Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,850  
  • Laat

    5,850  
+ Toevoegen aan watchlist

Dinsdag 2 Juli - The famous day after

198 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 2 juli 2013 01:04
    quote:

    aandeeltje! schreef op 2 juli 2013 00:50:

    [...]

    Als je die pnd wegstreept hou je een redelijk zielig bedrijf over, met een zwakke financiele performance. Met veel moeite is nu eindelijk die veel te hoge koopsom van TA enigszins ingelopen. Net op tijd want veel wordt er niet meer verdient. TT heeft eigenlijk gewoon alle winsten sinds oprichting erdoorheen gedraaid en winst zit er ook niet meer in. Daar sta je dan tig jaar later, alles foetsie en nooit maar 1 cent aan de aandeelhouder kunnen geven, ik bedoel natuurlijk niet het management.
    De daling gaat zich morgen weer inzetten. Dat is inmiddels een vast patroon.

    Beetje simpel verhaal dit, voegt weinig toe helaas.
  2. [verwijderd] 2 juli 2013 01:26
    TomTom ontkent 1 element dat enorm werd uitvergroot maar ook nooit de kern van het verhaal was. (Zie mijn verslagje wat denk ik wel de kern was) Het ging niet over consumer afstoten. Het ging om waarde, om nadenken over splitsingen en over dat ze meer openstaan voor overnemers dan velen dachten.

    Er is op internet teveel nadruk gelegd op dat er een consumer divisie verkocht zou worden. Terwijl dat op korte termijn vergezocht is. Hij zei echter wel "knopen tellen". Een webjournalist heeft juist dat uit het kranten stuk naar voren gehaald. Terwijl in de krant versie best interessante dingen staan. Leerzaam om te zien hoe internet werkt: snel, vluchtig, maar ook met weleens een andere interpretatie.

    Ik zei in een post ook al: ze proberen het nog 1 keer met de nieuwe Go. Het zou ook bizar zijn om een compleet nieuwe software (anderhalf jaar werk) en een nieuwe go en sportswatches uit te brengen en nog voor ze in de winkel liggen die divisie van de hand doen. Ze gaan eerst kijken hie het loopt. Pas als het mislukt met de Go en de horloges) dan moeten ze "hun knopen tellen", maar dat is niet nu.

    Bovendien zouden ze dan eerst hun personeel moeten inlichten, als je bij consumer werkt denk je anders ook: wat is dit nu weer..

    Wat ze nu ontkennen is verkoop van consumerdivisie. Dat zou ook zeer complex zijn, want bijvoorbeeld navigatiesoftware is een shared function.

    Wat echter blijft staan is dat ze op zijn minst nadenken over splitsingen. Zoals de opmerking dat business solutions op eigen benen kan staan. En dat er te weinig aandacht is voor de waarde in het bedrijf. En dat de waze acquisititie zaken op scherp heeft gezet bij een dasym/cyrte.

    Wat ook blijft staan is dat ze open staan voor biedingen. Ik denk zelfs dat Goddijn zich toch een beetje in de etalage heeft gereden, bewussie of onbewussie, dat weet ik niet.
  3. donrudol 2 juli 2013 04:31
    Justin heeft gelijk. TT staat open voor biedingen, Goddijn heeft plaatsgenomen in de etalage. Dat is ook het commentaar van de RABO analyst in de FT: "“Mr Goddijn is taking a more critical look towards his own company, and there are no taboos any more,” said Hans Slob, an analyst at Rabobank." Het is niet meer en niet minder.
  4. [verwijderd] 2 juli 2013 07:11

    De Bart strike in de US was gistren oorzaak van vele interviews op Blooberg TV.
    In principe werden alle mogelijke oplossingen voor de gestrande automobilisten behandeld.
    Waze, Garmin, Google, een Carpool app waarbij de pasagiers 20 cent per mijl betalen aan de provider,een helicopter reserverings app, veel waze en HD-traffic achtige apps en aan het einde van alles kwam Groupon nog even in beeld met een restaurant/hotel reserverings app.
    Maar geen Tom2... of het is strafbaar over deze firma te praten of de merknaam is inmiddels volledig ondergesneeuwd of de US sales afdeling werkt voor geen meter en is onbekend en daarom niet uitgenodigd door Bloomberg.



  5. longshort 2 juli 2013 07:40
    quote:

    Proconsul schreef op 2 juli 2013 07:30:

    Oei oei, ontkennen waarop we stegen, dat beloofd niet veel goeds voor de koers.
    En om nog maar wat olie op het vuur te gooien.
    De laatste strohalm van TomTom
    www.telegraaf.nl/dft/21695398/__De_la...
    Zit ik short? uuuuuh, ja :-)
    succes allen vandaag!
    8 van de 10 mannen ontkennen ook dat ze vreemd gaan.......
  6. [verwijderd] 2 juli 2013 08:04
    quote:

    longshort schreef op 2 juli 2013 07:40:

    [...]

    8 van de 10 mannen ontkennen ook dat ze vreemd gaan.......
    Het is maar hoe je het bekijkt, als je ervan uit gaat dat 8 van de 10 mannen vreemd gaat heb je toch weinig vertrouwen in de mensheid.
  7. longshort 2 juli 2013 08:05
    quote:

    Proconsul schreef op 2 juli 2013 08:04:

    [...]
    Het is maar hoe je het bekijkt, als je ervan uit gaat dat 8 van de 10 mannen vreemd gaat heb je toch weinig vertrouwen in de mensheid.
    heeft niets met vertrouwen te maken, gewoon met feiten.
  8. longshort 2 juli 2013 08:08
    quote:

    longshort schreef op 2 juli 2013 07:40:

    [...]

    8 van de 10 mannen ontkennen ook dat ze vreemd gaan.......
    TT staat gewoon in de etalage en ja wie en wanneer en of iemand toehapt dat is de vraag en wat levert dat op voor de aandeelhouder.
    En die spannende verhalen over bang, short en down, whatever.....
  9. [verwijderd] 2 juli 2013 08:15
    Het hangt allemaal niet op een dag. Uiteindelijk zal TT meer opleveren dan de huidige koers van vandaag. Dus gewoon nog even geduld hebben.
  10. [verwijderd] 2 juli 2013 08:20
    quote:

    bart1805 schreef op 2 juli 2013 00:42:

    Als je het stuk leest in de FT, dan is ook op de werkvloer het artikel in de NRC enthousiast ontvangen. Op het matje bij de OR?
    nou dat was me het dagje wel bart. check nog even je bloeddruk.
  11. [verwijderd] 2 juli 2013 08:49
    Zag ik dat nou goed ?????
    Wordt Route 66 verkocht aan Nokia ???

    Heb nu ff geen tijd meer op dit verder uit te pluisen...maar ik denk zoiets gezien te hebben op de Bloomberg kabelkrant (onderste bewegende balk)
  12. Mojo 2 juli 2013 08:53
    Fantasieaandeel

    Er is doorgaans weinig voor nodig om het jojo-aandeel van navigatiekastjesbouwer TomTom in beweging te krijgen. De opmerking 'we moeten onze knopen tellen' van topman Harold Goddijn afgelopen zaterdag in NRC Handelsblad, hielp gisteren weer de nodige overnamefantasie op gang. Het midkapfonds won 7%, kennelijk gevoed door de hoop dat Goddijn radicale oplossingen overweegt om waarde te creëren, zoals een verkoop van de traditionele kastjesdivisie.

    Raadsel

    Wat de ratio achter zo'n splitsing zou zijn is echter raadselachtig. De vergelijking met Philips' exit uit de tv-wereld gaat niet zomaar op: in de lcd-arena draait het vooral om het volumespel én het feit dat panelenmakers teveel fabrieken hebben gebouwd. Het probleem van de kastjesmarkt is niet zozeer overaanbod als wel dat het kastje simpelweg overbodig wordt gemaakt door op opkomst van alternatieve gps-software op de smartphone. Ter illustratie: de consumententak van TomTom krimpt al vijf jaar tussen de 10% en 15%. Het wereldwijde plaatje is geen haar beter: in 2012 werden er met 28 miljoen kastjes 5 miljoen minder verkocht dan in 2011.

    Koper

    Daarbij komt dat het bij TomTom niet zo eenvoudig is om een heldere knip te maken tussen hardware en software. De kastjesmaker leeft immers van zijn toegang tot de kaartendatabase,en de twee maken gebruik van dezelfde ondersteunende afdelingen voor administratie, financiën, IT, et cetera. Natuurlijk is het in theorie mogelijk een licentieovereenkomst op te tuigen voor een potentiële koper.Maar het haalt weinig uit als je gelooft in de verwachting van SNS (zie staatje).Groeidivisies

    Toch is het best mogelijk dat de consumententak de werkelijke waarde van het bedrijf vertroebelt, zoals Goddijn zegt. Hij doelt vermoedelijk vooral op de potentie van twee groeidivisies: de tak voor inbouwsystemen die direct aan autofabrikanten verkoopt, en business solutions, dat systemen bouwt waarmee bedrijven hun wagenpark kunnen monitoren en coördineren. TomTom specificeert zijn bedrijfsresultaat niet uit op divisieniveau, maar SNS verwacht dat business solutions dit jaar al € 30 mln zal boeken voor afschrijvingen. Dat zou een marge van 35% impliceren en betekent dat de tak al bijna de helft van de groepswinst verzorgt.

    Fleetmatics

    Wie een prijs aan het TomTom-onderdeel wil hangen, doet er goed aan om een blik te werpen op zijn Ierse branchegenoot Fleetmatics, die oktober vorig jaar een succesvolle beursgang maakte en er een vergelijkbare winstverwachting op nahoudt. De marktwaarde van het bedrijf bedraagt € 844 mln en komt overeen met een ebitda-multiple van 23, tegenover de waarde van bijna € 900 mln voor de hele TomTom-groep. Dat kan twee dingen betekenen: of de oude kastjestak is zo goed als niks meer waard, of de jonge TomTom-briljant wordt niet als zodanig herkend. Goddijn bedoelt ongetwijfeld dat laatste.

    Bartjens@fd.nl
  13. VanillaSky 2 juli 2013 09:09
    quote:

    bart1805 schreef op 2 juli 2013 00:42:

    Als je het stuk leest in de FT, dan is ook op de werkvloer het artikel in de NRC enthousiast ontvangen. Op het matje bij de OR?
    Inderdaad en logisch ook dat die verhaal gaan halen bij de bestuurder. Dat het overigens niet zo'n vaart gaat lopen met opknippen en/of overname had ik al verwacht. Overigens net zoals door Justin en ook mij aangegeven erg vreemd als je net een nieuwe productlijn lanceert.

    Wat ik me overigens afvraag, en wellicht dat iemand hier daar een helder idee over heeft is het volgende.
    Als het daadwerkelijk zo is dat tal van giganten zoals Apple, Samsung, Facebook, Google TomTom willen inlijven en hier elke prijs (grof geld) voor over hebben waarom horen we daar dan nooit iets van? Tuurlijk is het theoretisch onmogelijk om TomTom over te nemen wanneer de grootaandeelhouders dit blokkeren maar de druk zou enorm toenemen wanneer dit soort partijen berichten de wereld in slingeren dat ze bijv. 30 euro p.a. over zouden hebben voor TomTom. Als Goddijn en co. dat dan blokkeren dan krijgen ze publiekelijk een bak stront over zich heen lijkt mij?

    Andere mogelijkheid is natuurlijk dat er wellicht geinteresseerden zijn maar dat de gewildheid lang niet zo extreem is als hier vaak wordt gedacht. In dat geval zouden er best gegadigden zijn maar die willen alleen overwegen voor een schappelijk prijsje de overname te doen en hebben geenszins interesse om hier de hoofdprijs voor te betalen. En wat schappelijk is daar kan je over discussieren maar gevoelsmatig denk ik dan aan een bedrag van ver onder de 10 euro p.a.

    Jullie gedachten over bovenstaande?
198 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht