Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,605
  • Verschill

    -0,015 -0,27%
  • Volume

    375.660 Gem. (3M) 296,4K
  • Bied

    5,560  
  • Laat

    5,780  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom Oktober 2016

6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 299 300 301 302 303 ... 340 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. KeesTom 27 oktober 2016 12:55
    quote:

    harrysnel schreef op 27 oktober 2016 11:17:

    Het is toch volkomen onlogisch om maar te blijven afschrijven op assets en goodwill van de kaartenbak en de door TomTom overgenomen Telematics bedrijven als je ziet dat:

    - Here verkocht wordt voor E3 miljard en Nokia daar E1 miljard boekhoudkundige winst op maakt.
    - Autonavi met alleen kaarten van China voor $1,4 miljard naar Alibaba gaat.
    - concurrent van TT Telematics Fleetmatics gekocht wordt voor >E2 miljard.
    - je marktaandeel wint t.o.v. Here (E3 miljard waard) en dat aandeel ziet groeien naar 50%.
    - er een groeiend orderboek is in Automotive (schokkerig weliswaar maar duidelijke trend) en groeiend klantenbestand in Telematics.
    - de takerates omhoog gaan in automotive vanwege ADAS/HAD.

    Het is toch volkomen van de pot gerukt dat:

    TomTom het bedrijf bijelkaar wil houden en denkt meer waarde te kunnen creeeren in een zelfstandig scenario in vergelijking met opsplitsing en dan vervolgens geen meerwaarde toekent aan deze assets op de balans die de waardecreatie mogelijk moeten maken? Integendeel: TomTom blijft maar afschrijven en "de duidelijke onderwaardering die analisten ook zien" komt nergens terug op de balans.

    Dus: je verkoopt geen assets want de waarde haal je er zelf uit. Vervolgens schrijf je ieder jaar wel af op deze waardevolle bezittingen wat de WPA drukt. Je zegt daarna op AVA dat beleggers genoeg hebben aan outlook omzet en WPA voor het lopende jaar en ziet af van meerjarenprognose.

    ??????

    Als de assets van TomTom waardevol zijn in een zelfstandig scenario moet je ze ook als zodanig waarderen op de balans. Ook moet je in meerjarenprognose duidelijk maken hoe deze waarde ontsloten zal worden.

    Als je werkt naar een endgame moet je ook duidelijk maken via balans dat je goud in handen hebt. Doe je dat niet dan misleid je bewust beleggers door de assets als veel minder waardevol voor te stellen en met de afschrijvingen de wpa te drukken.

    IR/management van TomTom gedraagt zich met haar boekhoudkundige keuzes, manier van communiceren en het achterhouden van relevante informatie om zogenaamd strategische redenen als een huiseigenaar met een fantastische woning, op de meest gewilde lokatie en met potentiële kopers die in de rij staan om het huis te mogen bezichtigen ......maar nog van 1 probleem af moet. Er wonen nog wat studenten in het huis. Om deze bewoners er eerst uit te krijgen wordt gas en licht afgesloten, van buitenaf wordt de aansluiting op de riolering onmogelijk gemaakt en er worden voormalig hedge fund managers uit Londen ingehuurd om stenen door de ruit te gooien. Endgame is: de gewenste nieuwe bewoners in het huis krijgen en alles is geoorloofd.

    prachtige email om naar tomtom te sturen, zou ik zeggen...ab
  2. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:55

    VOORTS 27 okt 2016 om 10:15

    "During the Q316 call,CEO Goddijn mentioned that TomTom had won Nissan as a cliënt a statement that was later labelled as incorrect by investors relations.
    However,if Renault en Nissan want to launch an autonomous vehicle in 2020
    they must have the design ready in 2017.
    That suggest that suppliers must have already been closer and bodem well for TomTom in relations to Nissan.
    So perhaps it was not a mistake after all."

    Stukje uit het laatste rapport van M. den Drijver.

    Riet zou dit ook kunnen toevoegen.

  3. forum rang 6 Chiddix 27 oktober 2016 12:56
    quote:

    VOORTS schreef op 27 oktober 2016 12:28:

    [...]

    Totdat je te laat bent zal je net zien jarenlang in het aandeel en dan de boot missen no way.
    Wanneer je die strategie hanteert, is het begrijpelijk dat veel beleggers op 12 euro niet verkochten. Moeten ze niet gaan klagen en de ganse dag bezig zijn met het bestuur.
  4. forum rang 6 NewKidInTown 27 oktober 2016 12:59
    quote:

    Riet van Milt schreef op 27 oktober 2016 12:30:

    Dhr. Goddijn heeft dus Nissan en Subaru verwisseld, kan ik hieruit echter tóch opmaken, zoals ik op Twitter lees, dat er wel degelijk een deal met Nissan op komst is, zoals de verspreking over Volvo achteraf ook een 'slip of the tongue' bleek, of betekent dit een stellige ontkenning van een aanstaande deal met Nissan?

    Daar gaan ze geen antwoord op geven.

    Mijn vraag over waarom ik als mede-eigenaar van TomTom geen informatie krijg over de financiële vooruitzichten en financiële details van nieuwe deals beantwoordt u niet. Toch zou ik daar graag de reden van weten.
    TomTom is voor 17,50 naar de beurs gegaan en noteert nu 7,55€. Mijn reden om in TomTom te beleggen was het tegenovergestelde van deze koersontwikkeling die het gevolg is van een bedrijfsmatige wanprestatie waaraan tot dusverre nooit consequenties zijn verbonden.
    TomTom heeft nooit dividend uitgekeerd, de koers staat 10€ onder de prijs die ik bij de beursgang heb betaald (-57%) en het aandeel is verwaterd door een emissie en de steeds terugkerende uitoefening van personeelsopties door de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze droevige performance.

    Dus nogmaals mijn vraag: waarom wordt mij als mede-eigenaar de informatie onthouden over de toekomstverwachtingen van dit bedrijf dat op dit moment eerder tekenen van een zinkend schip vertoont dan tekenen van een bloeiende onderneming? Een geruststelling dat de toekomstverwachtingen uiterst rooskleurig zijn zonder in details te treden is wat mij betreft genoeg om het aandeel niet met verlies van de hand te doen.

    Met vriendelijke groet,

    W.J.B. van Milt
    Ik zou proberen het zo zakelijk en feitelijk mogelijk te houden.
  5. Advocaat van de Duivel 27 oktober 2016 13:02
    quote:

    Stille vennoot schreef op 27 oktober 2016 12:52:

    Vraag...
    Waarom wil HG en consorten nog beursgenoteerd zijn ?

    Meerwaarde ? Waarom niet lekker van de beurs af, onder de radar.."onafhankelijk a la Bosch" opereren..?

    Waarom nog op de beurs? En wanneer zal de reden vervallen....?

    Dit is toch alleen maar last voor ze...?
    Een reden zou een financiële kunnen zijn. T2 is (nagenoeg) schuldenvrij.
    Het van de beurs halen zal toch moeten gebeuren tegen een redelijke prijs. Stel, dat voor 12 euro mensen bereid zijn hun aandelen aan te bieden. Dan moet er door de partijen (founders) die T2 van de beurs willen halen toch op zijn minst een lening worden afgesloten voor een bedrag van ca 1 miljard. De rentelasten die ze daarvan jaarlijks hebben worden nu door de andere aandeelhouders betaald.
    Is toch een aardig verschil zou ik zeggen.
  6. [verwijderd] 27 oktober 2016 13:04
    @ mw van milt,

    Je vraagt waarom je geen inzicht krijgt in "financiele vooruitzichten". Er wordt echter wel een orderboek bekend gemaakt, alleen niet de merken binnen dat orderboek.

    Dit betekent dat jou/ons niet zozeer die vooruitzichten wordt onthouden. Maar er wordt ons wel iets anders onthouden en dat is inzicht in de concurrentiekracht van tomtom (en dus het vertrouwen van investeerders of TT haar mannetje kan staan versus HERE en de mobileyes van deze wereld).

    Dit effect wordt versterkt door het contrast met sommige andere partijen. Zo zie je Mobileye het andere uitsterste doen, door de indruk te wekken dat in 2020 de hele industrie uit hun handen eet. Vergeleken daarbij komt TomTom nogal bleekjes over. En denk aan de (fake) rumours via zetmannetjes bij Reuters over al die partijen die in de rij zouden staan om in HERE te participeren. Wat gelukkig werd gelogenstraft door het interview met de HERE CEO die ik hier gepost heb.

    Ik zie overigens de opmerking van HG over Nissan eigenlijk als iets positiefs. Hij wilde toch een soort doorkijkje geven en deelgenoot maken. Ookal kon of mocht dat nog niet. Ik zie daar weinig kwaads in.

    Nu jullie er zo bovenop duiken denk ik dat het contraproductief werkt. TomTom zal alleen nog maar meer haar woorden op een weegschaaltje leggen en muren optrekken.

    Als je een open communicatie wilt, dan is TT onder vuur leggen (een Miltvuur in dit geval) niet hetgeen wat tot het beste resultaat leidt. Wat niet betekent dat ook ik vind dat het wat opener mag. We leven in een digitale tijd en er komt nu steeds via andere wegen (bijvoorbeeld een interview met iemand van Volvo) naar buiten wat er gaande is. Daardoor loopt de informatievoorziening van TT rondom deals soms achter op wat je door hele en halve hints in de markt al kunt invullen.
  7. [verwijderd] 27 oktober 2016 13:10
    quote:

    Advocaat van de Duivel schreef op 27 oktober 2016 13:02:

    [...]

    Een reden zou een financiële kunnen zijn. T2 is (nagenoeg) schuldenvrij.
    Het van de beurs halen zal toch moeten gebeuren tegen een redelijke prijs. Stel, dat voor 12 euro mensen bereid zijn hun aandelen aan te bieden. Dan moet er door de partijen (founders) die T2 van de beurs willen halen toch op zijn minst een lening worden afgesloten voor een bedrag van ca 1 miljard. De rentelasten die ze daarvan jaarlijks hebben worden nu door de andere aandeelhouders betaald.
    Is toch een aardig verschil zou ik zeggen.

    Ach, misschien doet het schatrijke, niet beursgenoteerde Bosch wel mee aan het spelletje.

    Problem solved, grote financiele feest voor de founders kan van start.

    In alle rust, buiten het zicht van alles en iedereen.

  8. Advocaat van de Duivel 27 oktober 2016 13:13
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 oktober 2016 13:02:

    Wanneer krijgen we TomTom-The-Musical in het Circus Theater....????
    Na de uitvoering van de "Black Knight"
    Schijnt goed bezocht te worden dus kan nog een paar jaar duren die uitvoering!
  9. Advocaat van de Duivel 27 oktober 2016 13:16
    quote:

    Paulus29 schreef op 27 oktober 2016 13:10:

    [...]

    Ach, misschien doet het schatrijke, niet beursgenoteerde Bosch wel mee aan het spelletje.

    Problem solved, grote financiele feest voor de founders kan van start.

    In alle rust, buiten het zicht van alles en iedereen.

    Dat kan inderdaad maar dan hebben ze wel hun belang verwaterd...dan kun je een en ander net zo goed nu kapitaliseren!
  10. [verwijderd] 27 oktober 2016 13:16
    quote:

    KidBackInTown schreef op 27 oktober 2016 12:59:

    [...]

    Ik zou proberen het zo zakelijk en feitelijk mogelijk te houden.
    Daar zaten enkele goede adviezen tussen (net als eentje van Justin), dank daarvoor, deze versie gaat weg:

    Geachte IR,

    Dhr. Goddijn heeft dus Nissan en Subaru verwisseld, kan ik hieruit echter tóch opmaken, zoals ik op Twitter lees, dat er wel degelijk een deal met Nissan op komst is, zoals zijn zogenaamde verspreking over Volvo achteraf ook een 'slip of the tongue' bleek, of betekent dit een stellige ontkenning van een aanstaande deal met Nissan?

    Mijn vraag over waarom ik als mede-eigenaar van TomTom geen informatie krijg over de toekomstverwachtingen en financiële details van nieuwe deals beantwoordt u niet. Toch zou ik daar graag de reden van weten.

    TomTom is voor 17,50€ naar de beurs gegaan en noteert nu 7,55€. Mijn reden om in TomTom te beleggen was het tegenovergestelde van deze koersontwikkeling die het gevolg is van een bedrijfsvoering waaraan tot dusverre geen consequenties zijn verbonden.
    TomTom heeft nooit dividend uitgekeerd, de koers staat 10€ onder de prijs die ik bij de beursgang heb betaald (-57%) en het aandeel is verwaterd door een emissie en de steeds terugkerende uitoefening van personeelsopties door de mensen die de eindverantwoordelijkheid hebben voor deze performance.

    Dus nogmaals mijn vraag: waarom wordt mij als mede-eigenaar de informatie onthouden over de toekomstverwachtingen van dit bedrijf dat op dit moment geen tekenen van een bloeiende onderneming vertoont?
    Een geruststelling dat deze toekomstverwachtingen uiterst rooskleurig zijn zonder details is wat mij betreft genoeg om het aandeel niet met verlies van de hand te doen.

    Met vriendelijke groet,

    W.J.B. van Milt
  11. [verwijderd] 27 oktober 2016 13:18
    quote:

    harrysnel schreef op 27 oktober 2016 11:17:

    IR/management van TomTom gedraagt zich met haar boekhoudkundige keuzes, manier van communiceren en het achterhouden van relevante informatie om zogenaamd strategische redenen als een huiseigenaar met een fantastische woning, op de meest gewilde lokatie en met potentiële kopers die in de rij staan om het huis te mogen bezichtigen ......

    maar nog van 1 probleem af moet. Er wonen nog wat studenten in het huis. Om deze bewoners er eerst uit te krijgen wordt gas en licht afgesloten, van buitenaf wordt de aansluiting op de riolering onmogelijk gemaakt en er worden voormalig hedge fund managers uit Londen ingehuurd om stenen door de ruit te gooien. Endgame is: de gewenste nieuwe bewoners in het huis krijgen en alles is geoorloofd.


    Ik vind het bijna een AB waardig door deze geweldige beeldspraak. Als dit echt zo zou zijn, dan is een treffender beeldspraak niet mogelijk.

    De vraag is echter, waar is nu dit bewijs dat de bewoners uit het huis gejaagd moeten worden, ten opzichte van andere friendly shareholders.

    In wezen is dit niet meer dan een goede en op grappige manier opgeschreven variant van de "dirty exit" die al jaren woedt, zonder enige aanwijzing danwel bewijs dat dit gaande is.

    Toen vorig jaar de koers naar 12+ ging, was toen die voorbereiding op de exit niet gaande? Is dat sinds januari (toen koers ging tanken) gaan spelen?

    Of is er gewoon o.a. door Mobileye een hoop verwarring de markt in gepompt. Over of je een HD map crowdsourced kan maken, wie dit kunnen, de beschikbaarheid van TT diensten (de Road dna opmerking tijdens CES). TT zit op de lijn: professioneel bouwen, crowdsourced onderhouden. En de HD map is essentieel. Hebben ze heel duidelijk uitgesproken. Maar ze zijn niet de enige voice in de industry.

  12. MirzAli 27 oktober 2016 13:18
    Het geen wat HG over Nissan zei, kan naar mijn inzien geen verspreking zijn. Hij zei dat het een nieuwe klant was en meer van zulke klanten verwacht. Daaruit begrijp ik dat het een totaal nieuwe klant is. Hij kan geen Subaru bedoeld hebben, want die was in het verleden al een klant en kwam weer terug als klant.
  13. Gerard_ecb 27 oktober 2016 13:20
    @Justin,

    Wie a zegt moet ook b zeggen.

    Dus wanneer HG zich "verspreekt", iets dat jij nu probeert te duiden als dat hij trachtte ons meer inzicht te verschaffen, ik denk dat hij zich gewoon vergistte en van mening was dat deze deal al wereldkundig was (je kan er weleens naast zitten wanneer je zo veel deals wint)dan vind ik dit ze verplicht zijn om "officieel" te melden dat het een verspreking was en dat ze meer opheldering aan ons aandeelhouders verschuldigd zijn.

    En ja we mogen daar flink voor op de trom slaan, alle andere wegen bleken onvruchtbaar. TT roept dit zelf op zich af door haar gebrekkige wijze van communicatie.
  14. MirzAli 27 oktober 2016 13:22
    Ik denk dat er een groot nieuws naar buiten komt. Het is ook niet anders met alle deals en samenwerkingen die nu al bekend zijn. Het doel is om kleine aandeelhouders uit te roken. Natuurlijk heeft HG daarbij ook een handje geholpen door geen marktaandeel te geven bij het bekendmaken van orderboek.
  15. [verwijderd] 27 oktober 2016 13:25
    Justin ? Wies ? Wat denken jullie dat de reden nog is...?

    Vraag...
    Waarom wil HG en consorten nog beursgenoteerd zijn ?

    Meerwaarde ? Waarom niet lekker van de beurs af, onder de radar.."onafhankelijk a la Bosch" opereren..?

    Waarom nog op de beurs? En wanneer zal de reden vervallen....?

    Dit is toch alleen maar last voor ze...?
  16. [verwijderd] 27 oktober 2016 13:25
    quote:

    Faustian Pact schreef op 27 oktober 2016 13:17:

    Ik denk dat het tijd wordt om mijn putopties te verdubbelen want imo komt er bij lange na nog geen einde aan deze klucht.
    Ik zeg doen ! Het is je gegund ! :)
  17. [verwijderd] 27 oktober 2016 13:25
    quote:

    *Justin* schreef op 27 oktober 2016 13:04:

    Wat niet betekent dat ook ik vind dat het wat opener mag. We leven in een digitale tijd en er komt nu steeds via andere wegen (bijvoorbeeld een interview met iemand van Volvo) naar buiten wat er gaande is. Daardoor loopt de informatievoorziening van TT rondom deals soms achter op wat je door hele en halve hints in de markt al kunt invullen.
    Gedeeltelijk eens. Het mag wat mij betreft veel opener.

    TT heeft inderdaad nauwelijks door wat een grote invloed social media heeft qua informatievoorziening. Op twitter b.v. vind je een schat aan informatie over TT.
    Dat Mitsubishi met TT werkt vond ik daar al. Wordt ook nog niet bevestigd door IR. Het Franse interview dat Volvo gaf, waarin werd vermeld dat ze al met TT en Nvidia samenwerken kun je daar ook vinden.

    Ze kunnen wat dat betreft een voorbeeld nemen aan Elon Musk, Peugeot of Bosch.
    TT wil onder de radar blijven, maar in deze digitale wereld van nu lukt dat niet meer.
  18. Juun 27 oktober 2016 13:27
    quote:

    VOORTS schreef op 27 oktober 2016 12:54:

    [...]

    Nog even het € bij de 17.50
    En helemaal correct is het om het euro-teken vóór het bedrag te plaatsen in de Nederlandse taal. Zo dus: € 7,50 en € 17,50.

    Mooie brief trouwens!
6.784 Posts
Pagina: «« 1 ... 299 300 301 302 303 ... 340 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht