Beperktedijkbewaking schreef op 18 december 2023 01:52:
[...]
Ja, dat was in grote lijnen bekend, er kwamen mededelingen over.
Het was ergens ook wel logisch. TTT was een grote interne 'afnemer' van TT's maps en traffic. Ze gebruikten en gebruiken ook TT-hardware (volgapparatuur en professionele pnd's) die tegenwoordig qua omzet onder Consumer geboekt worden.
Dat alles bleven ze na de overname door Bridgestone natuurlijk nodig hebben. De afspraken hielden in dat Bridgestone niet binnen x jaar naar een andere service provider zou switchen.
E.e.a. werd mede bepaald (ik denk vergemakkelijkt) door het feit dat TTT binnen TomTom in formeel-juridische een andere en meer zelfstandige positie had dan Automotive, Enterprise en Consumer. Het was formeel en fiscaal geen bedrijfsonderdeel als die andere drie, maar een bedrijf waarvan TT de aandelen in bezit had en waarover het de controle had. TT verkocht in fiscale zin dus geen assets maar een pakket aandelen.
Dat verklaart waarom de 'uitkering' aan de aandeelhouders van TT bij die gelegenheid belastingvrij was. Fiscaal gezien was het voor hen vermogenswinst, geen dividend.