Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,715
  • Verschill

    -0,010 -0,17%
  • Volume

    106.101 Gem. (3M) 327,8K
  • Bied

    5,700  
  • Laat

    5,715  
+ Toevoegen aan watchlist

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

611 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 31 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 hvasd2 9 april 2024 12:04
    Bij TT hangt de hoogte/laagte van de koers af van TT zelf en niet van beleggers die op de beurs hun aandelen kopen. Eigenlijk heeft er al een exit plaatsgevonden zonder de listing.
  2. Koos99 9 april 2024 14:55
    De verwachtingen voor Q1 2024 zijn door Tomtom gepubliceerd. Hoe lager de verwachtingen, de beter het is, wat dat betreft zijn de verwachtingen laag, bijna geen groei. Ook voor 2025 is de gemiddelde verwachting nog altijd onder de 600M.
    Eigenlijk staat er met grote letters ‘laat het nu eerst maar eens zien’
  3. forum rang 4 No-nonsense 9 april 2024 15:47
    quote:

    tatje schreef op 7 april 2024 11:19:

    [...]

    Daarom denk ik dat op ten duur waterstof gaat winnen.

    Moet goedkoper en dan een klein accu pakket.

    waterstof net zo snel als benzine !

    Ligt nog aan de prijs, maar dat komt goed.

    Alle schepen alle bussen alle vliegtuigen en misschien alle treinen, alle huizen. als voorloper van alle autos.

    Alle huizen, het netwerk is er al :-)
    Waterstof gaat het nooit worden.
    a. Het is levensgevaarlijk spul. Musk gebruikt het niet in zijn raketten omdat het vrijwel onbeheersbaar is. Dus te moeilijk beheersbaar zelfs als het wel rocketscience is) Ontploffingsgevaar in je garage en als het gebeurt is de halve straat verdwenen.
    b. Het is het kleinste molecule (en atoom) dat bestaat. Als gevolg daarvan zeer moeilijk op te slaan. Er lekt voortdurend waterstof weg. Alleen bij het transport van de productielocatie naar het tankstation is het verlies 20%
    c. Het op druk brengen tot 700 bar (druk in de tank van een auto) gaat gepaard met energieverlies van minimaal 15%
    d.Elektrolyse van waterstof: 25% energieverlies.
    e. Omdat het molecuul zo klein is kruipt het in de wanden van de drukvaten (is niet te voorkomen) waardoor het opslagvat broos wordt en verzwakt.
    f. Binden aan een vaste stof (wat onderzocht wordt) staat nog in de kinderschoenen en (voor zover ik na kan gaan) schiet voor geen meter op.

    En dit is geen complete lijst.
    Al de moeite die gestopt wordt in waterstof als energiedrager is weggegooid geld en vooral voor de dommen die niet beter willen weten (Jetten en consorten) of voor de Bühne om de milieufanatici een worst voor te houden (kom bij ons de boel dus maar niet ontregelen, want wij zijn zo lekker bezig (Shell en soortgenoten))

    Je hoeft me niet te geloven natuurlijk, je kunt dit zelf eenvoudig nagaan.
  4. visje 9 april 2024 16:22
    ben geen expert hoor maar dit werd vroeger over aardgas ook geroepen.
    ben veel onderweg voor de zaak en kom reglematig stations tegen waar je waterstof kan tanken.
  5. forum rang 7 tatje 9 april 2024 18:50
    Dit zei Taco in de call Q4 2023.

    Good to note is that the EUR10 million cash-out related to the reorganization we announced in the fourth quarter of 2023 will be absorbed and will not be separately adjusted for.

    En toch staat in de analisten consensus.

    FCF (excl. restructuring)

    Dus die reorganisatie kosten Q4 2023 worden betaald in Q1 of Q2 of beiden maar in ieder geval 1e HJ.

    Maar die reorganisatie kosten zitten in blz 4 maar verhogen blz 1 NIET.

    Ik weet dat het moeilijk klinkt.

    Maar wil het graag uitleggen, als iemand het niet snapt :-)

    Hoor het wel :-)
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 9 april 2024 19:44
    quote:

    No-nonsense schreef op 9 april 2024 15:47:

    [...]
    Waterstof gaat het nooit worden.
    a. Het is levensgevaarlijk spul. Musk gebruikt het niet in zijn raketten omdat het vrijwel onbeheersbaar is. Dus te moeilijk beheersbaar zelfs als het wel rocketscience is) Ontploffingsgevaar in je garage en als het gebeurt is de halve straat verdwenen.
    b. Het is het kleinste molecule (en atoom) dat bestaat. Als gevolg daarvan zeer moeilijk op te slaan. Er lekt voortdurend waterstof weg. Alleen bij het transport van de productielocatie naar het tankstation is het verlies 20%
    c. Het op druk brengen tot 700 bar (druk in de tank van een auto) gaat gepaard met energieverlies van minimaal 15%
    d.Elektrolyse van waterstof: 25% energieverlies.
    e. Omdat het molecuul zo klein is kruipt het in de wanden van de drukvaten (is niet te voorkomen) waardoor het opslagvat broos wordt en verzwakt.
    f. Binden aan een vaste stof (wat onderzocht wordt) staat nog in de kinderschoenen en (voor zover ik na kan gaan) schiet voor geen meter op.
    ...
    Bij e. en f. zet ik vraagtekens. Naar e. werd 40 jaar geleden (door collega's van mij) al onderzoek gedaan. Kwestie van goede materialen.

    f. blijft veelbelovend. Bedenk dat elk vast metaal, bv. koper (Cu), barst van de gaten (vacancies), dwz. plekken in het rooster waar geen atoomkern zit. De valentie-elektronen in een metaal draaien niet om hun 'eigen' atoomkern heen, maar vormen met z'n allen een quantumwolk om alle Cu-ionen (hier: ion = kern + binnenschillen) heen. Vandaar de zeer goede elektrische (en ook thermische) geleidbaarheid van metalen.

    Stel nu dat in een blok koper (CU, atoomnummer 29) ergens zo'n vacancy zit. Daar ontbreekt dan dus de positieve lading van een koperkern, dwz. 29 x de lading van een proton. De elektronen worden daar helemaal gek, als bijen die hun koningin missen. Ook nog geplaagd door het uitsluitingsprincipe van Pauli, dat zegt dat twee elektronen niet dezelfde kwantumtoestand kunnen bezetten. Daarom wordt dat gat overal in het kristalrooster gevoeld, en zal het gat door de thermische beweging ook migreren. Maar het liefste vult het gat zich op met alles maar wat beschikbaar is, vooral ionen van andere metalen. Daarom zijn eigenlijk alle metalen in de praktijk legeringen, en zijn heel zuivere metalen zeer duur.

    Maar waarmee vult het gat zich het liefste op? Drie keer raden: protonen oftewel waterstofkernen zonder enig 'ballast'. In koper kunnen er in principe 29 waterstofkernen in een gat. Een kind kan het begrijpen.

    Het theoretische principe staat als een huis. De praktijk is lastiger, ik geef het toe, maar men geeft het nog niet op.
  7. forum rang 4 vreemdvermogen 10 april 2024 16:01
    Ja Viva etc. Keer op keer zie je hoe gemakkelijk de koers van dik + naar dik - gestuurd kan worden. Wat deze handelaren beweegt is mij een godsraadsel. Op de een of andere manier zullen ze er wel flink aan verdienen. Dit is allemaal geoorloofde handel op de beurs. Klagen bij AFM of VEB heeft geen enkele zin. Het is Tomtom zelf die niet in staat is om en sterke marktpositie in te nemen. Tomtom is verworden tot een (klein) familiebedrijf. Zelf halen ze de nodige pecunia binnen. De rest interesseert ze geen bal. HG en consorten weten donders goed dat het bedrijf veel meer waard is dan de huidige koers. Kijk eens naar Telematics Een afdeling die door de directie niet echt gesuppord werd . Toch voor een dikke 900 miljoen verkocht.. Veel forumleden vonden dat en fooi. Uit eigen bron weet ik dat voormalig Telematics bij Bridgestone wel floreert. Gevalletje Philips/ASML? Het besluit van TT om zich te richten op de kerntaak Maps: automotive, enterprice en klanten, is in mijn ogen een cruciale vergissing is. Als HG en bestuur meer hadden ingezet aan de ontwikkeling en groei van Telematics dan zou TT nu een florerend bedrijf met winst had kunnen zijn. De kip verkopen en de gouden eieren missen. Philips heeft daar ervaring mee. Het blijft nu aanmodderen met TT. De freefloat wordt kleiner. Da's mooi. Of toch niet. De belangstelling voor het aandeel is gering. Dat maakt het voor de beleggingscowboys aantrekkelijk om te doen en laten wat ze met de koers van het aandeel willen. De komende cijfers zullen geen spectaculaire positeve verassingen tonen. Er zitten nogal wat partijen short. Gaan ze weer na de cijfers het aandeel dumpen? Misschien om beter te kunnen coveren. Maar het resultaat is dat TT een stuiterbal blijft en geen LT belegging is.
  8. forum rang 7 tatje 11 april 2024 11:59
    Het is stil aan de overkant.

    je hebt appels en peren, of toch appels en appels.

    De FCF van 2023 was 20,8 en 11,2 reorganisatie 2022 , totaal 32

    Die reorganisatie telt men dus mee.

    1 Free cash flow excludes restructuring payments related to the Maps realignment announced in June 2022.

    In 2024 telt men de reorganisatie van 10 in Q4 2023 om de FCF te bepalen, niet mee.

    Good to note is that the EUR10 million cash-out related to the reorganization we announced in the fourth quarter of 2023 will be absorbed and will not be separately adjusted for.

    2023 20,8 + 11,2 = 32

    Zou men in 2024 dezelfde gedragslijn volgen.

    36 ( > 5% ) + 10 reorganisatie Q4 2023 = 46 is 7 tot 8%

    Daas te hoog, om de koers eventueel te controleren :-)

    Dus appels met peren kun je niet vergelijken, je maakt er eerst allemaal appels of peren van :-)

    Het zal dus wel stil blijven aan de overkant.

    Heb me al verzoend, met een heel stil 1e HJ 2024 :-)
  9. forum rang 4 lanciared 11 april 2024 15:47
    Dus te vroeg ingestapt ?
    Totale controle in dit aandeel. Kun je niet in beleggen.
    Kopers zijn er al lang ook al niet meer in dit aandeel. Koers wordt vervolgens gestuurd, daar waar partijen de koers willen hebben.
    Maar tegen eind 2025 / 2026 zou het er beter uitzien, wat resultaten betreft. Blijkt dus dat we inderdaad wat te vroeg ingestapt zijn.
    LR
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 11 april 2024 15:49
    Uit bovenstaand artikel

    Has TomTom N.V. Been A Good Investment?

    With a three year total loss of 8.9% for the shareholders, TomTom N.V. would certainly have some dissatisfied shareholders. Therefore, it might be upsetting for shareholders if the CEO were paid generously.

    To Conclude...
    The fact that shareholders are sitting on a loss on the value of their shares in the past few years is certainly disconcerting. The stock's movement is disjointed with the company's earnings growth, which ideally should move in the same direction. If there are some unknown variables that are influencing the stock's price, surely shareholders would have some concerns. These concerns should be addressed at the upcoming AGM, where shareholders can question the board and evaluate if their judgement and decision making is still in line with their expectations.
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 11 april 2024 17:49
    Vóór de cijfers op 17 april al herbezinning?

    Broker UBS Analyst Date Target Price Recommendation
    Francois-Xavier Bouvignies 11-Apr-24 € 10.40 Buy
    Francois-Xavier Bouvignies 02-Feb-24 € 10.50 Buy

    Broker ING Analyst Date Target Price Recommendation
    Marc Hesselink 10-Apr-24 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 11-Mar-24 € 7.50 Hold
  12. DWVS 11 april 2024 17:53
    De aandeelhoudersvergadering kan wel tegen dit soort slarissen zijn maar ze hebben nooit genoeg stemmen. M.a.w de vergadering is voor de buhne. Ome Harold zal heel meelevend zijn om daarna gewoon weer zijn eigen ding te blijven doen.
611 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 31 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht