Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    -0,105 -1,83%
  • Volume

    419.532 Gem. (3M) 327,8K
  • Bied

    5,610  
  • Laat

    5,830  
+ Toevoegen aan watchlist

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

624 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 xof 15 april 2024 12:03
    quote:

    tatje schreef op 15 april 2024 09:48:

    Range vaak 20 cent .

    Dus tussen 7,36 en 7,56.

    We zullen zien !

    Heeft al iemand de autoverkopen EU Q1 2024 ?

    EU , niet iets anders :-)
    Ik ben niet verbaas als we weer een flinke klap naar beneden maken. HG en cs zijn nog niet klaar met de aandelen inkoop en deze loopt alleen via STL.

    Nog een keer goedkoop inslaan uit de FreeFloat komt de Family and Friends nog goed uit.

    De eigen agenda is niet transparant voor de kleine belegger. Terug tot halverweg 6 is een mooi instapmoment
  2. forum rang 7 ketchup 15 april 2024 12:26
    ga er nog steeds vanuit dat we FY2024 met winst gaan afsluiten , dit zal mi echter pas zichtbaar zijn bij presentatie van de jaarcijfers en Q4 rapportage, en aldus denk ik dat we gedurende kalenderjaar 2025 in de dubbele cijfers gaan noteren

    voor nu blijft het een moeizaam geheel waarbij 7 goedkoop oogt en alles boven de 8 euro waarschijnlijk niet houdbaar is

    mocht TT echter falen dit financieel jaar positief te sluiten dan zullen degenen met een aanmerkelijk belang wellicht HG overtuigen het aandeel van de beurs te halen
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 15 april 2024 14:28
    Lijkt mij niet bevorderlijk voor de verkoop van nieuwe EV's in een markt die al een afwachtende houding heeft aangenomen.

    Kabinet haalt streep door verlenging subsidie voor tweedehands stekkerauto's

    De subsidie die je kunt krijgen als je een tweedehands elektrische auto koopt, verdwijnt aan het einde van dit jaar. Eerder wilde het kabinet de regeling verlengen tot 2029, maar dat gaat niet door. Dat staat in de Voorjaarsnota die maandag is gepubliceerd.

    Met de maatregel bespaart het demissionaire kabinet 528 miljoen euro. Dat geld wordt gebruikt om de aanschaf van nieuwe elektrische auto's te stimuleren.

    Nu al krijgen degenen die een nieuw elektrisch voertuig kopen, een korting op de wegenbelasting. Die korting trekt het kabinet door tot en met 2030, al wordt die wel steeds iets kleiner.

    Het kabinet vreest dat de verkoop van nieuwe elektrische auto's inzakt als de korting niet langer van kracht blijft. Dit komt doordat de wegenbelasting mede wordt bepaald aan de hand van het gewicht van een auto.

    Elektrische auto's zijn door de accu zwaarder dan auto's die op een verbrandingsmotor rijden. Zonder de lagere wegenbelasting dreigen fossiele auto's aantrekkelijker te worden dan elektrische varianten.

    www.nu.nl/economie/6309139/kabinet-ha...
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 15 april 2024 14:34
    quote:

    visje schreef op 15 april 2024 11:09:

    [...]

    @Vive, ISA ook verplicht voor Chinese autos.
    www.tomtom.com/solutions/intelligent-...
    Juist!
    Bij de laatste cijfers had dhr Goddijn het over een aantal Chinese 'logo's' die voor TT veelbelovend kunnen worden. Overigens zonder verder uit te wijden of merken te noemen. Als die 'logo's' op parkeerterreinen blijven staan heeft TT er niet veel aan.
  5. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 15 april 2024 16:56
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 15 april 2024 14:34:

    [...]

    Juist!
    Bij de laatste cijfers had dhr Goddijn het over een aantal Chinese 'logo's' die voor TT veelbelovend kunnen worden. Overigens zonder verder uit te wijden of merken te noemen. Als die 'logo's' op parkeerterreinen blijven staan heeft TT er niet veel aan.
    Thanks WB
  6. forum rang 7 tatje 15 april 2024 17:21
    De woorden van Taco op de CMD 2022.

    . The only things that we capitalize are lease assets and some IT stuff that we have in house. But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity. We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million.

    Dus D en A wordt 20 miljoen in 2025 of 2026, tenminste dat zegt Taco !

    Ach zullen de cijfers ons woensdag wijzer maken, ik denk van niet.

    De lange termijn hebben we van horen zeggen door de RVB, nu nog waarmaken.

    Men neme opex zonder D en A

    2023
    Q1 105,5 zonder inflatiecorrectie
    Q2 121,6 hogere lonen
    Q3 117,9
    Q4 117 excl D en A en the one off van 10 miljoen.

    Wordt 117 a 118 de norm want we hebben hier wel te maken met :

    Hoge operationele hefboomwerking - dit is een bedrijf met hoge vaste kosten in verhouding tot hun totale kosten. Een bedrijf met een hoge operationele hefboom heeft lage variabele kosten, dus de contributiemarge op elke verkochte eenheid levert relatief hoge winst voor het bedrijf op. Deze hoge winst wordt vervolgens gebruikt om de hoge vaste kosten te betalen, wat betekent dat ze een hoog volume en een gestage stroom van verkopen nodig hebben om winstgevend te blijven. Een voorbeeld hiervan is een softwarebedrijf. De verkoop van 10 abonnementen versus 1000 abonnementen heeft bijna geen invloed op de variabele kosten, maar in beide scenario's moet het bedrijf nog steeds dure ontwikkelaarsalarissen betalen.

    Dus meer omzet en bijna geen meer kosten.

    Harold had het over : het mes snijdt aan 2 kanten.

    Maar je opex zonder zou elk jaar iets oplopen, maar door o.a automatisering wordt dat teniet gedaan.

    Ik zie bij de analisten consensus, Q1 2024 opex 126 D en A 9 dus opex zonder D en A 117, als Q3 en 4 2023 !!!

    Dus in 2025 zal D en A rond de 20 zijn.

    Niet 4 maal 117 maar 4 maal 125 neem ik plus 20 is 520.

    Maar de inflatie correctie in Q2 2023 is hopelijk alles, dus niet in 2 gedeelten.

    Laten we maar afwachten.
  7. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 15 april 2024 17:28
    Vanwaar moet het aandeel de laatste 30 minuten opvallend naar beneden gezet worden?
    Krijgen we woensdag dusdanig nieuws dat de koers weer flink stijgt en we er per saldo nagenoeg niets mee opschieten?!

    De enige die dit weet en hier iets aan kan doen is Harold!
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 15 april 2024 18:02
    Weer een week van 250.000 aandelen uit de STL

    Weekly Summary
    Period Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    30 October - 03 November 2023 558,637 €5.7013 €3,184,945
    06 - 10 November 2023 422,211 €5.9802 €2,524,901
    13 - 17 November 2023 202,403 €6.1856 €1,251,981
    20 - 24 November 2023 206,160 €6.2425 €1,286,962
    27 November - 01 December 2023 141,591 €6.1186 €866,342
    04 - 08 December 2023 103,518 €6.1712 €638,827
    11 - 15 December 2023 151,967 €6.2198 €945,208
    18 - 22 December 2023 65,011 €6.3222 €411,014
    27 - 29 December 2023 24,376 €6.4791 €157,934
    02 - 05 January 2024 20,000 €6.1251 €122,503
    08 - 12 January 2024 250,000 €6.3402 €1,585,050
    15 - 19 January 2024 250,000 €6.1654 €1,541,350
    22 - 26 January 2024 250,000 €6.4532 €1,613,300
    29 January - 02 February 2024 250,000 €6.4946 €1,623,650
    05 - 09 February 2024 200,000 €7.4193 €1,483,850
    12 - 16 February 2024 250,000 €7.6502 €1,912,550
    19 - 23 February 2024 250,000 €7.5340 €1,883,500
    26 February - 01 March 2024 250,000 €7.4590 €1,864,750
    04 - 08 March 2024 250,000 €7.2360 €1,809,000
    11 - 15 March 2024 250,000 €7.2722 €1,818,050
    18 - 22 March 2024 250,000 €7.2642 €1,816,050
    25 - 28 March 2024 200,000 €7.3800 €1,476,000
    02 - 05 April 2024 200,000 €7.4443 €1,488,850
    08 - 12 April 2024 250,000 €7.5338 €1,883,450
    Subtotal 5,245,874 €6.7081 €35,190,017
  9. forum rang 8 Wereldbelegger 15 april 2024 18:04
    Het schiet op:

    Start date 30-Oct-23
    Max end date 31-Oct-24
    Percentage of program completed: 70,38%

    Geen inkoop deze week bij Euronext Amsterdam, Cboe DXE of Turquoise
    alleen via STL / 2de lijns
  10. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 16 april 2024 07:31
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 15 april 2024 18:04:

    Het schiet op:

    Start date 30-Oct-23
    Max end date 31-Oct-24
    Percentage of program completed: 70,38%

    Geen inkoop deze week bij Euronext Amsterdam, Cboe DXE of Turquoise
    alleen via STL / 2de lijns
    Hier mogen bij de presentatie van de cijfers ook wel hele kritische vragen over worden gesteld !
    Aandeelhouderswaarde creëren Harold!!
  11. forum rang 7 tatje 16 april 2024 08:30
    We blijven kralen rijgen :-)

    16 Apr 2024
    TomTom and NREL extend commercial relationship to improve renewable energy research
    TomTom is excited to announce the extension of its relationship with the National Renewable Energy Laboratory (NREL). NREL leverages TomTom’s maps, live traffic, and historic traffic data for various research initiatives, providing valuable insights to the renewable energy industry.

    Vertaling van "extend" in Nederlands

    verlengen
    uitbreiden
    vergroten
    uitstrekken
    reiken
    verruimen
    verbreden
    lopen
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 16 april 2024 08:55
    Wat kunnen de Europese klanten partners van TomTom doen om hun marktaandeel te behouden? Ik ben benieuwd of we hier iets over horen bij de cijferpresentatie.

    Drie stukjes uit het artikel

    Elektrische auto’s vliegen in China de showroom uit door prijzenoorlog – dat zal Europa ook gaan merken

    Omgerekend minder dan 10 duizend euro voor een Destroyer 05 van automerk BYD: Chinese klanten stromen massaal toe voor de aankoop van een elektrische auto, maar voor de met overcapaciteit kampende sector is dat niet per se goed nieuws.

    De kortingen van BYD waren het openingssalvo van een felle prijzenoorlog in de sector van de elektrische auto’s in China, die met een grote overcapaciteit kampt. Grote merken, zoals BYD, proberen hun kleinere concurrenten uit de markt te prijzen, en de eerste faillissementen zijn al aangekondigd. Ook Europa kan het effect voelen, want de Chinese merken zoeken hun uitweg steeds vaker in export.

    Export naar het buitenland
    Maar voor Chinese autofabrikanten die in eigen land tegen concurrentie en prijzenoorlog moeten opboksen, is er ook nog een andere uitweg: export naar het buitenland, waar het lokale aanbod van elektrische voertuigen stukken duurder is. De Chinese EV-export verdrievoudigde de voorbije drie jaar, van 500 duizend auto’s in 2021 tot 1,5 miljoen in 2023. Voorloper BYD exporteerde vorig jaar 8 procent van zijn auto’s, en wil dat dit jaar verhogen naar 12 tot 14 procent.

    www.volkskrant.nl/economie/elektrisch...
  13. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 16 april 2024 10:39
    Zou er morgen ook iemand van de VEB aanwezig zijn om kritische vragen te stellen over met name de inkoop eigen aandelen?

    Zou wel wenselijk zijn om meer duidelijkheid te krijgen in het waarom via de 2e lijn inkopen.
    De koers mag mijn inziens niet omhoog omdat de boys goedkoop willen inkopen om later in het jaar hun slag te kunnen slaan, kan er helaas nu niets anders van maken.
    Daarom zou het goed zijn als er morgen goede vragen worden gesteld waar direct de oprechte antwoorden op volgen.

    Ben benieuwd!
  14. forum rang 7 tatje 16 april 2024 16:18
    Er zijn enkele uitspraken belangrijk voor de kwartaalcijfers en de FCF.

    - So, yeah, I think there is significant opportunity ahead of us. I think we will start to see that materializing in wins throughout the year. It will take a bit longer before we see it in the P&L. But in the second half of this year, we should start to see some green shoots into the revenue, and we need to lay the foundation for continued and accelerated growth in this segment for 2025.

    - On our net results, unfortunately, I don't think that we will be reporting black numbers from an IFRS point of view. We do think that free cash flow will be strong this year, although also there will be seasonal patterns, like the effects of the reorganization that we announced in the fourth quarter of 2023 will be visible in the first half of the year. But for the year as a whole, we will be comfortably free cash flow-positive.

    - ( A )Yeah, maybe I can comment to that as well. So, if you look at the industry analysts, and their projections for the market development in this year and the year to come, then for both yearsthey expectso-called flat growth. So, minimal growth of only low single-digit percentage. If you compare that with our operational revenue development that we plan, then that will also be kind of the case for 2024 for us. But we expect much higher increase of operational revenue in 2025, indicating market share wins. So, those are deals that we already signed but that will come to market in 2025.

    - Good to note is that the EUR10 million cash-out related to the reorganization we announced in the fourth quarter of 2023 will be absorbed and will not be separately adjusted for.

    Ik zal het even vrij vertalen.

    - duurt even voor contracten ( E ) in de verlies en winst stromen, maar in het 2e HJ zullen enkelen in de verlies en winst stromen.
    - de ebit zal geen plus worden, maar de FCF zal sterk worden, wel met seizoensinvloeden.
    - voor A verwachten de kenners een vlakke groei ( Minimaal of en heel laag 1 cijferig ) voor 2024 en 2025, 2024 geldt dat ook voor ons, maar in 2025 winnen we marktaandeel
    - de reorganisatiekosten van 10 miljoen in Q4 2023 tellen we NIET op bij de FCF, zoals die van 2022 !

    dan kom ik tot de volgende Q1 cijfers

    Q1 2023 Q1 2024
    A 81,1 84
    E 36,7 37
    C 22,7 20
    140,7 141
    86% 86%
    120,7 121,0
    opex 118 127
    ebit 2,6 - 6
    D en A 12,5 10
    ebitda 15,1 4

    De opex Q1 2023 was voor de loon inflatie correctie.

    De woorden geen zwarte cijfers voor 2024 kan !!!

    A 350
    E 165
    C 85
    600
    marge 86%
    516
    opex 516 ( 4 maal 119 plus 40 D en A )
    ebit 0
    D en A 40
    ebitda 40

    Laten we zeggen, een ebit tussen +3 en - 5

    Afhankelijkheidsfactoren
    - marge
    - D en A
    - costs of sales eventueel gekapitaliseerd.
  15. forum rang 10 voda 16 april 2024 16:41
    Beursblik: miniem kwartaalverlies voor TomTom verwacht
    16-apr-2024 16:25

    Analisten twijfelen aan outlook voor middellange termijn.

    (ABM FN-Dow Jones) TomTom is in het eerste kwartaal vermoedelijk net in de rode cijfers uitgekomen, maar wel minder diep dan vorig kwartaal. Dat blijkt uit een consensusverwachting van analisten die werd samengesteld door de navigatiespecialist zelf.

    De analisten rekenen gemiddeld op een kwartaalomzet van 144 miljoen euro. Daaraan zou het onderdeel Location Technology 123 miljoen euro bijdragen. De consumententak was afgelopen kwartaal vermoedelijk goed voor 20 miljoen euro omzet.

    De analisten voorzien verder een negatief bedrijfsresultaat (EBIT) van 2 miljoen euro. Netto leed TomTom naar verwachting 1 miljoen euro verlies.

    In het vierde kwartaal van 2023 boekte TomTom een omzet van 143,4 miljoen euro, een negatieve EBIT van 10,4 miljoen euro en een verlies onder de streep van 11,6 miljoen euro.

    De vrije kasstroom schatten de analisten voor het eerste kwartaal in op 8 miljoen euro negatief. De kaspositie zou dan op 287 miljoen euro uitkomen.

    Verwachtingen

    Bij de laatste jaarcijfers zei CEO Harold Goddijn "voorzichtig optimistisch" te zijn voor 2024.

    De omzet komt dit jaar volgens TomTom uit tussen de 570 en 610 miljoen euro. Daaraan zal Location Technology 490 tot 520 miljoen euro bijdragen.

    TomTom rekent voor dit jaar verder op een rendement aam vrije kasstroom van meer dan 5 procent.

    De analisten mikken op een omzet van 591 miljoen euro, en net als TomTom op een rendement van 5 procent.

    TomTom herhaalde bij de laatste jaarcijfers de doelstelling om in 2025 een omzet van 600 miljoen euro met Location Technology te realiseren. De vrije kasstroom zou dan op 10 procent van de groepsomzet uitkomen.

    Analisten rekenen gemiddeld op een groepsomzet van 647 miljoen euro in 2025, met een bijdrage van locatietechnologie van 572 miljoen euro. Het rendement aan de vrije kasstroom zal volgens hen uitkomen op 7 procent.

    TomTom opent woensdag voorbeurs de boeken.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 16 april 2024 17:02
    De link naar consensus 1ste kwartaal 24

    Pre Q1 2024 Consensus (April 2024)

    On a regular basis, before the quarterly results, we will make an up-to-date consensus overview available on our website.

    You can download the latest consensus overview for Q1 2024, FY 2024, FY 2025, and FY 2026 by clicking on the links below. Pre Q1 2024 consensus is based on the estimates of 7 sell-side analysts.

    corporate.tomtom.com/static-files/fea...
  17. forum rang 8 Wereldbelegger 16 april 2024 18:16
    Shortsellpositie weer wat groter.

    TomTom
    Totale netto shortpositie op April 16, 2024: 4.39%
    (van 4,32% naar 4,22%)

    Shortsellpositie Franklin Templeton Investment Management van 0,53% naar 0,70%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    22-12-2023 Marchall Wace 0,90%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,70%
    19-12-2022 Otus Capital Management 1,31%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,48%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,39%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    4,39% van 132.366.672* is: 5.810.897 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    5.810.897 van 65.703.027* is: 8,84%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 31-3-2024

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,067% t/m 5,18%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,18% van het totaal aantal uitstaande aandelen.
624 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht