Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

UNIBAIL-RODAMCO-WESTFIELD FR0013326246

Laatste koers (eur)

78,100
  • Verschill

    +0,440 +0,57%
  • Volume

    68.909 Gem. (3M) 378,1K
  • Bied

    78,080  
  • Laat

    78,120  
+ Toevoegen aan watchlist

Unibail Rodamco Westfield 2023, Rise or Fall ?

2.737 Posts
Pagina: «« 1 ... 132 133 134 135 136 137 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. konijnenmelkertbaan 20 december 2023 12:36
    Haha, dit stukje:
    Bij individuele fondsen zijn de schokken soms nog groter, zoals bij Unibail-Rodamco-Westfield. Dit vastgoedfonds daalde eerst zo'n 38%, om vervolgens ruim 65% te herstellen tot thans €66,30.

    Klinkt alsof het nu enorm gestegen is, maar resultaat is uiteindelijk een stijging van 2%.
  2. matin 20 december 2023 13:48
    quote:

    konijnenmelkertbaan schreef op 20 december 2023 12:36:

    Haha, dit stukje:
    Bij individuele fondsen zijn de schokken soms nog groter, zoals bij Unibail-Rodamco-Westfield. Dit vastgoedfonds daalde eerst zo'n 38%, om vervolgens ruim 65% te herstellen tot thans €66,30.

    Klinkt alsof het nu enorm gestegen is, maar resultaat is uiteindelijk een stijging van 2%.
    Gaat komen. Let op.

    Nog iets verkopen.
    Mee vallende cujfers.
    Dividend uitkering

    En hop er staat € 90

    Ben graag optimistisch met kerst…)-
  3. forum rang 7 HCohen 21 december 2023 11:29
    @Lamsrust

    Zou je mij(ons) het plezier willen doen om dit jaar de opening te doen?
    Bij een pertinente 'nee', laat het ook (tijdig) weten ajb

    @allen, ik draag het stokje over en zal de opening 2024 niet doen.
    Ik hoop dat Lamsrust zich bereidt voelt nav bovenstaand verzoek, wordt vervolgd..
  4. Hans 22 december 2023 16:13
    Ik was volledig belegd maar heb de afgelopen 2 weken flink verkocht en zit nu op 25% cash.
    Vandaag is URW er ook voor de helft uitgegaan. Met pijn in mijn hart maar voor nu wel even verstandig denk ik.
  5. forum rang 6 !@#$!@! 22 december 2023 22:09
    Als je een put hebt geschreven en deze wordt uitgevoerd. Betaal je dan ook de 0.3% Franse transactietax op het kopen van de onderliggende aandelen?
  6. forum rang 8 Branco P 23 december 2023 10:14
    quote:

    !@#$!@! schreef op 22 december 2023 22:09:

    Als je een put hebt geschreven en deze wordt uitgevoerd. Betaal je dan ook de 0.3% Franse transactietax op het kopen van de onderliggende aandelen?
    dat lijkt mij wel
  7. forum rang 7 HCohen 24 december 2023 13:18
    "Remembrance, like a candle, burns brightest at Christmas time"

    "Happy, happy Christmas, that can win us back to the delusions of our childhood days, recall to the old man the pleasures of his youth, and transport the traveler back to his own fireside and quiet home!"

    - Zalig kerstmis allen -
  8. forum rang 8 Branco P 24 december 2023 13:22
    quote:

    konijnenmelkertbaan schreef op 24 december 2023 10:11:

    retailtrends.nl/news/71460/mall-of-th...

    Helaas achter een pay-wall
    je voelt al wel aan dat dat “hele verhaal” toch met name de negatieve kant zal belichten. De onrechtvaardigheid van hoge huren leest immers lekkerder weg dan incapabiliteit van huurders die het daardoor niet gered hebben.
  9. konijnenmelkertbaan 24 december 2023 13:56
    Kan er niet veel mee, maar het valt me wel heel erg op hoe tegenovergesteld Prosus en URW bewegen. Paar jaar geleden stonden ze beide op 70. Prosus ging toen naar 40. Daarna ging URW naar 40 en Prosus weer naar 70. En nu staat URW weer bijna op 70 en Prosus is weer onderweg naar de 40 (koers van Prosus na omrekening van aandelensplitisng, 2,2 nieuwe aandelen is ongeveer 1 oude).

    M8sschien deze keer maar cashen op deze wijsheid :)
  10. matin 24 december 2023 15:18
    En vandaag heb ik het nog nooit zo druk gezien in MOTN.

    Footfall zat. En omzet ook gezien de tasjes.
  11. Tenko 24 december 2023 17:48
    quote:

    matin schreef op 24 december 2023 15:18:

    En vandaag heb ik het nog nooit zo druk gezien in MOTN.

    Footfall zat. En omzet ook gezien de tasjes.
    Natuurlijk wel de dag van kerstavond, kunnen we moeilijk als referentie nemen ;)

    Wellicht de drukste dag van heel het jaar...
  12. DubbeltjeblijftDubbeltje 24 december 2023 19:40
    quote:

    matin schreef op 24 december 2023 15:18:

    En vandaag heb ik het nog nooit zo druk gezien in MOTN.

    Footfall zat. En omzet ook gezien de tasjes.
    MOTN is niet representatief natuurlijk.
    Bovendien was het hondenweer in Zuid Holland dus dan winkelt het wat lekkerder in een overdekt winkelcentrum.
    Een paar kilometer verderop (Rijswijk) kon je kanon afschieten in het winkelcentrum (Bogaardplein)
  13. forum rang 8 Branco P 27 december 2023 16:42
    quote:

    DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 24 december 2023 19:40:

    [...]

    MOTN is niet representatief natuurlijk.
    Bovendien was het hondenweer in Zuid Holland dus dan winkelt het wat lekkerder in een overdekt winkelcentrum.
    Een paar kilometer verderop (Rijswijk) kon je kanon afschieten in het winkelcentrum (Bogaardplein)
    MOTN is juist wel representatief voor de Flagship winkelcentra van URW in Europa.

    Jouw vaststelling dat er op het Bogaardplein op datzelfde tijdsstip niks te beleven viel, is een extra bevestiging.
  14. forum rang 6 Lamsrust 27 december 2023 18:39
    quote:

    konijnenmelkertbaan schreef op 24 december 2023 10:11:

    retailtrends.nl/news/71460/mall-of-th...

    Helaas achter een pay-wall
    Van ontevredenheid onder retailers over hoge huren en tegenvallende bezoekers, tot een jaarlijkse omzetplus van retailers waarmee de verhuurder schermt: de verhalen over retailen in het grootste winkelcentrum van Nederland lopen ver uiteen. Wat is de waarheid, en voor wie knelt het? Dit is het volledige verhaal van Westfield Mall of the Netherlands; van retailers, de gemeente én de verhuurder zelf.

    De luxe en weldaad van Dubai Mall, maar dan in Nederland. En dat in Leidschendam, of all places. Met een flinke dosis poeha kondigde Unibail-Rodamco-Westfield (afgekort: URW) in 2015 een nieuw winkelcentrum aan, waarvan de deuren in 2021 dan eindelijk openden.

    Sindsdien wisselen verhalen over leegstand, hoge huren en tegenvallende bezoekersaantallen zich af met positievere verhalen van ondernemers die het er juist goed hebben. Verhuurder URW is vooral trots op de afgelopen 3 jaar.

    RetailTrends sprak met 13 retailers die er sinds de opening in maart 2021 een winkel hebben (of hadden), met 3 curatoren van failliete ketens en bekeek data van Resono en Stec. Die inzichten zijn voorgelegd aan Noord-Europa-topman Jurn Hoeksema en marketingdirector Karin Donnely van URW.


    Een aantal retailers loopt tegen zaken aan die volgens hen niet – of in mindere mate – overeenkomen met het beeld dat eigenaar URW schetst. Ze stuiten op hoge huren, een andere doelgroep, zien weinig highend retailers terug in het beeld en zien kleine namen verdwijnen. In dit verhaal komen de meest gehoorde punten van kritiek in 6 punten aan bod.



    De winkelcentra van Unibail-Rodamco-Westfield

    URW heeft 3 winkelcentra in Nederland: Leidschendam, Amstelveen en Zoetermeer
    61 winkelcentra in Europa, met het zwaartepunt in Frankrijk (24)
    25 malls in de VS


    Dit ging eraan vooraf
    URW kondigde het nieuwe winkelcentrum in Leidschendam in 2015 aan. Niet dat het winkelwalhalla uit het niets moest worden opgetrokken: het bestaande winkelcentrum, Leidschenhage, zou een complete metamorfose ondergaan. Met een prijskaartje: alles bij elkaar werd er zo’n 600 miljoen euro geïnvesteerd in winkelcentrum van niet-Nederlandse proporties.

    Vrijwel direct na de aankondiging ontstonden de eerste geluiden van onvrede. Zo startten 3 gemeenten (Wassenaar, Voorschoten en Leiden) juridische procedures, uit vrees voor de leegloop van winkelcentra uit hun eigen gemeenten, naar Leidschendam.

    Hoe blij is de gemeente zelf met het enorme winkelcentrum?

    Gemeente Leidschendam-Voorburg, waar de mall in ligt, zegt de zorgen van het eerste uur te begrijpen. Wethouder economie Astrid van Eekelen stelt echter dat een extern onderzoek het tegendeel heeft aangetoond: “Het leidde bij andere winkelgebieden in de buurt zelfs tot meer bezoekers. We blijven ook in die winkelgebieden investeren om ze aantrekkelijk te houden.” Daarnaast is de wethouder positief over de kansen die een winkelcentrum van deze proporties biedt voor de werkgelegenheid. “Het biedt veel banen door de diversiteit aan ondernemers.”



    Veel winkeliers moesten uitwijken voor de sloopwerkzaamheden. Tientallen retailers vertrokken uit Leidschenhage, om te verhuizen naar een andere gemeente of definitief te stoppen. Sommigen verzetten zich tegen de bouw, waaronder Bronwasser. De moderetailer dreigde met juridische stappen, met als verdediging dat er voor de sloop geen wettelijke basis was.

    Toch ging de bouw door. Na een ‘soft opening’ in de zomer van 2019 opende het winkelcentrum in maart 2021 officieel de deuren. Middenin coronatijd.

    De verwachtingen waren hooggespannen: The Mall moest immers het Nederlandse equivalent worden van de populaire en luxe shoppingmalls die je in het buitenland ziet. Inclusief groots entertainment (zoals de sportbar O’Leary’s), een binnenspeeltuin van 1500 vierkante meter, 2 XL-supermarktformats, een volledig geïntegreerde foodmarket en tal van flagshipstores. Dé plek dus om neer te strijken als retailer. En daar hangt een prijskaartje aan.

    De actuele aanleiding
    We spoelen 2 jaar vooruit, naar begin 2023. Als antwoord op de recordhoge inflatie in 2022 kondigde URW een huurverhoging aan. Een dubbelcijferige, van 14,5 procent. Dit resulteerde erin dat een handvol kleine retailconcepten, zoals Guess Activewear en Krakatau, zich genoodzaakt voelde om te vertrekken. Het vastgoedconcern zelf ontkende dat er sprake was van een verband: hun vertrek was een logisch gevolg van het aflopen van kortlopende contracten. “Sinds de opening zijn we zo'n 30 concepten verloren, maar we hebben er 50 geopend, heropend of getekend.”

    De realiteit blijkt in sommige gevallen weerbarstiger.



    Westfield Mall of the Netherlands

    Start bouw Westfield Mall of the Netherlands: 2015
    Gedeeltelijke opening in 2019, officieel open sinds maart 2021
    117.000 vierkante meter
    Ruimte voor 280 winkels, 10 bioscoopzalen en tientallen horecaplekken
    14 miljoen bezoekers in 2022; dit jaar naar verwachting 15 miljoen
    Gemiddelde verblijftijd van circa 2 uur
    Jaarlijkse omzetstijging retailers van ruim 20 procent
    Bron: URW



    Retailen in de Mall
    De pracht, praal en pronk die URW met het concept van Mall of the Netherlands heeft willen neerzetten, is op esthetisch vlak absoluut gelukt. Metershoge gevels geven de bezoeker een gevoel van weldaad en luxe. Van de toiletvoorzieningen tot de brede marmeren paden die door het winkelcentrum leiden: alles is blinkend schoon en verzorgd, net als de eerste vierkante meters van alle winkels. Nergens is een overvolle prullenbak of verkreukeld kledingstuk te zien. Van de entree tot aan het versplein: ieder teken van slordigheid wordt door schoonmakers haastig weggewerkt.

    Waar URW ook in is geslaagd: het neerzetten van een sterke mix tussen horeca, entertainment en retail. Vrijwel alle ondernemers zijn te spreken over deze mix. Het woord ‘on-Nederlands’ valt vaak.

    Dat werkt voor een aantal ondernemers goed. Zo is een aantal merken erg tevreden met hun locatie. Voor Pink Gellac, De Pindakaaswinkel, Coco & Sebas en A Fish Named Fred is de huurprijs (ook inclusief verhoging) prima in verhouding met de voordelen die ze uit de naamsbekendheid of traffic halen.

    Destiny shoppers
    Pink Gellac licht toe dat de winkel tot 1 van hun beste locaties behoort. “We zitten in de straat met grotere ketens als Zara en H&M”, aldus ceo Thera Strietman. “Tegelijkertijd durf ik wel te zeggen dat we zelf ook een traffic builder zijn: het werkt echt 2 kanten op.” Dat beeld wordt bevestigd door A Fish Named Fred. Deze formule profiteert van destiny shoppers: winkelend publiek dat speciaal voor hun merk naar Leidschendam afreist.
  15. forum rang 6 Lamsrust 27 december 2023 18:39
    Locatie
    Ook chocolaterie Coco & Sebas ziet een positieve omzetontwikkeling. Ceo Roger Scheeren is tevreden met de locatie, die hij met de overname van Leonidas dit jaar heeft heropend in een Coco & Sebas-jasje. Hij ziet dat de locatie absoluut bijdraagt aan het succes: tussen andere foodmerken, vlak bij het parkeerterrein. “Op het versplein komen meer mensen uit de regio, waar ze boodschappen en andere foodproducten kopen. Dat is echt anders dan non-foodbedrijven, waar bezoekers zich eerder vergapen aan de winkels. Wij hebben te maken met publiek dat heel gericht koopt.”

    Hoewel Coco & Sebas dus geen moeite heeft met de verhuurder, hoort Scheeren wel ongenoegen om hem heen. “Er worden hoge verwachtingen geschapen. Als die irreëel worden, ontstaat er veel negativiteit.”
  16. forum rang 6 Lamsrust 27 december 2023 18:40
    De andere kant van de medaille
    De meest gehoorde klachten op een rij
    1. ‘De hoeveelheid traffic valt tegen’
    Volgens URW zelf staan de 14 miljoen bezoekers voor de relevantie van Mall of the Netherlands. “Het is geen plek waar mensen doorheen lopen op weg naar hun werk. Mensen komen hier echt voor het shoppen, voor de beleving”, zegt topman Jurn Hoeksema tegen RetailTrends.

    Daar is niet iedereen het mee eens. Los van de ondernemers die blij zijn met hun winkel en de locatie, vindt het merendeel van de gesproken retailers de traffic flink tegenvallen. Ook in vergelijking met het eerste jaar, toen het winkelcentrum nog veel nieuwsgierige bezoekers trok. Als gevolg hiervan – en in combinatie met de naweeën van de coronacrisis – vertrok bijvoorbeeld Peppernuts Holland. “Al wáren het 7 miljoen klanten; wij zagen er 2 tot 3 per dag”, vult een anonieme bron aan. Ook die is vertrokken.



    Cijfers over ‘echte’ shoppers

    Cijfers van Resono bevestigen het beeld van de retailers. GPS-data laten zien dat 23 procent van de bezoekers minder dan een half uur in het winkelcentrum aanwezig is, en nog eens 20 procent niet langer dan 60 minuten.

    Meegerekend dat het winkelcentrum zo groot is dat het onmogelijk is voor bezoekers om daadwerkelijk te shoppen bij het gros van de winkels, houdt dat in dat 43 procent van de bezoekers voorbijgangers, windowshoppers of supermarktbezoekers zijn. Daarmee zijn zeker 6 miljoen (43 procent van 14 miljoen bezoekers) niet aan te duiden als dedicated shoppers (bezoekers die naar het winkelcentrum komen om uitgebreid te shoppen en hier minimaal 1 of 2 uur spenderen).


    Dat een deel van de bezoekers voor de supermarkten komt, blijkt uit de terugkerende traffic. 8 procent van de bezoekers komt vaker dan 1 keer per week in Mall of the Netherlands. Dat is vergelijkbaar met andere grote winkelcentra in Nederland met supermarkten. Winkelcentra zónder supermarkten daarentegen zien nog geen 2 procent van de bezoekers vaker dan 1 keer per week terugkeren. Ook deze 8 procent kunnen we dus scharen onder geen ‘dedicated shoppers’.


    Uit het totaalplaatje per jaar blijkt dat van de 14 miljoen bezoekers waar URW het over heeft, 51 procent vaker dan 1 keer per maand in het winkelcentrum komt. Dat zijn mensen die we niet onder de 'dedicated shoppers' scharen.



    URW stelt zelf dat het ‘lastig te tracken is’ wie er langer blijft of korter. Het bedrijf blijft erbij dat de loyalty shoppers van het winkelcentrum gemiddeld 143 minuten blijven; ’ruim 2 uur dus’. Hoeksema ziet de verblijfsduur van bezoekers niet als belangrijkste pijler voor retailers. “Wij kijken liever naar de omzetgegevens, naar wat de klant spendeert. Het is eigenlijk heel simpel: al heb je 20 miljoen bezoekers, zolang ze niets uitgeven, loont het ook niet om er zoveel te hebben. Veel van de retailers zitten met dit filiaal in de top 3 of top 5 qua omzet.” De verblijfsduur is volgens URW wel belangrijk voor de horecaconcepten, want een langere verblijftijd betekent dat bezoekers ook daar meer tijd doorbrengen.

    Tussen Albert Heijn en Jumbo
    “De cijfers waar mee geschermd wordt, komen voor een groot deel van de supermarkten vandaan”, zegt Matthijs van Ewijk, die met woonmerk Rebellenclub een locatie had in het winkelcentrum. Het bedrijf ging dit jaar failliet en startte onder zijn leiding weer door, met 3 winkels; maar niet in Leidschendam. “Als je de foodfall bij Jumbo en AH bij elkaar optelt, zit je al op 60 procent van de totale footfall.” 4 andere ondernemers beamen dat de locatie van de winkel allesbepalend is voor de omzet die er wordt gedraaid.

    Als we de indeling van de Mall onder de loep nemen, valt op dat op de 4 hoekpanden grote retailers zitten. Albert Heijn en Jumbo aan de ene kant; Zara en H&M aan de andere. Stuk voor stuk publiekstrekkers, meent Hoeksema. Daar helpt de inrichting van het pand, waarin alle retailers zich op 1 verdieping bevinden en 5 verschillende entrees toegang bieden vanaf de parkeerplaats, volgens hem mee aan een evenredige verdeling van traffic. “Er is geen dode hoek.”

    The Gallery
    Het verschil in drukte binnen het winkelcentrum is duidelijk merkbaar. Hoewel het in de winkel van Pink Gellac inderdaad wemelt van de mensen, is het op het moment van het bezoek (op 16 november, in dit geval) vooral drukker bij de foodconcepten dan bij de retailers. Aan het versplein zijn her en der tafeltjes bezet door etende en pratende mensen. In The Gallery daarentegen bevindt zich slechts een handvol potentiële klanten. Los van het neuzen tussen rekken en stapeltjes kledingstukken, gebeurt er weinig. In 1 van de winkels merkt een kassamedewerker vanachter haar laptopscherm op dat het er ‘niet uitzonderlijk’ rustig is.

    De ‘designer gallery’ – kortgezegd The Gallery – wordt aangeprezen als de Negen Straatjes van het winkelcentrum, en bevindt zich aan de andere kant dan de supermarkten in het winkelcentrum. Aan weerszijden van het straatje zijn winkelformats van shop-in-shopgrootte te vinden met premiummerken. “Een straat als The Gallery hebben we bewust met een eigen sfeer en architectuur gemaakt. Dat stukje heeft een eigen karakter en daar passen ook bepaalde winkels bij”, aldus Hoeksema.

    A Fish Named Fred is blij met de locatie en de bezoekersaantallen, en zegt dat veel klanten het merk kennen en er ‘even’ komen shoppen. No Label had er meer van verwacht. Ceo Peter van Kampen vertelt dat de winkel moet dienen als grote etalage, om het merk bekender te maken bij een breder publiek. Hoewel de winkel winstgevend is, zegt hij dat The Gallery slechts een klein stukje van de traffic meepikt. “Het is echt minder dan verwacht. Voor die prijs hadden we meer moeten omzetten.” Van Kampen zegt te profiteren van de naamsbekendheid die No Label al geniet – ook vóór het openen in Leidschendam. “We hebben veel geluk met onze vaste klanten, want de meeste mensen in The Mall eten er en gaan dan weer weg.”

    Tekst loopt door onder foto

    Mall of the Netherlands, het hele verhaal The Gallery No Label The Gallery
2.737 Posts
Pagina: «« 1 ... 132 133 134 135 136 137 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht