Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    +0,015 +0,27%
  • Volume

    23.952 Gem. (3M) 296,4K
  • Bied

    5,615  
  • Laat

    5,630  
+ Toevoegen aan watchlist

24 jan tm 31 jan 2015: De Feiten Deze Week: AEX +4.98% TomTom - 1.15% Waarom Waardoor Door Wie en Hoe Lang Nog?

724 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 januari 2015 11:36
    quote:

    Cain Velasquez schreef op 26 januari 2015 11:26:

    The Dutch government approve large-scale testing of self-driving cars

    telematicswire.net/the-dutch-governme...
    Ik denk dat autofabrikanten dit wel kunnen waarderen en dat het positief afstraalt op TomTom. En voor de Duitsers en Fransen is het om de hoek. Lodwijk XIV noemde Nederland al 'slechts een aanslibsel van Franse en Duitse rivieren' ;-)
  2. [verwijderd] 26 januari 2015 12:19
    quote:

    bert190 schreef op 26 januari 2015 12:09:

    ...en de winstnemingen beginnen weer......
    het doet er niet veel toe want de vooruitzichten zijn super top.
    Een slot in het rood zal daar niets aan afdoen...ok een heel klein beetje dan.
    De enige manier om naar de koersdoelen van de banken te komen is meer te stijgen dan te dalen..lijkt mij. Dat zit er voorlopig nog niet in.
  3. [verwijderd] 26 januari 2015 12:20
    quote:

    bert190 schreef op 26 januari 2015 12:09:

    ...en de winstnemingen beginnen weer......
    Zolang de LV-er actief is gaat dit juweeltje niet omhoog.

    Dirk (©)
  4. Gerd 2 26 januari 2015 12:40
    quote:

    Dirk R. Wijnen schreef op 26 januari 2015 12:20:

    [...]

    Zolang de LV-er actief is gaat dit juweeltje niet omhoog.

    Dirk (©)
    Wie is LV ?
  5. [verwijderd] 26 januari 2015 13:00
    quote:

    Gerd 2 schreef op 26 januari 2015 12:40:

    Wie is LV ?
    je mag kiezen tussen LaatVuller, Lastige Verkoper en Lompe Verpester. Meestal wordt de eerste bedoeld maar is hij tevens 2 en 3.
  6. [verwijderd] 26 januari 2015 13:04
    quote:

    xynix schreef op 26 januari 2015 13:00:

    [...]
    je mag kiezen tussen LaatVuller, Lastige Verkoper en Lompe Verpester. Meestal wordt de eerste bedoeld maar is hij tevens 2 en 3.
    Ik denk de LV over gaat naar ZV = Zakken vuller
  7. Zim 26 januari 2015 13:10
    Een beetje indirect wellicht voor T2, maar in hoeverre gaat Griekenland nog effect hebben op de koers voor T2?

    In het nieuwsbericht van IEX had ik dit gepost:
    Ik denk dat Griekenland er belang bij heeft zo lang mogelijk in de EU te blijven met de euro. Dat zal wellicht ook de strategie van Syriza zijn. Zolang mogelijk niet bezuinigen/hervormen en toch geld van de EU blijven pakken. De burgers nemen dit geld in contant op, dat zie je nu al gebeuren. Tegen de tijd dat de EU niet meer wil betalen, omdat de afspraken niet worden nagekomen, verlaten ze alsnog de EU en de euro. Dan voeren ze de drachme weer in, printen gewoon drachme's om de schulden terug te betalen en devalueren ze deze daarmee even met 99,9% en weg zijn de schulden. En mocht de EU de drachme weigeren, dan verklaar je jezelf als sovereine staat gewoon failliet en begin je schuldenvrij weer overnieuw. Dat is pas hervormen. Van een kale kip kan je niet plukken en dat weet meneer Tsipras dondersgoed.

    Ik denk dus dat Griekenland hoe dan ook de EU gaat verlaten olv Syriza. Dat wordt onhoudbaar. Dat gaat de komende tijd nog wel voor wat onrust zorgen op de beurzen. Want hoe gaan Italie en Portugal hierop reageren?Persoonlijk wacht ik nog wel even op de jaarcijfers van T2, denk ik ook dat we hiermee nog wel een flinke plus gaan maken, maar wil ik binnen een maand of drie/vier uit alle aandelen gestapt zijn. Met een halfjaar barst de relatie Griekenland - EU en wordt bovengenoemd scenario waarheid, althans, dat geloof ik. Aangezien T2 bij iedere -1% op de AEX, gezellig ook -2% meeveert, lijkt het mij slim op tijd uit te stappen. Want als mijn angst waarheid zou worden, gaat de AEX wel wat procentjes omlaag, lijkt me.

    Hoe zien jullie dit? Of zie ik wellicht spoken?
  8. [verwijderd] 26 januari 2015 13:17
    quote:

    Zim schreef op 26 januari 2015 13:10:

    Een beetje indirect wellicht voor T2, maar in hoeverre gaat Griekenland nog effect hebben op de koers voor T2?

    In het nieuwsbericht van IEX had ik dit gepost:
    Ik denk dat Griekenland er belang bij heeft zo lang mogelijk in de EU te blijven met de euro. Dat zal wellicht ook de strategie van Syriza zijn. Zolang mogelijk niet bezuinigen/hervormen en toch geld van de EU blijven pakken. De burgers nemen dit geld in contant op, dat zie je nu al gebeuren. Tegen de tijd dat de EU niet meer wil betalen, omdat de afspraken niet worden nagekomen, verlaten ze alsnog de EU en de euro. Dan voeren ze de drachme weer in, printen gewoon drachme's om de schulden terug te betalen en devalueren ze deze daarmee even met 99,9% en weg zijn de schulden. En mocht de EU de drachme weigeren, dan verklaar je jezelf als sovereine staat gewoon failliet en begin je schuldenvrij weer overnieuw. Dat is pas hervormen. Van een kale kip kan je niet plukken en dat weet meneer Tsipras dondersgoed.

    Ik denk dus dat Griekenland hoe dan ook de EU gaat verlaten olv Syriza. Dat wordt onhoudbaar. Dat gaat de komende tijd nog wel voor wat onrust zorgen op de beurzen. Want hoe gaan Italie en Portugal hierop reageren?Persoonlijk wacht ik nog wel even op de jaarcijfers van T2, denk ik ook dat we hiermee nog wel een flinke plus gaan maken, maar wil ik binnen een maand of drie/vier uit alle aandelen gestapt zijn. Met een halfjaar barst de relatie Griekenland - EU en wordt bovengenoemd scenario waarheid, althans, dat geloof ik. Aangezien T2 bij iedere -1% op de AEX, gezellig ook -2% meeveert, lijkt het mij slim op tijd uit te stappen. Want als mijn angst waarheid zou worden, gaat de AEX wel wat procentjes omlaag, lijkt me.

    Hoe zien jullie dit? Of zie ik wellicht spoken?

    Nee je ziet zeker geen spoken, ik wil ook binnen een afzienbare tijd uit al mijn posities zijn. Het valt nog mee dat we vandaag in de plus staan, ik had toch zeker een behoorlijke daling verwacht.
  9. [verwijderd] 26 januari 2015 13:48
    quote:

    Marie Trottoir schreef op 26 januari 2015 11:04:

    5,72 lijkt top voor daytraders
    Kijk, met 5,72 als top is het natuurlijk een waardeloos aandeel, maar als je elke dag een dubbeltje per aandeel kan pakken is dat 22,00 € per jaar per aandeel, en dat is wél leuk. (voor de slechte rekenaars: 22.000 € winst voor elke 1000 aandelen).
  10. [verwijderd] 26 januari 2015 13:50
    quote:

    Zim schreef op 26 januari 2015 13:10:

    Een beetje indirect wellicht voor T2, maar in hoeverre gaat Griekenland nog effect hebben op de koers voor T2?

    In het nieuwsbericht van IEX had ik dit gepost:
    Ik denk dat Griekenland er belang bij heeft zo lang mogelijk in de EU te blijven met de euro. Dat zal wellicht ook de strategie van Syriza zijn. Zolang mogelijk niet bezuinigen/hervormen en toch geld van de EU blijven pakken. De burgers nemen dit geld in contant op, dat zie je nu al gebeuren. Tegen de tijd dat de EU niet meer wil betalen, omdat de afspraken niet worden nagekomen, verlaten ze alsnog de EU en de euro. Dan voeren ze de drachme weer in, printen gewoon drachme's om de schulden terug te betalen en devalueren ze deze daarmee even met 99,9% en weg zijn de schulden. En mocht de EU de drachme weigeren, dan verklaar je jezelf als sovereine staat gewoon failliet en begin je schuldenvrij weer overnieuw. Dat is pas hervormen. Van een kale kip kan je niet plukken en dat weet meneer Tsipras dondersgoed.

    Ik denk dus dat Griekenland hoe dan ook de EU gaat verlaten olv Syriza. Dat wordt onhoudbaar. Dat gaat de komende tijd nog wel voor wat onrust zorgen op de beurzen. Want hoe gaan Italie en Portugal hierop reageren?Persoonlijk wacht ik nog wel even op de jaarcijfers van T2, denk ik ook dat we hiermee nog wel een flinke plus gaan maken, maar wil ik binnen een maand of drie/vier uit alle aandelen gestapt zijn. Met een halfjaar barst de relatie Griekenland - EU en wordt bovengenoemd scenario waarheid, althans, dat geloof ik. Aangezien T2 bij iedere -1% op de AEX, gezellig ook -2% meeveert, lijkt het mij slim op tijd uit te stappen. Want als mijn angst waarheid zou worden, gaat de AEX wel wat procentjes omlaag, lijkt me.

    Hoe zien jullie dit? Of zie ik wellicht spoken?
    Ben het hier helemaal mee eens.

    Heb zelf vorig jaar al de helft van mijn posities afgebouwd. Het resterende deel zit in Ordina en TT. Beide komen met cijfers en belangrijk nieuws in februari. Probeer het ritje naar boven (hopelijk) even mee te pakken en afscheid te nemen van alle posities.

    Zo lang de huidige monetaire bubbel nog in stand blijft althans.

    PS. excuus voor deze off-topic reactie, past beter in het goud/zilver draadje...
  11. forum rang 6 boem! 26 januari 2015 14:05
    quote:

    *Justin* schreef op 26 januari 2015 10:40:

    Lieve Moneymaker,

    Ik wil best uitleggen hoe ik er op kom.
    (nieuwe calculatie: plaatjesdump.nl/upload/58f8c893614aa5...

    Wel twee dingen vooraf, ten eerste is het zo dat ik niet doe aan 'voorspellen', maar aan inschatten. Zodra er een nieuwtje (deal bijvoorbeeld) komt, kun je je excelbestand daar aan aanpassen. Uiteraard is alles gebaseerd op 'aannames', maar die heb ik zo goed mogelijk proberen te voorspellen door naar verleden te kijken en naar marktontwikkelingen.

    Als basis heb ik genomen de calculaties van o.a. SNS, BNP Paribas en de gemiddelde consensus die op tomtom.com te vinden is.

    Consumer
    Voor het onderdeel PND ben ik uitgegaan van een krimp van de markt in Europa van 6% (wat het nu is) en in de VS met 15%. Waarbij ik voor de VS ben uitgegaan van hogere dollar-inkomsten. Voor automotive hardware ben ik uitgegaan van een afbouw in zelfde tempo als vorig jaar. Uiteindelijk blijft alleen Renault R-Link over, totdat alles R-Link2 is.

    Fitness
    Voor fitness ben ik uitgegaan van een lineaire groei, geen exponentiele. In 2014 is de fitness omzet verdubbeld, ik ga niet nu opnieuw uit van een verdubbeling, maar van een groei van 50 miljoen per jaar. Op basis van de groei van dit segment en ook het feit dat TomTom nog een flink fitness assortiment uit de grond wil stampen. Ik reken me nu nog niet te rijk, maar mochten die nieuwe producten komen en heel erg aanslaan en je ziet dat in de cijfers terug, dan kan ik de excel opwaarts bijstellen.

    Telematics
    Bij Telematics ben ik uitgegaan van een groeitempo gelijk aan vorige jaren, rekening houdend met 1 of 2 kleine acquisities per jaar en de uitspraak van Goddijn dat ze de omzet in Telematics in 3-4 jaar willen verdubbelen. Ik kom zelf uit op een verdubbeling in 4 jaar, dus daar ben ik ook niet mezelf aan het rijk rekenen. Ik denk dat TomTom voldoende cash voorhanden heeft voor meer acquisities en dat de huidige euro-dollar ook reden kan zijn voor wat versnelling, want deze Telematics omzet is een goede marge-beschermer.

    Licensing
    Voor Licensing ben ik uitgegaan van 0% groei voor de komende jaren. Dit betekent dat de omzet uit Apple en anderen gelijk blijft (dus geen positief effect CarPlay meegerekend) dat er niks bijkomt en niks af gaat. Onderliggend gebeurt er natuurlijk wel wat. Er gaan minder inkomsten komen uit de PND fabrikant MiTac en meer omzet uit overheden. Dit zal elkaar in evenwicht houden, dat zie je momenteel ook. Misschien zorgt de duurdere dollar ook voor hogere inkomsten vanuit Apple en BlackBerry, ben daar nu niet van uitgegaan. Licensing kan dus ook wat groeien.

    Automotive
    Voor Automotive heb ik de order intake voor 2016 en verder gepakt, die bestaat uit 170 miljoen euro in 9 maanden, laten we zeggen 200 miljoen aan orders in 2014, die vanaf medio 2016 in de cijfers lopen. Dit heb ik gedeferred over de jaren 2016 en daarna. Dat is met wat aannames hier en daar, daar ontkom je niet aan. Maar op den duur, als er net zoveel deferrals worden ingehouden als uitgekeerd, kom je – bij een gelijkblijvende order intake de komende jaren - op een automotive omzet rond de 200 miljoen. (nu: 100). Voor 2017 heb ik 200 mio ingevuld, omdat die orders van 2014 komen ‘bovenop earlier secured deals’. Dus zoals die met PSA Peugeot Citroen.

    Gross margin
    Qua brutomarge ben ik voor dit jaar uitgegaan van 1% groei van marge door de omzetmix (Telematics brengt veel marge) wat wordt teniet gedaan door 3% krimp van marge als gevolg van de lagere eurodollar. (wat deels wordt gecompenseerd door hogere omzet uit de US en door derivaten). Per saldo daardoor een 2% brutomarge krimp en wat hogere omzet dan eerder door mij gedacht. Wiesje sprak over mogelijke eurodollar pariteit. Ik hoop van niet, of in ieder geval niet dit jaar. ABN AMRO voorspelt een mogelijke pariteit eind 2016. Maar het gaat wel hard nu.

    AB

    Indien ik het beoordeel qua onderdelen door jou benoemt, meen ik dat je een hele veilige koers vaart met je inschattingen.

    CONSUMER ex Fitness. Duidelijk en reeel verhaal mbt PND echter indien je kijkt naar de breakdown van BNP zie je dat zij een substantieel deel van de omzet consumer 2014 toerekenen aan C&S omzet consumer (117 mio) waarbij deze omzet volgens BNP stijgt naar 160 mio in 2017.
    Bovendien speelt voor de nieuwe GO in deze aanloopjaren het drukkend effect van de deferred.

    FITNESS. Duidelijk een prudent verhaal. Kans op overdeliver is groter dan underdeliver zoals je zelf al aangeeft.

    TELEMATICS. Een groei van slechts 25 mio per jaar de komende jaren incl acquisities geeft veel wrijving met de door analysten uitgesproken mening dat de yoy growth in dit segment boven de 20% zal bedragen.
    Indien je dat vertaalt in een groei van 25% (incl acquisities) kom je voor 2017 al uit op 210 mio ipv jouw 185 mio.

    AUTOMOTIVE. Ook voor dit onderdeel meen ik dat je te voorzichtig bent.
    In 2015 zie ik bij jou geen toename in omzet terwijl er dan wel al een start wordt gemaakt met de PSA-deal en de VW-deal.
    Bij een jaarlijks orderbook van 200 mio hoort op termijn een extra omzet van 200 mio per jaar. En deze omzet wordt aangevuld met de PSA, Smart, Jeep deal en wat er overblijft van de bestaande 110 mio omzet(Toyota,fiat etc). Ik voorzie op termijn 200+110+50= 360 mio heel wel mogelijk.

    Licensing. Ook hier voorzichtig maar dat kan ik veel beter begrijpen omdat er nog steeds geen enkel signaal is dat er in de Apple-deal ook naast data gewoon betaald zal worden.

    Kosten en belastingen geen opmerkingen waarbij ik de kosten iets hoger inschat en de balastingen in 2015 al op 15% inschat waarna ze de jaren erna verder oplopen naar 20%.

    Mijn optimistische versie wijkt met ca 300 mio af als we het hebben over de omzetcomponent in 2017.
    Naast telematics(35 mio) en consumer(85 mio) is het vooral automotive dat met 160 mio meer sterk afwijkt tov jouw 200 mio, waarschijnlijk is de vrijvaltermijn van 3 ipv 4 jaar hier de grote oorzaak.

    In jouw scenario is er weer sprake van groei terwijl de groei in mijn scenario versnelt. Het zal niemand verbazen dat ik een jaartje extra geduld best op kan brengen.

    Waar ik denk, dat je echt te negatief bent is de component BRUTOMARGE.

    Enkel en alleen door de dollar schakel je terug naar een brutomarge in het 4q 2014 van 51% waardoor geheel 2014 uitkomt op 55%. Voor 2015,2016 en 2017 reken je met resp 53%,55% en 56%.

    Het positieve effect van de huidige dollarkoers zal zich vertalen in betere afzetkansen in de US.
    Het negatieve effect wordt hoofdzakelijk bepaalt doordat productiekosten hard-ware voor zover ze in dollars worden bepaald oplopen.

    Hardware is nu nog ca 55% van de omzet(inkoop 25%).
    De pricing-strategie van tom2 zal niet volledig veranderen doordat een inkoopcomponent in prijs is verhoogd.
    Het effect op de cijfers over 2014 schat ik niet zo hoog in, terwijl ik daarnaast denk dat de ingezette transitie van hard- naar scalable C&S omzet zijn weerslag in de bruto-marge zal blijven behouden.
  12. [verwijderd] 26 januari 2015 14:28
    Martin, mijn reactie cursief...

    quote:

    martinmartin schreef op 26 januari 2015 14:05:

    [...]

    AB

    Indien ik het beoordeel qua onderdelen door jou benoemt, meen ik dat je een hele veilige koers vaart met je inschattingen.

    CONSUMER ex Fitness. Duidelijk en reeel verhaal mbt PND echter indien je kijkt naar de breakdown van BNP zie je dat zij een substantieel deel van de omzet consumer 2014 toerekenen aan C&S omzet consumer (117 mio) waarbij deze omzet volgens BNP stijgt naar 160 mio in 2017. Bovendien speelt voor de nieuwe GO in deze aanloopjaren het drukkend effect van de deferred.

    -----------
    Ik snap wat je zegt, maar in Q3 2014 zagen we toch een minder Consumer dan in Q2 en Q1 2014. Tot mijn verbazing, want de PND markt zelf verbeterde zelfs (tot -6%). De Q4 cijfers geven hier meer duidelijkheid over. Een verklaring kan zijn dat de nieuwe entrylevel modellen (Go 50/60) wat kannibaliseren met de duurdere modellen (Go 500/600). Daarom zei ik ook dat ik niet weet hoe prijselastisch TomTom precies is. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die zeggen: ik wil een nieuwe TomTom en dan gewoon kijken wat die kost. Als je dan tegen een Go50 aanloopt ipv een Go500 dan koop je die. Zonder dat je vooraf een bedrag in je hoofd had dat je wilde uitgeven.
    -----------------

    FITNESS. Duidelijk een prudent verhaal. Kans op overdeliver is groter dan underdeliver zoals je zelf al aangeeft.

    ----------------
    Dat denk ik ook. Maar even afwachten wat er komt
    -------------

    TELEMATICS. Een groei van slechts 25 mio per jaar de komende jaren incl acquisities geeft veel wrijving met de door analysten uitgesproken mening dat de yoy growth in dit segment boven de 20% zal bedragen.
    Indien je dat vertaalt in een groei van 25% (incl acquisities) kom je voor 2017 al uit op 210 mio ipv jouw 185 mio.

    --------------
    Ik ga uit 20.000 abonnees per kwartaal aan organische groei. Dat is nu ook ieder kwartaal gaande. Daarnaast 50.000 abonnees via acquisities. Dat was vorig jaar ook zo. Dat is 4x20+50=130.000 nieuwe abonnees. Deze brengen 200 euro per jaar per abonnee aan inkomsten. 130.000 x 200 = 26 miljoen. Als TomTom meer wil groeien, dat kan. Ofwel door meer hardware sales binnen Telematics, zoals die bridge dingen. Of door grotere acquisities. Even terugdenkend aan Xynix' eerdere bericht vandaag, dat TomTom meer richting rental wil: wellicht is dat hun manier om naast het aantal abonnees ook de hardware sales op te krikken, zonder dat de klant de 'pijn' van een voor-investering voelt.
    -----------------

    AUTOMOTIVE. Ook voor dit onderdeel meen ik dat je te voorzichtig bent.
    In 2015 zie ik bij jou geen toename in omzet terwijl er dan wel al een start wordt gemaakt met de PSA-deal en de VW-deal. Bij een jaarlijks orderbook van 200 mio hoort op termijn een extra omzet van 200 mio per jaar. En deze omzet wordt aangevuld met de PSA, Smart, Jeep deal en wat er overblijft van de bestaande 110 mio omzet(Toyota,fiat etc). Ik voorzie op termijn 200+110+50= 360 mio heel wel mogelijk.

    ----------------
    Dat zou geweldig zijn. Let's hope so. Misschien zegt TomTom er meer over tijdens de conference call
    ----------------

    Licensing. Ook hier voorzichtig maar dat kan ik veel beter begrijpen omdat er nog steeds geen enkel signaal is dat er in de Apple-deal ook naast data gewoon betaald zal worden.

    -----------------
    Ja, zo denk ik er nu ook maar over. Maar het kan wel meer worden. Ook kan het feit dat Apple in dollars betaalt zorgen voor (optische) omzetgroei in Licensing.
    -----------------

    Kosten en belastingen geen opmerkingen waarbij ik de kosten iets hoger inschat en de balastingen in 2015 al op 15% inschat waarna ze de jaren erna verder oplopen naar 20%.

    ----------------
    20% lijkt me veel, vanwege de door TT aangegeven subsidies (belastingkortingen) op R&D
    ----------------

    Mijn optimistische versie wijkt met ca 300 mio af als we het hebben over de omzetcomponent in 2017. Naast telematics(35 mio) en consumer(85 mio) is het vooral automotive dat met 160 mio meer sterk afwijkt tov jouw 200 mio, waarschijnlijk is de vrijvaltermijn van 3 ipv 4 jaar hier de grote oorzaak.

    ---------------------
    Dat zou kunnen. Vrijval is lastig te berekenen. Volgens TT nog geen substantiele deferrals binnen automotive op dit moment. Dat gaat dus groeien, naarmate meer deals gaan over lifetime maps / lifetime traffic. Daar zitten ook goede kanten aan, het geeft uitzicht op gestage duurzame groei van de omzet en geen eenmalige boom&bust.

    ------------------------
    In jouw scenario is er weer sprake van groei terwijl de groei in mijn scenario versnelt. Het zal niemand verbazen dat ik een jaartje extra geduld best op kan brengen.

    Waar ik denk, dat je echt te negatief bent is de component BRUTOMARGE.

    Enkel en alleen door de dollar schakel je terug naar een brutomarge in het 4q 2014 van 51% waardoor geheel 2014 uitkomt op 55%. Voor 2015,2016 en 2017 reken je met resp 53%,55% en 56%.

    Het positieve effect van de huidige dollarkoers zal zich vertalen in betere afzetkansen in de US. Het negatieve effect wordt hoofdzakelijk bepaalt doordat productiekosten hard-ware voor zover ze in dollars worden bepaald oplopen.

    Hardware is nu nog ca 55% van de omzet(inkoop 25%).
    De pricing-strategie van tom2 zal niet volledig veranderen doordat een inkoopcomponent in prijs is verhoogd.
    Het effect op de cijfers over 2014 schat ik niet zo hoog in, terwijl ik daarnaast denk dat de ingezette transitie van hard- naar scalable C&S omzet zijn weerslag in de bruto-marge zal blijven behouden.

    -------------------------
    Ik schat dat wel hoog in, omdat Marina Wyatt daar in de conference call al op vooruitblikte. Zij zei dat de eurodollar ontwikkeling 1 a 2% brutomarge kost als de trend zich zou voortzetten en die heeft zich versneld voortgezet. Daarom ga ik nu uit van 3% brutomarge verlies, waarvan 1% wordt gecompenseerd door het relatief steeds grotere component aan services inkomsten, waaronder Telematics. Deels wordt het ook gecompenseerd door derivaten, maar verwacht er geen wonderen van. Wat wel positief kan zijn voor de omzet zijn de dollar-inkomsten. Maar per saldo is een dure euro voor TT gunstig. Die dollarkosten zijn trouwens mogelijk niet alleen hardware kosten, misschien wordt het onderhoud van maps in India ook met dollars betaald
    -----------------------------
  13. [verwijderd] 26 januari 2015 15:02
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 26 januari 2015 14:43:

    @ Justin, zie dit niet als nieuwsgierig, maar ik vroeg me af, ben jij MdenD op SA ?

    W
    Jij Wiesje op SA fignecognac?
  14. [verwijderd] 26 januari 2015 15:12
    quote:

    Cain Velasquez schreef op 26 januari 2015 15:02:

    [...]

    Jij Wiesje op SA fignecognac?
    haha, Neen , ik vind t er in t glas altijd mooier uitzien dan dat t smaakt.

    W
  15. [verwijderd] 26 januari 2015 15:14
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 26 januari 2015 14:43:

    @ Justin, zie dit niet als nieuwsgierig, maar ik vroeg me af, ben jij MdenD op SA ?

    W
    Wat is SA?

    (het antwoord is dus nee ;-)

    ---

    Edit: Ik moest even nadenken. Je bedoelt seekingalpha.

    Nee. Er is wel iemand uit die beurscompetitie die met name Amerikaanse aandelen behandelt die daar schrijft.

  16. [verwijderd] 26 januari 2015 15:19

    Ok sorry , zijn comment leek wat op jouw manier van schrijven en aangezien er maar weinig over TT geschreven staat op SA, dacht ik even dat jij t wellicht was.

    tks
    W
724 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht