Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,925
  • Verschill

    +0,145 +2,51%
  • Volume

    86.122 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,910  
  • Laat

    5,920  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom december 2023

1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 hvasd2 11 december 2023 13:07
    Inderdaad weinig steun voor het aandeel. Stel dat de inkoop plots wegvalt, wat gaat het aandeel dan noteren?
  2. forum rang 4 Jaap 11 december 2023 13:34
    Ik hoop dat er in Overture ook een mogelijkheid komt om alles wat populair is bij Instagram weg te filteren uit de Overture maps.
  3. forum rang 4 marathon 11 11 december 2023 13:37
    quote:

    hvasd2 schreef op 11 december 2023 13:07:

    Inderdaad weinig steun voor het aandeel. Stel dat de inkoop plots wegvalt, wat gaat het aandeel dan noteren?
    Stel dat de inkoop van shorters en TT nou echt eens serieus gaat worden en we ook nog de progressie in de resultaten gaan zien en de toekomstige potentie gaan waarderen, wat gaat het aandeel dan noteren???
  4. forum rang 6 pwijsneus 11 december 2023 13:37
    quote:

    Jaap schreef op 11 december 2023 13:34:

    Ik hoop dat er in Overture ook een mogelijkheid komt om alles wat populair is bij Instagram weg te filteren uit de Overture maps.
    Analisten gaan er vanuit dat de omzet afkomstig van Enterprise met zo'n 9% gaat groeien in '24. Maar eens kijken waar TomTom mee over de brug komt op 2 februari.
  5. forum rang 4 Straddleman 11 december 2023 13:40
    quote:

    marathon 11 schreef op 11 december 2023 12:29:

    Hoe meer positief nieuws er over TT gemeld wordt hoe dieper de shorters erin willen zitten.
    Soms begrijp ik bepaalde zaken niet!!!
    Wat wel meespeelt is dat na een dag stijgen de stukken worden doorgeschoven tegen 10-20 cent lager zodat er weer een nieuw niveau is waarop kan worden opgeraapt. Hoezo koopt TT in de open markt. Hahaha!!!!
    En dat maakt je tot de ideale tegenpartij.
  6. forum rang 4 marathon 11 11 december 2023 13:46
    quote:

    Straddleman schreef op 11 december 2023 13:40:

    [...]

    En dat maakt je tot de ideale tegenpartij.
    Valt mee denk ik. Ik verkoop niet en indien mogelijk koop ik bij.
    Tsja ik begrijp de zaken wel maar begrijp niet dat je er zo in kunt zitten als shortende partij.
  7. forum rang 4 Jaap 11 december 2023 13:50
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 december 2023 13:37:

    [...]

    Analisten gaan er vanuit dat de omzet afkomstig van Enterprise met zo'n 9% gaat groeien in '24. Maar eens kijken waar TomTom mee over de brug komt op 2 februari.
    Hopelijk niet met een vrachtwagen vol met instagram babes.
  8. forum rang 5 hvasd2 11 december 2023 14:02
    quote:

    marathon 11 schreef op 11 december 2023 13:37:

    [...]
    Stel dat de inkoop van shorters en TT nou echt eens serieus gaat worden en we ook nog de progressie in de resultaten gaan zien en de toekomstige potentie gaan waarderen, wat gaat het aandeel dan noteren???
    Op zijn minst 17,50 om weer gelijk te komen met de beursgang koers
  9. forum rang 7 tatje 11 december 2023 14:10
    quote:

    marathon 11 schreef op 11 december 2023 13:46:

    [...]
    Valt mee denk ik. Ik verkoop niet en indien mogelijk koop ik bij.
    Tsja ik begrijp de zaken wel maar begrijp niet dat je er zo in kunt zitten als shortende partij.
    Prettige dagen in de zon.

    Ik blijf er bij, dat TT en de shorter onder 1 hoedje spelen.

    Een shorter heeft meerdere mogelijkheden om te coveren.

    Misschien zijn de aandelen al van TT, moeten alleen doorgeschoven worden :-)

    CMD en de kwartaal resultaten super positief.

    Nu een super positief interview in VEB.

    En toch 5,12 gezien !

    Ik zou het als TT ook zo spelen.

    Ze hebben oa dit forum horendol gemaakt :-)

    Het hele spel is opzet, om gem onder 7 te kopen en 8 miljoen aandelen te vergaren.

    Maar het is mijn mening en wat die waard is zal de toekomst bepalen.

    ""maar begrijp niet dat je er zo in kunt zitten als shortende partij.""

    Als het onder 1 hoedje is, is het logisch !
  10. forum rang 6 pwijsneus 11 december 2023 14:12
    quote:

    Jaap schreef op 11 december 2023 13:50:

    [...]

    Hopelijk niet met een vrachtwagen vol met instagram babes.
    Analisten gaan er vanuit dat de omzet afkomstig van Enterprise met zo'n 9% gaat groeien in '24. Maar eens kijken waar TomTom mee over de brug komt op 2 februari.

    Verwacht zelf dat ze met een percentage over de brug komen. Als TomTom een nieuwe weg inslaat en voortaan helemaal multi-inclusief en divers de cijferpresentatie verzorgt adhv een vrachtwagen vol instagram babes in bikini dan kan iedereen dit alleen maar toejuichen.

    Als het maar meer is dan 9%. Anders is het uitegelopen op een totale mislukking.
  11. forum rang 4 Jaap 11 december 2023 14:40
    Ik weet niet of je Overture meerekent in enterprise, maar je moet zo'n kindje toch ook wat tijd geven om te groeien.
    En alsjeblief geen instagram babes.
  12. forum rang 7 tatje 11 december 2023 14:50
    Cijfers Q 1 en 2 super
    Q3 ook super, alleen A is in Q3 iets minder en Q4 iets meer, gezegd door TT

    En dan komen de Q3 cijfers en dan laat de shorter zogenaamd de koers van 6,70 naar 5,12 gaan.

    Waarom, de cijfers waren toch goed !

    Iedereen schelden op de shorter. daling terwijl de cijfers goed waren.

    Eureka na 2 weken komt zg de reddende engel, anders waren we naar 3 gegaan ( veel gehoorde uitspraak )

    Tom Tom gaat aandelen inkopen voor de schrap en iedereen is blij.

    Tja !

    Ik blijf erbij, het spel kent vele varianten :-)
  13. forum rang 4 vreemdvermogen 11 december 2023 15:46
    Zo denk ik er ook over, Tatje. Had het al eerder aangegeven als complottheorietje of inkoopstrategietje. Volgens JR is dit niet het geval en gaat de inkoop gewoon volgens de regels via de beurs, aldus Harold. Maakt me verder niet zoveel uit hoor. Denk alleen dat het coveren ook al 'gecoverd' is. Geen shortsqueze dus. Otus en Franklin zal wel een ander verhaal zijn. Toch wel nieuwsgierig of er vandaag weer een shortpartij z'n werk heeft gedaan. Voor de hand liggend is JPM. De dood of de gladiolen? Ik denk de gladiolen voor alle belanghebbende partijen.
  14. forum rang 5 hvasd2 11 december 2023 16:38
    Mid-en smallcaps hebben een lastig 2023 achter de rug en dat merkt ook Teslin, een investeerder in vooral kleinere Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen.

    Teslin heeft 10 genoteerde belangen, die het indeelt naar groeibedrijven, schaalbedrijven en waardebedrijven. De eerste categorie is veelal nog verlieslatend, maar groeien wel hard en hebben het vooruitzicht om binnen twee jaar winstgevend te worden. De tweede categorie groeit minder hard, maar is vaak wel winstgevend en keert in sommige gevallen al dividend uit. De derde categorie groeit meer mee met de economie laat zich kenmerken door een duidelijk dividendbeleid.

    Eén van de redenen dat mid- en smallcaps zo slecht presteerden, is volgens fondsmanager Jan-Jaap Bongers van Teslin "dat er simpelweg geen interesse is in deze categorie aandelen". Waarom, dat is volgens Bongers lastig te zeggen. Een oplossing ziet hij wel. De Nederlandse pensioenfondsen zouden een deel van hun vermogen moeten beleggen in de Nederlandse economie en daarbij ook oog moeten hebben voor innovatieve kleine bedrijven.
    Toch is het niet louter een tegenzittende markt en gebrek aan interesse van beleggers dat de kleinere beursbedrijven in 2023 zo slecht presteerden.

    Mid- en smallcaps zijn inmiddels volgens Bongers lange tijd niet zo goedkoop geweest. En vaak ten onrechte, vindt hij. Zo lukte het TKH Group, één van de waardebedrijven van Teslin om de EBITDA te verhogen van 170 miljoen euro in 2020 naar 300 miljoen euro in 2023, "en dat gaat naar ruim 400 miljoen euro in 2025". Toch wordt het aandeel nu gewaardeerd op de laagste multiple in lange tijd. Ten onrechte, vindt Bongers.

    Wat moeten bedrijven als TKH dan doen om de koers omhoog te krijgen? Dat is inderdaad geen eenvoudige opgave, erkent Bongers. Goede communicatie in de vorm van een sterke investor relations draagt volgens Bongers zeker bij aan de zichtbaarheid van een aandeel en daarmee ook aan een hogere waardering. Sommige bedrijven op de beurs hebben ook beschermingsconstructies, zoals TKH, en daar houden beleggers niet altijd van, aldus Bongers.

    "Maar soms moet je de beurs maar misbruiken", vindt de fondsmanager. Een bedrijf gaat naar de beurs om deze te gebruiken om kapitaal op te halen om te groeien, bijvoorbeeld voor overnames. Maar als een aandeel zwaar ondergewaardeerd is, en het management moet dit als beste kunnen beoordelen, dan vindt Bongers dat de onderneming dan maar eigen aandelen moet inkopen.

    Kendrion is volgens Bongers ook flink ondergewaardeerd, maar gezien de hoge schuldratio van 2,9 is inkopen van eigen aandelen geen optie. "Dat is inderdaad vrij hoog."

    Toch klopt de strategie van CEO Joep van Beurden volgens de fondsmanager. Het bedrijf is door een transformatie gegaan en richt haar business nu op markten die rugwind hebben van maatschappelijk relevante trends, dat wil zeggen binnen de industrie en Automotive E.

    Bongers vindt dat Kendrion "een redelijk goed plan heeft voor de komende twee jaar", maar het bedrijf moet het nu wel echt gaan laten zien.

    Kendrion mikt tussen 2019 en 2025 op onder meer een autonome groei van 5 procent en een EBITDA-marge van minstens 15 procent in 2025. Het rendement op investeringen moet 25 procent zijn over twee jaar. In 2022 was dit rendement 15,6 procent, net als in 2021.

    "Die doelstellingen staan", zei Van Beurden begin november tegen ABM Financial News. Maar daarbij maakte de topman wel een voorbehoud. De economie moet dan op een gegeven moment wel weer normaliseren, en dus niet nog 1,5 jaar zo blijven als die nu is. "Dan wordt het wel heel lastig."

    Bongers houdt voor nu vertrouwen in Kendrion en gaat niet uit van het breken van de convenanten door de onderneming. Maar er zal wel iets moeten gebeuren, vindt de eigenaar van 20 procent van de aandelen van Kendrion. "Want deze situatie is niet houdbaar op middellange termijn."

    En over interesse in Kendrion heeft Bongers niet te klagen. "Regelmatig komen potentiële kopers langs in Maarsbergen", aldus de fondsmanager, die heel duidelijk maakte alleen te willen verkopen tegen een 'faire' prijs.

    Een andere deelneming van Teslin die het niet makkelijk heeft, is Ebusco. De keuze van CEO Peter Bijvelds om de nieuwe 3.0 elektrische bus in Deurne te gaan bouwen, werd gesteund door Teslin en leek logisch in dit tijdsgewricht waarin gezocht word naar mogelijkheden om de supply chain minder ver weg te organiseren.

    Maar beide partijen hebben onderschat hoe complex het is om een dergelijk fabriek in korte termijn neer te zetten in Nederland. Het bleek onder andere moeilijk om het juiste personeel te vinden voor deze fabriek. En daarnaast had Ebusco ook grote problemen om alle componenten tijdig in huis te hebben, waardoor een groot aantal bussen onafgemaakt op het parkeerterrein in Deurne staat te wachten op de laatste onderdelen om dan bij de klant te worden afgeleverd.

    Toch roemt Bongers de carbonbussen van Ebusco en de aantrekkelijkheid van de markt waarin het bedrijf opereert, maar kan hij niet ontkennen dat de financiële situatie bij de fabrikant verre van rooskleurig is.

    Analisten van Deutsche Bank schreven recent in een rapport dat 2024 een stuk beter lijkt te worden voor beleggers in Europese smallcaps. Kleine en middelgrote beursgenoteerde bedrijven in Europa zijn goedkoop, kredietwaardiger dan men denkt en bieden mogelijk ook meer winstgroei dan de grotere namen.

    Deze aandelen zijn gemiddeld gewaardeerd op 12,4 keer de verwachte winst over 12 maanden, wat voor de smallcaps 25 procent lager en voor de midcaps 19 procent lager is dan het gemiddelde over de afgelopen tien jaar.

    Zodra de rentes gaan dalen, zullen kleinere bedrijven volgens Deutsche Bank extra kunnen profiteren.
  15. forum rang 7 tatje 11 december 2023 16:54
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 11 december 2023 15:46:

    Zo denk ik er ook over, Tatje. Had het al eerder aangegeven als complottheorietje of inkoopstrategietje. Volgens JR is dit niet het geval en gaat de inkoop gewoon volgens de regels via de beurs, aldus Harold. Maakt me verder niet zoveel uit hoor. Denk alleen dat het coveren ook al 'gecoverd' is. Geen shortsqueze dus. Otus en Franklin zal wel een ander verhaal zijn. Toch wel nieuwsgierig of er vandaag weer een shortpartij z'n werk heeft gedaan. Voor de hand liggend is JPM. De dood of de gladiolen? Ik denk de gladiolen voor alle belanghebbende partijen.
    Jouw benadering is de mijne.

    ""Denk alleen dat het coveren ook al 'gecoverd' is. Geen shortsqueze dus.""

    Tja !
  16. forum rang 4 Jaap 11 december 2023 17:20
    Volgens mij is er wel iemand die controle wil krijgen over TomTom, iemand met heel veel geld.
    Hebben forumleden daarover een idee?
    Maar de grote aandeelhouders van TomTom hebben ook heel veel geld.
    Als dat gaat botsen tegen elkaar krijg je toch een mega sqeuze.
1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht