*Justin* schreef op 8 oktober 2012 13:39:
Even het officiële bericht van SNS securities.
Branchegenoot TomTom Business Solutions toont 'upside'De feiten:
Afgelopen vrijdag is Fleetmatics genoteerd aan de NYSE in New York. Het bedrijf biedt fleet management oplossingen voor het MKB en had 16.000 klanten in 2011 (vooral in de VS), die beheerd via 281.000 voertuigen. De IPO prijs was USD 17 maar Fleetmatics eindigde de handelsdag op USD 22 waardoor het een marktkapitalisatie van USD 770m.
Onze analyse:
Fleetmatics heeft dezelfde strategie als Business TomTom Solution, dat is om te richten middelgrote transportbedrijven en niet groot fleetowners. TomTom's Business Solution is ook van vergelijkbare grootte met 210.000 abonnees (juni 2012) ten opzichte van 281.000 voor FleetMatics.
De omzetgroei in juni 2012 was 37% op jaarbasis voor Fleetmatics en 26% op jaarbasis voor TomTom. Met EBIT-marges van TomTom worden zowel hoger dan die van Fleetmatics (33% versus 6%). Fleetmatics een omzet van USD 92 miljoen in FY11, terwijl TomTom een omzet van EUR 64 miljoen, dus omgerekend USD 84m in FY11.
Met Fleetmatics actief in de VS en TomTom in de EU, beide bedrijven hebben soortgelijke gesloten markten en hoge groeicijfers met het verbeteren van de operationele marges. Als zodanig kunnen we gebruik maken van de FleetMatics waardering om een gevoel van wat de TomTom Business Solutions divisie waard zou kunnen zijn te krijgen. Er zijn geen schattingen beschikbaar voor Fleetmatics dus EV / EBITDAs zijn uit.
Daarom laten we gewoon aannemen dat de Business Solutions divisie een waarde heeft van 75% van Fleetmatics. Die 25% korting als gevolg van de hogere groei in Fleetmatics en de hogere waardering in de VS versus Europa waarderingen. Dat zou de TomTom Business Solutions divisie geven een marktkapitalisatie van USD 578m of Ongeveer 450 miljoen euro.
De huidige totale marktkapitalisatie van TomTom is EUR 810m. Dat zou suggereren dat beleggers de resterende bedrijfsonderdelen van TomTom waarderen op slechts EUR 360m, die lijkt te pessimistisch, zeker als de Consumer bedrijf echt aan het stabiliseren (zie Corinne Vigreux opmerkingen tijdens de IFA in Berlijn vorige maand).
Conclusie & Action:
De beursgang van Fleetmatics laat zien wat de waarde van de Business Solutions divisie kan zijn en wat het betekent voor de impliciete waarde van de andere bedrijfsonderdelen. Op basis van de Fleetmatics IPO, zijn de beleggers zijn te pessimistisch met betrekking tot de waarde van de andere bedrijfsonderdelen, vooral als de consumentendivisie zich
stabiliseert, Automotive en Licensing blijft groeien en de verbeterde positie op de belangrijkste OS-platforms Apple iOS en Android.