Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    419.532 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,760  
  • Laat

    5,760  
+ Toevoegen aan watchlist

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 januari 2016 22:16
    quote:

    Tom3 schreef op 15 januari 2016 22:12:

    [...]

    Road-DNA is bij SLAM dus wel nodig.
    RoadDNA is gewoon vergelijkbaar met de Landmarks uit de SLAM techniek
  2. forum rang 6 Tom3 15 januari 2016 22:21
    quote:

    Hik schreef op 15 januari 2016 22:06:

    [...]

    Het mooie van RoadDNA is dat het een 3D LIDAR pointcloud is van de wegkanten, geconverteerd naar 2D en daarna gecomprimeerd. Mist en regen zijn een probleem voor zowel camera als Lidar (omdat dat natuurlijk ook licht is, weliswaar op andere golflengtes dan zichtbaar licht, maar door mist krijg je door breking en reflectie diffussie). Patenten zijn meestal heel slim verwoord en veralgemeniseerd, maar ook weer voorzien van zóveel details dat je heel veel moeite moet doen als concurrent om er genoeg van af te wijken en toch hetzelfde mogelijk te maken. Ik weet niet of de SLAM/Landmarks gepatenteerd zijn. Het lijkt me meer uit de wetenschappelijke hoek en robotica/AI te komen. Nu las ik deze week trouwens in een tweet dat aangaande autonomous driving Toyota de meeste patenten bezit. Dus misschien moet iedereen daar ook wel langs de kassa.

    Een informatieve wel wat oudere site die over o.a. Lidar/Camera gaat is:
    www.templetons.com/brad/robocars/came...
    Als je bij mist en regen al een lokalisatie probleem hebt met lidar zou je terug moeten kunnen vallen op GPS, dat ook bij mist werkt naar ik aanneem. Lijkt me verder stug dat Tom2 langs het loket van Toyota moet. Het zal eerder andersom zijn. Kan dus eventueel nog een lekker gevecht worden tussen Tom2 en Here.
  3. [verwijderd] 15 januari 2016 22:28
    quote:

    Tom3 schreef op 15 januari 2016 22:21:

    [...]

    Als je bij mist en regen al een lokalisatie probleem hebt met lidar zou je terug moeten kunnen vallen op GPS, dat ook bij mist werkt naar ik aanneem. Lijkt me verder stug dat Tom2 langs het loket van Toyota moet. Het zal eerder andersom zijn. Kan dus eventueel nog een lekker gevecht worden tussen Tom2 en Here.
    GPS werkt ook tijdens regen. Ik denk dat ze ook uit de mist en regen problemen wel gaan komen.
    Nee, was ook niet zo bedoeld dat Tom2 aan Toyota moest betalen, maar het kan best wel zo zijn dat er qua patenten en rechten over en weer wat handjeklap gedaan kan worden. En inderdaad als ik Tom2 was zou ik de concurrentie zeer argwanend in het oog houden.

    Tijd voor het weekend. Basta. Deze week gauw vergeten.
  4. [verwijderd] 15 januari 2016 22:31
    quote:

    Hik schreef op 15 januari 2016 22:16:

    [...]

    RoadDNA is gewoon vergelijkbaar met de Landmarks uit de SLAM techniek
    Hik,
    Volgens mij gaat het om de combinatie van roaddna + realtimemaps + Fusion Engine in 1 Closed Loop.
    - TT kan in deze closed loop elke bron stoppen die ze maar willen..
    - Dit maakt het tot een unieke wereld standaard voor automated driving..

    Ook de voorsprong in tijd en de enorme kostenbesparing tov de 'concurrentie' wegen daarin zwaar mee.

    Ik verzin het ook niet he..
    - Allain verteld dit gewoon in Jip en Janneke taal...
  5. forum rang 6 Tom3 15 januari 2016 22:42
    quote:

    Hik schreef op 15 januari 2016 22:14:

    [...]

    Volgens mij heeft HERE juist op dezelfde CES hun 3D Maps gepresenteerd en zo is het ook te lezen op hun 360.here site. De journalist had dus op het moment van schrijven misschien nog nét gelijk, maar even later kwam HERE met het nieuws dat ze iets vergelijkbaars hadden. Dat was voor xynix weer de aanleiding om het discussiedraadje "Open Discussie" te starten vanwege toegenomen twijfel over de kansen van Tom2 versus de opponenten.
    Ja, sorry dat was ik even vergeten. De vraag is nu op welke wijze de Here versie van Road-dna het patent van Tom2 kan omzeilen. Ze hebben er in ieder geval tijd genoeg voor gehad. De SLAM techniek is niet pas gisteren uitgevonden. Het is ook vreemd te veronderstellen dat anderen deze techniek niet zouden gebruiken.
  6. [verwijderd] 15 januari 2016 22:52
    Conclusion & Action:
    Normally we do not react to every press release from the Las Vegas CES (which is where this TT press release is coming from) but this one, announcing the launch of HAD maps in California and Michigan, shows that TomTom continues to advance Here in terms of the development HAD maps and the required location technology. That is an important pillar in our investment case, which calls for strong growth in the Automotive segment as of 2H16 and improved profitability alongside continued high growth in high margin Telematics
  7. forum rang 6 Tom3 15 januari 2016 22:55
    quote:

    Informer schreef op 15 januari 2016 22:31:

    [...]
    Hik,
    Volgens mij gaat het om de combinatie van roaddna + realtimemaps + Fusion Engine in 1 Closed Loop.
    - TT kan in deze closed loop elke bron stoppen die ze maar willen..
    - Dit maakt het tot een unieke wereld standaard voor automated driving..

    Ook de voorsprong in tijd en de enorme kostenbesparing tov de 'concurrentie' wegen daarin zwaar mee.

    Ik verzin het ook niet he..
    - Allain verteld dit gewoon in Jip en Janneke taal...
    Die kostenbesparing tov de concurrentie volgens Allain gold dus in ieder geval tot de laatste CES. Hoe het nu zit is minder duidelijk. Het is wel duidelijk dat iedere speler de kaarten stijf tegen de borst houdt. Het feit dat Here recentelijk zijn topmanagement heeft uitgewisseld heeft mij niet overtuigd van de voortgang die Here tot nu toe met haar road dna heeft geboekt. Haar High Def. maps zijn een dood spoor gebleken.
  8. [verwijderd] 15 januari 2016 23:11
    De kostenbesparing werd ook aangehaald in laatste kwartaal bespreking door HG.

    The 1 who's going to make the best maps @ lowest cost is going to win - that's our strategy!

    Nog een leuke quote overigens.. (oktober 2015)
    www.metronews.ca/drive/2015/10/06/nav...

    “We’re building a self-learning and self-improving system that’s highly automated and based on machine learning and other technologies,” Goddijn says. “This will help us to make sure that the maps are accurately reflecting the reality.”
  9. Chameleon 15 januari 2016 23:20
    taaie materie die SLAM

    www.youtube.com/watch?v=x5CZmlaMNCs

    Lezing van een van de grondleggers van SLAM, John Leonard (voor de liefhebbers), tussen minuut 32 en 34 uiteenzetting hoe Google het doet. Leonard ziet als probleem voor werken met een locatie matching op basis van een HD kaart dat je niet weer of de kaart correct is. Dus hoe live te updaten. Dit is ook wat de CTO van mobileye als nadeel meldde.

    Zie ook stuk van Jesse Levinson (en Sebastian Thrun) over techniek die volgens hem gebruikt wordt door Google

    www.roboticsproceedings.org/rss03/p16...

    SLAM techniek wordt mij steeds duidelijker maar het is mij niet duidelijk wat er allemaal nog gedaan/opgelost moet worden om dit werkend te krijgen voor de toepassing in autonomous cars, hoeveel tijd dit kost, in hoeverre de "maps" die zodoende gegenereerd worden geverifieerd moeten worden en of de "maps" met landmarks lokaal (in de auto) kunnen worden opgeslagen of dat dit via de cloud moet.


  10. [verwijderd] 15 januari 2016 23:40
    quote:

    Chameleon schreef op 15 januari 2016 23:34:

    [...]

    Goed verhaal, fijn om weer even een zelfverzekerde TT executive te horen spreken.

    Je ziet inderdaad iemand die met veel enthousiasme (en zonder angst) kijkt naar hoe de komende 5 jaar de auto industrie op haar kop gezet wordt, hoe nieuwe spelers en technologieën ontstaan. En je ziet iemand die wars is van technology push, maar echt uitgaat van problemen van mensen oplossen. PF Pauwels is eigenlijk de oprichter van TomTom. Goddijn kwam er later bij. Goddijn vertegenwoordigt de zakelijke kant en kreeg het financieel op de rit. Pauwels de technische kant.
  11. Chameleon 17 januari 2016 18:47
    www.autonews.com/article/20160113/OEM...

    Ook Continental gaat ervan uit dat er een nauwkeurige kaart nodig is voor autonomous driving.

    But he cautioned that self-driving cars will need an accurate road map, plus reliable data from the infrastructure, such as stop lights, speed limits and lane closings, and also live traffic updates from other vehicles.

    “You can’t just rely on vehicle sensors,” Klei said on the sidelines of the Automotive News World Congress. “You need data from the cloud to tell you what’s going on.”

  12. [verwijderd] 17 januari 2016 18:53
    quote:

    Chameleon schreef op 17 januari 2016 18:47:

    www.autonews.com/article/20160113/OEM...

    Ook Continental gaat ervan uit dat er een nauwkeurige kaart nodig is voor autonomous driving.

    But he cautioned that self-driving cars will need an accurate road map, plus reliable data from the infrastructure, such as stop lights, speed limits and lane closings, and also live traffic updates from other vehicles.

    “You can’t just rely on vehicle sensors,” Klei said on the sidelines of the Automotive News World Congress. “You need data from the cloud to tell you what’s going on.”


    Het moet toch allang bekend zijn dan, dat die nauwkeurige kaart nodig is....als dit zo is, en inderdaad naar buiten gebracht wordt, dan zou dit een enorme boost geven aan de koers van tomtom. ...maar ja.....Wie nemen ze serieus wat dit betreft, als dit inderdaad waar is....
  13. Chameleon 17 januari 2016 19:38
    Mitsubishi en TT, was dit al bekend?

    pers.mitsubishi-motors.nl/wp-content/...

    Mitsubishi Motors gaat door met de uitrol van nieuwe connected car-oplossingen. De nieuwe Space Star is het eerste model van MMC met het volledig nieuwe (Smartphone-link) Mitsubishi GPS Navigatiesysteem (MGN). Andere modellen volgen later:
    Het biedt tal van gebruikersprofielen, een brede range mogelijkheden en technologie van de bovenste plank. Toch is het systeem heel betaalbaar. Het MGN is geplaatst in de middenconsole en voorzien van een breed 6,5” (800 x 480 mm) lcd touchscreen met grote ergonomische buttons en een dvd-speler.
    MGN biedt geïntegreerd Apple CarPlay zodat bestuurders hun iPhone in de auto handig en veilig kunnen gebruiken. Met CarPlay kunnen zij bestemmingen opvragen, telefoneren, berichten versturen en ontvangen en naar muziek luisteren en toch hun aandacht bij het verkeer houden.
    MGN omvat ook het Android Auto TM besturingsprotocol, inclusief Google Voice systeem.
    MGN biedt veelzijdig toegankelijke navigatie, omdat het compatible is met of voorzien van:
    - TomTom® Europa

  14. dipity 17 januari 2016 21:35
    @Chameleon Staat niet in de automerken lijst op de website van TomTom onder Success Stories. Kan ook geen persbericht vinden. Dit lijkt mij nieuws!?
  15. chris123 17 januari 2016 21:49
    www.autobild.de/artikel/vw-tiguan-ii-...

    Fest steht auch: kein neues Auto ohne Vernetzung. Hier macht Volkswagen einen Riesenschritt gegenüber dem aktuellen Tiguan. Erstmals bringt die Marke das Internet in das Kompakt-SUV und ermöglicht so eine Navigation mit Echtzeitstaudaten des niederländischen Spezialisten TomTom. Zudem lassen sich Smartphones unabhängig von deren Betriebssystem mit dem Tiguan vernetzen und deren Programme per Touchscreen bedienen. Außerdem werden die Instrumente künftig digital angezeigt – und Volkswagen will das erste kompakte SUV mit Head-up-Display anbieten. Neue Komfortsitze vorn und eine Dreizonen-Klimaautomatik sollen die Aufenthaltsqualität steigern.

  16. chris123 17 januari 2016 21:59
    superauto24.se.pl/nowosci/2016-mitsub...

    Het interieur ook niet verlaten zonder aanpassingen. Er zijn nieuwe bekleding en een ander stuurwiel. Wijzerplaten zien er anders uit en hebben opgedaan nu vriendelijker witte achtergrondverlichting. Gestileerde middenconsole heeft opgedaan een krachtige set van multimedia-touchscreen met een diagonaal van 6,5 inch en een dvd-station. Het is compatibel met draagbare apparaten uitgerust met software van Apple en Android. In de auto, kan je jezelf fabriek satellietnavigatie (GPS multifunctionele Navigatie) van TomTom en beter geluid systeem. Bagageruimte zoals eerder is 235 liter, maar is verrijkt met een koffer rek op de vloer. Het resultaat is een plat oppervlak wanneer opgevouwen rugleuningen bank en onder de plank verdienen van een bruikbare organizer.

  17. [verwijderd] 17 januari 2016 23:01
    quote:

    Chameleon schreef op 17 januari 2016 19:38:

    Mitsubishi en TT, was dit al bekend?

    pers.mitsubishi-motors.nl/wp-content/...

    Mitsubishi Motors gaat door met de uitrol van nieuwe connected car-oplossingen. De nieuwe Space Star is het eerste model van MMC met het volledig nieuwe (Smartphone-link) Mitsubishi GPS Navigatiesysteem (MGN). Andere modellen volgen later:
    Het biedt tal van gebruikersprofielen, een brede range mogelijkheden en technologie van de bovenste plank. Toch is het systeem heel betaalbaar. Het MGN is geplaatst in de middenconsole en voorzien van een breed 6,5” (800 x 480 mm) lcd touchscreen met grote ergonomische buttons en een dvd-speler.
    MGN biedt geïntegreerd Apple CarPlay zodat bestuurders hun iPhone in de auto handig en veilig kunnen gebruiken. Met CarPlay kunnen zij bestemmingen opvragen, telefoneren, berichten versturen en ontvangen en naar muziek luisteren en toch hun aandacht bij het verkeer houden.
    MGN omvat ook het Android Auto TM besturingsprotocol, inclusief Google Voice systeem.
    MGN biedt veelzijdig toegankelijke navigatie, omdat het compatible is met of voorzien van:
    - TomTom® Europa

    Dit klinkt interessant want dit is volgens mij de eerste concrete melding dat een Carplay/Android Auto entertainment systeem compatible is met TomTom Europa. Binnenkort dan toch eindelijk de relevante aankondiging van TomTom?

    (uiteraard AB!)
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht