Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,605
  • Verschill

    -0,015 -0,27%
  • Volume

    375.660
  • Bied

    5,560  
  • Laat

    5,780  
+ Toevoegen aan watchlist

Vrijdag 8 juli

95 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 charlieb 8 juli 2011 16:56
    quote:

    Ronka schreef op 8 juli 2011 16:49:

    [...]

    Hoezo hersteld???? Pas nou maar op, je wordt genaaid door Godijn en zijn maatjes. Als het al omhoog gaat, wat ik niet verwacht, is dat alleen om nieuw geld aan te trekken om daarna door het putje te gaan. En als de koers laag genoeg staat (2.50 of lager) is er ineens een overname kandidaat. Let maar op
    Wat heb je toch met die 2,50 van je, heb je zo'n groot belang bij die 2,50 ofzo?? vertel eens?? voorlopig zul je die 2,50 nog niet op de borden zien voor T2, mss wl op 22 juli als Goddijn weer slecht nieuws zl verkondigen, mss gaan we dan weer zo'n 27 a 30% omlaag, kijk dan zitten we op een koers van 2,80 en dan is die 2,50 wl inzicht, nu voorlopig niet.
    Charlie, ps heeft die goed nieuws dan kan er mss wl 20%erbij, dan zitten we op een koers van 4,62. Nou wat heb je liever, ik kies voor het laatste, ok beste vriend!
  2. [verwijderd] 8 juli 2011 17:01
    quote:

    Ronka schreef op 8 juli 2011 16:04:

    Het is eigenlijk ongelooflijk dat zoveel mensen hier vertrouwen houden in TT. Het bedrijf zal niet zelfstandig overleven, ze kunnen de concurrentie niet aan. En nu er weer koopadviezen komen van corne van Zijl en consorten is het helemaal oppassen geblazen. Het wachten is alleen nog op een tv praatje van Royce Tostrams. Ik zou zeggen shorten dat aandeel.
    ga je gang ronka;ik houd je niet tegen.
  3. [verwijderd] 8 juli 2011 17:18
    Van John Beijer op Belegger.nl

    TomTom

    TomTom is en blijft een bedrijf dat de afgelopen jaren in de hoek van de klappen zit. De losse units zijn uit de mode en het marktaandeel van TomTom loopt langzaam terug. De omzet- en winstwaarschuwing kwam niet als een enorme verrassing, immers in diverse interviews kon je horen dat de topmensen van TomTom bezig waren een financiele buffer op te bouwen en de strategie die men volgt is wat dat betreft zeer solide. We mogen er dus vanuit gaan dat de verkoop van losse units verder zal verzwakken en men zal over moeten stappen naar plan B. TomTom is druk bezig om vaste voet aan de grond te krijgen in Azië en dat verloopt in onze ogen voorspoedig.

    Tevens is TomTom druk bezig om contracten af te sluiten met autofabrikanten voor het leveren van vaste navigatie. Dat is een enorme groeimarkt en samen met het ontwikkelen van nieuwe abonnementen zal dat één van de pijlers worden waar TomTom de komende jaren op moet gaan drijven.
    Een andere pijler is TeleAtlas. TeleAtlas is de fabrikant van de kaarten en is eigendom van TomTom. TomTom heeft het bedrijf destijds voor een forse prijs moeten kopen, maar gaat nu in de komende jaren daar de vruchten van plukken, is ons idee. TomTom zou in de markt zijn om de nieuwe kaarten te leveren voor Apple toestellen. En ook daarin kan TomTom nog enorm groeien. Wij denken dat je gewoon het aandeel maar moet kopen dat noteert rond de 3.85 euro. Hanteer een stoploss op 3.20 euro en wij hebben een koersdoel van 4.80 euro
  4. wooky 8 juli 2011 17:23
    quote:

    charlie b schreef:

    [quote alias=Ronka id=5661335 date=201107081649]
    [...]

    Hoezo hersteld???? Pas nou maar op, je wordt genaaid door Godijn en zijn maatjes. Als het al omhoog gaat, wat ik niet verwacht, is dat alleen om nieuw geld aan te trekken om daarna door het putje te gaan. En als de koers laag genoeg staat (2.50 of lager) is er ineens een overname kandidaat. Let maar op
    [/quote]
    Wat heb je toch met die 2,50 van je, heb je zo'n groot belang bij die 2,50 ofzo?? vertel eens?? voorlopig zul je die 2,50 nog niet op de borden zien voor T2, mss wl op 22 juli als Goddijn weer slecht nieuws zl
    verkondigen, mss gaan we dan weer zo'n 27 a 30% omlaag, kijk dan zitten we op een koers van 2,80 en dan is die 2,50 wl inzicht, nu voorlopig niet.
    Charlie, ps heeft die goed nieuws dan kan er mss wl 20%erbij, dan zitten we op een koers van 4,62. Nou wat heb je liever, ik kies voor het laatste, ok beste vriend!
    Ik help het je hopen, maar.................hoop is niet zo'n goede raadgever heb ik geleerd.
  5. [verwijderd] 8 juli 2011 17:33
    @Ronka
    Wat is volgens jou een goede waardering voor het aandeel Garmin?
    De marktkapitalisatie van Garmin is op dit moment 6x die van TT, terwijl de omzet van Garmin in 2010 maar 25% hoger was?
    Begrijp ik goed dat volgens jou Garmin 10x zoveel waard is als TT?
  6. forum rang 5 hvasd2 8 juli 2011 17:44

    TT net in de min jammer ... Allen een fijn weekend en let een beetje op het bekvechten!
  7. wooky 8 juli 2011 17:45
    quote:

    tocas schreef:

    @Ronka
    Wat is volgens jou een goede waardering voor het aandeel Garmin?
    De marktkapitalisatie van Garmin is op dit moment 6x die van TT, terwijl de omzet van Garmin in 2010 maar 25% hoger was?
    Begrijp ik goed dat volgens jou Garmin 10x zoveel waard is als TT?

    Garmin doet het gewoon veel beter, Ze maken blijkbaar beter producten. En ze hebben een betrouwbaardere directie, althans dat vinden de beleggers gezien de koers.
  8. wooky 8 juli 2011 17:50
    quote:

    tocas schreef:

    Maar 5 mrd voor Garmin tegen 0,5 mrd voor TT.
    Is dat niet een beetje overdreven?
    Nee natuurlijk niet, Garmin heeft de toekomst en TT zal het niet redden, Althans niet op eigen kracht
  9. Scarlet 8 juli 2011 17:51
    quote:

    Ronka schreef op 8 juli 2011 17:45:

    [...]

    Garmin doet het gewoon veel beter, Ze maken blijkbaar beter producten. En ze hebben een betrouwbaardere directie, althans dat vinden de beleggers gezien de koers.
    Betere producten no way, betere en slimmere directie en ceo zeker !!!
  10. [verwijderd] 8 juli 2011 17:51
    quote:

    Ronka schreef op 8 juli 2011 17:50:

    [...]

    Nee natuurlijk niet, Garmin heeft de toekomst en TT zal het niet redden, Althans niet op eigen kracht
    Tomtom heeft kaarten,Garmin niet.
  11. wooky 8 juli 2011 17:55
    quote:

    mps schreef:

    [quote alias=Ronka id=5661506 date=201107081750]
    [...]

    Nee natuurlijk niet, Garmin heeft de toekomst en TT zal het niet redden, Althans niet op eigen kracht
    [/quote]
    Tomtom heeft kaarten,Garmin niet.
    Als TT zo doorgaat kan Garmin de kaarten straks voor weinig overnemen.
  12. largo33 8 juli 2011 18:02
    Ik was vanaf half twee vanmiddag even aan het tukken, ik verwachte er weinig van en hij bleef de hele ochtend lekker liggen rond 0,4 / 0,7 %, als een van de toppers van de AEX. Kom ik om half zes even kijken, zie ik het slagveld van de uitzenders en de banken. Tomtom bleef redelijk liggen en ik denk dat we gezien het resultaat tevreden mogen zijn en een kans om maandag weer eens omhoog te gaan.Goed weekend
  13. [verwijderd] 8 juli 2011 18:28
    quote:

    Ronka schreef op 8 juli 2011 17:55:

    [...]

    Als TT zo doorgaat kan Garmin de kaarten straks voor weinig overnemen.
    Als....zo lust ik er nog wel 1...of 2.
  14. [verwijderd] 8 juli 2011 18:33
    Garmin heeft natuurlijk ook zo'n hoge koers omdat ze bulken van de cash. Wat op de balans staat is dus echt tastbaar.

    Zij hebben geen 3 miljard hoeven neertellen voor een kaartenmaker. TomTom heeft het betere product en de kaarten. Maar door de cash heeft Garmin meer zekerheid, rente-inkomsten ipv rentekosten, geen gedoe met banken, veel dividend (heel veel) en ze hebben het geld om nieuwe markten te ontwikkelen of kleine spelers te kopen (zoals ze met Navigon deden).

    Ik ben dus wel wat teruggekomen op het idee dat Garmin niks voorstelt. Maar op navigatiegebied heeft tomtom wel het betere product, vooral door de snelle routing. Op termijn gaat Garmin daar wel last van krijgen (als de klant echt het verschil gaat merken).
  15. wooky 8 juli 2011 18:36
    quote:

    justin_case schreef:

    Garmin heeft natuurlijk ook zo'n hoge koers omdat ze bulken van de cash. Wat op de balans staat is dus echt tastbaar.

    Zij hebben geen 3 miljard hoeven neertellen voor een kaartenmaker. TomTom heeft het betere product en de kaarten. Maar door de cash heeft Garmin meer zekerheid, rente-inkomsten ipv rentekosten, geen gedoe met banken, veel dividend (heel veel) en ze hebben het geld om nieuwe markten te ontwikkelen of kleine spelers te kopen (zoals ze met Navigon deden).

    Ik ben dus wel wat teruggekomen op het idee dat Garmin niks voorstelt. Maar op navigatiegebied heeft tomtom wel het betere product, vooral door de snelle routing. Op termijn gaat Garmin daar wel last van krijgen (als de klant echt het verschil gaat merken).
    Jij vind dat TT betere producten heeft, maar vind het grote publiek dat ook? En daarbij, er zijn heel veel amerikanen die graag Amerikaanse producten kopen.
  16. wooky 8 juli 2011 18:40
    Op termijn gaat Garmin daar wel last van krijgen (als de klant echt het verschil gaat merken).
    [/quote]

    Denk je dat ze stilzitten bij Garmin?
  17. [verwijderd] 8 juli 2011 19:12
    Ik denk dat uiteindelijk zowel Garmin als TomTom succesvol kunnen zijn. TomTom vooral in de diepte (als de beste navigator voor de automobilist) en Garmin vooral in de breedte (ook navigatie voor scheepvaart, luchtvaart, sport)

    Het klopt dat Amerikanen, zeker in deze tijd, vooral Amerikaans spul kopen. TomTom had groeiende marktaandelen in de VS, maar blijkbaar is er iets veranderd. De VS is echter nu 30% van TomTom's markt. Dus wat je zegt geldt niet op de Europese thuismarkt en in de groeimarkten. Buiten Amerika is Garmin helemaal niet zo bekend.

    En ik zeg ook niet dat Garmin stil zit. Zoals je kon lezen zei ik zelfs dat ze met hun cash goed gepositioneerd zijn om zich in een bepaalde markt in te kopen of marktaandeel te kopen, zoals bij overname Navigon. Dat ze daar direct een deal met Mercedes bij cadeau kregen wil wel zeggen dat ze ook hun 'informatievoorziening' goed op orde hebben. In zekere zin zijn ze dus slimmer/sluwer dan TT.

    Of het grote publiek ook weet dat je met een TT sneller bent, weet ik niet. Maar dit kan TT wel gaan uitdragen. En ze kunnen het ook bewijzen. Doordat ze over al die metingen beschikken weten ze ook echt welke route op welk tijdstip de snelste is (IQ routes). Er zijn maar weinig (of geen?) partijen die over dit soort informatie beschikken. TomTom heeft die database in jaren tijd opgebouwd, dus dat kopieer je niet zo 1,2,3.

    Zoals ik al heel vaak heb gesteld wordt er te vaak gedacht aan een 'winner takes all'. De een roept dat Google iedereen wegvaagt, voor die tijd was er angst voor Nokia (wat nu wankelt) en nu heb je weer mensen die denken dat Garmin veel te sterk is.

    Hoewel de PND markt daalt, groeit de navigatiemarkt. Ook dankzij Garmin dat de toepassingen heeft verbreed, en dankzij de opkomst van de smartphone. De smartphone zet de prijzen zwaar onder druk, maar vergroot juist de volumes. Je kunt er enorm veel klanten mee bereiken. Als je een paar euro verdient aan iedere HTC telefoon en iphone ben je ook binnen.

    Ik zie dus vooral een taart die groter wordt, en binnen die taart wordt de taartpunt PND steeds kleiner. Dit is zeker een uitdaging voor tomtom, omdat ze altijd het meest hebben verdiend aan juist die ene taartpunt. Aan de andere kant denk ik, juist omdat de taart steeds groter wordt (ook met locatiegebaseerde advertising) dat er voor meer partijen genoeg is om te eten, en niet alleen voor Google of TomTom of Garmin. En misschien hoef je ook wel geen marktleider te zijn op al die punten, maar kun je ook niches opzoeken waar de concurrentie kleiner is, en de marges hoger zijn.

    Dit betekent wel dat je moet oppassen voor hoogmoed ("wij willen de grootste zijn) want volumes zeggen ook niet alles, en omzet ook niet. Misschien heb je in de toekomst wel vele kleine inkomstenstroompjes, in plaats van 1 grote cashcow.

    Waar ze denk ik voor moeten oppassen is dat ze niet te hard gaan concurreren, maar samen de markt ontwikkelen. Het is beter om samen de taart groter te maken dan te gaan vechten om hetzelfde stukje.
  18. [verwijderd] 8 juli 2011 19:31
    quote:

    Ronka schreef op 8 juli 2011 18:40:

    Op termijn gaat Garmin daar wel last van krijgen (als de klant echt het verschil gaat merken).
    [/quote]

    Denk je dat ze stilzitten bij Garmin?
    Ronka jij doet me denken aan Willie Wonka...sprookjesfiguur cq fantast cq ik lul maar een end weg. Apart dat jij het over 2,50 hebt (kloon van Creampie soms?).
  19. forum rang 4 jan6307 8 juli 2011 19:45
    quote:

    PieterdePieter schreef op 8 juli 2011 19:31:

    [...]

    Ronka jij doet me denken aan Willie Wonka...sprookjesfiguur cq fantast cq ik lul maar een end weg. Apart dat jij het over 2,50 hebt (kloon van Creampie soms?).
    Het was jou ook al opgevallen.
95 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def)
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht