Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,850  
  • Laat

    5,850  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom december 2023

1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 11 december 2023 17:26
    quote:

    Jaap schreef op 11 december 2023 17:20:

    Volgens mij is er wel iemand die controle wil krijgen over TomTom, iemand met heel veel geld.
    Hebben forumleden daarover een idee?
    Maar de grote aandeelhouders van TomTom hebben ook heel veel geld.
    Als dat gaat botsen tegen elkaar krijg je toch een mega sqeuze.
    Nee.
  2. forum rang 5 hvasd2 11 december 2023 17:42
    quote:

    pwijsneus schreef op 11 december 2023 17:26:

    [...]

    Nee.
    Jaap bedoelt een squeeze, denk ik…
  3. Biofoed 11 december 2023 17:50
    Ruim 68.000 stuks in de naveiling en toch €0,015 omhoog.

    Je zou verwachten dat JPM nabeurs nog een bonus zou willen pakken of coveren ze tegenwoordig nabeurs? De inkoper kan (mag) nabeurs toch niet hoger dan de koers van half zes kopen?
  4. forum rang 6 JustRevisited 11 december 2023 17:51
    Vrijdag weer

    JPMorgan Asset Management (UK) Ltd.
    TomTom N.V.
    NL0013332471
    2.25
    08 dec 2023

    En morgen kunnen we lezen dat het vandaag ook weer zo was. Ze hebben nu hun grootste short in tomtom sinds dit per 2015 wordt bijgehouden.
  5. forum rang 6 pwijsneus 11 december 2023 17:53
    quote:

    Jaap schreef op 11 december 2023 17:20:

    Volgens mij is er wel iemand die controle wil krijgen over TomTom, iemand met heel veel geld.
    Hebben forumleden daarover een idee?
    Maar de grote aandeelhouders van TomTom hebben ook heel veel geld.
    Als dat gaat botsen tegen elkaar krijg je toch een mega sqeuze.
    Waaruit blijkt dat er iemand controle wil krijgen over TomTom? Alleen de founders hebben controle over TomTom, dat zijn de alleenheersers, en niemand kan om ze heen. Ze hebben besloten om zo'n 7% van de free float uit te kopen, en de schrappen om zo het uitstaande aandelenkapitaal te verminderen. Hiervoor hebben ze een financial intermediate aangesteld om dit te bewerkstelliggen.

    Verder is JP morgan actief in TomTom.

    In die zin hebben de founders en shortende partijen dus ironisch genoeg exact hetzelfde belang: een gunstige, lees lage beurskoers. Dus als je bedoeld met controle krijgen over het aandeel TomTom, dat het aandeel vanaf de zomer compleet in elkaar is getrapt, en dat de founders dat wel lekker uitkomt, heb je 100% gelijk.
  6. forum rang 4 Jaap 11 december 2023 17:59
    Hartelijk welkom op dit forum jaapxx.
    Op het forum mag je geen taalfoutjes maken, moet je blijkbaar begrijpend lezen, vooral weinig kritiek geven op de zittende elite, en meegaand zijn in wat ze vinden.
    Als je daaraan houdt word je een toffe gast en krijg je veel duimpjes.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 11 december 2023 18:02
    103,518 aandelen ingekocht

    Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
    06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
    13 - 17 November 2023 202,403 €6.1856 €1,251,981
    20 - 24 November 2023 206,160 €6.2425 €1,286,962
    27 November - 01 December 2023 141,591 €6.1186 €866,342
    04 - 08 December 2023 103,518 €6.1712 €638,827
    Subtotal 1,634,520 €5.9675 €9,753,957
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 11 december 2023 18:04
    TomTom
    Totale netto shortpositie op Dec. 11, 2023: 3.55%

    Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 2,15% naar 2,25%

    Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,53%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,77%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 2,25%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 3,55%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    3,55% van 132.366.672 is: 4.699.017 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float * in procenten:
    4.699.017 van 68.725.979 is: 6,84%

    * Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 30-11-2023
  9. forum rang 4 Spoorstudent 11 december 2023 18:10
    quote:

    Jaap schreef op 11 december 2023 17:59:

    Hartelijk welkom op dit forum jaapxx.
    Op het forum mag je geen taalfoutjes maken, moet je blijkbaar begrijpend lezen, vooral weinig kritiek geven op de zittende elite, en meegaand zijn in wat ze vinden.
    Als je daaraan houdt word je een toffe gast en krijg je veel duimpjes.
    (…)
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 11 december 2023 18:12
    Voor TomTom een zéér hoog aantal Turbo's over de toonbank.

    Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Turbo Long BNP 5,1 3,88 1,58 1,69 0,11 1,635 -9,92% 16.800 17:39
    Turbo Long BNP 4,9 3,12 1,94 2 0,06 1,970 -9,01% 108 17:48
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 11 december 2023 18:18
    Volgens onze Amerikaanse vrienden die de top25 investeerders in TT bijhouden
    heeft er een verschuiving plaats gevonden in de afgelopen week.
    Van 492.414 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

    De stand is nu:
    % owners Shares
    26,0% General Public 33.645.408
    22,7% Institutions 29.327.686
    51,3% Individual Insiders 66.234.823

    * Letop: Morningstar geeft een ander beeld(en)
  12. forum rang 6 JustRevisited 11 december 2023 18:30
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 11 december 2023 18:02:

    103,518 aandelen ingekocht

    Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
    06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
    13 - 17 November 2023 202,403 €6.1856 €1,251,981
    20 - 24 November 2023 206,160 €6.2425 €1,286,962
    27 November - 01 December 2023 141,591 €6.1186 €866,342
    04 - 08 December 2023 103,518 €6.1712 €638,827
    Subtotal 1,634,520 €5.9675 €9,753,957
    Op dit tempo duurt de inkoop nog 40 weken. Ik vind het prima!

    Een sterk teken dat vorige week veel meer geshort is dan de aandelen inkoop en desondanks de koers steeg. JP ging 575.000 stukken short vorige week. TomTom kocht 103.000 aandelen in vorige week

    Dat TT vorige week ondanks dit verschil van 472.000 aandelen een paar duppies in koers is gestegen, betekent dat er andere kopers in de markt zijn.

    JP ging alle 5 de beursdagen short

    8 Dec 2023 J.P. Morgan Asset Management 2.25%
    7 Dec 2023 J.P. Morgan Asset Management 2.15%
    6 Dec 2023 J.P. Morgan Asset Management 2.09%
    5 Dec 2023 J.P. Morgan Asset Management 1.92%
    4 Dec 2023 J.P. Morgan Asset Management 1.83%
  13. forum rang 6 JustRevisited 11 december 2023 18:40
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 11 december 2023 18:18:


    Van 492.414 aandelen is afscheid genomen door één of meerdere grootinvesteerders.

    Geen afscheid genomen door grootaandeelhouders, maar short gegaan door 1 pesky algo. Ook negatieve posities tellen mee (die van JP) en die hebben vorige week weer meer dan een half miljoen aandelen door de laat geduwd.

    Gezien het feit dat tomtom een paar procentjes steeg ondanks alle vijf de dagen shortselling is een teken dat er naast tomtom (dat iets meer dan 100K inkocht) nog andere kopers zijn geweest.
  14. forum rang 6 JustRevisited 11 december 2023 19:24
    Tip aan Jan-Jaap Bongers

    Vergroot je positie van 5% naar 7%. Je rookt de shorseller (enkelvoud) uit, die zit nu op het randje. En het zijn nu toch afbraakprijzen als je weet dat TT een 10% free cashflow gaat bereiken en in de toekomst ook ruimte heeft voor dividend (na inkoop)

    quote:

    hvasd2 schreef op 11 december 2023 16:38:

    Mid-en smallcaps hebben een lastig 2023 achter de rug en dat merkt ook Teslin, een investeerder in vooral kleinere Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen.

    Teslin heeft 10 genoteerde belangen, die het indeelt naar groeibedrijven, schaalbedrijven en waardebedrijven. De eerste categorie is veelal nog verlieslatend, maar groeien wel hard en hebben het vooruitzicht om binnen twee jaar winstgevend te worden. De tweede categorie groeit minder hard, maar is vaak wel winstgevend en keert in sommige gevallen al dividend uit. De derde categorie groeit meer mee met de economie laat zich kenmerken door een duidelijk dividendbeleid.

    Eén van de redenen dat mid- en smallcaps zo slecht presteerden, is volgens fondsmanager Jan-Jaap Bongers van Teslin "dat er simpelweg geen interesse is in deze categorie aandelen". Waarom, dat is volgens Bongers lastig te zeggen. Een oplossing ziet hij wel. De Nederlandse pensioenfondsen zouden een deel van hun vermogen moeten beleggen in de Nederlandse economie en daarbij ook oog moeten hebben voor innovatieve kleine bedrijven.
    Toch is het niet louter een tegenzittende markt en gebrek aan interesse van beleggers dat de kleinere beursbedrijven in 2023 zo slecht presteerden.

    Mid- en smallcaps zijn inmiddels volgens Bongers lange tijd niet zo goedkoop geweest. En vaak ten onrechte, vindt hij. Zo lukte het TKH Group, één van de waardebedrijven van Teslin om de EBITDA te verhogen van 170 miljoen euro in 2020 naar 300 miljoen euro in 2023, "en dat gaat naar ruim 400 miljoen euro in 2025". Toch wordt het aandeel nu gewaardeerd op de laagste multiple in lange tijd. Ten onrechte, vindt Bongers.

    Wat moeten bedrijven als TKH dan doen om de koers omhoog te krijgen? Dat is inderdaad geen eenvoudige opgave, erkent Bongers. Goede communicatie in de vorm van een sterke investor relations draagt volgens Bongers zeker bij aan de zichtbaarheid van een aandeel en daarmee ook aan een hogere waardering. Sommige bedrijven op de beurs hebben ook beschermingsconstructies, zoals TKH, en daar houden beleggers niet altijd van, aldus Bongers.

    "Maar soms moet je de beurs maar misbruiken", vindt de fondsmanager. Een bedrijf gaat naar de beurs om deze te gebruiken om kapitaal op te halen om te groeien, bijvoorbeeld voor overnames. Maar als een aandeel zwaar ondergewaardeerd is, en het management moet dit als beste kunnen beoordelen, dan vindt Bongers dat de onderneming dan maar eigen aandelen moet inkopen.

    Kendrion is volgens Bongers ook flink ondergewaardeerd, maar gezien de hoge schuldratio van 2,9 is inkopen van eigen aandelen geen optie. "Dat is inderdaad vrij hoog."

    Toch klopt de strategie van CEO Joep van Beurden volgens de fondsmanager. Het bedrijf is door een transformatie gegaan en richt haar business nu op markten die rugwind hebben van maatschappelijk relevante trends, dat wil zeggen binnen de industrie en Automotive E.

    Bongers vindt dat Kendrion "een redelijk goed plan heeft voor de komende twee jaar", maar het bedrijf moet het nu wel echt gaan laten zien.

    Kendrion mikt tussen 2019 en 2025 op onder meer een autonome groei van 5 procent en een EBITDA-marge van minstens 15 procent in 2025. Het rendement op investeringen moet 25 procent zijn over twee jaar. In 2022 was dit rendement 15,6 procent, net als in 2021.

    "Die doelstellingen staan", zei Van Beurden begin november tegen ABM Financial News. Maar daarbij maakte de topman wel een voorbehoud. De economie moet dan op een gegeven moment wel weer normaliseren, en dus niet nog 1,5 jaar zo blijven als die nu is. "Dan wordt het wel heel lastig."

    Bongers houdt voor nu vertrouwen in Kendrion en gaat niet uit van het breken van de convenanten door de onderneming. Maar er zal wel iets moeten gebeuren, vindt de eigenaar van 20 procent van de aandelen van Kendrion. "Want deze situatie is niet houdbaar op middellange termijn."

    En over interesse in Kendrion heeft Bongers niet te klagen. "Regelmatig komen potentiële kopers langs in Maarsbergen", aldus de fondsmanager, die heel duidelijk maakte alleen te willen verkopen tegen een 'faire' prijs.

    Een andere deelneming van Teslin die het niet makkelijk heeft, is Ebusco. De keuze van CEO Peter Bijvelds om de nieuwe 3.0 elektrische bus in Deurne te gaan bouwen, werd gesteund door Teslin en leek logisch in dit tijdsgewricht waarin gezocht word naar mogelijkheden om de supply chain minder ver weg te organiseren.

    Maar beide partijen hebben onderschat hoe complex het is om een dergelijk fabriek in korte termijn neer te zetten in Nederland. Het bleek onder andere moeilijk om het juiste personeel te vinden voor deze fabriek. En daarnaast had Ebusco ook grote problemen om alle componenten tijdig in huis te hebben, waardoor een groot aantal bussen onafgemaakt op het parkeerterrein in Deurne staat te wachten op de laatste onderdelen om dan bij de klant te worden afgeleverd.

    Toch roemt Bongers de carbonbussen van Ebusco en de aantrekkelijkheid van de markt waarin het bedrijf opereert, maar kan hij niet ontkennen dat de financiële situatie bij de fabrikant verre van rooskleurig is.

    Analisten van Deutsche Bank schreven recent in een rapport dat 2024 een stuk beter lijkt te worden voor beleggers in Europese smallcaps. Kleine en middelgrote beursgenoteerde bedrijven in Europa zijn goedkoop, kredietwaardiger dan men denkt en bieden mogelijk ook meer winstgroei dan de grotere namen.

    Deze aandelen zijn gemiddeld gewaardeerd op 12,4 keer de verwachte winst over 12 maanden, wat voor de smallcaps 25 procent lager en voor de midcaps 19 procent lager is dan het gemiddelde over de afgelopen tien jaar.

    Zodra de rentes gaan dalen, zullen kleinere bedrijven volgens Deutsche Bank extra kunnen profiteren.
  15. forum rang 4 Kuiken 11 december 2023 19:29
    Ample branded battery-swapping stations are still seeking credibility and acceptance.
    INDUSTRY NEWS
    Stellantis Teams With Ample for EU Battery Swapping

    Stellantis and Ample are partnering to bring battery swapping to Europe, a possible addition to the growing infrastructure for servicing EV batteries.
    David Kiley | Dec 11, 2023

    Stellantis and Ample form a partnership in electric vehicle battery charging technology capable of delivering a fully charged EV battery in less than five minutes.

    The two companies agree to work toward integrating Ample’s Modular Battery Swapping solution in Stellantis electric vehicles. Battery swapping technology allows an EV customer who stops at a battery swapping station to have its depleted EV battery exchanged for a fully charged battery in a matter of minutes.

    Battery swapping as a remedy for fast-charging is an idea gaining some traction in Europe and China, which is dominated by cities and dense pockets of mobile populations, a contrast to the U.S. with its vast open spaces and expensive urban real estate where battery swapping has not taken hold.

    Nevertheless, the two companies are also discussing an expansion of Ample’s swapping platform into Stellantis’s fleet operation, as well as other geographic markets.

    The initial program to come out of the agreement is planned to begin in 2024 in Madrid, Spain, using a fleet of 100 Fiat 500e subcompacts within Stellantis’ Free2move car sharing service. The Fiat 500e is Stellantis’ highest-selling EV.
  16. beursbeurs 11 december 2023 19:44
    quote:

    Jaap schreef op 11 december 2023 17:59:

    Hartelijk welkom op dit forum jaapxx.
    Op het forum mag je geen taalfoutjes maken, moet je blijkbaar begrijpend lezen, vooral weinig kritiek geven op de zittende elite, en meegaand zijn in wat ze vinden.
    Als je daaraan houdt word je een toffe gast en krijg je veel duimpjes.
    Taalfouten doen ze niet moeilijk over, dit betekend dat inhoud boven jou grammatica gaat. Wel belangrijk is om tussen de regels door te kunnen lezen, vooral bij Limburgse opinieschrijvers.
  17. forum rang 7 tatje 11 december 2023 19:58
    quote:

    JustRevisited schreef op 11 december 2023 19:24:

    Tip aan Jan-Jaap Bongers

    Vergroot je positie van 5% naar 7%. Je rookt de shorseller (enkelvoud) uit, die zit nu op het randje. En het zijn nu toch afbraakprijzen als je weet dat TT een 10% free cashflow gaat bereiken en in de toekomst ook ruimte heeft voor dividend (na inkoop)

    [...]
    Normaal moet Jan jaap dat doen.

    Maar ik denk dat hij ook van de hoed en de rand weet, komt elke maand op de koffie.
  18. forum rang 4 Spoorstudent 11 december 2023 20:05
    quote:

    beursbeurs schreef op 11 december 2023 19:44:

    [...]

    Taalfouten doen ze niet moeilijk over, dit betekend dat inhoud boven jou grammatica gaat. Wel belangrijk is om tussen de regels door te kunnen lezen, vooral bij Limburgse opinieschrijvers.
    Jaap hij schrijft betekend. Dat moet toch betekent zijn?

    Ben benieuwd hoe Goddijn naar deze short opbouw van jpm kijkt?
  19. forum rang 6 JustRevisited 11 december 2023 20:24
    quote:

    tatje schreef op 11 december 2023 19:58:

    [...]

    Normaal moet Jan jaap dat doen.

    Maar ik denk dat hij ook van de hoed en de rand weet, komt elke maand op de koffie.
    Ze weten idd dat tomtom er goed voor staat.

    Vorige week meer dan 550K short door JPM en 100K inkoop door TT. Koers paar duppies up. Er is dus naast TT mogelijk nog een andere grotere koper in de markt.

    Als Teslin er nou ook nog wat bij zet dan kun je testen of dat pesky JP Morgan algoritme nog verder durft te gaan of eieren voor zijn geld kiest.
1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 21 22 23 24 25 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht