het bedrijf Tesla is momenteel een riskante onderneming en geen volwassen autoproducent.

    De waardering is echter skyhigh, dat is tevens het risico.
    Skyhigh? Hangt er vanaf hoe je het bekijkt natuurlijk.
    Tesla is de grootste kandidaat om marktleider te worden in de Robottaxi business. Als je dan ziet dat Uber nu al een waardering van 70 miljard krijgt en Tesla maar 35 miljard...
    Tesla is ook de grootste kandidaat om marktleider in de EV sector te worden. (lees: gewoon zijn leiderschap voort te zetten).
    EVs zijn onvermijdbaar en zullen over een 5tal jaar gewone benzine-auto's voorbijsteken. Tja, als je dan een mooi marktaandeel voor Tesla rekent, is de huidige market cap ook niets.
  14. @iPlof 29 mei 2019 14:05
    Moest ik kiezen tussen Uber en Tesla zou het wellicht Tesla worden. Maar die waardering lijkt me ook vrij bizar en wordt momenteel hoog gehouden door belanghebbenden.
    Kijk je naar Automotive dan is Tesla skyhigh gewaardeerd.
    Nogmaals wel vaker zijn de pioniers niet de winnaars maar degene die een full package biedt. Onderdelen, service en betaalbaarheid daarvan zijn essentieel in automotive.

    Na 16 jaar willen beleggers resultaten zien en die blijven uit terwijl risico's niet afnemen.
7.745 Posts
Pagina: «« 1 ... 122 123 124 125 126 ... 388 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in
Premium Premium

Alles lijkt tegen te zitten bij Tesla: waarom blijft Elon Musk optimistisch?

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht