Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Elektrische auto; accu of brandstofcel?

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. nobahamas 7 september 2014 23:25
    Elektrisch rijden is de toekomst.

    Eerst wat feiten.

    Fossiele brandstoffen worden schaars, duur, en verzieken de aarde.
    Vele schonere alternatieven zijn aanwezig en worden goedkoper.
    De auto aan de dijk zetten en gebruik maken van collectief vervoer wordt door de massa niet gezien als een bruikbaar alternatief.

    Voor de komende 10 jaar zie ik twee bruikbare alternatieven:

    A/De elektrische auto met brandstofcel die waterstof omzet in elektrische voortstuwingskracht (op de weg emissie-vrij)
    B/De elektrische auto die het vermogen haalt uit accu 's (op de weg emissie-vrij)

    Van beiden kan de voortstuwende energiebron de zon zijn; winning van elektrische energie uit zonlicht middels zonnecellen.
    Waterstof kan ook na omzetting gewonnen worden uit gas of andere fossiele brandstoffen, en hetzelfde geldt voor de brandstof voor de elektrische auto; stroom.

    Wat gaat het worden?

    Ik noem wat voor- en nadelen van beide systemen.

    A/De brandstofcel, die waterstof omzet naar elektrische stroom
    voordelen:
    Actieradius gerelateerd aan de massa van het voertuig, drie maal zo groot als B
    Brandstof tanken voor 300 km duurt 3 minuten
    Lagere massa van het vervoermiddel, dus een lager verbruik.
    Brandstof kan gemaakt worden van daluren-stroom (ten tijden van energieoverschot)

    Nadelen:
    Aanschafkosten vervoermiddel meer dan 40% hoger dan B
    40% meer energieverlies in transmissie van stroom / waterstof / stroom, dan B

    B/de accu die elektrische stroom levert.
    Voordelen:
    Lagere aanschafprijs dan A
    Eenvoudige techniek met lage onderhoudskosten op korte termijn.
    Brandstof kan eenvoudig zelf geproduceerd worden zonder inmenging van overheden (lees; zonder accijns)
    De brandstof is breed aanwezig, concurrentie in de markt kan extreem prijsdrukkend gaan werken op de kosten.

    Nadelen:
    De actieradius is minder dan A
    De massa van het voertuig is hoger, dus een hoger verbruik.
    Een tankbeurt voor 300 km duurt minimaal 20 minuten.

    Mijn keuze is nog niet bekend, maar ik ben sterk geneigd om te zeggen dan het “accu-rijden” de grootste kans van slagen heeft.
    Mede gezien de ontwikkelingen in de accu productie (bijvoorbeeld investeringen Tesla in nieuwe fabriek) en de vooruitzichten op nieuwe generaties accu's met een hogere opbrengst tegen lagere kosten en een lagere milieubelasting.

  2. z0n0p 7 september 2014 23:58
    huidige accu/battery-packs is als vervanging volstrekt kansloos. Grondstoffen voor accus nu al niet voor het oprapen. Eigenlijk alleen in Bolivia. Dan wordt dat het nieuwe middenoosten. Tenzij er een nieuw medium wordt ontwikkeld waarin electriciteit kan worden opgeslagen. Nieuwe generatie batterijen die niet grondstof specifiek zijn?

    mega-factory van Tesla/Panasonic iets van 500.000 accu's per jaar. In NL alleen al 8 miljoen auto's

    Uitputting van grond-/hulpstoffen en vernietiging van habitats en cultuurgronden gaat onze beschaving voor het eind van deze eeuw sowieso op de knieen krijgen. In 2040 9 miljard mensen op de planeet in 2100 minder dan 4 miljard (catabolic collapse)
  3. [verwijderd] 1 november 2014 13:50
    Beste, ik ben een leek ivm energie en dergelijke en misschien is mijn gedachten al achterhaald. Toch vroeg ik het me af:

    is er geen mogelijkheid om de stroom in een elec auto op te slagen door eigen voorziening?

    De elec motor van een wagen drijft X aan, als op X een soort van dynamo de stroom terug kan recupereren op een 2de accu, welke op zijn beurt de primaire accu oplaad wanneer de motor stil staat. Of gewoon rechtstreeks op de primaire accu?

    Zou dit geen mogelijke oplossing kunnen zijn, voor het niet meer op laden van je auto via het stopcontact?
  4. [verwijderd] 1 november 2014 14:59
    Overgang zie ik mooi met 3 fase electromotoren met neodemium
    En dan de grotere lithium cellen dan in de Tesla
    Die zijn zo hoog als een blikje cola, helft zo dik

    Plak het gehele pakket op een fiets, en zie de youtube filmpjes

    Maarja, wat heeft het voor zin om over de toekomst te praten
    Als de regering erna alles wat nieuw verzonnen is weer zwaar gaat belasten
    De staat en consorten heeft het zo moeilijk gemaakt iets lucratiefs te doen
    Dat iedereen maar op zn handen blijft zitten
  5. forum rang 5 DurianCS 1 november 2014 15:05
    quote:

    z0n0p schreef op 7 september 2014 23:58:

    huidige accu/battery-packs is als vervanging volstrekt kansloos. Grondstoffen voor accus nu al niet voor het oprapen. Eigenlijk alleen in Bolivia. Dan wordt dat het nieuwe middenoosten. Tenzij er een nieuw medium wordt ontwikkeld waarin electriciteit kan worden opgeslagen. Nieuwe generatie batterijen die niet grondstof specifiek zijn?
    Er zijn allerlei ontwikkelingen die de indruk geven dat binnen tien jaar de situatie enorm verbeterd is. En ik verwacht de komende jaren nog enorme ontwikkelingen. Hoogstwaarschijnlijk gaan we weer gered worden door technologische ontwikkelingen.
  6. forum rang 6 !@#$!@! 1 november 2014 16:21
    quote:

    nobahamas schreef op 7 september 2014 23:25:

    Mijn keuze is nog niet bekend, maar ik ben sterk geneigd om te zeggen dan het “accu-rijden” de grootste kans van slagen heeft.
    Mede gezien de ontwikkelingen in de accu productie (bijvoorbeeld investeringen Tesla in nieuwe fabriek) en de vooruitzichten op nieuwe generaties accu's met een hogere opbrengst tegen lagere kosten en een lagere milieubelasting.

    Zoals gemeld een fabriek met een capaciteit van 500.000 gaat hem niet redden natuurlijk. Al zullen er vast meer gaan komen, maar lees vaker dat daar het knelpunt zit.

    Maar zonder mijn huiswerk te hebben gedaan is het antwoord toch best simpel.

    Je hoeft niet te kiezen, beide zullen naast elkaar bestaan.
  7. [verwijderd] 1 november 2014 16:25
    Accu of brandstofcel, laat ik liever aan een ingenieur over!!

    Maar het Nieuw Zeelands bedrijf, Lease1 kan met hun Vermogen Jockey technologie (NZ Patent 588386) en maakt gebruik van het voertuig 12 volt systeem om de HV batterij te vergroten en kan de levensduur van de HV van de batterij verlengen door zo veel als 10 jaar

    coinsortium.co/security.php?ticker=LE...

    keert maar .5% per week uit oftewel 25% op jaar basis, klikken op dividends in link
11 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.840
AB InBev 2 5.286
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.453
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.942
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.476
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.091
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.762
ageas 5.843 109.778
Agfa-Gevaert 13 1.862
Ahold 3.536 73.983
Air France - KLM 1.024 34.348
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.774
Alfen 12 16.534
Allfunds Group 3 1.217
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 337
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.765
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.359
AMG 965 125.845
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.522
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.161
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 315
Arcadis 251 8.623
Arcelor Mittal 2.024 318.662
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 267
arGEN-X 15 9.113
Aroundtown SA 1 176
Arrowhead Research 5 9.283
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.700
ASML 1.762 77.051
ASR Nederland 18 4.122
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.667
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def)
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht