xynix schreef op 6 mei 2015 08:15:
Hi BDB: kijk ook even mijn post in het HERE draadje.
(Welk?, er zijn er teveel.)[1] Destijds werd al door HG aangegeven dat het om een strategische deal ging met op termijn verstrekkende gevolgen. De op dit forum vaker geopperde mogelijkheid van een clausule voor Apple om TomTom op enig moment in te lijven zou daar heel goed bij passen. Dat moet dan wel voor destijds onrealistisch klinkende prijs van 30 Euro of zo zijn geweest. Je begrijpt dat dit punt 100% "hinein interpretieren" van mij is.
Zeker;-)[2] Geen commentaar (klinkt altijd wel gewichtig ;-) !! )
Idem dito.[3] Vind je het niet verbazend dat die felle concurrenten van elkaar nu opeens schouder aan schouder optrekken? Je hebt me hier eerder zien pleiten voor een zeer doortastend gezamenlijk Europees actieplan op het gebied van verkeerstechnologie, om deze keer de race nu eens niet te verliezen. Wat ons nu door de WSJ wordt voorgespiegeld is weliswaar gezamenlijk maar verre van doortastend. Omdat ze eerst zullen moeten starten met een behoorlijk tijdrovende technologische inhaalslag (met ontwijken van mogelijk lastige TomTom patenten).
De (in de geruchten gesuggereerde) rol van Audi is bij het gedoe rond Here helemaal merkwaardig. Een vooruitgeschoven (s)pion van VAG?
Waarom zouden ze zichzelf zo moeten kwellen? Puur omdat Nokia heeft ontdekt dat HERE een blok aan het been is. Dat mede eigendom wat ze bij HERE zouden kunnen krijgen is waarschijnlijk bij TomTom ook wel te realiseren met een ASML-achtige constructie. Tenzij Apple daar voor gaat liggen. Maar dat zal dan vast ook verplichtingen voor Apple scheppen.
Taxibots zijn denk vele malen sneller mogelijk dan jij denkt. Je weet dat eind dit jaar een proef start in Singapore, he?! Ik denk dat we al binnen 5 jaar opstartende -en snel groeiende- projecten in grote steden gaan zien. Deze variant van "selfdriving cars" is misschien wel de eenvoudigste. Lage snelheid. Duidelijk herkenbare wagentjes waarvan alle andere verkeersdeelnemers weten dat die "zelfrijdend" zijn en dat je beter niet kunt experimenteren en onvoorspelbaar gedrag. Elektrisch en dus ERG goed voor het stedelijk milieu. Laden is geen enkel probleem. Als de roedel taxibots maar groot genoeg is, kan iedere individuele taxibot rustig gaan laden als dat nodig is terwijl de anderen zijn taken overnemen. De infrastructuur is relatief snel met HAD-kwailiteit in kaart te brengen en waar nodig te voorzien van extra sensoren om het proces deels vanuit de infrastructuur aan te sturen i.p.v. vanuit het voertuig.
OK, maar kleinschalig. Singapore (een overigens nogal autocratisch geleid land) lag altijd al voorop, ook met rekening rijden. Nog nergens grootschalig gekopieerd.