Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,900
  • Verschill

    +0,120 +2,08%
  • Volume

    100.673 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,905  
  • Laat

    5,915  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom oktober2023

1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 13 oktober 2023 07:11
    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Cijfers in de prik. FCF is op het eerste oog met 9% wel beter dan verwacht, rest in lijn met verwachting.

    Overture is nu live in de belangrijkste markten, betekend dit dat vanaf nu Enterprise kan gaan groeien, en kosten naar beneden kunnen?
  2. forum rang 10 voda 13 oktober 2023 07:24
    Sterke vrije kasstroom voor TomTom

    Omzet en resultaat conform verwachting.

    (ABM FN-Dow Jones) TomTom is in het derde kwartaal, ondanks een iets hogere omzet, toch weer in de rode cijfers beland, maar de vrije kasstroom ontwikkelde zich positief en de outlook werd herhaald. Dat bleek vrijdag uit de kwartaalcijfers van de navigatiespecialist.

    TomTom presenteerde een kwartaalomzet van 144,1 miljoen euro, waaraan Location Technology 119,2 miljoen euro bijdroeg en de consumententak 24,9 miljoen euro. Een jaar eerder in het derde kwartaal bedroeg de groepsomzet nog 136,3 miljoen euro.

    Analisten rekenden vooraf op een kwartaalomzet van 145 miljoen euro, met 122 miljoen euro voor het onderdeel Location Technology.

    "We presteerden goed in het derde kwartaal, met een duurzame groei op jaarbasis bij Location Technology. Bij Enterprise was de omzet in lijn met onze verwachtingen en onze Automotive activiteiten toonden onderliggend een gezonde prestatie", zei CFO Taco Titulaer in een toelichting.

    Ondanks de hogere omzet, was er wel een negatief bedrijfsresultaat (EBIT) van 8,7 miljoen euro. En netto leed de navigatiespecialist een verlies van 7,9 miljoen euro.

    Analisten voorzagen een negatief bedrijfsresultaat van 11 miljoen euro en een nettoverlies van 9 miljoen euro.

    In het derde kwartaal van 2022 boekte TomTom naast een omzet van 136,3 miljoen euro, een EBIT van 17,8 miljoen euro negatief en een verlies van 17,5 miljoen euro. En ook in het tweede kwartaal van dit jaar waren er rode cijfers. Netto kwam het verlies in het tweede kwartaal uit op 4,5 miljoen euro, bij een omzet van 128,2 miljoen euro.

    De vrije kasstroom kwam afgelopen kwartaal uit op 12,9 miljoen euro. Dat is veel beter dan de 5 miljoen euro negatief die analisten voorzagen.

    "Aanhoudende omzetgroei en een stabiele kostenbasis zorgen voor een operationele hefboom, waardoor onze vrije kasstroom in het derde kwartaal steeg", aldus CFO Titulaer.

    TomTom had per eind september dit jaar nog 325 miljoen euro in kas.

    Verwachtingen

    TomTom herhaalde vrijdag de outlook. Voor 2023 gaat de navigatiespecialist sinds de halfjaarcijfers uit van een omzet van 570 tot 600 miljoen euro. Daarvoor werd nog gerekend op 540 tot 580 miljoen euro.

    Aan deze omzet zal Location Technology 480 tot 505 miljoen euro bijdragen. Analisten rekenen gemiddeld op een jaaromzet van 587 miljoen euro omzet en een nettoverlies van 19 miljoen euro.

    Daarnaast mikt TomTom op een vrije kasstroom van circa 5 procent van de omzet. Analisten gaan uit van 4 procent.

    Lange termijn

    TomTom heeft als doelstelling om in 2025 een omzet van 600 miljoen euro met Location Technology te realiseren. De vrije kasstroom moet dan op 10 procent van de groepsomzet uitkomen.

    Analisten rekenen gemiddeld op een groepsomzet van 666 miljoen euro in 2025, met een bijdrage van locatietechnologie van 593 miljoen euro. Het rendement op de vrije kasstroom zal volgens hen uitkomen op 9 procent.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  3. forum rang 6 JustRevisited 13 oktober 2023 07:53
    "Aanhoudende omzetgroei en een stabiele kostenbasis zorgen voor een operationele hefboom, waardoor onze vrije kasstroom in het derde kwartaal steeg", aldus CFO Titulaer
  4. Benjamin G. 13 oktober 2023 08:01
    Opvallend:
    1. Kosten fors gereduceerd. Eindelijk, wellicht dit jaar rond de 475 uit komend. Moet in mijn ogen verder terug;
    2. Licensing zoals verwacht terugval in groei. Zou vanaf Q4 weer gaan groeien;
    3. Automotive zowel qua IFRS als operationeel sterker groeiend dan de markt;
    4. Consumer is er nog steeds!
    5. Geen spetterende deals.
    6. Outlook 2025 lijkt haalbaar. Met dalende OPEX gaat dat leiden tot structureel zwarte cijfers.

    Prima. Weinig spannends.
  5. forum rang 4 vreemdvermogen 13 oktober 2023 08:15
    Kleine progressie met een stabiele toekomst en wsl zwarte cijfers in 2024. Martin/Boem zou in z'n nopjes zijn met deze FCF. Wat mij betreft kunnen we het laatste kwartaal de 8 euro zone weer opzoeken.
  6. forum rang 4 JvH 13 oktober 2023 08:25
    quote:

    Spoorstudent schreef op 13 oktober 2023 08:19:

    Joehoe! Ik ga een nieuwe boot bestellen.
    Zit je met een miljoen short dan? ;)
  7. forum rang 6 win some... 13 oktober 2023 08:41
    quote:

    Benjamin G. schreef op 13 oktober 2023 08:01:

    Opvallend:
    1. Kosten fors gereduceerd. Eindelijk, wellicht dit jaar rond de 475 uit komend. Moet in mijn ogen verder terug;
    2. Licensing zoals verwacht terugval in groei. Zou vanaf Q4 weer gaan groeien;
    3. Automotive zowel qua IFRS als operationeel sterker groeiend dan de markt;
    4. Consumer is er nog steeds!
    5. Geen spetterende deals.
    6. Outlook 2025 lijkt haalbaar. Met dalende OPEX gaat dat leiden tot structureel zwarte cijfers.

    Prima. Weinig spannends.
    1. Opex is ytd 378,5, gaat dus voor het hele jaar over de 500 heen.
    2. Yoy inderdaad terugval verwacht. Maar het is ook minder dan vorig kwartaal. Ik zou toch qoq voorzichtige groei verwachten.
    3. Welke 'markt' heeft TT het over? Automotive operational revenue groeit met 13% yoy. Vind ik nogal mager gezien stijgende autoverkopen en stijgend aandeel electrisch (take rate). Inflatie doorberekenen zullen we het maar niet over hebben.
    4/5 eens
    6 ik zie de opex niet dalen richting 2025. Reorganisatie heeft de kosten voor dit jaar stabiel kunnen houden. Volgend jaar stijgen ze gewoon door. En 600 mio LT omzet betekent grofweg 100 mio automotive en 50 mio enterprise. Prognose voor car sales is voor 2024 weinig groei, dus dat wordt lastig. Bij Enterprise moet men het eerst nog maar laten zien. Tot nu toe is er nog geen sprake van groei.
  8. forum rang 4 Straddleman 13 oktober 2023 08:52
    Vandaag wordt we weer een boel geld verschoven met de bijbehorende emoties.
    En natuurlijk weer die worstverhanging he?
  9. Koos99 13 oktober 2023 08:57
    Ik ben niet erg onder de indruk van het gepubliceerde, Enterprise valt me, gezien de sterke dollaar, wat tegen. Verder wordt er op wat algemeenheden na, weinig gemeld over Overture. Enterprise zou Q4 gaan groeien, standaard is dat je dat vergelijkt met Q4 van het vorig jaar, ik zie Tomtom er vooraan dat ze het vergelijken trgen Q3 van dit jaar
  10. forum rang 7 tatje 13 oktober 2023 08:59
    Tja.

    Natuurlijk zat ik qua omzet te hoog en qua kosten te hoog.

    Q3 voorspelling.

    A 92
    E 40
    C 28
    totaal 160
    Gross margin 84%
    gross profit 134,4
    Opex 133
    ebit + 1,4
    D en A 11,2
    ebitda 12,6

    Kan wel zeggen gisteravond : maar niet gedaan.

    Aan de 1ne kant zeg ik pas een hogere koers na de AVA 2024 als de toppers weer hun RSU krijgen en aan de andere kant geef ik een omzet af die te hoog is. ( Dat rijmt niet :-) )

    Het samenstellen van het rapport kost duizenden uren en veel geld van de adviseurs.

    Wat wil ik ( koersbeheersing tot na de AVA 2024 ) en hoe kan ik dat bereiken.

    Bij A heb ik de schuifmogelijkheid met de grotere zichtbaarheid ( herkenning )

    Bij opex kan ik wat minder D en A nemen 1,343 dan in Q2
    Ik kan iets meer PPE naar capex brengen dus niet in opex 1,471 dan in Q2
    Opex Q2 132,9 Q3 127,7 is 5,2 gunstiger min de bovenstaande correcties 5,2 min 2,8 is 2,4 .

    Nog beter luisteren wat Taco en Harold zeggen.

    - A in Q3 minder dan in Q4
    - E nieuwe contracten lopen pas in 2024 in de omzet.
    - D en A gaat par lopen aan Capex ( noemt PPE en Lease ) 20 miljoen ( waarschijnlijk vanaf 2025 )

    Laten we dan wel de FCF iets gunstiger presenteren nu het kan.

    Goed het werkkapitaal wordt 9 miljoen gunstiger :-)
  11. forum rang 10 voda 13 oktober 2023 09:00
    TomTom op koers om raming te halen
    WOUTER VAN BERGEN

    1 uur geleden in FINANCIEEL

    AMSTERDAM - TomTom heeft ook het derde kwartaal met verlies afgesloten. Min of meer in lijn met verwachtingen van analisten kwam de omzet over het tweede kwartaal uit op €144 miljoen, het netto resultaat op van €7,9 miljoen negatief was iets beter dan de verwachte €11 miljoen verlies.

    De snelst groeiende activiteit bestond uit de leveranties aan automakers, die waar een groei van 32% werd geboekt ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf zegt daarmee harder te groeien dan de autoproductie in zijn kernmarkten en dus marktaandeel te winnen. Afgelopen kwartaal werd afgesproken dat de nieuwe Peugeot E-3008 voorzien zal worden van een uitgebreid TomTom-systeem met navigatie en laadpaalinfo.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/264808512...
1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht