Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Spyker N.V. Terug naar discussie overzicht

Zo zit de structuur van Swedish Automobile NV in elkaar

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. AX lover 10 september 2011 17:14
    Het viel me de laatste tijd op dat vrij veel beleggers/gelukszoekers hier op het forum eigenlijk geen flauw benul hebben van "hoe" Swedish Automobile NV eigenlijk "in elkaar" zit. De structuur van het concern is volledig onbekend bij deze personen. De naamsverandering van Spyker Automobile NV naar Swedish Automobile NV heeft daar zeker niet aan bijgedragen.

    Daarom zal ik een poging wagen om de boel wat te verduidelijken. Het bijgaande plaatje zal ik even van boven naar beneden doorlopen.

    De eigenaren/aandeelhouders van Swedish Automobile NV
    De percentages die genoemd worden in dit schema stammen van 31 december 2010 en zijn dus niet meer helemaal up to date. Op dit moment zit het (ongeveer) zo:
    - Victor Muller: 20,4%
    - Mubadala Development Company: 10,7%
    - Trenton International Ltd: 6,5%
    - Gemini Investments Fund Limited: 5,7%
    - Dorwing Solution Limited (Brendan O'Toole): 3,9%

    En een aantal mensen op het forum natuurlijk ;)

    Wat bezit Swedish Automobile NV?
    SWAN (kort door de bocht) eigenaar van de volgende bedrijven:
    - Spyker Automobielen (het sportauto merk Spyker)
    - Swedish Automobile Holding I Sarl (geen idee wat dit is, iig gevestigd in Luxemburg)
    - SAAB Great Britain Ltd (importeur + grote dealer in Engeland)
    - SAAB Automobile AB (voor 99,999484% eigendom van SWAN, rest is van GM)

    Opvallend hierbij zijn 2 zaken:
    - SWAN is niet voor 100% eigenaar van "Saab". GM bezit nog 0,000516% van SAAB Automobile AB en moet $326 miljoen + veel rente betalen om dat af te kopen. Dit is ook de reden waarom GM nog steeds betrokken blijft bij "belangrijke" Saab beslissingen
    - SWAN is direct eigenaar van de Britse Saab importeur en de grootste Saab dealer van het Verenigd Koninkrijk (City Saab). Deze tak van SWAN (boekwaarde: 22 miljoen euro) is in onderpand gegeven aan Pang Da.

    Uit welke onderdelen bestaat Saab?
    Zoals in het schema te zien is vallen er onder Saab Automobile AB een heleboel dochterbedrijven. Wat stelt dit allemaal voor? En wat gebeurd er bij een faillissement?

    Er zijn 4 dochterondernemingen die relatief belangrijk zijn. Dat zijn namelijk:
    Saab Automobile Powertrain AB
    Deze taak van Saab houdt zich bezig met R&D en onder andere het doorontwikkelen van de motoren. Saab heeft geen "eigen" motoren, maar past de motoren die ze inkopen bij GM wel aan.

    Saab Automobile Tools AB
    Deze dochter is eigenaar van de lopende banden en andere belangrijke "tools" die Saab bezit. Als Saab Automobile AB failliet gaat dan wordt de Zweedse overheid eigenaar van dit bedrijf.

    Saab Automobile Parts AB
    Dit bedrijf verkoopt reserveonderdelen voor Saabs wereldwijd en is ook verantwoordelijk voor de distributie en verkoop van Opel onderdelen in Scandinavië en Azië. Dit bedrijf maakte 28 miljoen euro winst in de eerste 6 maanden van 2011. Mocht Saab Automobile AB failliet gaan dan wordt de Zweedse overheid eigenaar van dit bedrijf.

    Saab Automobile Property AB
    Op dit moment is Saab Automobile AB nog maar voor 49,9% eigenaar van dit bedrijf. Dit bedrijf bezit al het vastgoed waar Saab Automobile AB gebruik van maakt (grond & gebouwen). Als Saab Automobile AB failliet gaat dan gaat de rest van dit bedrijf naar investeringsmaatschappij Hemfosa.

    De overige dochterondernemingen van Saab Automobile AB zijn eigenlijk niet bijster interessant. Dit zijn namelijk vooral lokale importeurs in de verschillende markten waar Saab actief is.

    PS En nog even een leganda mbt de gebruikte kleurtjes:
    * Rode cirkel: Voor dit bedrijfsonderdeel is reorganisatie aangevraagd
    * Paarse rechthoek: Als Saab Autombile AB omvalt is Hemfosa eigenaar van dit onderdeel
    * Gele rechthoek: Als Saab Automobile AB omvalt is de Zweedse overheid eigenaar van deze onderdelen
    * Blauwe rechthoek: Als Saab Automobile AB omvalt is Pang Da eigenaar van deze onderdelen
  2. AX lover 10 september 2011 17:25
    En de meest recente update mbt de structuur van Saab Automobile AB kan je vinden als bijlage van deze 2e post. Er zijn het afgelopen jaar namelijk een aantal veranderingen geweest zoals. Zoals bijvoorbeeld:
    - Gedeeltelijke verkoop van Saab Automobile Property AB
    - Joint venture met AAM International: e-AAM Driveline Systems AB
    - Voorgestelde joint venture met Youngman: Goldcup 6747 AB

    Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
  3. [verwijderd] 10 september 2011 17:33
    Als ik het zo lees mochten ze(saab) failliet gaan houden we gewoon spijker weer over en zijn we terug bij jan 2010 alleen heet het swedisch automobile
  4. AX lover 10 september 2011 17:41
    quote:

    Rensp schreef op 10 september 2011 17:33:

    Als ik het zo lees mochten ze(saab) failliet gaan houden we gewoon spijker weer over en zijn we terug bij jan 2010 alleen heet het swedisch automobile
    Yep, dat zal inderdaad het meest waarschijnlijke scenario zijn, maar daarbij moet je nog wel het volgende in je achterhoofd houden:

    - Swedish Automobile heeft (veel) geld moeten lenen om Saab te kunnen kopen.
    - Spyker Automobielen maakt nog steeds fors verlies
    - Waarde van Spyker is (volgens SWAN) 32 miljoen euro, maar dat lijkt mij rijkelijk veel
    - Schulden van SWAN zijn zo'n 80-100 miljoen euro

    Je zou kunnen stellen dat SWAN voornamelijk een "lege" huls is met een aantal zéér verlieslijdende dochters en daarnaast zit SWAN zelf ook nog eens tot zijn nek in de schulden.
  5. AX lover 23 oktober 2011 19:04
    *kick*

    Gezien alle recente verhalen mbt het direct verkopen van Saab aan de Chinezen leek het mij wel aardig om dit draadje weer even 'actief' te maken.

    Lees aub even goed door hoe de huidige structuur van Swedish Automobile in elkaar zit. Op die manier kan je (hopelijk) wat beter begrijpen hoe de vork in de steel zit.
  6. ch@rter 23 oktober 2011 21:06
    deze in google vertaald :http://www.saabsunited.com/2011/10/breaking-news-the-bid-from-the-chinese-200-million-sek.html
  7. AX lover 24 oktober 2011 02:08
    Begrijpen jullie nou eindelijk waarom de Chinezen alleen Saab willen kopen en niet SWAN?

    En hopelijk begrijpen jullie nu ook waarom Muller niet wil dat de Chinezen alleen Saab kopen.

    Muller is al zijn geld kwijt als de Chinezen puur en alleen Saab kopen.
  8. [verwijderd] 24 oktober 2011 19:49
    @Axlover, goed overzicht, thnx!!

    Heb je ook inzicht in de verpandingen van de verschillende entiteiten, is voor de eigendomsverhoudingen en eventuele sell off bij faillissement ook van belang. Zoals zo vaak, pas als je het hele verhaal kent... Maar ook hier, di is niet het hele verhaal, nogmaals wat zijn de verpandingen, off balance garanties, stemrechtverhouding-aandeelhoudersverhouding, belangen van leveranciers in dochters, eigenaar van de voorraden, etc..

    Weet ook niet of ze in Zweden, net zoals in NL een zogenaamde uitkoop en uittreedregeling hebben bij een aandelenkapitaal van >95%. Indien dit zo is kan worden afgedwongen dat de resterende aandelen tegen een marktconforme prijs worden verkocht aan de rest. Dit zou kunnen gelden voor de GM aandelen om de yanks er uit te krijgen.

    In ieder geval bedankt voor het duidelijk zeer nuttige overzicht. Het geeft mij alleen maar steun om SWAN niet te kopen vanwege, in geval van paniek, vrijval van de kroonjuwelen naar andere partijen.

    VM moet zo snel mogelijk stoppen.
  9. AX lover 28 oktober 2011 12:47
    *kick*

    Kunnen alle dombo's die niks begrijpen van de overname aub dit draadje even doorspitten?

    Hopelijk begrijpen ze alles dan iets beter...
  10. AX lover 28 oktober 2011 13:40
    Geen dank.

    PS Dit is dus allemaal al op 10 september geschreven! Jullie kunnen dus niet zeggen dat jullie niet gewaarschuwd waren ;)
  11. AX lover 19 december 2011 19:55
    Ik zal dit draadje nog maar eens een *schop* geven.
    Vanaf vandaag is de dochteronderneming Saab Automobile AB inclusief haar 2 belangrijkste dochterondernemingen failliet.

    Stel dat er een doorstart komt voor dat bedrijf ("Saab") dan zal dat geen effect hebben op Swedish Automobile (het bedrijf waar je aandeelhouder in bent).

    Alles wat er nu nog met Saab gaat gebeuren heeft geen effect meer op het aandeel SWAN.

    Swedish Automobile NV (het bedrijf waar jij aandelen in hebt) bestaat nu nog uit het volgende:

    - Spyker Automobielen
    - Saab GB (heeft ook uitstel van betaling aangevraagd)

    Swedish Automobile NV heeft een schuld van 136,5 miljoen euro en daar staat een waarde van bezittingen tegenover van 32 miljoen euro.

    De holding is dus ook failliet. En het zou mij niks verbazen als dit fonds nog voor het einde van de week failliet is.
  12. N€O 19 januari 2012 12:57
    Posting van Ax van 19-12-11 is nu nog steeds actueel. Let hierop en doe er je voordeel mee !
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.285
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.332
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.896
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.357
Aedifica 2 829
Aegon 3.257 320.053
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.752
ageas 5.843 109.777
Agfa-Gevaert 13 1.856
Ahold 3.536 73.980
Air France - KLM 1.024 34.311
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.771
Alfen 12 16.273
Allfunds Group 3 1.191
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 334
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.484 114.757
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.820 240.256
AMG 965 125.708
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.519
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.111
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 313
Arcadis 251 8.614
Arcelor Mittal 2.023 318.600
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 266
arGEN-X 15 9.106
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.268
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.677
ASML 1.762 76.908
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.650
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.665

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht