Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,550
  • Verschill

    -0,035 -0,63%
  • Volume

    204.317 Gem. (3M) 274,5K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom, week 3-9 mei 2015: Geelen voor dummy's.

1.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 100 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 mei 2015 06:35
    quote:

    TVkok schreef op 5 mei 2015 22:37:

    Ik snap wel dat de gevestigde autoindustrie zo nerveus is. Kijk eens hoe eenvoudig Tesla zich als nieuwkomer heeft gevestigd. Dat hadden de Duitsers niet meer meegemaakt sinds de Japanners op het wereldtoneel zijn gekomen. De Autonomous driving technologie (met de juiste maps) kan net als electrisch rijden zeer disruptief zijn. Als zij de markt echt willen afschermen zullen zij zij ook de T2 maps moeten kopen. Wellicht iets voor VW?
    Hoezo, dat onderstreepte? Licht toe.

    Als autonomous driving (zover is het echt nog niet) idd de grote bedreiging voor de 'klassieke' autoindustrie zou zijn dan helpt het overnemen van TT alleen ook niet.

    Dit nog los van het feit dat de autofabrikanten graag werken met 'onafhankelijke' suppliers. Justin schreef gisteren ergens (weet niet meer waar) dat ze graag verticaal integeren. Dat is waar, maar niet door alle mogelijke suppliers over te nemen.

    Er is bij mijn weten geen enkele autofabrikant die ooit zelf geprobeerd heeft om maps te maken of om een kaartenmaker over te nemen. Daarom neem ik alle geruchten van een 'consortium' dat Here over zou willen nemen met vele korrels zout.
    Nog afgezien van commercieel-financiële aspecten. TT kan zijn kosten spreiden over vier business units. Here slechts over twee (Automotive en een beetje Licensing).

    PS.Mogelijk zitten autofabrikanten nu mede bij de Here-onderhandelingen aan tafel om hun belangen veilig te stellen. Door bijvoorbeeld onder strikte voorwaarden nog jaren omzet te garanderen.
  2. san marco 6 mei 2015 07:22
    Voor een automaker is het van belang dat hij inzicht krijgt in de route data en voor de rijder is het van belang dat de auto goed genavigeerd wordt.

    Waarom als automaker HERE kopen als je van beide zaken geen kaas hebt gegeten? Alleen van belang als je baas over je data wil blijven. Dus ALS het consortium HERE overneemt gaan ze TomTom benaderen voor samenwerking beide zaken goed ontwikkelt te krijgen.
  3. [verwijderd] 6 mei 2015 07:27
    Natuurlijk zijn er diverse voorkeuren voor TomTom als kopers voor Here.
    Er zijn gewoon voldoende geïnteresseerden. Niet de kleinsten. Facebook, Apple enz..als Duitse autobranche Here in hand krijgt, lijkt mij nog steeds niet uitgesloten, zit US met lege handen. TomTom wordt dan gewoon zeer interessant.
    Geen probleem.
    Misschien even een schrikreactie, maar verder niets aan de hand.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 mei 2015 07:46
    quote:

    xynix schreef op 5 mei 2015 23:30:

    ...
    Het is denkbaar dat Apple op het punt staat om TomTom te gaan kopen (wellicht op basis van een koopoptie die destijds bij de deal met Apple door HG is verleend). [1]
    En dat dat het voor de Duitsers onmogelijk maakt om TomTom over te nemen. Ik kan mij vanuit de strategische haast die ze hebben niet voorstellen dat ze niet veel liever met het platform van TomTom verder zouden willen. Bij HERE hebben ze nog heel wat achterstand in te halen. [2]

    Ja, ze maken het wel spannend. Ik blijf het een heel merkwaardig verhaal vinden dat je als je strategisch wilt doorpakken dat je dan voor de zwakkere strategische partij zou gaan. Het is natuurlijk ook niet ondenkbaar dat dit een show voor de Bühne is terwijl het echte gesprek met TomTom wordt gevoerd. Duits armpje drukken. [3]

    Apple zou met Tesla en TomTom aan boord natuurlijk best wel snel een "UBER-tje" kunnen doen door snel te komen met zelfrijdende elektrische taxibots voor individueel openbaar vervoer in de steden. Ze hebben voldoende grip op de mobiele markt die daar een belangrijke rol bij speelt. TomTom heeft de benodigde data- en algoritmen structuur om de vervoersopdrachten optimaal te plannen. En natuurlijk alles om snel HAD-kaarten te kunnen ontwikkelen. Tesla heeft de bouwkennis van elektrische wagens en heel veel batterijkennis. [4]

    Dat zou een titanengevecht kunnen worden met de Duitse autoindustrie. Hoewel samenwerking mij nog steeds veel logischer lijkt.
    [1]: Koopoptie? Vertel meer!

    [2]: Inderdaad. Ik lees wel eens diagonaal door een TT-patent heen, maar overzie vermoedelijk nog geen 5% van hun patenten. En dan nog moet ik oppassen voor té verouderde beroepsdeformatie. Het wordt meer de technische onderbuik, al heeft het Engels daar een veel prettiger woord voor: "educated guesses".

    [3]: Zou op de een of andere manier waar kunnen zijn. Al zei HG over het gedoe rond Here: "Te ingewikkeld om nu een oordeel over te hebben".

    [4]: Taxibots? Dat is LT, maar over 20-30 jaar voorzie ik idd dat soort vormen van (personen)vervoer. Dat zal ook het einde zijn van het gewone particuliere autobezit zoals we dat nu kennen. De grap is dat een bedrijf als TT ook dan nodig zal zijn.

    In de tussentijd ben ik voor een Tesla niet zo bang. Hardstikke leuk, dat ze updates voor de inside car-software 'over the air' kunnen verzenden, chapeau.
    Maar de autofabrikanten zijn, hoewel conservatief, ook niet gek, dat trucje kunnen ze gauw naäpen. Want over een paar jaar zijn alle nieuwe auto's per definitie connected from inside.
    Het is al begonnen met incremental updates van maps. Over twee of drie jaar worden ook updates van navigatiesoftware verzonden naar connected cars.
    Dan zijn die oude peperdure en achterblijvende eigen navigatiesystemen van (Duitse) topmerken ook verleden tijd. Had jij het niet steeds over een Octavia?
  5. [verwijderd] 6 mei 2015 08:15
    Hi BDB: kijk ook even mijn post in het HERE draadje.

    [1] Destijds werd al door HG aangegeven dat het om een strategische deal ging met op termijn verstrekkende gevolgen. De op dit forum vaker geopperde mogelijkheid van een clausule voor Apple om TomTom op enig moment in te lijven zou daar heel goed bij passen. Dat moet dan wel voor destijds onrealistisch klinkende prijs van 30 Euro of zo zijn geweest. Je begrijpt dat dit punt 100% "hinein interpretieren" van mij is.

    [2] Geen commentaar (klinkt altijd wel gewichtig ;-) !! )

    [3] Vind je het niet verbazend dat die felle concurrenten van elkaar nu opeens schouder aan schouder optrekken? Je hebt me hier eerder zien pleiten voor een zeer doortastend gezamenlijk Europees actieplan op het gebied van verkeerstechnologie, om deze keer de race nu eens niet te verliezen. Wat ons nu door de WSJ wordt voorgespiegeld is weliswaar gezamenlijk maar verre van doortastend. Omdat ze eerst zullen moeten starten met een behoorlijk tijdrovende technologische inhaalslag (met ontwijken van mogelijk lastige TomTom patenten).

    Waarom zouden ze zichzelf zo moeten kwellen? Puur omdat Nokia heeft ontdekt dat HERE een blok aan het been is. Dat mede eigendom wat ze bij HERE zouden kunnen krijgen is waarschijnlijk bij TomTom ook wel te realiseren met een ASML-achtige constructie. Tenzij Apple daar voor gaat liggen. Maar dat zal dan vast ook verplichtingen voor Apple scheppen.

    Taxibots zijn denk vele malen sneller mogelijk dan jij denkt. Je weet dat eind dit jaar een proef start in Singapore, he?! Ik denk dat we al binnen 5 jaar opstartende -en snel groeiende- projecten in grote steden gaan zien. Deze variant van "selfdriving cars" is misschien wel de eenvoudigste. Lage snelheid. Duidelijk herkenbare wagentjes waarvan alle andere verkeersdeelnemers weten dat die "zelfrijdend" zijn en dat je beter niet kunt experimenteren en onvoorspelbaar gedrag. Elektrisch en dus ERG goed voor het stedelijk milieu. Laden is geen enkel probleem. Als de roedel taxibots maar groot genoeg is, kan iedere individuele taxibot rustig gaan laden als dat nodig is terwijl de anderen zijn taken overnemen. De infrastructuur is relatief snel met HAD-kwailiteit in kaart te brengen en waar nodig te voorzien van extra sensoren om het proces deels vanuit de infrastructuur aan te sturen i.p.v. vanuit het voertuig.
  6. [verwijderd] 6 mei 2015 08:40
    Als het eindspel nu echt gaat beginnen is het tijd om positie te nemen. Dat geldt ook voor de shorters. Ook voor hen begint het gevaar van onjuiste of onvolledige voorkennis toe. En als dit inderdaad het eindspel wordt dan zal de koers toch echt omhoog gaan. Die zit veel te ver onder sum-of-the-parts waarde.
  7. ballie2 6 mei 2015 08:44
    quote:

    xynix schreef op 6 mei 2015 08:40:

    Als het eindspel nu echt gaat beginnen is het tijd om positie te nemen. Dat geldt ook voor de shorters.
    Binnen 2 weken zou er duidelijk zijn volgens de bron van het laatste bericht.
  8. ballie2 6 mei 2015 08:46
    quote:

    xynix schreef op 6 mei 2015 08:40:

    Als het eindspel nu echt gaat beginnen is het tijd om positie te nemen. Dat geldt ook voor de shorters. Ook voor hen begint het gevaar van onjuiste of onvolledige voorkennis toe. En als dit inderdaad het eindspel wordt dan zal de koers toch echt omhoog gaan. Die zit veel te ver onder sum-of-the-parts waarde.
    Aangezien er weinig veranderingen zijn in de shortregister de laatste dagen. Heb ik het idee dat er andere belangen spelen en wordt de koers rond de 8 euro gehouden.
  9. ballie2 6 mei 2015 08:47
    quote:

    ballie2 schreef op 6 mei 2015 08:46:

    [...]
    Aangezien er weinig veranderingen zijn in de shortregister de laatste dagen. Heb ik het idee dat er andere belangen spelen en wordt de koers laatste weken rond de 8 euro gehouden.

  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 mei 2015 08:58
    quote:

    xynix schreef op 6 mei 2015 08:15:

    Hi BDB: kijk ook even mijn post in het HERE draadje. (Welk?, er zijn er teveel.)

    [1] Destijds werd al door HG aangegeven dat het om een strategische deal ging met op termijn verstrekkende gevolgen. De op dit forum vaker geopperde mogelijkheid van een clausule voor Apple om TomTom op enig moment in te lijven zou daar heel goed bij passen. Dat moet dan wel voor destijds onrealistisch klinkende prijs van 30 Euro of zo zijn geweest. Je begrijpt dat dit punt 100% "hinein interpretieren" van mij is.
    Zeker;-)

    [2] Geen commentaar (klinkt altijd wel gewichtig ;-) !! ) Idem dito.

    [3] Vind je het niet verbazend dat die felle concurrenten van elkaar nu opeens schouder aan schouder optrekken? Je hebt me hier eerder zien pleiten voor een zeer doortastend gezamenlijk Europees actieplan op het gebied van verkeerstechnologie, om deze keer de race nu eens niet te verliezen. Wat ons nu door de WSJ wordt voorgespiegeld is weliswaar gezamenlijk maar verre van doortastend. Omdat ze eerst zullen moeten starten met een behoorlijk tijdrovende technologische inhaalslag (met ontwijken van mogelijk lastige TomTom patenten).
    De (in de geruchten gesuggereerde) rol van Audi is bij het gedoe rond Here helemaal merkwaardig. Een vooruitgeschoven (s)pion van VAG?

    Waarom zouden ze zichzelf zo moeten kwellen? Puur omdat Nokia heeft ontdekt dat HERE een blok aan het been is. Dat mede eigendom wat ze bij HERE zouden kunnen krijgen is waarschijnlijk bij TomTom ook wel te realiseren met een ASML-achtige constructie. Tenzij Apple daar voor gaat liggen. Maar dat zal dan vast ook verplichtingen voor Apple scheppen.

    Taxibots zijn denk vele malen sneller mogelijk dan jij denkt. Je weet dat eind dit jaar een proef start in Singapore, he?! Ik denk dat we al binnen 5 jaar opstartende -en snel groeiende- projecten in grote steden gaan zien. Deze variant van "selfdriving cars" is misschien wel de eenvoudigste. Lage snelheid. Duidelijk herkenbare wagentjes waarvan alle andere verkeersdeelnemers weten dat die "zelfrijdend" zijn en dat je beter niet kunt experimenteren en onvoorspelbaar gedrag. Elektrisch en dus ERG goed voor het stedelijk milieu. Laden is geen enkel probleem. Als de roedel taxibots maar groot genoeg is, kan iedere individuele taxibot rustig gaan laden als dat nodig is terwijl de anderen zijn taken overnemen. De infrastructuur is relatief snel met HAD-kwailiteit in kaart te brengen en waar nodig te voorzien van extra sensoren om het proces deels vanuit de infrastructuur aan te sturen i.p.v. vanuit het voertuig.
    OK, maar kleinschalig. Singapore (een overigens nogal autocratisch geleid land) lag altijd al voorop, ook met rekening rijden. Nog nergens grootschalig gekopieerd.
    Verder geen commentaar (klinkt altijd wel gewichtig ;-) !! )
    Haha! Met waardering voor je posts.
  11. [verwijderd] 6 mei 2015 08:58
    quote:

    xynix schreef op 6 mei 2015 08:40:

    Als het eindspel nu echt gaat beginnen is het tijd om positie te nemen. Dat geldt ook voor de shorters. Ook voor hen begint het gevaar van onjuiste of onvolledige voorkennis toe. En als dit inderdaad het eindspel wordt dan zal de koers toch echt omhoog gaan. Die zit veel te ver onder sum-of-the-parts waarde.
    behalve als er echt iets speelt tussen TT en Apple, de Familie zal wel een sweetner for the deal krijgen door in Apple stock of opties betaald te worden onder de markt, maar wij gaan echt geen Top prijs krijgen, Apple betaald nooit en te nimmer over the odds dan kan je in je handen knijpen met 35 @ 50% uptick over de notering maw 10/12 euro , prima voor mij, maar de meeste die hier geloven in koersen van 20, 30, 50, 70 , 100 komen er bekaaid af.

    dan houden ze de koers gewoon hier.
  12. [verwijderd] 6 mei 2015 09:14
    Het kan zeker enog alle kanten op.. maar zoals ik gisterenavond aangaf,. Gewoon donkergroen vandaag.
    Waarschijnlijk zal Nokia ook mooi groenkleuren dalijk.. RUim boven 8€.. ruim.. vandaag..
  13. forum rang 6 Chiddix 6 mei 2015 09:15
    Een driverless car wil men nu ontwikkelen. Is meer voor liefhebbers en oude van dagen. Je levert nogal wat in aan rijplezier wanneer je in een auto gaat zitten die zichzelf bestuurt. Het heeft veel weg van voortplanting dankzij nieuwe technieken.
    Men kan wel techniek in gaan bouwen, die het autoverkeer veiliger maakt.
1.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 100 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 13 mei

    1. NL faillissementen april
    2. ASMI jaarvergadering
    3. Fagron jaarvergadering
  2. 14 mei

    1. B&S Group Q1-cijfers
    2. OCI Q1-cijfers
    3. Bayer Q1-cijfers
    4. Agfa-Gevaert Q1-cijfers
    5. Dui inflatie april (def)
    6. VK werkloosheid maart
    7. Dui ZEW-index economisch sentiment mei
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht