Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,735
  • Verschill

    +0,060 +1,06%
  • Volume

    212.691 Gem. (3M) 285K
  • Bied

    5,720  
  • Laat

    5,730  
+ Toevoegen aan watchlist

2 halen ,1 betalen !!!

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 juni 2008 11:45
    2 halen, 1 betalen
    10 juni 2008 | Het Financieele Dagblad
    Door: Schiffers, M.

    Mathijs Schiffers

    Een week terug begon de koers van navigatiespecialist TomTom plots met procenten te dalen. Op zoek naar een oorzaak wezen sommige marktvorsers erop dat de vier oprichters van TomTom per 1 juni een stuk van hun aandelenpakket - ieder houdt 13% van de stukken - mogen verkopen. Als ze dat doen, zal dat de koers drukken.

    Maar het is onwaarschijnlijk dat de oprichters - die samen een meerderheid hebben - nu aandelen willen verkopen. De koers van TomTom staat op euro 21,36, een fractie van de top op euro 68,15 die het aandeel een halfjaar geleden neerzette en nog maar net boven de euro 17,50 waarvoor TomTom drie jaar geleden naar de beurs ging.

    Vanuit financieel oogpunt is het dus ongunstig om nu te verkopen. Maar ook strategisch gezien lijkt het tij slecht. Wat wil het geval? TomTom heeft net kaartenmaker Tele Atlas ingelijfd. Er moet nog wel afgerekend worden, maar de perceptie is dat TomTom en Tele Atlas nu één bedrijf zijn. TomTom betaalt euro 2,9 mrd voor Tele Atlas, terwijl de beurswaarde van TomTom door de recente koersval gezakt is tot euro 2,6 mrd.

    TomTom plus Tele Atlas is in de ogen van beleggers dus minder waard dan Tele Atlas op zich. Bizar, maar niet uniek. De situatie van TomTom lijkt immers wel wat op die van chipmachinefabrikant ASMI. Dit bedrijf heeft een belang van 53% in de Taiwanese sectorgenoot ASM Pacific Technology (ASMPT) en dat belang alleen is meer waard dan ASMI als geheel, wat betekent dat de resterende activiteiten van ASMI een minwaarde hebben.

    Aandeelhouders van ASMI willen daarom dat het bedrijf zijn belang in ASMPT verkoopt en de opbrengst uitkeert aan beleggers. Het bedrijf ASMI dat dan resteert, zal een bepaalde waarde vertegenwoordigen op de beurs en alleen daarom al beter zijn dan de som der delen waaruit het bedrijf nu bestaat.

    Dat scenario dreigt natuurlijk niet bij TomTom. De situatie bij TomTom is nieuw, waar die bij ASMI al jaren bestaat. Ook zijn de synergieën tussen de maker van navigatiekastjes TomTom en de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas boven iedere twijfel verheven, waar synergieën bij ASMI betwist worden.

    Maar juist dat maakt een andere dreiging des te reëler voor TomTom. Want voor een elektronicabedrijf dat de navigatiemarkt op wil, en dat zijn er nogal wat, is het Amsterdamse bedrijf natuurlijk de aanbieding van de maand. Voor iets meer dan euro 3 mrd - dat is de huidige beurswaarde plus een gebruikelijke premie van 30% - heb je de kaarten van Tele Atlas en krijg je de TomTommetjes er bijna gratis bij. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van de oprichters van TomTom. Alleen om die reden zullen ze ervoor waken de meerderheid die ze nu hebben, op te geven.

    Blijft de vraag wat de koersval van TomTom vorige week veroorzaakte.
  2. diederique 10 juni 2008 11:48
    TA Fonds van de dag: Tomtom
    Beleggers Belangen

    Fonds van de dag

    Het advies van Tomtom is Negatief (rend: 46.7%) sinds 7 januari 2008. Met een daling van -0.8% werd donderdag een slotkoers van EUR 23.52 bereikt. Over de afgelopen 5 dagen bedraagt de stijging 1.2%.
    Na de zwakke koersontwikkeling van de laatste dagen kan Tomtom zich richten op EUR 20.29. Wanneer ook dit niveau wordt uitgenomen krijgt het bestaande negatieve trendbeeld een belangrijke bevestiging. Wij verwachten uiteindelijk een doorbraak van deze bodem en een continuatie van de dalende trend.
    De steun- of weerstandsniveaus zijn donderdag niet in gevaar gekomen. Eventuele kopersinteresse (steun) is te vinden nabij EUR 22.60 terwijl eventuele verkoopdruk (weerstand) wordt verwacht nabij EUR 27.22.
  3. [verwijderd] 10 juni 2008 11:58
    quote:

    benedictus schreef:

    2 halen, 1 betalen
    10 juni 2008 | Het Financieele Dagblad
    Door: Schiffers, M.

    Mathijs Schiffers

    Een week terug begon de koers van navigatiespecialist TomTom plots met procenten te dalen. Op zoek naar een oorzaak wezen sommige marktvorsers erop dat de vier oprichters van TomTom per 1 juni een stuk van hun aandelenpakket - ieder houdt 13% van de stukken - mogen verkopen. Als ze dat doen, zal dat de koers drukken.

    Maar het is onwaarschijnlijk dat de oprichters - die samen een meerderheid hebben - nu aandelen willen verkopen. De koers van TomTom staat op euro 21,36, een fractie van de top op euro 68,15 die het aandeel een halfjaar geleden neerzette en nog maar net boven de euro 17,50 waarvoor TomTom drie jaar geleden naar de beurs ging.

    Vanuit financieel oogpunt is het dus ongunstig om nu te verkopen. Maar ook strategisch gezien lijkt het tij slecht. Wat wil het geval? TomTom heeft net kaartenmaker Tele Atlas ingelijfd. Er moet nog wel afgerekend worden, maar de perceptie is dat TomTom en Tele Atlas nu één bedrijf zijn. TomTom betaalt euro 2,9 mrd voor Tele Atlas, terwijl de beurswaarde van TomTom door de recente koersval gezakt is tot euro 2,6 mrd.

    TomTom plus Tele Atlas is in de ogen van beleggers dus minder waard dan Tele Atlas op zich. Bizar, maar niet uniek. De situatie van TomTom lijkt immers wel wat op die van chipmachinefabrikant ASMI. Dit bedrijf heeft een belang van 53% in de Taiwanese sectorgenoot ASM Pacific Technology (ASMPT) en dat belang alleen is meer waard dan ASMI als geheel, wat betekent dat de resterende activiteiten van ASMI een minwaarde hebben.

    Aandeelhouders van ASMI willen daarom dat het bedrijf zijn belang in ASMPT verkoopt en de opbrengst uitkeert aan beleggers. Het bedrijf ASMI dat dan resteert, zal een bepaalde waarde vertegenwoordigen op de beurs en alleen daarom al beter zijn dan de som der delen waaruit het bedrijf nu bestaat.

    Dat scenario dreigt natuurlijk niet bij TomTom. De situatie bij TomTom is nieuw, waar die bij ASMI al jaren bestaat. Ook zijn de synergieën tussen de maker van navigatiekastjes TomTom en de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas boven iedere twijfel verheven, waar synergieën bij ASMI betwist worden.

    Maar juist dat maakt een andere dreiging des te reëler voor TomTom. Want voor een elektronicabedrijf dat de navigatiemarkt op wil, en dat zijn er nogal wat, is het Amsterdamse bedrijf natuurlijk de aanbieding van de maand. Voor iets meer dan euro 3 mrd - dat is de huidige beurswaarde plus een gebruikelijke premie van 30% - heb je de kaarten van Tele Atlas en krijg je de TomTommetjes er bijna gratis bij. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van de oprichters van TomTom. Alleen om die reden zullen ze ervoor waken de meerderheid die ze nu hebben, op te geven.

    Blijft de vraag wat de koersval van TomTom vorige week veroorzaakte.

    nou, wat dacht je van Ribberink die vorige week bekendmaakte iets anders te willen gaan doen.

    en als je TOMTOM overneemt dan krijg je er nauurlijk ook een schuld bij en meer uitstaande aandelen.

    al met al een vrij waardeloos verhaal.

    vergelijk het dan met corperate express als je toch iets wil,maar niet met asmi.
  4. [verwijderd] 10 juni 2008 12:27
    Back in !

    Verhaal van Ipod lijkt dus toch waar te zijn...toch eigenlijk wel logisch

    Kijk eruit op 23.00 en dan nu er weer in is toch ook 2.05 "winst" cq 9% meer aandelen
  5. [verwijderd] 10 juni 2008 12:34
    quote:

    prinsH schreef:

    Back in !

    Verhaal van Ipod lijkt dus toch waar te zijn...toch eigenlijk wel logisch

    Kijk eruit op 23.00 en dan nu er weer in is toch ook 2.05 "winst" cq 9% meer aandelen
    Ehhhhhh, als ze stijgen naar 23,00 krijg je gelijk, anders niet... !
  6. [verwijderd] 10 juni 2008 13:05
    quote:

    hajeje schreef:

    [quote=prinsH]
    Back in !

    Verhaal van Ipod lijkt dus toch waar te zijn...toch eigenlijk wel logisch

    Kijk eruit op 23.00 en dan nu er weer in is toch ook 2.05 "winst" cq 9% meer aandelen
    [/quote]

    Ehhhhhh, als ze stijgen naar 23,00 krijg je gelijk, anders niet... !
    Nee hoor, die 9% meer aandelen die heb ik nu al!

    enne 23 daar komme ze heus wel hoor. Deze koers slaat werkelijk helemaal nergens op, TT minder waard dan overname.
  7. [verwijderd] 10 juni 2008 13:13
    quote:

    benedictus schreef:

    2 halen, 1 betalen
    10 juni 2008 | Het Financieele Dagblad
    Door: Schiffers, M.

    Mathijs Schiffers

    Een week terug begon de koers van navigatiespecialist TomTom plots met procenten te dalen. Op zoek naar een oorzaak wezen sommige marktvorsers erop dat de vier oprichters van TomTom per 1 juni een stuk van hun aandelenpakket - ieder houdt 13% van de stukken - mogen verkopen. Als ze dat doen, zal dat de koers drukken.

    Maar het is onwaarschijnlijk dat de oprichters - die samen een meerderheid hebben - nu aandelen willen verkopen. De koers van TomTom staat op euro 21,36, een fractie van de top op euro 68,15 die het aandeel een halfjaar geleden neerzette en nog maar net boven de euro 17,50 waarvoor TomTom drie jaar geleden naar de beurs ging.

    Vanuit financieel oogpunt is het dus ongunstig om nu te verkopen. Maar ook strategisch gezien lijkt het tij slecht. Wat wil het geval? TomTom heeft net kaartenmaker Tele Atlas ingelijfd. Er moet nog wel afgerekend worden, maar de perceptie is dat TomTom en Tele Atlas nu één bedrijf zijn. TomTom betaalt euro 2,9 mrd voor Tele Atlas, terwijl de beurswaarde van TomTom door de recente koersval gezakt is tot euro 2,6 mrd.

    TomTom plus Tele Atlas is in de ogen van beleggers dus minder waard dan Tele Atlas op zich. Bizar, maar niet uniek. De situatie van TomTom lijkt immers wel wat op die van chipmachinefabrikant ASMI. Dit bedrijf heeft een belang van 53% in de Taiwanese sectorgenoot ASM Pacific Technology (ASMPT) en dat belang alleen is meer waard dan ASMI als geheel, wat betekent dat de resterende activiteiten van ASMI een minwaarde hebben.

    Aandeelhouders van ASMI willen daarom dat het bedrijf zijn belang in ASMPT verkoopt en de opbrengst uitkeert aan beleggers. Het bedrijf ASMI dat dan resteert, zal een bepaalde waarde vertegenwoordigen op de beurs en alleen daarom al beter zijn dan de som der delen waaruit het bedrijf nu bestaat.

    Dat scenario dreigt natuurlijk niet bij TomTom. De situatie bij TomTom is nieuw, waar die bij ASMI al jaren bestaat. Ook zijn de synergieën tussen de maker van navigatiekastjes TomTom en de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas boven iedere twijfel verheven, waar synergieën bij ASMI betwist worden.

    Maar juist dat maakt een andere dreiging des te reëler voor TomTom. Want voor een elektronicabedrijf dat de navigatiemarkt op wil, en dat zijn er nogal wat, is het Amsterdamse bedrijf natuurlijk de aanbieding van de maand. Voor iets meer dan euro 3 mrd - dat is de huidige beurswaarde plus een gebruikelijke premie van 30% - heb je de kaarten van Tele Atlas en krijg je de TomTommetjes er bijna gratis bij. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van de oprichters van TomTom. Alleen om die reden zullen ze ervoor waken de meerderheid die ze nu hebben, op te geven.

    Blijft de vraag wat de koersval van TomTom vorige week veroorzaakte.

    typisch kranten-commentaar, t klinkt leuk maar raakt kant noch wal.
    TA was hooguit 15 euro p.a. waard, met inbegrip van haar kas-positie.
    in ieder geval stond de koers geloof ik op 18 toen het bod kwam, bij een beter beurs-sentiment.
    neem je nu TT over, dan krijg je er een schuld bij.
    de delen zijn hier overigens wel samen meer waard dan de som van beide afzonderlijk, maar daarnaast is er de nodige onzekerheid ontstaan over de toekomst van de navigatie-markt en wat die TT zal gaan opleveren.
    i-phone-achtige apparaten lijken de toekomst te hebben en prijzen blijven dalen.
    de koers van TT is nu wel erg ver weggezakt, een enkel goed bericht kan hem zo weer 20 % hoger zetten.
    beleggen blijft risico's nemen, in deze tijden zijn het grote, de hele wereld-economie zou nog best eens flink onderuit kunnen gaan, de inflatie neemt wereldwijd toe, de werkloosheid ook, de huizen-prijzen dalen en de banken blijven maar miljarden afschrijven.

  8. [verwijderd] 10 juni 2008 13:19
    niet normaal gewoon, de koers van TT... bijkopen dan maar straks...

    was gisteren in verband met mijn werk niet in NL... toen ik thuis kwam schrok ik even van de koers van TT...
  9. [verwijderd] 10 juni 2008 13:22
    als nederland maar wint Dolleman ;.))

    een deal met Ipod is toch 70-80 miljoen per jaar.
    en verdere deals met andere telefoonmakers zijn niet uitgesloten nu TT zich niet in die markt begeeft als hardwaremaker.
  10. GherAhnkAhmon 10 juni 2008 15:21
    quote:

    Grace888 schreef:

    we gaan ontploffen binnenkort :)

    apple en TT samenwerken :)
    Hahaha.. en hoe lang kan je als 2in1 bedrijf met al die röring op de navmarkt nog je kop houwe en net doen of er nix aan de hand is hé?
11 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 juni

    1. Fabrieksorders april (Dui)
    2. Besi beleggersdag
    3. Detailhandelsverkopen april (EU)
    4. Fastned jaarvergadering
    5. Europese Centrale Bank (ECB) rentebesluit volitaliteit verwacht
    6. Steunaanvragen - wekelijks (VS)
    7. Handelsbalans april (VS)
    8. ECB rentebesluit: toelichting Lagarde
  2. 07 juni

    1. Handelsbalans mei (Chi)
    2. Consumptie huishoudens april (NL)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht