benedictus schreef:
2 halen, 1 betalen
10 juni 2008 | Het Financieele Dagblad
Door: Schiffers, M.
Mathijs Schiffers
Een week terug begon de koers van navigatiespecialist TomTom plots met procenten te dalen. Op zoek naar een oorzaak wezen sommige marktvorsers erop dat de vier oprichters van TomTom per 1 juni een stuk van hun aandelenpakket - ieder houdt 13% van de stukken - mogen verkopen. Als ze dat doen, zal dat de koers drukken.
Maar het is onwaarschijnlijk dat de oprichters - die samen een meerderheid hebben - nu aandelen willen verkopen. De koers van TomTom staat op euro 21,36, een fractie van de top op euro 68,15 die het aandeel een halfjaar geleden neerzette en nog maar net boven de euro 17,50 waarvoor TomTom drie jaar geleden naar de beurs ging.
Vanuit financieel oogpunt is het dus ongunstig om nu te verkopen. Maar ook strategisch gezien lijkt het tij slecht. Wat wil het geval? TomTom heeft net kaartenmaker Tele Atlas ingelijfd. Er moet nog wel afgerekend worden, maar de perceptie is dat TomTom en Tele Atlas nu één bedrijf zijn. TomTom betaalt euro 2,9 mrd voor Tele Atlas, terwijl de beurswaarde van TomTom door de recente koersval gezakt is tot euro 2,6 mrd.
TomTom plus Tele Atlas is in de ogen van beleggers dus minder waard dan Tele Atlas op zich. Bizar, maar niet uniek. De situatie van TomTom lijkt immers wel wat op die van chipmachinefabrikant ASMI. Dit bedrijf heeft een belang van 53% in de Taiwanese sectorgenoot ASM Pacific Technology (ASMPT) en dat belang alleen is meer waard dan ASMI als geheel, wat betekent dat de resterende activiteiten van ASMI een minwaarde hebben.
Aandeelhouders van ASMI willen daarom dat het bedrijf zijn belang in ASMPT verkoopt en de opbrengst uitkeert aan beleggers. Het bedrijf ASMI dat dan resteert, zal een bepaalde waarde vertegenwoordigen op de beurs en alleen daarom al beter zijn dan de som der delen waaruit het bedrijf nu bestaat.
Dat scenario dreigt natuurlijk niet bij TomTom. De situatie bij TomTom is nieuw, waar die bij ASMI al jaren bestaat. Ook zijn de synergieën tussen de maker van navigatiekastjes TomTom en de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas boven iedere twijfel verheven, waar synergieën bij ASMI betwist worden.
Maar juist dat maakt een andere dreiging des te reëler voor TomTom. Want voor een elektronicabedrijf dat de navigatiemarkt op wil, en dat zijn er nogal wat, is het Amsterdamse bedrijf natuurlijk de aanbieding van de maand. Voor iets meer dan euro 3 mrd - dat is de huidige beurswaarde plus een gebruikelijke premie van 30% - heb je de kaarten van Tele Atlas en krijg je de TomTommetjes er bijna gratis bij. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van de oprichters van TomTom. Alleen om die reden zullen ze ervoor waken de meerderheid die ze nu hebben, op te geven.
Blijft de vraag wat de koersval van TomTom vorige week veroorzaakte.