Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

PostNL Koninklijke NL0009739416

Laatste koers (eur)

1,265
  • Verschill

    +0,001 +0,08%
  • Volume

    2.469.382 Gem. (3M) 2,1M
  • Bied

    1,260  
  • Laat

    1,275  
+ Toevoegen aan watchlist

Postnl januari 2024

1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Filasoft 14 januari 2024 15:33
    quote:

    Trader Stef schreef op 13 januari 2024 21:29:

    Brievenbuspakjes van tussen 50 - 350 gram gaan € 3,70 kosten per afgelopen 1 januari.
    Verhoging van 22%.
    Dit is niet het tarief voor een brievenbuspakje maar voor een gewone brief, dus zonder track&trace.
    Het tarief voor brievenbuspakjes (met track&trace) is verhoogd van 4,85 naar 4,95.
    De gewichtsklasse is tot 2 kg.

    Het brieftarief in tariefgroep 3 en 4 zijn samengevoegd, waardoor brieven tussen 50 en 100 gram nu 3,70 kosten in plaats van 3,27 (3x1,09). T.o.v. vorig jaar is dit inderdaad een verhoging van 22% toen tariefgroep 3 nog 3,03 kostte.
    Tariefgroep 4 is goedkoper geworden. Dit was 4,04 en is nu 3,70 geworden.
  2. forum rang 4 Filasoft 14 januari 2024 17:04
    Vervelend is natuurlijk dat de tarieven niet meer uit gelijke stappen zijn samengesteld waardoor de betekenis van automatisch meegroeiende tariefzegels is achterhaald. Ronduit lastig is dat er geen relevante bijplakzegels verkrijgbaar zijn en je dus min of meer verplicht bent over te frankeren. 4 postzegels 1 = 4,36 en dat is natuurlijk veel meer dan 3,70.
    Typisch PostNL en eigenlijk gewoon schandalig.

    Bij de postzegelhandel zijn gelukkig nog zegels van 44c verkrijgbaar. Deze in combinatie met 3 zegels 1 is samen 3,71.
    Een centje teveel maar daarover doen we niet moeilijk. :)

    Een ander dingetje waar ik weer wel moeilijk over doe is het bijplakken van decemberzegels.
    Hierover zijn wat tegenstrijdige berichten door PostNL de wereld in geholpen. Er zou nu plotseling 13 cent moeten worden bijgeplakt, en dat vind ik vreemd voor een tariefzegel die tijdens de kerstperiode standaard 5 cent goedkoper is dan het normale brieftarief. Ik weiger derhalve meer dan 5 cent bij te plakken.
  3. forum rang 5 Boeren verstand 14 januari 2024 17:20
    quote:

    Trader Stef schreef op 13 januari 2024 21:19:

    Is er eigenlijk concurrentie op brievenbuspakjes?
    Zo ja, hier zou PNL toch een immens voordeel moeten hebben?
    Geen idee, ik ben grotendeels niet in NL.
    Het zijn Iig forse prijsverhogingen.
    Toppertjes daar bij PNL ??
    Beste forumleden,

    Ik wilde het al eerder zeggen, omdat bij pakketprijzen ook deze misvatting leeft:

    De prijzen voor CONSUMENTEN van pakketjes EN/of brievenbuspakjes zijn NIET relevant.

    De feiten maar weer s: (ok Bennie, je kunt hier stoppen met lezen)

    Eerst PAKKETJES:
    Meer dan 75% van de pakketjes is BtC, dus van bedrijf naar consument. Dan is er nog 18% B2B. En DAN is er nog een kleine pluk C2C.
    zie onder andere over 2021 (https://www.deburen.nl/2022/08/29/aantal-pakketwanden/). Je kunt de ACM monitor 2022 ook lezen.

    De prijzen waar het op het forum vaak over gaat, zijn die Consumentenprijzen (C2C).... En dat geldt dus maar voor een heeeeeel klein stukje van de markt (de marktplaats pakketjes zullen we maar zeggen.)

    Er wordt hier vaak geroepen dat PostNL duurder is dan DHL. PostNL is bij die Consumentenprijzen duurder dan DHL, omdat ze gebruik maken van hun merknaam en bekendheid. Zij KONDEN altijd een premium vragen, omdat veel consumenten gewoonte trouw aan PostNL dachten als ze iets moesten versturen. Daarnaast WAS PostNL ook altijd veel beter bereikbaar met ophaalpunten en brengpunten. Dit voordeel is PostNL bij de C2C markt nu grotendeels kwijt. DHL heeft nu ook veel haal en brengpunten. En vbv bij Marktplaats bijvoorbeeld, kiezen meer en meer mensen voor DHL, omdat die daar goedkoper is....
    Maar, nogmaals, dit is een piepklein stukje van de markt!

    De consument betaalt dus bij een pakketpunt 7,25, Bij de B2CV is dat heel anders. De kleine webwinkel betaalt ongeveer 5,95, de middelgrote 5,75, wij ongeveer 5,25 en ik denk dat de bol.com s ongeveer 4,25 per pakketje betalen. En die prijzen zijn voor DHL of DPD nagenoeg hetzelfde. Soms 10 cent goedkoper, soms ook duurder. Graag hoor ik van webwinkel eigenaren een bevestiging of ontkenning van bovenstaande getallen.

    Bij brievenbuspakjes speelt hetzelfde. Het overgrote deel van de brievenbuspakjes (86%) zijn pakjes die van bedrijven naar consumenten worden gestuurd. (zie public.tableau.com/app/profile/autori... Dan wederom nog een pluk B2B, en dan nog een plakje C2C....

    De Consumentenprijs mag dan 3,70 zijn, voor die paar pakjes die de Consument verstuurt. De kleine webwinkel betaalt ongeveer 2,65. Veel grote ecommerce partijen, en wij ook, betalen (veel) minder dan 2 euro. Dat is gewoon een feit. DHL kon ook geen scherper tarief leveren dan PostNL.

    Als iedereen 3,70 voor een bbp en 7,25 voor een pakket zou betalen, zou PostNL pak m beet alsnog 400Miljoen winst maken....
    Maar dat is dus niet. En Pim heeft zelf al aangegeven, dat de margemix bij PostNL steeds slechter wordt.... Pim zegt dan: De grote Ecommerce bedrijven groeien sneller dan de kleine.... Want hij wil niet zeggen dat ie veel kleine partijen verliest (of aan concullega, of omdat kleinere webwinkels stoppen)

    Daar zit dan ook meteen het grote pijnpunt. Dat is heel moeilijk aan te passen...

    Elke inhoudelijke reactie is welkom!
    .
  4. forum rang 4 Filasoft 14 januari 2024 17:42
    Nogmaals: 3,70 is geen tarief voor brievenbuspakjes maar voor brieven. Zonder T&T dus.

    Mijn verhaaltje ging niet over de prijsstelling van PostNL tov DHL voor contracten.
    Ik ben een webwinkel maar gebruik de consumententarieven omdat ik postzegels wil blijven plakken.
    Dat is voor ons de voordeligste optie waarmee we zouden kunnen concurreren met de grootste webwinkels.
    Wij leveren ook postzegels aan kleinere webwinkels die daarmee tot 30% minder kosten hebben tov de particuliere tarieven. Een pakketje binnenland tot 2 kg kost dan geen 7,95 maar 5,57, en gewoon met PostNL .
  5. forum rang 5 Boeren verstand 14 januari 2024 17:59
    quote:

    Filasoft schreef op 14 januari 2024 17:42:

    Nogmaals: 3,70 is geen tarief voor brievenbuspakjes maar voor brieven. Zonder T&T dus.

    Mijn verhaaltje ging niet over de prijsstelling van PostNL tov DHL voor contracten.
    Ik ben een webwinkel maar gebruik de consumententarieven omdat ik postzegels wil blijven plakken.
    Dat is voor ons de voordeligste optie waarmee we zouden kunnen concurreren met de grootste webwinkels.
    Wij leveren ook postzegels aan kleinere webwinkels die daarmee tot 30% minder kosten hebben tov de particuliere tarieven. Een pakketje binnenland tot 2 kg kost dan geen 7,95 maar 5,57, en gewoon met PostNL .
    Helemaal helder Filasoft!
  6. forum rang 5 upsidedown 14 januari 2024 19:50
    Nederlanders shoppen voor het eerst liever online dan in fysieke winkel
    25 jul 2023

    Bijna een derde (32%) van de Nederlandse shoppers, winkelt nu al het liefst online. Dit is een stijging van 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat, blijkt uit vers onderzoek van Klarna.

    Ook valt op dat 30% momenteel nog de voorkeur geeft aan fysiek winkelen. Met name vrouwen geven nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen (31%) in plaats van (28%) online shoppen. Sinds dit kwartaal is mobiel winkelen ook populairder dan via de computer.

    Door de pandemie is de digitale transformatie met een ongekend tempo versneld. De effecten daarvan zijn nog steeds te merken: consumenten hebben hun shopping gewoontes noodgedwongen moeten aanpassen en zijn daardoor gewend geraakt aan de digitale winkelstraat. Veel retailers hebben hun online aanwezigheid flink uitgebreid om aan de nieuwe verwachtingen van het winkelend publiek te voldoen. De enorme verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij Millennials (45% winkelt het liefst online tegenover 21% in de winkel), op de voet gevolgd door Generatie Z (40% winkelt het liefst online, 29% in de winkel). Interessant is dat onder Generatie X (28% online, 32% in fysieke winkels) en de Baby Boomers (18% versus 41%) de voorkeur nog andersom is, maar wel aan het verschuiven.

    Meer shopping via de telefoon dan de computer
    Mobiel winkelen en betalen is inmiddels volledig ingeburgerd in Nederland, ten koste van contant geld en bankkaarten. Nederlanders geven dit kwartaal voor het eerst de voorkeur aan mobiel shoppen (48%) versus winkelen via een computer (40%). In dezelfde periode in 2021 waren deze percentages nog totaal anders: 60% winkelde toen online via de computer en 28% via mobiel. De mobiele telefoon speelt ook een steeds belangrijkere rol in de winkel zelf als betalingsmethode. 33% betaalt liever in fysieke winkels met smartphones. In vergelijking met onze buurlanden België (22%) en Duitsland (21%) ligt dit een stuk hoger.

    Opmars social shopping niet te stoppen
    Ook social shopping is in Nederland steeds populairder. Van Gen Z heeft bijna de helft (47%) en van millennials meer dan de helft (54%) de afgelopen maand een item gekocht nadat ze dit op social media zagen. De grootste shopping inspiratie komt bij Gen Z van influencers (66%), bij Gen X van merken (57%) en Millennials zijn het meest gevoelig voor berichten vanuit retailers (53%).

    Populairste shoppingdagen
    De populairste online shoppingdagen van Nederlanders zijn woensdag en zondag (+6% meer dan gemiddeld). Veruit de minst populaire dag om online te winkelen is zaterdag (-11%). Het populairste tijdstip voor online shopping is tussen 21 en 22 uur.

    Een aantal andere opvallende (online) shoppingfeiten:

    Uit de transactiegegevens van Klarna blijkt dat mensen uit Utrecht het meest online winkelen. Gemiddeld winkelen zij 56% meer online dan het nationale gemiddelde, op de voet gevolgd door Zuid-Holland (+39%) en Zeeland (+34%).
    Online winkelen is het minst populair in de provincies Flevoland (-56% lager dan gemiddeld), Noord-Holland (-53%) en Friesland (-37%).
    De belangrijkste redenen voor Nederlanders om online te shoppen in plaats van in een fysieke winkel zijn: tijdsbesparing, eenvoudig om prijzen te vergelijken en een breed aanbod.
    ----------
    Er moet geld verdient kunnen worden met pakketbezorging. Ben benieuwd hoe groot het marktaandeel van dhl en postnl is. En nog belangrijker wat postnl t 4e kwartaal verdient heeft.
  7. forum rang 4 Rechterzijde 15 januari 2024 07:05
    quote:

    High Finance schreef op 12 januari 2024 23:56:

    Marshall Wace LLP
    PostNL N.V.
    NL0009739416
    0.99
    11 jan 2024

    (Was 1.01%)
    Benieuwd of shorter MW deze afbouw doorzet. Dat zou goed nieuws zijn.
  8. forum rang 4 JvH 15 januari 2024 07:17
    quote:

    Rechterzijde schreef op 15 januari 2024 07:05:

    [...]

    Benieuwd of shorter MW deze afbouw doorzet. Dat zou goed nieuws zijn.
    Wellicht. Kretinsky gaat op dit koersniveau echt wel wat doen binnenkort, kan niet uitblijven.
  9. forum rang 4 zeurpietje 15 januari 2024 08:03
    quote:

    JvH schreef op 15 januari 2024 07:17:

    [...]

    Wellicht. Kretinsky gaat op dit koersniveau echt wel wat doen binnenkort, kan niet uitblijven.
    Hij kan ook toegeven dat hij destijds een verkeerde beslissing heeft genomen. Ook beleggers als Kretinsky maken af en toe fouten.
  10. perry1 15 januari 2024 08:06
    Ik weet het niet zeker maar colgens staan er 450 miljoen aandelen uit dan zou bij dez koers PNL nog iets meer dan 600 miljoen waard zijn..
  11. forum rang 6 sportliefhebber 15 januari 2024 08:30
    quote:

    zeurpietje schreef op 15 januari 2024 08:03:

    [...]Hij kan ook toegeven dat hij destijds een verkeerde beslissing heeft genomen. Ook beleggers als Kretinsky maken af en toe fouten.
    Dan zou hij toch al aan het afbouwen zijn en zou dat vermeld moeten worden?
  12. forum rang 4 Trader Stef 15 januari 2024 08:41
    PNL heeft per augustus 2023, na uitkering dividend, 494 mln uitstaande en geplaatste aandelen.
    Beurswaarde dus ongeveer 670 mln.
    Dit is een momentele factor van 6 a 7 maal EBIT.
    K koopt niet bijna 30% PNL voor koersstijging. Hij gaat iets doen maar het duurt allemaal lang. Wat achter de schermen passeert hebben wij geen weet van. Het beroerde is dat K een niet al te best track-record heeft en eigenlijk nooit iets loslaat.
    Het belangrijkste is dat PNL op eigen kracht weer op een EBIT komt van minimaal 200 mln.
    Als je daarin niet geloofd moet je van dit aandeel afblijven. Zelfs op deze koers.
    Bij 200 mln EBIT zal de koers weer naar € 2,5 bewegen.
    Als je op een omzet van pakweg 3,2 miljard geen 6 a 7% EBIT kan realiseren verdien je ook niet beter dan de huidige koers. Ze doen deze business al zo lang en het is niet het meest complexe bedrijf ter wereld.
  13. Dicky 15 januari 2024 10:15
    quote:

    upsidedown schreef op 14 januari 2024 19:50:

    Nederlanders shoppen voor het eerst liever online dan in fysieke winkel
    25 jul 2023

    Bijna een derde (32%) van de Nederlandse shoppers, winkelt nu al het liefst online. Dit is een stijging van 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat, blijkt uit vers onderzoek van Klarna.

    Ook valt op dat 30% momenteel nog de voorkeur geeft aan fysiek winkelen. Met name vrouwen geven nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen (31%) in plaats van (28%) online shoppen. Sinds dit kwartaal is mobiel winkelen ook populairder dan via de computer.

    Door de pandemie is de digitale transformatie met een ongekend tempo versneld. De effecten daarvan zijn nog steeds te merken: consumenten hebben hun shopping gewoontes noodgedwongen moeten aanpassen en zijn daardoor gewend geraakt aan de digitale winkelstraat. Veel retailers hebben hun online aanwezigheid flink uitgebreid om aan de nieuwe verwachtingen van het winkelend publiek te voldoen. De enorme verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij Millennials (45% winkelt het liefst online tegenover 21% in de winkel), op de voet gevolgd door Generatie Z (40% winkelt het liefst online, 29% in de winkel). Interessant is dat onder Generatie X (28% online, 32% in fysieke winkels) en de Baby Boomers (18% versus 41%) de voorkeur nog andersom is, maar wel aan het verschuiven.

    Meer shopping via de telefoon dan de computer
    Mobiel winkelen en betalen is inmiddels volledig ingeburgerd in Nederland, ten koste van contant geld en bankkaarten. Nederlanders geven dit kwartaal voor het eerst de voorkeur aan mobiel shoppen (48%) versus winkelen via een computer (40%). In dezelfde periode in 2021 waren deze percentages nog totaal anders: 60% winkelde toen online via de computer en 28% via mobiel. De mobiele telefoon speelt ook een steeds belangrijkere rol in de winkel zelf als betalingsmethode. 33% betaalt liever in fysieke winkels met smartphones. In vergelijking met onze buurlanden België (22%) en Duitsland (21%) ligt dit een stuk hoger.

    Opmars social shopping niet te stoppen
    Ook social shopping is in Nederland steeds populairder. Van Gen Z heeft bijna de helft (47%) en van millennials meer dan de helft (54%) de afgelopen maand een item gekocht nadat ze dit op social media zagen. De grootste shopping inspiratie komt bij Gen Z van influencers (66%), bij Gen X van merken (57%) en Millennials zijn het meest gevoelig voor berichten vanuit retailers (53%).

    Populairste shoppingdagen
    De populairste online shoppingdagen van Nederlanders zijn woensdag en zondag (+6% meer dan gemiddeld). Veruit de minst populaire dag om online te winkelen is zaterdag (-11%). Het populairste tijdstip voor online shopping is tussen 21 en 22 uur.

    Een aantal andere opvallende (online) shoppingfeiten:

    Uit de transactiegegevens van Klarna blijkt dat mensen uit Utrecht het meest online winkelen. Gemiddeld winkelen zij 56% meer online dan het nationale gemiddelde, op de voet gevolgd door Zuid-Holland (+39%) en Zeeland (+34%).
    Online winkelen is het minst populair in de provincies Flevoland (-56% lager dan gemiddeld), Noord-Holland (-53%) en Friesland (-37%).
    De belangrijkste redenen voor Nederlanders om online te shoppen in plaats van in een fysieke winkel zijn: tijdsbesparing, eenvoudig om prijzen te vergelijken en een breed aanbod.
    ----------
    Er moet geld verdient kunnen worden met pakketbezorging. Ben benieuwd hoe groot het marktaandeel van dhl en postnl is. En nog belangrijker wat postnl t 4e kwartaal verdient heeft.
    Dit is op zich goed nieuws, maar ik vrees dat de concurrenten van Postnl hiervan het meest profiteren. De tarieven van Postnl zijn veel te hoog geworden. DHL is bijna 20% "goedkoper". Die zie ik ook steeds vaker voorbij komen. Bovendien zijn de afhaallocaties van DHL veel goedkoper en talrijker dan Postnl. Als ik zelf iets verstuur naar een afhaallocatie, dan blijkt Postnl bijna 2 keer zo duur als DHL. Ik kan bovendien het pakje zelf inscannen bij DHL en hoef niet in de rij te staan, zoals bij een Postnl locatie. Zo prijst Postnl zich volledig uit de markt.
  14. forum rang 4 High Finance 15 januari 2024 10:19
    K gaat niks, kan niks, en wilt verder niks doen met PostNL.
    Als PostNL een bod van €5,75 afslaat van degelijk Bpost (beste zet ooit om dit "kroonjuweel" te beschermen.....) dan zal het zeker geen bod aannemen van een Tsjechische cowboy die zijn geld heeft verdient met schimmige deals in Rusland in de jaren 90.
  15. Kwast 15 januari 2024 10:23
    Werd dat bod destijds niet tegengehouden ddor de minister?
    De heer Kamps.
  16. France 22 15 januari 2024 10:32
    Op eigen kracht naar 1.34, toppie!

    Ik hoor het haar nog zeggen, losgeslagen Herna
    Op eigen kracht naar die 5.75, Yes we can.

    Had moeten zijn ......Yes, weekend.
  17. forum rang 6 sportliefhebber 15 januari 2024 10:35
    quote:

    Kwast schreef op 15 januari 2024 10:23:

    Werd dat bod destijds niet tegengehouden ddor de minister?
    De heer Kamps.
    Ja, klopt.
    Nu zou je toch verwachten, dat de Overheid PostNL als Nederlands bedrijf zou beschermen tegenover
    buitenlandse bedrijven als DHL, maar neen.
    PostNL zijn allerlei verplichtingen opgelegd, waardoor concurrentie het t.o.v. Postnl makkelijker heeft om te concurreren.
    Als PostNL echt het water aan de lippen heeft staan zal er waarschijnlijk wel ingegrepen worden.
  18. forum rang 6 Concrete 15 januari 2024 10:36
    Tja, ze zijn goed bezig, alleen wat gemis aan inzicht, structuur , leiderschap en visie. Voor de rest toppie !
1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht