Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,605
  • Verschill

    -0,015 -0,27%
  • Volume

    375.660
  • Bied

    5,560  
  • Laat

    5,780  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom december 2023

1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 19 december 2023 11:18
    Frankrijk sluit Chinese auto’s buiten met slimme milieutruc

    Fransen kunnen met ingang van 1 januari geen subsidie meer aanvragen voor elektrische auto’s uit China. Het gaat volgens de regering om een milieumaatregel, maar in werkelijkheid zou het gaan om puur protectionisme.

    Elektrische auto’s komen in Frankrijk normaal geproken in aanmerking voor een ecologische overheidsstimulering van € 5000 tot € 7000. Deze stimulans die wordt toegekend om de overgang naar elektrische auto’s te ondersteunen gaat echter flink op de schop. De reden voor de ingrijpende wijziging is volgens de Franse regering dat de Europese markt overspoeld wordt met nieuwe elektrische merken en modellen uit China, waar de milieunormen minder streng zijn.

    De bonus is nu ineens gebaseerd op de hoeveelheid CO2-uitstoot die vrijkomt tijdens het productieproces en wordt alleen toegekend aan elektrische auto’s met een CO2-voetafdruk van minder dan 14,75 ton. Omdat China veelvuldig steenkool gebruikt bij de productie van (elektrische) auto's, vervalt de korting voor een aantal modellen die in China worden geproduceerd.

    Dacia Spring ook slachtoffer
    Ironisch genoeg is ook de Dacia Spring het slachtoffer en dat model staat in de top drie van meest verkochte elektrische auto's in Frankrijk met 26.951 verkochte exemplaren tussen januari en november. Ook de Tesla Model3, de Smart #1 en de MG4 raken hun bonus kwijt en ook deze modellen voeren de verkoopranglijsten van elektrische auto’s aan. Samen zijn deze voertuigen goed voor 26 procent van de Franse EV-verkopen.

    Volgens experts gaat het hier vooral om een protectionistische aanval richting China, aangezien Frankrijk met lede ogen moet aanzien hoe de Chinezen met hun ruime voorraden grondstoffen, geavanceerde batterijtechniek en vele elektrische modellen er op dit moment beter voorstaan dan Europa en de VS.

    www.ad.nl/auto/frankrijk-sluit-chines...
  2. forum rang 4 JH1988 19 december 2023 11:19
    Het is aan de ene kant jammer en aan de andere kant mooi dat de founders nog zo'n groot deel in bezit hebben. Aan de ene kant zorgt dit voor over het algemeen weldoordachte keuzes voor de toekomst, aan de andere kant kan het soms innovatie in de weg staan.

    Ik heb geinvesteerd in tomtom voornamelijk vanwege de cashflow en de balans, noem nou nog eens een bedrijf die schuldenvrij is en waarvan 30% van de marktwaarde in cash op de bank staat. Zijn er voor tomtom nog aantrekkelijke spelers op de markt om over te nemen voor qua 100 miljoen EUR?
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 19 december 2023 11:19
    VS doet ook aan protectionisme

    Frankrijk probeert dan ook manmoedig om het de Chinezen moeilijk te maken als het gaat om de markt van elektrische auto’s. De in september aangekondigde ‘milieubonus’ lijkt oneerlijk, maar Frankrijk is niet het enige land dat een dergelijke maatregel kent. In de Verenigde Staten kun je bijvoorbeeld ook alleen maar profiteren van belastingvoordelen met een elektrische auto die in Noord-Amerika wordt geproduceerd.

    Dacia krijgt ongetwijfeld last van de nieuwe regeling, aangezien de Dacia Spring juist zo goedkoop is omdat de auto in China wordt gefabriceerd. In totaal komen nog steeds veel modellen in aanmerking voor de Franse eco-bonus: zoals 24 modellen van Stellantis en vijf van Renault. Ook Tesla’s Model Y, die in Duitsland wordt gebouwd, blijft in aanmerking komen, in tegenstelling tot de Model 3. De meeste premium EV-modellen komen niet in aanmerking omdat ze de prijsdrempel van € 47.000 overschrijden (bijvoorbeeld de Audi Q8 e-tron, BMW iX3 en Mercedes EQE).

    Italië heeft ook interesse getoond
    Frankrijk vreest naar verluidt voor een toekomst waarin elektrische auto’s in China worden geproduceerd en waarin honderdduizenden banen verloren gaan in Europa en kiest nu voor deze methode. Italië heeft om dezelfde redenen ook interesse in de nieuwe regeling.

    Het nieuws komt een dag nadat Duitsland aankondigde helemaal te stoppen met het subsidiëren van elektrische auto’s. Volgens de Duitse krant Handelsblatt heeft het afschaffen onder meer te maken met een begrotingsgat van €30 miljard dat de overheid tracht te dichten. Wie in Duitsland een elektrische auto kocht, kon voor tot €6750 aan financieel voordeel tegemoetzien. € 4500 daarvan kwam uit de staatskas. Dat deel verdwijnt nu. Het resterende deel wordt betaald door de autofabrikanten en wordt direct verrekend met de aanschafprijs.

    www.ad.nl/auto/frankrijk-sluit-chines...
  4. forum rang 6 tatje 19 december 2023 11:21
    Bij een vooraf afgesproken ebitda gaat er maar 1 toeslaan.

    En dat is, Microsoft :-)

    Doei.
  5. forum rang 6 pwijsneus 19 december 2023 11:22
    Bericht wordt goed gedeeld;

    TomTom creates AI-based conversational assistant for vehicles with Microsoft
    www.reuters.com/technology/tomtom-cre...

    TomTom and Microsoft are making their own K.I.T.T.
    At least, that’s what it sounds like in TomTom’s description of its upcoming Azure-based Generative AI voice assistant for vehicles.
    The company says it’s built on TomTom’s Digital Cockpit, and allows drivers to “converse naturally with their vehicle,” verbally control navigation and locate stops en route, and even control onboard systems like opening windows or adjusting temperatures. It’ll be demonstrated at CES in January

    www.theverge.com/2023/12/19/24007568/...

    Mapping company TomTom teams up with Microsoft to bring AI assistant for vehicles
    seekingalpha.com/news/4047782-mapping...

    «????»ChatGPt???? TomTom????????
    www.chinatimes.com/realtimenews/20231...

    Dus dat gaat goed.

    @winsome, make my day. Als er nu een update volgt omtrent samenwerking met VW/Cariad, dat zou erg welkom zijn. Elk persbericht met bevestiging waaruit financiele details zijn af te leiden zijn enorm welkom.

    Hopelijk houd het het herstel een beetje vast.
  6. visje 19 december 2023 11:22
    @marathon, is maar betrekkelijk, hangt er vanaf wanneer je bent ingestapt of hebt bij gekocht.
    Tomtom is een aandeel waar je best gemakkelijk mee kan traden (geen daytraden)
    Heb sinds 2016 een long positie en heb vertrouwen in het bedrijf en fors bijgekocht rond de 6.
  7. forum rang 6 JustRevisited 19 december 2023 11:30
    Ok maar dit wisten we allemaal al, dat tomtom chat GPT heeft geïntegreerd in de digital cockpit. De demo is op de CES. Krijgen we nu dan geen CES nieuws meer in januari?
  8. forum rang 6 pwijsneus 19 december 2023 11:38
    quote:

    JustRevisited schreef op 19 december 2023 11:30:

    Ok maar dit wisten we allemaal al, dat tomtom chat GPT heeft geïntegreerd in de digital cockpit. De demo is op de CES. Krijgen we nu dan geen CES nieuws meer in januari?
    Zit te wachten op 3 zaken, zaken die ook relevant zijn mbt de financiele details;

    1.
    Een update omtrent co-development van: www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    2.
    Amazon als betalende enterprise klant

    3.
    Meta als betalende enterprise klant.

    Vooral 2 en 3 zijn een bevestiging dat de nieuw ingeslagen weg de juiste is. Ook zou 1 erg welkom zijn, en had ik eigenlijk dit jaar verwacht. is nu lastig in te schatten wat en hoeveel VW nu bijdraagd aan automotive, en hoe zich dit gaat ontwikkelen in '24, en in welk tempo.
  9. forum rang 4 JH1988 19 december 2023 11:39
    quote:

    visje schreef op 19 december 2023 11:22:

    @marathon, is maar betrekkelijk, hangt er vanaf wanneer je bent ingestapt of hebt bij gekocht.
    Tomtom is een aandeel waar je best gemakkelijk mee kan traden (geen daytraden)
    Heb sinds 2016 een long positie en heb vertrouwen in het bedrijf en fors bijgekocht rond de 6.
    Hoeveel % heeft dit je opgeleverd sinds 2016? Tomtom is dood geld en leuk voor een trade van een week of maand. Ik zit hier voor eventuele overname voor 10 EUR, maar ga niet langer dan jaar blijven zitten.
  10. DirkDeNeu 19 december 2023 11:45
    TT heeft dit jaar al 2x op 8 euro gestaan, dit is een pleister op de stinkende wond. Ik acht de kans redelijk kans dat deze winst voor eind van de maand weer verdwenen is.
    Als dit echt interessant was geweest, dan had Microsoft ze wel van de beurs gehaald,

    @JH1988 ik zit een beetje op hetzelfde te hopen, voor het dividend hoef ik het niet te doen
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 19 december 2023 11:45
    quote:

    JH1988 schreef op 19 december 2023 11:39:

    [...]

    Hoeveel % heeft dit je opgeleverd sinds 2016? Tomtom is dood geld en leuk voor een trade van een week of maand. Ik zit hier voor eventuele overname voor 10 EUR, maar ga niet langer dan jaar blijven zitten.
    Eén jaar 'wachtgeld' heet uiteindelijk ook 'dood geld'. ((-;
  12. forum rang 4 JH1988 19 december 2023 11:49
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 19 december 2023 11:45:

    [...]

    Eén jaar 'wachtgeld' heet uiteindelijk ook 'dood geld'. ((-;
    Zeker, maar sta nu al 10% in de plus dus dat vind ik al wel genoeg zelfs. Straks wat calls schrijven voor januari, acht de kans dat die zakt wel aannemelijk.
  13. forum rang 5 hvasd2 19 december 2023 11:49
    Leuke mix van goed nieuws, aandelen inkoop en partijen die groot short zitten.. flink schudden en de 7+ koers is in zicht.
  14. forum rang 6 JustRevisited 19 december 2023 11:51
    quote:

    pwijsneus schreef op 19 december 2023 11:38:

    [...]

    Zit te wachten op 3 zaken;

    1.
    Een update omtrent co-development van: www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    2.
    Amazon als betalende enterprise klant

    3.
    Meta als betalende enterprise klant.

    Vooral 2 en 3 zijn een bevestiging dat de nieuw ingeslagen weg de juiste is.
    Overture is een samenwerking, dus zou ik eerder zien als een barter deal dan dat Meta ‘betalende’ klant wordt. Dan zou ze aanvullende map data lagen bij TT moeten kopen en ik weet niet of Meta die wel nodig heeft. Als social media bedrijf heeft ze bijvoorbeeld geen verkeersinfo nodig.

    Meta zou hulp kunnen gebruiken op ‘map visualisation’ volgens TT. Maar die map visualisation tool van tomtom is ook ‘open’ (gratis). Dus dat Meta en TomTom samenwerken, dat zeker maar of dat als betalende klant is, dat is weer vers 2.
  15. DirkDeNeu 19 december 2023 11:57
    Ik zit net even naar de omzetten te kijken en lijkt dat er afgelopen vrijdag behoorlijk is ingeslagen zonder dat de koers veel bewoog, zou TT aandelen inkoop hebben afgerond voor ze met dit nieuws kwamen?
  16. forum rang 6 pwijsneus 19 december 2023 11:58
    quote:

    JustRevisited schreef op 19 december 2023 11:51:

    [...]

    Overture is een samenwerking, dus zou ik eerder zien als een barter deal dan dat Meta ‘betalende’ klant wordt. Dan zou ze aanvullende map data lagen bij TT moeten kopen en ik weet niet of Meta die wel nodig heeft. Als social media bedrijf heeft ze bijvoorbeeld geen verkeersinfo nodig.

    Meta zou hulp kunnen gebruiken op ‘map visualisation’ volgens TT. Maar die map visualisation tool van tomtom is ook ‘open’ (gratis). Dus dat Meta en TomTom samenwerken, dat zeker maar of dat als betalende klant is, dat is weer vers 2.
    Dus Meta moeten we niet op rekenen?

    Echter Amazon is ook founder van stichting Overture. Nu is Amazon klant bij HERE. Indien Overture/Orbis daadwerkelijk the way forward is, zou het een enorme opsteker zijn - en eigenlijk niet meer dan logisch - dat Amazon betalende enterprise klant wordt bij TomTom.

    En dan als laatste VW/Cariad. Ondanks de vertragingen dit jaar is TomTom eind '21 gestart met een co-development, iets met traffic en EV routing. Voor mij is het nogal vaag wat die co-development nu uiteindelijk is geworden, of is dat nog work-in-progress? Zeker omdat Microsoft ook een connectie heeft met VW. En uiteraard als belegger wil je weten welke impact de deal met VW/Cariad nu precies heeft, en hoe dit in de cijfers gaat lopen vanaf '24, en in welk tempo. Dat is nu nog niet duidelijk, terwijl eind '21 de status was dan eind '23 (nu dus) de eerste modellen met deze co-development van de band zouden rollen. Daarom had ik eigenlijk nu eerder een PB verwacht omtrent een update met VW.

    Dus daar wachten we dan nog maar even op.
  17. forum rang 6 JustRevisited 19 december 2023 12:15
    Voor CARIAD heb ik gewoon 4 maanden (de vertraging bij Cariad) opgeteld bij de eerste release.

    TomTom levert software aan CARIAD en dat gaat om lage bedragen met hoge marge. Dat gaat dus alleen aantikken bij volume. Er moeten echt miljoenen auto’s met die software gaan rijden om tot flinke licentie inkomsten te komen.

    Dat verwacht ik eigenlijk de komende jaren nog niet, want de eerste introductie is dan in Q1 in een Audi Q6. Vette bak maar een vanaf-prijs van 100.000 euro. En dan heb je nog de kortste range. Ik zou altijd voor langere range gaan. Dan kom je op anderhalve ton. Dat gaat dus geen volume brengen. Wel real-world ervaring met de software.

    Ik denk nog steeds wel dat Cariad/VW belangrijk is voor tomtom. Maar ook dat het de eerste jaren voelt als kijken hoe gras groeit. Eerst twee jaar ontwikkeltijd (0 inkomsten) en daarna een lange aanloop van enkele jaren. Waarschijnlijk wordt er ook nog gedeferred (software met een jaarlicentie) dus dan komt het geleidelijk de IFRS omzet in lopen.
  18. forum rang 6 pwijsneus 19 december 2023 12:20
    quote:

    JustRevisited schreef op 19 december 2023 12:15:

    Voor CARIAD heb ik gewoon 4 maanden (de vertraging bij Cariad) opgeteld bij de eerste release.

    TomTom levert software aan CARIAD en dat gaat om lage bedragen met hoge marge. Dat gaat dus alleen aantikken bij volume. Er moeten echt miljoenen auto’s met die software gaan rijden om tot flinke licentie inkomsten te komen.

    Dat verwacht ik eigenlijk de komende jaren nog niet, want de eerste introductie is dan in Q1 in een Audi Q6. Vette bak maar een vanaf-prijs van 100.000 euro. En dan heb je nog de kortste range. Ik zou altijd voor langere range gaan. Dan kom je op anderhalve ton. Dat gaat dus geen volume brengen. Wel real-world ervaring met de software.

    Ik denk nog steeds wel dat Cariad/VW belangrijk is voor tomtom. Maar ook dat het de eerste jaren voelt als kijken hoe gras groeit. Eerst twee jaar ontwikkeltijd (0 inkomsten) en daarna een lange aanloop van enkele jaren. Waarschijnlijk wordt er ook nog gedeferred (software met een jaarlicentie) dus dan komt het geleidelijk de IFRS omzet in lopen.
    OK, dus van de 3, kunnen we er al 2 afschrijven, Meta en VW.

    Dan hou je Amazon over. Is nu klant bij HERE. Is dat een kandidaat voor de CES om per direct enterprise klant te worden bij TomTom?
  19. forum rang 6 JustRevisited 19 december 2023 12:30
    quote:

    pwijsneus schreef op 19 december 2023 12:20:

    [...]

    OK, dus van de 3, kunnen we er al 2 afschrijven, Meta en VW.

    Dan hou je Amazon over. Is nu klant bij HERE. Is dat een kandidaat voor de CES om per direct enterprise klant te worden bij TomTom?
    Ik heb Cariad helemaal niet afgeschreven. Ik denk alleen dat soms de korte termijn impact wordt overschat en de lange termijn onderschat.

    Amazon weet ik niet en je moet ook onderscheid maken tussen Amazon als pakjesbezorger en Amazon web services (AWS) als cloud dienstverlener.

    De Amazon cloud (AWS) lijkt onder Overture te liggen. Ook weer een soort barter deal dus. Here gebruikt ook AWS voor haar maps. Maar daar is dus dan HERE klant van AWS en niet AWS klant van HERE. In die zin kun je dus ook niet spreken van Amazon dat moet overstappen als klant van here naar klant van tomtom.
  20. forum rang 8 Wereldbelegger 19 december 2023 12:58
    quote:

    JH1988 schreef op 19 december 2023 11:49:

    [...]

    Zeker, maar sta nu al 10% in de plus dus dat vind ik al wel genoeg zelfs. Straks wat calls schrijven voor januari, acht de kans dat die zakt wel aannemelijk.
    Dat lijkt me een goed plan.
    Maandelijks schrijven heeft de laatste 12 maanden me 11 keer rendement opgeleverd.
1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht