Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,890
  • Verschill

    +0,110 +1,90%
  • Volume

    114.233 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,880  
  • Laat

    5,890  
+ Toevoegen aan watchlist

Week 9-16 november 2014: 1, 2, 3, 4, hoedje van papier

908 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 november 2014 09:48
    quote:

    xynix schreef op 12 november 2014 09:39:

    Hopen dat SBM nu ook nog even een nieuw contract met Petrobras krijgt, zodat de AQR's en dergelijke van deze wereld daar ook nog een extra "Fugro-tik" oplopen.
    wat heb dit met tom2 te maken??
  2. [verwijderd] 12 november 2014 09:48
    denk dat de koers eerst omlaag moet, dan komt er weer wat goed nieuws en staan we weer terug op de 5.70- 5.80 en zijn we weer niets opgeschoten. Kan niet anders dan dat er volgend jaar een beursexit komt voor een prikkie. Waar blijft HG nu met zijn beloofde aandeelhouderswaarde !!!!!!?????
  3. [verwijderd] 12 november 2014 09:53
    quote:

    Tijdrijder schreef op 12 november 2014 09:42:

    Het aandeel noteert nu ongeveer 18 keer de aangepaste winst per aandeel. Ik schat de winst per aandeel in kwartaal 4 dan conform kwartaal 1 en 2. Als ik kijk naar de aflopen jaren, dan is dit gewoon hoog. Leuk is het niet, maar de koers kan op basis hiervan pas omhoog als TomTom de winst(verwachtingen) kan verhogen, zou je zeggen. Geen Adjusted WPA van € 0,25/€ 0,30. Dit moet richting de € 0,50. Dan is een aandelenkoers van € 8/€ 9 gerechtvaardigd. Eerder niet.
    Een zeer eenzijdige kijk op de waardering van TomTom.

    Je zou ook eens moeten kijken naar de verborgen waarde van de assets (maps 6 + traffic 1 + consumer 1 + telematics 1 = 9 miljard euro; in opknipscenario eenvoudig te cashen).

    Of naar de winsten die eraan zitten te komen vanuit met name de groei in Automotive en Telematics (eenvoudig schaalbare omzet uit content en services met extreem hoge marges). Alleen al in 2014 is er tot op heden 170 miljoen euro aan nieuwe orders binnengehaald in Automotive. Die gaan vanaf 2016 bijdragen. In 2017 zit er naar verwachting minimaal 500 miljoen in de post deferred revenue (en aan cash in de kassa).

    TomTom is verder schuldenvrij, gezond, winstgevend ondanks de crisis en brengt met succes nieuwe veelbelovende producten naar de markt.
  4. forum rang 6 pwijsneus 12 november 2014 09:54
    quote:

    xynix schreef op 12 november 2014 09:33:

    Echt heel simpel: alle instrumenten die bij die financiële spelletjes worden gebruikt blokkeren voor fondsen met een marktkapitalisatie van minder dan 5 miljard Euro. Liefst aangevuld met een transactiebelasting die omgekeerd evenredig is met de verblijftijd in een activum (per individuele positiewisseling en dus niet op basis van dag mutaties!). Als dat laatste te moeilijk is is 0,5% over de waarde van IEDERE transactie ook prima.

    "Echt heel simpel"
    ...en onuitvoerbaar.

    Kijk, "financiële spelletjes" zoals je ze noemt, zullen er altijd blijven. Onder en boven een marketcap van € 5,-. Trouwens, iedereen mag vrij handelen, wie gaat dat handhaven?!

    Dan komt de transactiebelasting, ik lees dan: héél véél lobbywerk bij (zaken-)banken. En de overheden vragen sinds 2008 nogal veel bij diezelfde banken. Denk je dat de banken daarmee akkoord gaan? Stel jezelf eens een simpele vraag, zit de macht (in dit speelveld) bij de politiek, of bij de banken?

    I rest my case. Onuitvoerbaar. Maar een nobele gedachte van je.
  5. forum rang 6 pwijsneus 12 november 2014 10:00
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 november 2014 09:53:

    [...]

    Een zeer eenzijdige kijk op de waardering van TomTom.

    Je zou ook eens moeten kijken naar de verborgen waarde van de assets (maps 6 + traffic 1 + consumer 1 + telematics 1 = 9 miljard euro; in opknipscenario eenvoudig te cashen).

    Of naar de winsten die eraan zitten te komen vanuit met name de groei in Automotive en Telematics (eenvoudig schaalbare omzet uit content en services met extreem hoge marges). Alleen al in 2014 is er tot op heden 170 miljoen euro aan nieuwe orders binnengehaald in Automotive. Die gaan vanaf 2016 bijdragen. In 2017 zit er naar verwachting minimaal 500 miljoen in de post deferred revenue (en aan cash in de kassa).

    TomTom is verder schuldenvrij, gezond, winstgevend ondanks de crisis en brengt met succes nieuwe veelbelovende producten naar de markt.
    @ tijdrijder, spot on wat mij betreft. AB.

    @ Groeibriljant, "je zou ook eens moeten kijken naar de verborgen waarde van de assets (maps 6 + traffic 1 + consumer 1 + telematics 1 = 9 miljard euro; in opknipscenario eenvoudig te cashen)."

    Zoals ik je al vaker heb proberen uit te leggen; hier klopt geen reet van (pardon my French).

    Nokia HERE heeft laatst een miljard afgeschreven op hun maps, laat zeggen dat je bij verkoop er € 2 miljard voor krijgt (ja, onder de waarde van Tele Atlas). Tops!

    TomTom is qua assets ondergewaardeerd - dat ben ik met je eens - maar dit is alleen als er sprake is van verkoop van deze assets, en dat is totaal niet aan de orde.

    TomTom wordt beoordeeld op de resultaten, niet op de assets. De assets kunnen er alleen voor zorgen (als ze het spel slim spelen) dat de resultaten gaan verbeteren. Het nieuwe mappingplatform kan zorgen voor betere resultaten. Maar dan heb je het niet over miljaren natuurlijk, wel gewoon realistisch blijven aub.
  6. [verwijderd] 12 november 2014 10:01
    @research

    Het is geheel niet waar dat beleggingsfondsen alleen dividend aandelen willen. Kijk eens naar Apple onder Steve Jobs, een van de best presterende bedrijven en aandelen, zonder een cent dividend uit te keren, daar was hij mordicus op tegen. Het was echter een flink groeibedrijf waar veel aandeelhouders behoorlijk blij van zijn geworden.

    Pas dit jaar, nu het geld tegen de muren klotst en er al veel cash op de bank staat en de grote groei er uit is, is de roep om dividend sterker geworden. En is Apple een dividend aandeel geworden.

    In de technologie sector waar TomTom in zit, zou ik sterk de voorkeur geven aan overnames in o.a. Telematics om de omzet en winst te stuwen (wat TomTom de komende jaren ook blijft doen!). En in innovaties, zoals wat ze met Volkswagen ontwikkelen.

    Dat TomTom overnames gaat doen, is wel zeker, want anders kunnen ze geen verdubbeling van de omzet in Telematics binnen drie jaar voorspellen. Dat komt zowel uit autonome groei uit abonnementen, nieuwe diensten en hardware en een reeks aan kleinere overnames (kralen rijgen) die op zichzelf te klein zijn om in deze markt te overleven.

    Wat je zegt klopt dus als een bus: dat aandeelhouders rendement willen. Maar of dat dividend rendement is, of rendement doordat de koers stijgt op basis van betere vooruitzichten?... Ik denk dat groei van het aandeel je meer oplevert dan groei van het dividend.
  7. [verwijderd] 12 november 2014 10:03
    Dat TomTom overnames gaat doen, is wel zeker, want anders kunnen ze geen verdubbeling van de omzet in Telematics binnen drie jaar voorspellen. Dat komt zowel uit autonome groei uit abonnementen, nieuwe diensten en hardware en een reeks aan kleinere overnames (kralen rijgen) die op zichzelf te klein zijn om in deze markt te overleven.

    complete onzin, houd daar eens mee op.
  8. bert190 12 november 2014 10:05
    Alweer een volle week negatieve trend terwijl de beurs positief was. Garmin ook in de plus. Blijft raar en onderbouwd het vermoeden van manipulatie-aandeel.
  9. Meryntje 12 november 2014 10:07
    quote:

    de edelmetaal opslurper schreef op 12 november 2014 10:03:

    Dat TomTom overnames gaat doen, is wel zeker, want anders kunnen ze geen verdubbeling van de omzet in Telematics binnen drie jaar voorspellen. Dat komt zowel uit autonome groei uit abonnementen, nieuwe diensten en hardware en een reeks aan kleinere overnames (kralen rijgen) die op zichzelf te klein zijn om in deze markt te overleven.

    complete onzin, houd daar eens mee op.
    Dat wat je als complete onzin beschouwt, zou je dat willen onderbouwen? Kan ik er mijn voordeel mee doen want ik overweeg om de free float nog wat te beperken.

    Groet uit Grunn.

    Edit AB voor jou Justin.
  10. [verwijderd] 12 november 2014 10:09
    quote:

    groeibriljant schreef op 12 november 2014 09:53:

    [...]

    Een zeer eenzijdige kijk op de waardering van TomTom.

    Je zou ook eens moeten kijken naar de verborgen waarde van de assets (maps 6 + traffic 1 + consumer 1 + telematics 1 = 9 miljard euro; in opknipscenario eenvoudig te cashen).

    Of naar de winsten die eraan zitten te komen vanuit met name de groei in Automotive en Telematics (eenvoudig schaalbare omzet uit content en services met extreem hoge marges). Alleen al in 2014 is er tot op heden 170 miljoen euro aan nieuwe orders binnengehaald in Automotive. Die gaan vanaf 2016 bijdragen. In 2017 zit er naar verwachting minimaal 500 miljoen in de post deferred revenue (en aan cash in de kassa).

    TomTom is verder schuldenvrij, gezond, winstgevend ondanks de crisis en brengt met succes nieuwe veelbelovende producten naar de markt.
    Je kunt dit wel een eenzijdige kijk vinden, maar blijkbaar denkt de markt er anders over. Je noemt het verborgen waarde. Nou blijkbaar is het inderdaad verborgen, want er wordt (nog) niet naar gekeken.

    Je noemt de winsten die er aan zitten te komen, maar dat doe ik ook. Ik heb het ook over de winstverwachting. Zodra die concreter wordt (en hoger), zal de koers echt wel stijgen. Er zit nu gewoon nog te veel onzekerheid in de koers.

    En zoals ik zeg, de koers/winst verhouding noteert al erg hoog, gelet op de afgelopen jaren. Een flink stuk verwachtingen voor de komende jaren zit dus ook al in de koers verwerkt.
  11. [verwijderd] 12 november 2014 10:14
    @Pwijsneus

    Het vooruitzicht op een adj. EPS van 50 cent is duidelijk aanwezig.

    Kijk je naar automotive, dan is de record omzet die ze een paar jaar geleden haalden rond de 220 miljoen.

    Het nu bekend gemaakte orderboek geeft zich op ongeveer eenzelfde omzet. Ik denk zelfs ruim hoger, want het orderboek begint zich nu te vullen.

    Het is belangrijk om daar 1 ding bij te realiseren. Bij die 220 mio van een paar jaar geleden zat minder dan de helft content en services en tweedere hardware.

    De hardware, zoals het scherm, bedroeg meer dan de helft van die omzet en bevatte amper of geen marge. Het kastje was alleen de 'drager' van de content, zoals kaarten, waar wel marge op zit. Toen de verkopen in de auto-industrie terugliepen werd de hardware zelfs verliesgevend: te lage volumes tegenover de hoge vaste kosten. Daar is dus afscheid van genomen.

    In het orderboek zitten nu orders die puur en alleen over software en content gaat. Je krijgt dan dus een situatie waarbij van de 220 mio omzet, de gehele omzet een brutomarge heeft van 80%, zonder dat er elementen in zitten die de marge verlagen. Daar bovenop is ook het risico volledig verwijderd, wat je bij hardware wel had, vanwege de kosten van hardware.

    Automotive, dat in de eerste jaren een negatief EBIT had, zal dus een flink beter resultaat laten zien, zelfs bij een gelijkblijvende omzet, praat je denk ik over een twee keer zo hoge brutowinst.

    Dat is een 'detail' om niet te vergeten.
  12. seren 12 november 2014 10:22
    quote:

    pieter1960 schreef op 12 november 2014 10:15:

    Je betaald 18 x de winst, voor zo weinig innovatie is het best nog dik betaald.
    het gaat niet om de winst, en zelfs niet over de innovaties.

    Ik steun compleet de lijn van groeibriljant, bij TomTom gaat het om de assets.
    En de waarde hiervan voor mogelijke partners. En de winst die deze partners daarmee kunnen maken. (VW, Sap, Apple, Porsche, etc..)

    Het is nu wachten totdat er een groot strategisch fonds ook deze lijn steunt, en dan kan de koers naar de 10. Tot die tijd, tijdelijk vlak met weinig risico.

  13. [verwijderd] 12 november 2014 10:22
    quote:

    Meryntje schreef op 12 november 2014 10:07:

    [...]

    Dat wat je als complete onzin beschouwt, zou je dat willen onderbouwen? Kan ik er mijn voordeel mee doen want ik overweeg om de free float nog wat te beperken.

    Groet uit Grunn.

    Edit AB voor jou Justin.
    Hij kletst maar wat. Dit zegt TomTom

    The industry dynamics for fleet management solutions continued to be favorable. The market is quite fragmented, and underpenetrated, and we
    will continue to pursue further expansion of our market leadership, both organically and through acquisition.


    Vertaling:

    De beweging in de industrie voor wagenparkbeheer blijft gunstig. De markt is behoorlijk versnipperd en ondergepenetreerd. En we streven naar verdere groei van ons marktleiderschap, deels door zelf te groeien en deels door overnames.

    - Waarvan akte -
  14. [verwijderd] 12 november 2014 10:24
    Alles draait om het management - zijn ze betrokken bij aandeelhouderswaarde, nee dus. Ze zijn bezig om aandeel in negatieve spiraal te krijgen en dat is gelukt. Veel CEO´s, bestuur proberen om de koers op welke manier te ondersteunen. Hier dus echt niet, ze helpen juist de koers om zeep. Voorbeelden zijn de dividend vermelding, VW deal die op de site terecht kwam, en nu de geruisloze introduktie van de nieuwe real time mapping. Ik zou hasst zeggen dat AND de stoute schoenen aan zou moeten trekken en naar Tomtom gaan om te praten over overname/fusie. AND heeft in ieder geval capabel management. HG kun je met een kluitje het bos in sturen. Ik ben in ieder geval na 10 jaar TOMTOM in porto hebben gehad, vrij van dit gezwel
  15. [verwijderd] 12 november 2014 10:25
    een ding is zeker! De koers blijft maar dalen. Voor de rest veel verwachtingen en glazen bollen speculatie op het forum. Maar alles is mogelijk, kijk naar Apple wat ook aan de rand van de afgrond heeft gestaan. Laten we hopen dat dit ook bij TT gebeurt. Maar wel snel want ik begin nu wel genoeg te krijgen van het wachten. Ik ben in de eerste plaats belegger/speculant en heb me erg vergist in alle mooie verhalen hier op het forum.
  16. [verwijderd] 12 november 2014 10:25
    @Justin

    Ik maak me ook geen zorgen, dat de adjusted EPS van € 0,50 niet gehaald gaat worden. Dat lukt echt wel. Maar nog niet in 2015, lijkt mij. En 2016 misschien ook niet, omdat de nieuwe (2014) Automotive deals pas in de tweede helft van 2016 tot uiting komen volgens Goddijn. Maar misschien dat Telematics hier voor kan zorgen in 2016.

    De toekomst ziet er prima uit. Telematics groeit als kool. De deferred revenue wordt steeds hoger. En Automotive groeit met ook nog eens hogere marges zoals jij zegt.

    Maar het blijft toekomstmuziek. Pas tweede helft 2016 en in 2017. Dat is voor veel beleggers nog ver weg. Als je dan kijkt naar de koers/winst-verhouding hebben we nu een realistische koers. Op basis van de historie in de afgelopen jaren. Natuurlijk wordt de koers hier niet alleen maar door bepaald, maar het is een graadmeter. TomTom noteert niet vaak 15 keer de adjusted EPS de afgelopen jaren. Er zit dus al best wel een verwachting in de koers verwerkt. Die verwachting moet bij de cijfers 2014 en outlook 2015 bevestigd worden en dan kunnen we mijn inziens verder omhoog.

  17. forum rang 6 pwijsneus 12 november 2014 10:28
    quote:

    *Justin* schreef op 12 november 2014 10:14:

    @Pwijsneus

    Het vooruitzicht op een adj. EPS van 50 cent is duidelijk aanwezig.

    Kijk je naar automotive, dan is de record omzet die ze een paar jaar geleden haalden rond de 220 miljoen.

    Het nu bekend gemaakte orderboek geeft zich op ongeveer eenzelfde omzet. Ik denk zelfs ruim hoger, want het orderboek begint zich nu te vullen.

    Het is belangrijk om daar 1 ding bij te realiseren. Bij die 220 mio van een paar jaar geleden zat minder dan de helft content en services en tweedere hardware.

    De hardware, zoals het scherm, bedroeg meer dan de helft van die omzet en bevatte amper of geen marge. Het kastje was alleen de 'drager' van de content, zoals kaarten, waar wel marge op zit. Toen de verkopen in de auto-industrie terugliepen werd de hardware zelfs verliesgevend: te lage volumes tegenover de hoge vaste kosten. Daar is dus afscheid van genomen.

    In het orderboek zitten nu orders die puur en alleen over software en content gaat. Je krijgt dan dus een situatie waarbij van de 220 mio omzet, de gehele omzet een brutomarge heeft van 80%, zonder dat er elementen in zitten die de marge verlagen. Daar bovenop is ook het risico volledig verwijderd, wat je bij hardware wel had, vanwege de kosten van hardware.

    Automotive, dat in de eerste jaren een negatief EBIT had, zal dus een flink beter resultaat laten zien, zelfs bij een gelijkblijvende omzet, praat je denk ik over een twee keer zo hoge brutowinst.

    Dat is een 'detail' om niet te vergeten.
    earning per share zullen op termijn omhoog gaan inderdaad. Echter, je kijkt nu alleen naar automotive.

    Ik verwacht veel van automotive de komende jaren, maar je ziet ook nog steeds een krimpende PND-tak. De mix van TomTom is soms gewoon ietwat ongelukkig.

    Als TomTom zou bestaan uit alleen Telematics en Automotive had het er heel anders uitgezien.

    De PND verkopen helpen niet mee, en de vooruitzichten voor licensing zijn hooguit stabiel.

    Verder vangen de sporthorloges veel op, maar het is komende jaren maar afwachten hoe stabiel de groei voor TomTom zal zijn in deze nieuwe markt.

    Anyway, TomTom wordt een ander bedrijf waar ook andere omzetten en winsten bij horen. Beleggers vinden dat volgens mij maar ingewikkeld. Partijen als SNS, ING en Rabo zien dat iig wel. Voorlopig (verassingen even uitgesloten) durf ik pas halfverwege q2 2015 weer aan instappen te denken.
908 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht