Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

14,200
  • Verschill

    +0,225 +1,61%
  • Volume

    1.798.628 Gem. (3M) 2,4M
  • Bied

    14,200  
  • Laat

    14,180  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2024

14.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 131 132 133 134 135 ... 710 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Steef89 17 januari 2024 15:43
    quote:

    Gewoonomdathetkan schreef op 17 januari 2024 15:39:

    Wat een gelul. Ze kiezen meer en meer voor gemak en zelf koken?????
    Klopt, vandaar dat de orders alleen maar groeien in plaats van krimpen. :|
    Nieuwsflash, q/q groei is gewoon seizoensgebonden.
  2. Bossie89 17 januari 2024 15:44
    Koers doordash & Uber laatste maand (minimaal) gestegen & JET verliest weer eens 10%+ marktwaarde.

    Zit zelf ook diep in JET, maar de harde realiteit is dat JET/Grub gewoon de verliezer is in de food delivery markt. Dit mede dankzij een te koppige eigenaar die gewoon iedereen mee de afgrond intrekt.

    Doordash & Uber hebben gewoon gewonnen en dat kan Jitse maar gewoon beter accepteren voordat hij JET, de investeerder/aandeelhouder en zichzelf de vernieling in helpt.

    Dit heeft niks te maken met slecht sector sentiment, het is over en uit voor JET.
  3. Juargo 17 januari 2024 15:44
    Idd jammer dat het sentiment tegen zit vandaag. Anders hadden we misschien wel groen gestaan.
  4. forum rang 4 marktwaarde 17 januari 2024 15:48
    quote:

    Leon57 schreef op 17 januari 2024 15:37:

    [...]

    Juist 2022. Maar 2023 is geen 2022 . En 2024 is zeker geen 2022. Dus je cijfers kloppen mi niet / gaan behoorlijk mank

    Echter

    Met slechte cijfers USA is een zwakke dollar een zegen, kost minder euro's
    Als de cijfers USA verbeteren / positief worden is een sterker wordende dollar een zegen, is meer euro's

    Loonstijgingen nemen toe , inflatie neemt af. Gas is 25% goedkoper dan 2 jaar geleden, voedselprijzen kunnen dus ook weer dalen. Eten / boodschappen laten komen is goedkoper dan uit eten gaan etc. Denk aan benzine kosten, parkeer kosten, kosten drankjes, je kan niks drinken als je nog moet rijden. Kan porties bestellen basis hoeveel je eet / delen. Wat over is kan je de volgende dag eten. Je kan eten in de kleding , met de mensen die je uitkiest en in de sfeer die bij je past.
    Ik heb het er toch niet over of bezorgen wel of niet aantrekkelijk is? Ze hebben een prima business model, daar hoor je mij niet over.

    Ik zeg alleen dat tussen de bruto marge (waarin alleen de directe kosten zitten) en de netto winst een best groot gat zit. Dat heb bij je bij elk bedrijf. Mijn persoonlijke inschatting is dat bij een AEBDITA van tussen de 600 en 700 miljoen echt winst gemaakt kan worden.

    Dat is overigens ook al het geval in NL en Duitsland, dus maak je geen zorgen. Alleen met al die andere junk markten hou je daar niks meer van over.
  5. forum rang 5 Goedekans 17 januari 2024 15:52
    quote:

    Bossie89 schreef op 17 januari 2024 15:44:

    Koers doordash & Uber laatste maand (minimaal) gestegen & JET verliest weer eens 10%+ marktwaarde.

    Zit zelf ook diep in JET, maar de harde realiteit is dat JET/Grub gewoon de verliezer is in de food delivery markt. Dit mede dankzij een te koppige eigenaar die gewoon iedereen mee de afgrond intrekt.

    Doordash & Uber hebben gewoon gewonnen en dat kan Jitse maar gewoon beter accepteren voordat hij JET, de investeerder/aandeelhouder en zichzelf de vernieling in helpt.

    Dat heeft niks te maken met slecht sector sentiment, het is over en uit voor JET
    Hier ben ik het helemaal mee eens.

    Nu eerst Noord Amerika afstoten , dit desnoods voor een laag bedrag en daarna Australië/Nz een schop geven. Zuid Europa wordt naar mijn bescheiden mening ook geen succes. Als het bovenstaande is afgerond staat er een koers van boven de 30 euro.
  6. Thomas91 17 januari 2024 15:52
    Jet als absolute eu +uk/ir marktleider, dat is de toekomst daar moeten ze in investeren de rest afsluiten/verkopen. Dan pas zie ik hogere koersen op de borden staan. Tot die tijd buiten eu/uk/ir breakeven laten draaien of beter en aandeleninkopen. Zodat als uiteindelijk eu/uk/ir overblijft er een zeer winstgevende toko is. Hoelang dat gaat duren geen idee maar dat lijkt me de enige weg.
  7. forum rang 7 DeLa(s)Vega(s) 17 januari 2024 15:52
    quote:

    Bossie89 schreef op 17 januari 2024 15:44:

    Koers doordash & Uber laatste maand (minimaal) gestegen & JET verliest weer eens 10%+ marktwaarde.

    Zit zelf ook diep in JET, maar de harde realiteit is dat JET/Grub gewoon de verliezer is in de food delivery markt. Dit mede dankzij een te koppige eigenaar die gewoon iedereen mee de afgrond intrekt.

    Doordash & Uber hebben gewoon gewonnen en dat kan Jitse maar gewoon beter accepteren voordat hij JET, de investeerder/aandeelhouder en zichzelf de vernieling in helpt.

    Dit heeft niks te maken met slecht sector sentiment, het is over en uit voor JET.
    Draaien naar short?
  8. forum rang 4 Bromsnor 17 januari 2024 15:54
    Pedro, ik moet je toch echt een compliment geven voor je voortreffelijk inzicht!
    Wat een koers reactie op deze cijfers.
  9. forum rang 5 Goedekans 17 januari 2024 15:56
    quote:

    Pro Memorie schreef op 17 januari 2024 15:54:

    Pedro, ik moet je toch echt een compliment geven voor je voortreffelijk inzicht!
    Wat een koers reactie op deze cijfers.
    Hij is erg kort van memorie. :-)
  10. Tarmac 17 januari 2024 16:00
    quote:

    marktwaarde schreef op 17 januari 2024 15:48:

    [...]
    Dat is overigens ook al het geval in NL en Duitsland, dus maak je geen zorgen. Alleen met al die andere junk markten hou je daar niks meer van over.
    Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er op bestuurlijk nivo nooit iets is gedaan met de desastreuze aankoop van Grubhub, ook de aandeelhouders stemmen allemaal massaal voor aanblijven/verlengen van de bestuurders e.d. terwijl het simpelweg een totaal verkeerde strategie is gebleken. Er zijn er voor minder weggestuurd. Bij aankoop waren partijen al sceptisch richting JET en binnen een paar maanden ging de uitverkoop sticker er alweer op. De totale ineenstorting ging gepaard met andere tegenwinden maar de aankoop van dat hoofdpijndossier heeft zeker bijgedragen aan de huidige malaise ....maar schijnbaar is het allemaal prima.

    Zolang de master strateeg de US niet verkoopt blijft het kwakkelen.
  11. [verwijderd] 17 januari 2024 16:01
    Vanmorgen aangegeven de waarde die ik aan JET geef is 12,40 euro per aandeel en momenteel nog maar 0,43 euro daarvan verwijderd.
    Ben geen enthousiasteling van de management skills van Jitse noch de uitwerking daarvan op zijn bedrijf.
    JET zal een strijd voeren waarvan de mogelijke toekomstige winst indien gerapporteerd slechts fractioneel zijn, de aandeelhouder zal vooral op dood geld blijven zitten.
  12. DarkDetective 17 januari 2024 16:08
    Ik snap niet zo goed waarom sommige forumleden de verkoop van Grubhub als heilige graal zien.
    Kleine disclaimer: ik heb zelf maar een heel klein plukje JET sinds eind van de zomer en ik sta in het groen, dus mijn relatie tot het bedrijf is waarschijnlijk anders dan dat van velen hier.

    JET is druk bezig geweest met het optimaliseren van het bedrijf. Ik neem daarom liever de H1 2023 cijfers als basis dan de FY 2022 cijfers. En daar zie ik de volgende contributie van de Noord-Amerikaanse tak:

    GTV: €5130m van de €13224m van het complete bedrijf (39%)
    Revenue: €1106m van €2588m (43%)
    AEBITDA: €51m van €243m excl €-100m van het Head Office (21%)

    Operating loss van het gehele bedrijf van €282m. Er zit €425m tussen de AEBITDA en de operating loss. Het is niet bekend hoeveel daarvan van de Noord-Amerikaanse tak afkomt, maar laat het de helft zijn, dan zou het operationeel verlies van de Noord-Amerikaanse tak in H1 2023 uitkomen op ongeveer €160m, wat neerkomt op ongeveer 14% van de segmentomzet (en 3% van de GTV). Dat verlies is minder dan wat JET als geheel enkele jaren terug nog als complete combinatie boekte (in %), ondanks sterkere presetaties van andere segmenten.

    Gezien de stappen die JET al heeft weten te zetten (+€300m AEBITDA in 2023 én 2022), is het verlies van de Noord-Amerikaanse tak dan niet dusdanig klein dat het verstandiger is om de bedrijfsvoering zelf verder te optimaliseren en Grubhub zelf naar winstgevendheid te brengen ipv nu proberen te verkopen tegen een prijs die waarschijnlijk gigantisch zal tegenvallen?

    Of mis ik iets?
  13. Bossie89 17 januari 2024 16:09
    quote:

    DeLa(s)Vega(s) schreef op 17 januari 2024 15:52:

    [...]

    Draaien naar short?
    Wel overwogen ja! Echter de huidige totale waardering/marktwaarde in Jet is zo laag ten opzichte van de Peers dat een vijandig overname of een vijandig bod altijd op de loer ligt. (Een soort hoopium op dit forum sinds 2022 maar niet minder relevant)

    Dat de waardering zo laag is heeft mijn inziens niks te maken met groei etc maar nu gewoonweg met de kapitein van het schip en zijn houding. Maar zelfs boze/eigenwijze eigenaren kunnen ergens tot inkeer komen.

    Mocht ik nu 0 positie hebben gehad dan was ik niet meer ingestapt, dat is de waarheid.
  14. forum rang 4 bedoekt 17 januari 2024 16:09
    Beurswaarde/Ebitda bij JET nog geen 9
    Beurswaarde/Ebitda bij Doordash 40

    Wat een verschil

    Voor een gelijke ratio hoort JET op 57,70
    Of Doordash op 23
  15. forum rang 7 Steef89 17 januari 2024 16:12
    quote:

    bedoekt schreef op 17 januari 2024 16:09:

    Beurswaarde/Ebitda bij JET nog geen 9
    Beurswaarde/Ebitda bij Doordash 40

    Wat een verschil
    Doordash groeit dan ook echt.
    Zogauw JET weer groeit of bewezen groeit, krijg je vanzelf een andere waardering.
  16. forum rang 4 Kleine hap 17 januari 2024 16:13
    Had ook zo maar gekund dat we vandaag weer een dagje
    - 10 of meer hadden gehad, hopelijk valt het nog mee op het einde van de beurs dag. Misschien morgen nog eens UP
  17. forum rang 4 bedoekt 17 januari 2024 16:15
    quote:

    Steef89 schreef op 17 januari 2024 16:12:

    [...]

    Doordash groeit dan ook echt.
    Zogauw JET weer groeit of bewezen groeit, krijg je vanzelf een andere waardering.
    Dit is te scheef...
  18. forum rang 7 Steef89 17 januari 2024 16:16
    quote:

    bedoekt schreef op 17 januari 2024 16:15:

    [...]

    Dit is te scheef...
    Nope, niks scheef aan.
  19. bodem 17 januari 2024 16:19
    quote:

    Bossie89 schreef op 17 januari 2024 15:44:

    Koers doordash & Uber laatste maand (minimaal) gestegen & JET verliest weer eens 10%+ marktwaarde.

    Zit zelf ook diep in JET, maar de harde realiteit is dat JET/Grub gewoon de verliezer is in de food delivery markt. Dit mede dankzij een te koppige eigenaar die gewoon iedereen mee de afgrond intrekt.

    Doordash & Uber hebben gewoon gewonnen en dat kan Jitse maar gewoon beter accepteren voordat hij JET, de investeerder/aandeelhouder en zichzelf de vernieling in helpt.

    Dit heeft niks te maken met slecht sector sentiment, het is over en uit voor JET.
    waarom zo zwaar geinvesteerd in JET, begrijp dit moeilijk.
14.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 131 132 133 134 135 ... 710 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht