Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,695
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    246.504 Gem. (3M) 280,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Is HD traffic van TomTom een Unique Selling Point?

128 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 juli 2011 18:25
    Van de week in een nieuwe C5 gezeten. En die ingebouwde navi was me een partij s l e c h t. Om te janken gewoon. Veel slechter dan een TomTom van zoveel jaar terug.
    We reden dan ook al snel verkeerd, de navi gaf immers niet aan op welke baan je moest rijden. De navi in de C5 zat wel strak weggebouwd in het dashboard, maar je kon er rijdend niet goed op kijken en het was een onduidelijk geheel. Rommelig gewoon, het tegenovergestelde van een TomTom.

  2. [verwijderd] 15 juli 2011 18:26
    Waarbij ik me dus afvraag hoe moeilijk het voor TomTom moet zijn om nieuwe contracten binnen te halen. Het zou toch te doen moeten zijn, lijkt me.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 juli 2011 09:22
    quote:

    justin_case schreef op 15 juli 2011 10:03:

    ...
    Mijn vraag krijg ik maar niet beantwoord, ik bedoel, ik kan er niets over vinden. Er wordt gesproken over een 'traffic layar' over Google maps heen. Zodat je files kunt zien.
    ...
    Vraag: biedt Google nav ook aankomsttijden, incl vertraging door files meegerekend? en: rekenen ze voor je uit wanneer je moet omrijden om minder files te hebben.

    ...
    Inderdaad, je vraag wordt niet beantwoord. En in welke landen kan Google zo'n service bieden...

    Je stelt terechte vragen. Sterker nog: je analyse van TT-HD is gezond. En er zijn (gedeeltelijke) antwoorden op je inhoudelijke vraag!
    Niet iedereen zal die zomaar geven, het zijn vaak paarlen voor de zwijnen hier, maar je stelt vragen in de juiste richting.
    Actuele verkeersinfo is één, het verwerken in route-adviezen is twee. Velen hier kijken naar het kastje, niet naar de echte of potentiële functionaliteit.

    Laat je door het schrappen van te felle(?) posts in andere draden (door IEX) niet afschrikken. Je benadert het aandeel TT op een volwassen manier.
    Ik lees graag je posts, ik zal er misschien later ook verder inhoudelijk op reageren.

    Nogmaals: je hebt het echt in het snotje!!
    Groet van een oude rot.
  4. [verwijderd] 18 juli 2011 09:38
    My 2 cents; HD traffic van tomtom is gebaseerd op de gps streams die vanuit de live devices wordt uitgezonden. De snelheid van het voertuig en de plek wordt dus gelogged in de systemen van tomtom. Hoe meer devices hoe beter de file informatie / file voorspelling.

    Google heeft geen devices op de weg, en zal deze informatie moeten inkopen. Ik ga ervan uit dat dat vergelijkbaar is met de traditionele file informatie.

    Nokia is een partij die wel devices heeft, en zou een vergelijkbaar iets kunnen uitrollen. Zoiets implementeren heeft een lange ontwikking cycles nodig.

    Naar mijn mening is HD traffic een unique selling point. Zeker in combinatie net IQ routes ( dus niet een rechtvoor z'n raap een kaart, maar een kaart waar heel veel historische data in staat geplot)
  5. [verwijderd] 18 juli 2011 11:02
    Er was eens een zwart-wit TV,toen kleuren TV, digitaal kabel, nu via internet enz, en een platte TV met alle mogelijkheden en concurrentie.
    ER was een auto, geen veiligheidsriemen enz, toen een auto met veiligheidsriemen, eindbestemming werd gevonden via Atlas of een wegenkaart,in de auto een radio, daarna cassetterecorder en CD speler toen kwam een losse TOM TOM kastje,nu een ingebouwde kastje tevens concurrentie, de oude auto's worden vervangen met een nieuwe auto incl. ingebouwde navigatiesysteem, airco enz. er is concurrentie, maar ook toekomst voor de Tom Tom. Vorige week een kennis ging voor een dagje naar Belgie, vroeg weet je waar je wezen moet, antwoord TOM Tom wijst de weg.
  6. [verwijderd] 18 juli 2011 11:13
    Ik zit net even op google maps te kijken.
    En daar zie ik dat bij Nederlandse, Belgische, Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse kaarten in eens weer Tele Atlas verschijnt.
    Dat is vreemd aangezien ik het idee had dat Google voor deze landen geen kaarten meer afnam van Tele atlas maar reeds eigen kaarten gebruikte net zoals Frankrijk, Duitsland en de VS waar Google zoals het lijkt wel eigen kaarten heeft.....
    Als de kaarten van Nederland niet van Google zelf zijn dan vraag je je toch af hoe het kan dat ze wel in staat zijn om verkeersinformatie te leveren op deze straten...

    Verder nemen ze in ieder geval ook nog steeds kaarten af van Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, Spanje, Portugal, Engeland, Ierland, Indonesië, Turkije, Zuid Afrika. Dat zijn nog een stuk meer landen dan ik dacht....

    Ik neem niet aan dat Google de kaarten van bovenstaande landen zo maar voor een spot prijs mag gebruiken voor echte autonavigatie zoals ze deze aanbieden met Android.....
  7. [verwijderd] 18 juli 2011 11:21
    Vrijdag cijfers en T2 daalt natuurlijk vandaag. Op 1 of andere manier heb ik een slecht voorgevoel. Het is lastig om positief te blijven mbt dit aandeel. Kunnen cijfers nog slechter zijn dan de winstwaarschuwing?
  8. forum rang 4 jan6307 18 juli 2011 11:44
    Men is duidelijk bezig de koers te drukken, particulieren verkopen niet.

    Het drukken van de koers kan meer 1 reden hebben
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 juli 2011 11:59
    Yep, etherman.
    Maar: er is ook dynamische gsm-('Vodafone'-cell) info. En er is VID- of ANWB-info, plus alles wat daar achter ligt.

    Om van andere landen maar te zwijgen. Of dacht je dat de soms totaal andere situatie in andere landen niet relevant is voor de discussie hier??

    Velen van jullie weten van alles over IT en apps. Maar weinig over de verkeers-info-structuur in NL, laat staan elders. Velen denken dat het alleen een kwestie is van IT-innovatie en slimme software, of zelfs maar een slimme verkooptechniek.

    Maar MS heeft het nu toch ook moeilijk...
    Geloof me, het gaat niet alleen om digitale kaarten en makkelijk te kopiëren IT-trucs.

    Het gaat om het begrijpen van TT-doelen world-wide. En om die te vergelijken met die van hun concurrenten, zoals Justin die bedoelt.

  10. forum rang 6 charlieb 18 juli 2011 12:34
    quote:

    jan6307 schreef op 18 juli 2011 11:44:

    Men is duidelijk bezig de koers te drukken, particulieren verkopen niet.

    Het drukken van de koers kan meer 1 reden hebben
    En wat is die reden dan?? weer slechte cijfers of goed nieuws opkomst!
    Charlie, of iets anders!
  11. forum rang 6 charlieb 18 juli 2011 12:38
    quote:

    HandeR schreef op 18 juli 2011 11:59:

    Yep, etherman.
    Maar: er is ook dynamische gsm-('Vodafone'-cell) info. En er is VID- of ANWB-info, plus alles wat daar achter ligt.

    Om van andere landen maar te zwijgen. Of dacht je dat de soms totaal andere situatie in andere landen niet relevant is voor de discussie hier??

    Velen van jullie weten van alles over IT en apps. Maar weinig over de verkeers-info-structuur in NL, laat staan elders. Velen denken dat het alleen een kwestie is van IT-innovatie en slimme software, of zelfs maar een slimme verkooptechniek.

    Maar MS heeft het nu toch ook moeilijk...
    Geloof me, het gaat niet alleen om digitale kaarten en makkelijk te kopiëren IT-trucs.

    Het gaat om het begrijpen van TT-doelen world-wide. En om die te vergelijken met die van hun concurrenten, zoals Justin die bedoelt.


    AB, allemaal mooi positief vertaald etc.. en ook mooi onderbouwd, goed verhaal en ook van Justin, maar waarom blijft de koers zo achter en wordt op 1 of andere manier zo uitgekleedt??, waarom??
    Charlie
  12. [verwijderd] 18 juli 2011 14:30
    De kracht in mijn optiek zit 'm in de combinatie van informatie stromen, de vodafone info, traditionele file informatie in combinatie met de GPS streams.

    @HandeR
    Je hebt een punt dat er weinig bekend is hoe dit buiten NL ( Europa) allemaal te werk gaat of zelfs wereldwijd.

    Ik zie dat HD traffic wel lopen, waar ik mij echt zorgen over maak, is dat het bedrijf niet eenduidig is over de te volgen taktiek. Er wordt al lang gesproken over services, ik zie eigenlijk te weinig innovatie daar. Wel zie ik keer op keer nieuwe devices, ook dat Nike verhaal is ook weer een device. Te veel consumenten electronica ipv services.

    Op het gebied van inbouw, heeft het de schijn dat er niet veel aan zit komen.

    Neem dan een zeer roerige tijd, veel onzekerheid op de beurs, tomtom wat zich beweegt in een markt die krimpt en niet helder kan maken wat de strategie is, kan ik mij de lage koers van dit moment wel begrijpen.

  13. [verwijderd] 18 juli 2011 15:11
    quote:

    Etherman schreef op 18 juli 2011 14:30:

    Neem dan een zeer roerige tijd, veel onzekerheid op de beurs, tomtom wat zich beweegt in een markt die krimpt en niet helder kan maken wat de strategie is, kan ik mij de lage koers van dit moment wel begrijpen.
    Volledig mee eens. Daarom a.s. vrijdag belangrijk. Blijft tomtom vaag doen, dan is dat slecht voor de koers. Hebben ze een helder en goed verhaal, mogelijk een deal of ander concreet vooruitzicht, of inzicht in de snelheid van de transitie, dan kan de koers herstellen. Volgende week weten we meer. Zal het hier vast een grote drukte zijn waar mensen over elkaar heen buitelen om 'zie je wel' te zeggen. Hopelijk kunnen dit keer de optimistischer mensen een keer lachen.
  14. forum rang 6 hvasd2 18 juli 2011 15:26
    quote:

    justin_case schreef:

    [...]

    Volledig mee eens. Daarom a.s. vrijdag belangrijk. Blijft tomtom vaag doen, dan is dat slecht voor de koers. Hebben ze een helder en goed verhaal, mogelijk een deal of ander concreet vooruitzicht, of inzicht in de snelheid van de transitie, dan kan de koers herstellen. Volgende week weten we meer. Zal het hier vast een grote drukte zijn waar mensen over elkaar heen buitelen om 'zie je wel' te zeggen. Hopelijk kunnen dit keer de optimistischer mensen een keer lachen.
    Zou het kwartje deze keer wel goed vallen !?
  15. [verwijderd] 18 juli 2011 15:49
    quote:

    HandeR schreef op 18 juli 2011 09:22:

    [...]

    Inderdaad, je vraag wordt niet beantwoord. En in welke landen kan Google zo'n service bieden...

    Je stelt terechte vragen. Sterker nog: je analyse van TT-HD is gezond. En er zijn (gedeeltelijke) antwoorden op je inhoudelijke vraag!
    Niet iedereen zal die zomaar geven, het zijn vaak paarlen voor de zwijnen hier, maar je stelt vragen in de juiste richting.
    Actuele verkeersinfo is één, het verwerken in route-adviezen is twee. Velen hier kijken naar het kastje, niet naar de echte of potentiële functionaliteit.

    Laat je door het schrappen van te felle(?) posts in andere draden (door IEX) niet afschrikken. Je benadert het aandeel TT op een volwassen manier.
    Ik lees graag je posts, ik zal er misschien later ook verder inhoudelijk op reageren.

    Nogmaals: je hebt het echt in het snotje!!
    Groet van een oude rot.

    Je post klinkt als een compliment, dus die grijp ik dan maar met beide handen aan. ;-)

    Wat ik me wel afvraag is: als wij al moeite hebben om exact de benefits te zien, hoe gaat dat dan bij de consument?

    Ik las iemand op internet die zei: WOW, met een Google layer kan ik straks (aan de hand van een rood kleurtje) zien of er file is bij de Gotthard tunnel (vakantieverkeer).

    Ik denk dan bij mezelf: en dan?? Dan zie je dat die hele fo*$%#ing tunnel vol zit, wat altijd zo is, en wat ga je dan doen? Want als je daar bent, dan weet je echt niet hoe je moet omrijden. En op een of andere manier lijkt het wel alsof mensen dit bij Google een belangrijke functionaliteit vinden (terwijl je er dus zoveel niet mee kan), terwijl het bij TomTom echt onderdeel is van je totale navigatie experience.

    Dus wel degelijk dat het uitmaakt, maar weet de consument het ook? Ik weet het toevallig, omdat ik in tomtom ben gestapt als belegger, anders had ik dat ook niet geweten.

    Ze moeten dus echt meer over 'voordelen' gaan communiceren ipv producten. En die actie met John Clease was leuk geprobeerd, maar te mager. Misschien is dit wel geen onderwerp dat zich leent voor humor (ik ben niet tegen humor in reclame), maar de vraag is natuurlijk hoe dan wel??
  16. forum rang 6 hvasd2 18 juli 2011 15:55

    Misschien missen consumenten inet dat iets extra's in het HD verhaal. Iets dat de hype kan afschieten en waardoor het een onomkeerbaar verhaal wordt.....
  17. [verwijderd] 19 juli 2011 17:24
    In this interview we spoke more specifically about the evolving technologies behind TomTom’s HD Traffic to clarify some misunderstandings in reporting the launch of HD Traffic last week in Austria.

    GPS Business News: A few years ago the technology background of HD Traffic was mostly centered on getting vast amount of anonymized cellular data from wireless operators (Vodafone, SFR, etc…) that were processed to create an accurate picture of the traffic conditions in real-time. Nowadays you have launched (Austria, South Africa) or are launching (United States) services in countries where you do not leverage cellular data, so can you clarify this technology aspect?

    Ivar Zantinge: Sure. What is key to understand here is that we are building a service based on a quality standard, not the type of data sources. If we can get to this high quality standard without using cellular data then it is fine for us. The key point here is quality not which data source you are using.

    GPS BN: What are the other data sources you are using?

    IZ: Cellular data was the start of HD traffic, but what has changed in the past four years is that we have built this huge database of historical data based on anonymized feedback from our users. It brings more information and a high level of predicatability. But obviously you cannot rely only on historical data. So when we combine that with live data from GPS probes – fleet and consumer data alike – we do not need as much live data as we did in the past.

    Cellular technologies provide a huge amount of data which is great, but it is complex to use because the networks have not been built for that purpose and it is also expensive. Therefore, as far as quality standards are met using live GPS probes, HD Traffic can be rolled out faster and at a lower cost without cellular data.

    GPS BN: So how is it working in a country like Austria that you have announed last week?

    IZ: Specifically for Austria we are not using cellular data. Real-time GPS data is used. In Austria we have an existing base of business solution users. And we have a significant market share in Austria. We combine that with consumer user data and it provides high quality real-time information without using cellular data. This real-time GPS probe data is then combined with IQ route (i.e. historical data) and journalistic data from Austrian radio ORF.

    GPS BN: Are you also leveraging your iPhone customers as probes?

    IZ: We are getting data but only when HD traffic is subscribed by the iPhone users.

    GPS BN: What are your ambitions for HD Traffic?

    IZ: Our ambition is to have HD Traffic live in the majority of countries where we have services. We want to make it truly global.

    GPS BN: How many countries today?

    IZ: We have 15 countries in Europe plus the United States, New Zealand and South Africa. We are looking at expending our footprint in Europe and we are also looking at Asian markets and Americas as a whole. There will be more announcements soon, stay tuned.

    Our strategy is to make HD traffic a standard service from high end to mid end solutions. It is not yet feasible for lower end product due to the cost of connectivity, but we are working towards that, it could happen in the future.

    GPS BN: HD Traffic is rolling out this quarter in the US, correct?

    IZ: In the US the service is live now. We are testing it, it seems to work very well. We have high expectations because we can make a service offer that is unmatched.

    GPS BN: You are looking at expanding globally, but thus far HD traffic is not available outside of a TomTom branded navigation product. Is there a strategy of not selling HD traffic to third parties?

    IZ: TomTom has been primarily focusing on rolling out the service in as many countries as possible. The whole idea behind our traffic manifesto is to reduce congestion for everybody, therefore we are willing to license HD Traffic to every stakeholder.

    In addition, we have been building our licensing group in the last year, and this is where we also resell HD Traffic. We have high expectations in selling HD Traffic to licensees but it is something that takes time.

    "Cellular technologies provide a huge amount of data which is great, but it is complex to use because the networks have not been built for that purpose and it is also expensive. Therefore, as far as quality standards are met using live GPS probes, HD Traffic can be rolled out faster and at a lower cost without cellular data"

    daarom doet KPN ook haar tarieven voor mobiel internet verhogen en dat heb je nodig voor het "GRATIS" navigeren.... en er zullen nog meer telco's volgen met verhogingen
  18. forum rang 6 hvasd2 19 juli 2011 18:25

    "We have high expectations in selling HD Traffic to licensees and third parties but it is something that takes time."

    Dat ziet er goed uit allemaal.......
  19. [verwijderd] 19 juli 2011 20:02
    Ik hoop toch echt dat T2 het beter doet met HD traffic.

    Open Google maps
    type China as your starting point
    type Taiwan as your destination
    read step 48

    Dit is echt hilarisch.
  20. Erik9400 19 juli 2011 20:38
    quote:

    frank@ schreef op 19 juli 2011 20:02:

    Ik hoop toch echt dat T2 het beter doet met HD traffic.

    Open Google maps
    type China as your starting point
    type Taiwan as your destination
    read step 48

    Dit is echt hilarisch.
    HA HA LOL
128 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 juni

    1. Vergadering OPEC+
  2. 03 juni

    1. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex industrie Caixin mei (Chi)
    3. Omzet detailhandel april (NL)
    4. DSM-Firmenich Beleggersdag
    5. Inkoopmanagersindex industrie mei, def. (Jap)
    6. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (Dld)
    7. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (VK)
    8. Inkoopmanagersindex industrie mei def. (eur)
    9. Inkoopmanagersindex industrie (S&P) mei def. (VS)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht