Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,575
  • Verschill

    -0,155 -2,71%
  • Volume

    419.134 Gem. (3M) 324,5K
  • Bied

    5,500  
  • Laat

    5,580  
+ Toevoegen aan watchlist

Tom Tom Januari 2017

3.615 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 181 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 januari 2017 10:49
    quote:

    Tijdrijder schreef op 6 januari 2017 10:11:

    [...]

    De HD-map krijgen ze via Here. Of maken ze met Here. Zie samenwerking.

    Ik ben ook geen fan van Mobileye, maar ik vind het tegengeluid van Hik wel prettig.
    De HD-map is van HERE.
    En die maakt HERE zonder Mobileye.

    De samenwerking bestaat uit het mogelijk toepassen van de toekomstige datalaag van Mobileye als extra positioneringslaag bovenop de HERE HD-map.

    HERE heeft geen RoadDNA en moet dus wel experimenteren met dergelijke extra datalagen.
    Of het iets wordt in de toekomst? We gaan het zien, maar voorlopig moet HERE nog minimaal 3 jaar ontwikkelen om een real-time platform gereed te krijgen.

    TomTom is daar al mee klaar en wint daarom de ene na de andere deal (Volvo, Uber etc.). Wereldwijd zo'n beetje alle real-time traffic-deals de afgelopen 2 jaar; zelfs bij de Duitsers.
  2. [verwijderd] 6 januari 2017 10:51
    quote:

    Sunshine Band schreef op 6 januari 2017 10:38:

    @ Hik, ik voel verrassend vaak met je mee. Ik ben met volle overtuiging in t2 gestapt begin oktober. De overtuiging dat het een bedrijf en business is met zeer grote potentie is er nog steeds.

    Over mobileye -en dan voor zover ik het kan inschatten met mijn beperkte kennis-

    Ze verkopen de toekomst en trekken er een heel gladde smoel bij. Ik schat 95 procent kans dat ze niet waar maken wat ze proberen te verkopen, maar die 5 procent maakt wel dat de investeringen t2 sterk in waarde kunnen dalen, dat blijft een risico.

    Ik denk dat iedereen de kansen van mobileye anders inschat. Nul procent is het niet en 100 procent ook niet. Iedereen kan gelijk hebben in deze. Ik hou ze in de gaten;-))

    KC
    De CTO van Mobileye is misschien een gladde jongen, enig charisma kan hem niet ontzegd worden. Hij wordt te pas en te onpas door autobouwers bij presentaties betrokken en op het podium getrokken. Verder opereert Mobileye bijzonder 'Lean'. Ze doen alles met partners, hoeven zelf geen kostbaar mapping platform op te tuigen en te onderhouden (kennelijk ziet @GB dit als een nadeel, ik persoonlijk vind het wel slim), maken derhalve weinig kosten en ze lijken me heel veel met korte ontwikkel trajecten te werken. Bijna op Scrum achtige wijze. Dit zie je terug aan de POC's die er al met GM, Nissan en BMW op film zijn verschenen. Ik blijf ze ook lekker in de gaten houden. Maar dat doe ik ook met Nvidia en TomTom.
    Succes!
  3. [verwijderd] 6 januari 2017 10:53
    quote:

    groeibriljant schreef op 6 januari 2017 10:07:

    @Hik

    Jij bent hier vanaf het moment dat je hier kwam posten continue Mobileye aan het promoten. Vanaf dag 1. Door dik en door dun. Terwijl jij als techneut ook weet dat hun technologie niet uniek is en Slam bekend staat als niet robuust. Kennelijk is de REM-positioneringslaag wel goedkoop te maken en te onderhouden maar ze moeten het eerst nog maar eens ontwikkelen in de komende jaren.

    Wat is de reden dat ook Ford Mobileye de deur heeft uitgegooid?
    Ik hou niet van je kinderachtige 'de deur uitgegooid' taal. Ik zou het professioneler vinden als je gewoon zegt "de samenwerking heeft opgezegd" o.i.d.
    Geen reactie derhalve van mij.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 januari 2017 11:00
    quote:

    harrysnel schreef op 6 januari 2017 10:14:

    [...]

    Dan is mijn simpele vraag als technisch onbenul: TomTom werkt aan kaarten voor ADAS functionaliteiten en wellicht uiteindelijk de zelfrijdende auto samen met Bosch. Bosch is ook van de sensoren en aanwezig met haar technologie in zowat iedere auto. Bosch bepaalt de specificaties waaraan de kaarten van TomTom moeten voldoen. [1]

    Als er voor mbv Lidar ontwikkeld Road DNA een veel eenvoudiger/goedkoper alternatief is, dan kunnen Bosch en TomTom dat toch ook? Waarom van MobilEye meer maken dan een leverancier van camera's en sensoren als je als autobouwer bij partner Bosch (en TomTom) ook terecht kunt? [2]

    Nog een technische vraag: ik las hier gisteren een uitspraak van Goddijn waarbij het in mijn woorden (ben leek op technisch gebied) neerkomt op: het is een groot voordeel qua efficiëntie/kosten/data om de ruwe data van sensoren al in de auto te bewerken en pas dan naar de Cloud te sturen. [3]

    Is dat eigenlijk niet wat de Bandit doet? Dus niet de ruwe data uploaden naar computer/laptop/telefoon maar in de camera zelf al slimme software die een filmpje met hoogtepunten levert obv sensoren. De Bandit = de auto en het filmpje = relevante informatie die naar de Cloud gestuurd wordt. [4]

    Als dit bovenstaande zou kloppen is de Bandit feitelijk voor Automotive ontwikkeld. Is dat dan die kruisbestuiving? Consumer als proeftuin? [4]
    [1]: Bosch niet alleen, dan zou je ook Conti, Harmann c.s. kunnen noemen. Of Apple en mogelijk Nividia. Zelf denk ik dat de wensen van OEM's zelf minstens zo belangrijk zijn. Wie kwamen er ook al weer in de zomer van 2015 bij TT op bezoek voor een (technische) due diligence?

    [2]: Klopt.

    [3]: Precies. Dat is ook mijn kritiek op die zg. sensordata-standaard van HERE c.s. Belachelijk gedetailleerd voor bedrijven als HERE of TT.

    [4]: Ik waardeer de analogie, maar verder denk ik dat de Bandit op zichzelf staat. Geen prototype voor Automotive.

  5. [verwijderd] 6 januari 2017 11:21
    quote:

    Hik schreef op 6 januari 2017 10:53:

    [...]

    Ik hou niet van je kinderachtige 'de deur uitgegooid' taal. Ik zou het professioneler vinden als je gewoon zegt "de samenwerking heeft opgezegd" o.i.d.
    Geen reactie derhalve van mij.
    Wellicht is het handig om jezelf ook niet te verlagen tot kinderachtige plaatjes met een wc-rol en cynische berichten als: 'moet je even een verslagje maken voor je forumgenootjes'
  6. Chameleon 6 januari 2017 11:21
    quote:

    Hik schreef op 6 januari 2017 10:47:

    [...]

    Slam (of in het geval van Mobileye REM) is één van de paden die ook door TomTom in het verleden onderzocht is, maar terzijde heeft geschoven als onbetrouwbaar (toenmalige systemen hadden nog niet de rekencapaciteit zoals die vandaag de dag in auto's aanwezig is. De visuele objectherkenning en aanpassing naar instructies was simpelweg te traag om met hogere snelheden betrouwbaar te werken). Ze hebben toen het 'lightweight' RoadDNA ontwikkeld. Dit heeft natuurlijk enige jaren gekost. In de tussentijd echter is de rekenkracht van in de auto aanwezige hardware verveelvoudigd, plus Machinelearning is in een stroomversnelling gekomen en meent Mobileye (maar ook Nvidia zelf met hun DriveWorx platform!) dat het wel als localisatiemethode een geschikte techniek is.
    Ik kan er ook niks aan doen. It's just the way it is.
    Het is zeker geen rocketscience, dus Bosch en TomTom kunnen dit ook. Andersom niet, want RoadDNA is een TomTom patent. REM is gewoon SLAM, is een 'oude' robotica techniek en derhalve niet gepatenteerd.

    Je ruwe dataverwerking in relatie tot de Bandit zie ik niet. De reden om in de auto data voor te bewerken lijkt mij dat het dan ook niet hoeft te leunen op zware communicatieprotocollen. Je stuurt alleen de simpele feitelijke lichtgewicht updates naar je cloudplatform.
    TT zit niet stil en is zeker ook bezig met SLAM achtige oplossingen. Zie bijvoorbeeld deze vacature:

    erecruit.tomtomgroup.com/psc/eRecruit...

    "Would you like to get SLAM (simultaneous localization and mapping) experience?"

  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 januari 2017 11:30
    quote:

    groeibriljant schreef op 6 januari 2017 10:25:

    [...]
    Verzamelen van de eenvoudige videodata uit je eigen sensoren is inderdaad een eitje.

    Een platform ontwikkelen voor de verwerking en validatie is andere koek. Een real-time platform voor de distributie van die verwerkte data is nog weer een stap verder.
    Laat ze eerst maar eens wat ontwikkelen. Ik wil de komende jaren bewijs zien dat Rem succesvol is getest en akkoord bevonden door autofabrikanten.

    En dan wil ik daarna een test zien die de resultaten vergelijkt tussen RoadDNA en REM. Vooral qua veiligheid. Ik weet wel wie die test wint!
    Inderdaad, 'Appeltje'- 'Eyetje' (sorry, kon het woordgrapje niet laten):

    TomTom (TOM2) today announced that the majority of OEMs present in the Automotive Hall (LVCC North Hall) at CES are currently evaluating TomTom HD Maps to develop autonomous driving technologies. TomTom’s HD Map, including RoadDNA, is a revolutionary, highly accurate, digital map based product that helps automated vehicles precisely locate themselves on the road and plan manoeuvres, even when traveling at high speeds.

    Antoine Saucier, Managing Director, TomTom Automotive, said: “It was not even 18 months ago that we introduced our HD Map and RoadDNA to power the future of driving. Then, as now, we were saying that we were ready for the future – with products to accelerate the development of autonomous vehicles.”
    ...

    TomTom’s HD Map provides a highly accurate 3D lane-level model of the road network. The RoadDNA layer provides smartly compressed information from the side of the road which, in combination with vehicle sensors, enables localisation for autonomous driving. Because of its continuous nature, it is very robust against changes from the seasons, or even the removal of objects by the road.


  8. Juun 6 januari 2017 11:36
    quote:

    Hik schreef op 6 januari 2017 10:53:

    [...]

    Ik hou niet van je kinderachtige 'de deur uitgegooid' taal. Ik zou het professioneler vinden als je gewoon zegt "de samenwerking heeft opgezegd" o.i.d.
    Geen reactie derhalve van mij.
    Of zoals er ooit als one-liner onder op een pagina in de succes-agenda stond:
    "je wordt er zelf niet groter van, als je een ander kleineert".
  9. Mojo 6 januari 2017 11:38
    @groeibriljant je hebt gelijk over HIK hij maakt graag reclame voor zijn Eitje. Een bedrijf dat niks gepresteerd heeft en liegende bestuurders. Hij zelf doet niets anders dan ophemelen van dit bedrijfje.
    Hij doet zich voor als een techneut, maar zijn technische kennis is gebaseerd op een literaire ondzoeken. Hij leest wat er gepubliceerd staat en geeft daar zijn eigen draai aan.

    Hij kan ook israëlische roots hebben en doet graag mee met de HASBARA. Hasbara Hik, succes met je lucht kasteeltje!
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 januari 2017 11:40
    Ter aanvulling bij mijn vorige post, voor AI-liefhebbers als @Slainte en anderen:

    De toepassing van RpadDNA is mede gebaseerd op AI-technieken (het vergelijken van realtime lidarbeelden met on-board opgeslagen RoadDNA gegevens).
    Dat is wat anders dan MBYE's klassieke 'triangulatie'.

  11. [verwijderd] 6 januari 2017 11:41
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 6 januari 2017 07:48:

    www.recode.net/2017/1/5/14182150/mobi...

    Autonomous tech supplier Mobileye wants automakers to crowdsource maps for self-driving cars

    Mobileye, a company that supplies camera technology for self-driving vehicles to more than 25 automakers, is trying to get some of those traditional carmakers to do what few are ever willing to: Share.

    Specifically, the company — which announced its camera and sensor technology would appear in both BMW and Audi self-driving vehicles between 2020 and 2021 at CES 2017 — wants to get automakers to crowdsource and aggregate their high definition mapping data.

    High definition maps are a crucial aspect of any autonomous system — put simply, the software needs to know where it’s going to be able to drive itself. It’s a new area of mapping that requires three-dimensional imaging that goes beyond what Google has done.

    It can take a great deal of time and money to map just a single city, much less the world. Crowdsourcing and aggregating every automakers’ mapping data would make a significant dent in the time and resources companies are spending on charting the world’s streets, according to Mobileye co-founder and CTO Amnon Shashua.

    The problem is, auto companies have long been reluctant to hand over their data to competitors for fear of relinquishing any competitive advantage. That’s increasingly becoming the case as more players join the race to build and deploy self-driving cars.

    But autonomous systems work better when systems are standardized and not differentiated, Mobileye’s chief of communications Dan Galvez argued. That would also make it easier to regulate and manage self-driving cars.

    For automakers, when it comes to competing, it will likely be more important to differentiate how the companies deploy the self-driving cars. So sharing information that assists in merely developing that autonomous system shouldn’t be a competitive disadvantage, he said.

    Beyond that, Mobileye’s overall pitch to those companies is simple. Many of these automakers are already building or developing vehicles with at least a front-facing camera. Mobileye would merely be taking the cost the companies already allocated to integrating that camera and adding more value to it, according to Galvez.

    Access to this global mapping information would mean an automaker wouldn’t be limited to rolling out its self-driving cars only in regions in which it has a large footprint.

    It’s also more cost effective. BMW, for example, wouldn’t have to deploy mapping vehicles in every city all over the world in order to be able to deploy self-driving cars globally.

    That said, it doesn’t have to necessarily be Mobileye that controls all that mapping information. However, according to Galvez, no other company has the scale that Mobileye has.

    “We’ve also always been a great partner to the industry. They know they can trust that we won’t try to [exert] too much control,” he said.

    BMW, Nissan, Audi and others have expressed interest but haven’t signed any agreement. For one, there are still concerns about what would happen to that data if another company buys Mobileye, or how it might be sold.
    Zeer interessant leesvoer. MobilEye klinkt hier een stuk minder overtuigd van het feit dat toegang hebben tot de sensor-/cameradata. Met name "pitch" klinkt als muziek in de oren. Als je het al binnen hebt hoef je niet te "pitchen".

    Ook het stuk van de frontfacing camera's is boeiend. Puur "beelden" (of gecomprimeerde weergaven daarvan) overzenden zou killing zijn qua verspilling van bandbreedte in mijn inschatting. Wat je wilt in het kader van crowd sourced map-maintenance is "exception information": alleen iets doorgeven als er decentraal een verschil wordt geconstateerd tussen de "prior HD-map/RoadDNA" en de actuele waarneming vertaald naar RoadDNA.

    Maar daar is decentrale processing voor nodig die opgewassen is tegen de taak. Bring in NVdia. Het paaltje wordt steeds duidelijker hoe goed de combi NVidia/Bosch/TomTom er technologisch voorstaat. Wat alleen moeilijk in te scxhatten blijft is hoe kansrijk de vele "inhaalraces" kunnen die her en der gestart zijn. Hoe meer druk hoe beter het is voor TomTom.
  12. [verwijderd] 6 januari 2017 11:41
    quote:

    Chameleon schreef op 6 januari 2017 11:21:

    [...]

    TT zit niet stil en is zeker ook bezig met SLAM achtige oplossingen. Zie bijvoorbeeld deze vacature:

    erecruit.tomtomgroup.com/psc/eRecruit...

    "Would you like to get SLAM (simultaneous localization and mapping) experience?"

    Lijkt me logisch, die weten ook echt wel wat er inmiddels mpogelijk is en dat mogelijk hun eerdere doodlopende pad nu wel begaanbaar is. Maar een innovatief bedrijf hoort ook gewoon zo te werken.
  13. [verwijderd] 6 januari 2017 11:45
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 6 januari 2017 11:40:

    Ter aanvulling bij mijn vorige post, voor AI-liefhebbers als @Slainte en anderen:

    De toepassing van RpadDNA is mede gebaseerd op AI-technieken (het vergelijken van realtime lidarbeelden met on-board opgeslagen RoadDNA gegevens).
    Dat is wat anders dan MBYE's klassieke 'triangulatie'.

    Twee zielen, een gedachte ;-).

    Lane-keeping, juist zo belangrijk bij wegwerkzaamheden, is m.i. vele malen betrouwbaarder te organiseren met RoadDNA in combinatie met tijdelijke "drivable routes" dan via het analyseren van messed-up wegmarkeringen.
  14. [verwijderd] 6 januari 2017 11:47
    quote:

    vCalker schreef op 6 januari 2017 11:21:

    [...]

    Wellicht is het handig om jezelf ook niet te verlagen tot kinderachtige plaatjes met een wc-rol en cynische berichten als: 'moet je even een verslagje maken voor je forumgenootjes'
    Tja, dat vind ik dan gewoon humor en niet verlagend. Verschil van inzicht zullen we maar zeggen. Maar zo te lezen is dat niet het enige.

    10 TomTom staat weer lichtjes in de min dus de toon wordt ook weer harder. Pas bij een hogere koers worden alle mensen hier weer 'vrienden', tot het weer omlaag gaat natuurlijk....
    20 Goto 10
  15. mjmj 6 januari 2017 11:52
    Ik betwijfel of er al nieuwe strategische longs op het vinkentouw zitten.
  16. mjmj 6 januari 2017 11:52
    Hik wat is jouw visie op de goedkope lidars? Zie mijn post een uur geleden
  17. Juun 6 januari 2017 11:57
    quote:

    Chameleon schreef op 6 januari 2017 11:21:

    [...]

    TT zit niet stil en is zeker ook bezig met SLAM achtige oplossingen. Zie bijvoorbeeld deze vacature:

    erecruit.tomtomgroup.com/psc/eRecruit...

    "Would you like to get SLAM (simultaneous localization and mapping) experience?"

    Het is vorige week ook al een keer aangehaald, maar m.i. blijft het uitermate opvallend dat in een TT-vacature juist dit filmpje:
    youtu.be/m7gIXqzZQQc
    wordt aangehaald.
    Dat is toch 50/50 TomTom/Bosch, terwijl er ook 100 andere filmpjes zijn die uitsluitend over TT gaan, dus passen bij een TT-vacature.

    Voor mij een teken aan de wand dat TT en Bosch hechter met elkaar verweven zijn dan aan de buitenkant waar te nemen is. En beide zijn er erg goed in om zich verder in stilzwijgen te hullen. Ondertussen verwacht ik dat Bosch en TT de laatste hand aan het leggen zijn aan een complete integreerbare oplossing voor iedere OEM die bijvoorbeeld level 3, 4 of 5 op wil nemen in zijn nieuwste model. Daarvoor is in ieder geval Nvidia nodig, maar die is binnen boord. En Azure, maar dat deel is inmiddels ook getackeld.

    Het is nu alleen nog afwachten tot ze samen uit de kast komen. Kan een maand duren of een jaar, maar komen doen ze.
  18. [verwijderd] 6 januari 2017 11:58
    quote:

    Chameleon schreef op 6 januari 2017 11:21:

    [...]

    TT zit niet stil en is zeker ook bezig met SLAM achtige oplossingen. Zie bijvoorbeeld deze vacature:

    erecruit.tomtomgroup.com/psc/eRecruit...

    "Would you like to get SLAM (simultaneous localization and mapping) experience?"

    Precies wat ik hier al heel lang zeg:

    Basis = real-time HD-map

    Daarbovenop meerdere positioneringslagen.
    1-robuuste basislaag RoadDNA veilig in de auto en niet afhankelijk van de fragiele mobiele datanetwerken.
    2-als extra laag bijvoorbeeld SLAM (levert in samenhang met de andere lagen een gecombineerd beter resultaat en dient als fall-back bij storingen)
    3-er komt ook nog wel een nauwkeuriger laag uit de Galileo hoek
    4-en nog weer nieuwe positioneringslagen

    Dat is ook de reden dat zo'n beetje iedereen met iedereen aan het sparren is in deze fase van ontwikkelen. De HD-maps zijn de fundering waarop wordt gebouwd!
  19. [verwijderd] 6 januari 2017 12:02
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 6 januari 2017 11:40:

    Ter aanvulling bij mijn vorige post, voor AI-liefhebbers als @Slainte en anderen:

    De toepassing van RpadDNA is mede gebaseerd op AI-technieken (het vergelijken van realtime lidarbeelden met on-board opgeslagen RoadDNA gegevens).
    Dat is wat anders dan MBYE's klassieke 'triangulatie'.

    Ik denk het niet.
    Interne RoadDNA wordt helemaal niet vergeleken met Lidarbeelden.
    De consumentenauto vergelijkt camerabeelden met de interne RoadDNA.

    Triangulatie is net zo nauwkeurig als de data van de afzonderlijke meetpunten. Dus als je bron nauwkeurig is, is je localisatie dat ook.

    De resolutie van een camera is vele malen hoger dan die van Lidar.
  20. Juun 6 januari 2017 12:03
    Even over Mini, graag jullie deskundig mening:

    Zoals jullie weten ben ik ervan overtuigd dat TT software aan het testen is geweest in een Mini. Ik heb dit uit de 1e hand vernomen en heb geen enkele twijfel dat dit ook echt gebeurde op het moment dat ik dat hier ook heb gemeld.

    Nu is Mini onderdeel van BMW. Zou het kunnen dat Mini in opdracht van BMW contact gelegd heeft met TT, om vervolgens te testen in een Mini, maar vervolgens e.e.a. te integreren in een BMW. Geheimhouding is dan beter af te dekken, want pas in de constructiefase wordt een BMW opgetuigd met hetgeen in de zomer van 2015 in een Mini is getest door TT.
3.615 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 181 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 26 april

    1. Bank of Japan rentebesluit 0% (onveranderd) volitaliteit verwacht
    2. Corbion Q1-cijfers
    3. Signify Q1-cijfers
    4. IMCD Q1-cijfers
    5. Basic-Fit trading update Q1 en jaarvergadering
    6. Total Energies Q1-cijfers
    7. Beursgang CVC (verwacht)
    8. ABN Amro € 0,89 ex-dividend
    9. ASML €1,75 ex-dividend
    10. Vopak €1,50 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht