DeZwarteRidder schreef op 16 september 2021 00:46:
Schoner en duurzaam
Tata Steel is de laatste jaren steeds meer onder vuur komen te liggen. De producent is een van de grootste CO2-uitstoters en de uitstoot van giftige stoffen leidt tot gezondheidsklachten bij omwonenden. Een recent, zorgwekkend RIVM-rapport was een kantelpunt. Lokale bestuurders, Kamerleden en omwonenden vroegen zich af of de staalindustrie nog wel toekomst heeft in de IJmond.
Door het pr-offensief van woensdag pakt Tata Steel de regie deels weer terug in de discussie over de eigen toekomst. Het staalbedrijf dwingt politiek Den Haag hiermee serieus te investeren in waterstof, iets waar volgens critici tot nu toe te lang mee is gewacht.
Tata-directeur Van den Berg wilde woensdag geen prijskaartje hangen aan de waterstofroute, maar noemde overheidssubsidie 'onontbeerlijk'.
Volgens eerdere ramingen van vakbond FNV Metaal gaat de overstap van Tata op waterstof €1,4 mrd kosten. Volgens Van den Berg 'begrijpt en aanvaardt' de Indiase aandeelhouder dat de koerswijziging financiële consequenties heeft. Maar het is onduidelijk of het moederbedrijf financieel wil bijspringen.Geld en energie
Eerste vraag aan politici is dan ook: hoeveel geld willen zij uittrekken voor de vergroening van Tata Steel én de rest van de zware industrie. Zij ziet groene waterstof als de ultieme techniek om de CO2-uitstoot te verlagen.
Tot nu toe heeft het kabinet ongeveer €100 mln vrijgemaakt voor de ontwikkeling van waterstof. Veel te weinig om de eigen ambities waar te maken, menen experts. De politiek zal fors meer moeten gaan investeren: in installaties, in de infrastructuur en in het afgeven van de benodigde vergunningen. Aparte subsidieregelingen voor waterstof zijn er nog niet.
Ook de beschikbaarheid is een probleem. Groene waterstof wordt gemaakt met duurzame energie van windparken en zonneweiden. Alleen is er nog te weinig duurzame energie beschikbaar voor Tata Steel, en andere bedrijven, om groene waterstof te maken. Het staalbedrijf heeft maar liefst 6 gigawatt duurzaam opgewekte stroom nodig voor de productie van groen staal. Ter vergelijking: dit jaar is het totaalvermogen wind op zee 2,5 gigawatt.Ondenkbaar
De beperkte beschikbaarheid van hernieuwbare energie en het ontbreken van een infrastructuur maakt groene waterstof voor Nederland een kostbaar middel. En de overstap naar waterstofstaal is niet morgen geregeld. Annemarie Manger, directeur Klimaat van Tata Steel, schetste dat het bedrijf pas na 2030 met waterstof gaat produceren. Ook noemt ze het onwaarschijnlijk dat voor die tijd één van de twee hoogovens sluit, of de Kooksfabriek 2, een belangrijke bron van overlast in de omgeving.
Omwonenden zijn dan ook niet volledig overtuigd van de 'radicale koerswijziging' zoals Tata het zelf noemt. Sanne Walvisch van stichting FrisseWind.nu reageert 'voorzichtig positief' op het nieuws, maar vraagt zich af of er geen oplossing voor de kortere termijn is. 'Het betekent dat onze kinderen nog opgroeien in de gevaarlijke uitstoot. Dat is ondenkbaar.'
Lees het volledige artikel:
fd.nl/bedrijfsleven/1412761/tata-dwin...