De algemene rekenkamer

2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Makita
0
Is er gisteren nog een nadere specificatie gegeven van double digit FCF-% tov revenues?

Dit is alles van 10-99%, nogal breed dus...
marathon 11
0
quote:

Makita schreef op 25 september 2019 08:03:


Is er gisteren nog een nadere specificatie gegeven van double digit FCF-% tov revenues?
Qqeqee
Dit is alles van 10-99%, nogal breed dus...

Niet in de sheets. Mogelijk wel in de presentatie of in de afterparty
Makita
0
quote:

marathon 11 schreef op 25 september 2019 08:06:


[...]
Niet in de sheets. Mogelijk erl in de presentatie of in de afterparty

We zitten nu al op een FCF-% van 10% dus met stijgende omzetten is natuurlijk de hamvraag voor de waardering wat gebeurt er met de FCF...
Benjamin G.
0
quote:

holenbeer schreef op 25 september 2019 07:03:


[...]
Je zou obv de jarenlange investeringen, marktleiderschap in HD, een exponentiële groeimarkt toch meer mogen verwachten dan een 10 % incluis mogelijk te winnen business.


Dat had ik ook verwacht. Blijkt niet uit de presentatie van Taco. Blijkt ook niet uit de presentatie van Saucier. Wij mikken op het loskomen van de markt van level 4 autonoom rijden. Saucier heeft in zijn presentatie over 1 miljoen auto's level 1 en level 2 ondersteund.

Een andere slide uit zijn presentatie laat de mondiale verkoop van auto's ligt stijgen. Dat zou kloppen als er geen level 4 auto's worden geïntroduceerd. Zie daar het belang van autofabrikanten om voorzichtig te zijn met introductie level 4. In die staafdiagrammen vindt na 2024 een sterke verschuiving plaats naar connected navigation (zie slide 5 van Saucier).

Slide 3 laat de sterke groei in operational revenue zien voor automotive tussen 2016 en 2018. Die groei wordt echter in het verhaal van Taco niet doorgetrokken.

Slide 12 laat de verschillende services zien van TomTom, waaronder electric vehicle services. En laat nou na 2021 een sterke toename van elektrische auto's zijn en in 2028 produceren een aantal fabrikanten al helemaal geen ICE auto's meer.

Er zit een gapend gat in de verhaallijn tussen die van Taco en die van Saucier. Volgens mij moet je er bij zijn geweest om de juiste inschattingen te kunnen maken.
Brouwer285
0
@ Benjamin G. Denk dat dit komt doordat men uitgaat van het backlog van 1,6 miljard. Die 10 procent groei is naar mijn mening al zeker gesteld, maar wat als het backlog jaarlijks met 10-15 procent groeit?
marathon 11
0
quote:

Brouwer285 schreef op 25 september 2019 08:57:


@ Benjamin G. Denk dat dit komt doordat men uitgaat van het backlog van 1,6 miljard. Die 10 procent groei is naar mijn mening al zeker gesteld, maar wat als het backlog jaarlijks met 10-15 procent groeit?

Als de 8% take rate in 2e helft 19 uitkomt op 10% mag je de 1.6 b in principe met 25% verhogen.
Benjamin G.
0
@Brouwer285 en Marathon 11, volstrekt helder dat het hier om een zeker gesteld scenario gaat. In onze ogen ook een sterk conservatieve weergave van de verwachte werkelijkheid.

Wat in het verhaal niet klopt is niet zozeer de presentatie van Taco. Als dat het basislijn verhaal is dan had het verhaal van Saucier (en wellicht ook van Goddijn) de bandbreedte weer moeten geven.

Saucier vertelt het verhaal van toekomstige marktontwikkelingen en potentie. Die cijfers zijn veel belovend. Zie alleen al pagina 8 met het aantal services dat per auto toeneemt. Dat is dus nog los van pagina 5 met een sterke take rate. Die combinatie leidt tot een exploderende markt.

Dan is de vraag hoe die markt is te segmenteren. Gaan hier vele spelers van profiteren of gaat het om enkele spelers met locatietechnologie. Saucier zegt dan op pagina 12 in combinatie met pagina 7 (best in class connected navigation), in mijn ogen, wij staan als TomTom stevig voorgesorteerd om een groot deel van die exploderende markt op te eten.

Dan terug naar het verhaal van Taco met een bandbreedte aan omzet tussen de 1,5 en 2 miljard in 2030. Hoe kun je dat neerzetten als richtlijn of amnbitie? Dit is dus niet op basis van zekerheden anders zou het geen ambitie zijn...?
Een voorspelling doen voor 2030 kan toch niet zonder rekening te houden met ontwikkelingen in de markt?

Kortom de presentatie van Saucier en Taco zijn niet met elkaar te verenigen tot een consistente duiding van de groei van TomTom.
Koos99
0
TomTom schetst korte termijn eigenlijk een behoorlijk negatief scenario.

free cash flow (FCF)
TomTom geeft aan de mikken op een mid-term target of double digit FCF as % of group revenue.
Dat kan dus betekenen dat deze doelstelling voor 2020 niet gehaald wordt, waarom anders de term mid-term toevoegen

Omzet
2019:
8%-8,5% van 1600 = 128 -136 automotive omzet H2 2019
H2 2018 automotive omzet was 133
H1 2019 automotive omzet was 141
Dus H2 2019 automotive omzet gaat een daling van automotive omzet laten zien tov H1 2019 en ene gelijkblijvende omzet tov H2 2018

2020:
17-17,5% van 1600 = 272 - 280
Met de feiten zoals die voor 2019 liggen komt de automotive omzet uit op rond de 275, dus 2020 laat volgens dit gegeven Automotive geen groei zien.
Het orderbook van momenteel EUR 1600 kan nog groeien, maar nu binnen gehaalde order starten niet in 2020

2021:
18-18,5 van 1600 = 288 - 296
Lichte groei, maar er kunnen nog nieuwe automotive deals binnen worden gehaald.
boem!
0
Benjamin volledig eens met je analyse.
De komende jaren is de omzet reeds verzekerd via het backlog automotive, indien hier afwijkingen zullen plaatsvinden zullen dat positieve zijn ivm te lage inschattingen.

Het toekomstige TT zal niet meer bestaan uit SD-maps.
Men gebruikt de baten uit SD-maps om te investeren in toepassingen door Saucier aangehaald.
Het oude TT betaald de uitgaven aan R&D voor het toekomstige TT.
Dat men zich daarin weinig terughoudend opstelt mag blijken uit die R&d uitgaven die 45% van de omzet uitmaken in 2019 en waarschijnlijk op dat nivo worden gehouden.

Voor mij spreekt er ook geen echte ambitie uit want dan zou je eerder 5 miljard verwachten.
Benjamin G.
0
Martin, zoals je al vaker en eerder schetst geeft TomTom ook nu weer een compleet verwarrend verhaal af. Underpromise en overdeliver. Het is erg storend dat we als belegger geen duidelijker verhaal voorgespiegeld krijgen.

De rolarticulatie tussen Taco (vertellen over oude businessmodellen) en Saucier (inspelen op marktkansen) is erg slecht uitgevoerd. Zonder cijfers, marktsegmentering, beeld van concurrentie en beeld van marktaandeel TomTom kan iedereen het visie verhaal van Saucier vertellen.

We hebben dus geen compleet beeld, kunnen geen goede risico analyse doen, geen goede inschatting maken van de omzet en blijven in verwarring achter door de stelligheid waarmee de cijfers van Taco zijn gepresenteerd. Het gaat dan niet alleen om de ambitie voor 2030, maar ook om de mijlpaal voor 2021.

Die verwarring wordt versterkt door ongeloof. Het kan toch niet zo zijn dat TomTom 500 miljoen euro omzet afgeeft terwijl dit in werkelijkheid tussen de 650 en 750 miljoen zou moeten uitkomen. Dat zou een te grove onderschatting zijn. En dat zou ook een dusdanige verkeerde weergave van de werkelijkheid geven dat beleggers verkeerde beslissingen kunnen nemen. Die 150 tot 250 miljoen euro maakt een wereld van verschil. Of TomTom is de zielepoot van deze markt of TomTom komt als overwinnaar uit de bus.
Brouwer285
0
Mensen het is niet de taak van een cfo als schatkistbewaarder om voorspellende uitspraken te doen, die man richt zich op het backlog van vandaag en de cashflow die daaruit voortkomt, dus de bottomline.
Voor toekomstige ontwikkeling gaat het om wat de mensen aan het roer van de diverse divisies te vertellen hebben.
Makita
0
quote:

Brouwer285 schreef op 25 september 2019 10:33:


Mensen het is niet de taak van een cfo als schatkistbewaarder om voorspellende uitspraken te doen, die man richt zich op het backlog van vandaag en de cashflow die daaruit voortkomt, dus de bottomline.
Voor toekomstige ontwikkeling gaat het om wat de mensen aan het roer van de diverse divisies te vertellen hebben.

CFO als boekhouder volgens jou.

Nou dan voldoet Taco volledig aan je functieomschrijving. Maar ja hij wil wel meedoen met de bonuspool, nou dan verwacht ik wel wat extras bij een beursgenoteerd bedrijf.
Brouwer285
0
Wat wil je dan, dat een cfo zowel een techneut, een strateeg en een marketeer behoort te zijn? Die man gaat gewoon over budget bewaking en behoort toekomstige uitgaven tenminste betaalbaar te houden met behulp van de kennis van vandaag. Zijn presentatie gaat nergens anders over, daarbij geeft hij aan dat de hoogte van het backlog aan het eind van elk jaar geeavalueerd wordt. Dus 18 procent van het backlog in 2021 is dus niet 18 procent van 1,6 miljard medio 2019.
Makita
0
Heb jij nog recente werkervaring?

Al 15 jaar geleden is de stap gezet dat CFO meer controller moet worden waardoor hij meer een business partner voor het bedrijf wordt. Dus niet alleen maar achteruit kijken als boekhouder, maar juist vooruit kijken en de toekomst mede bepalen.

Taco heeft alleen maar de huidige deals opgeteld. Dat vind ik nogal mager.
Brouwer285
0
quote:

Makita schreef op 25 september 2019 11:44:


Heb jij nog recente werkervaring?

Al 15 jaar geleden is de stap gezet dat CFO meer controller moet worden waardoor hij meer een business partner voor het bedrijf wordt. Dus niet alleen maar achteruit kijken als boekhouder, maar juist vooruit kijken en de toekomst mede bepalen.

Taco heeft alleen maar de huidige deals opgeteld. Dat vind ik nogal mager.


Controller is budget bewaking. De minister van financien gaat niet over de andere ministeries maar gaat over hun budget gebaseerd op de huidige staat van de economie.
Makita
0
quote:

Brouwer285 schreef op 25 september 2019 12:17:


[...]

Controller is budget bewaking. De minister van financien gaat niet over de andere ministeries maar gaat over hun budget gebaseerd op de huidige staat van de economie.

Te beperkte uitleg van functie controller. En we hebben het hier over een bestuurder van de vennootschap, niet over een middel manager.

Taco had dus duidelijk moeten zeggen: Ik ben een boekhouder en zonder enige nieuwe deal erbij zijn dit de groeicijfers tm 2021. Namelijk 10% omhoog per jaar.
Brouwer285
0
Maakt niet uit, in ieder geval mijn ervaring met TT dat die 10 procent de bottomline zal zijn. Tevens gezien de evaluatie van de cashpositie verwacht hij geen negatieve cashflow over de lange termijn, dus inkomsten dekken de kosten. Scenario’s boven die bottomline zijn in overige presentaties te vinden, voor mij is er in ieder geval geen conflict tussen de presentaties.
Makita
0
Laten we het hierbij. Ik zie dus liever een wat actievere CFO die wat pro-actiever doelen stelt voor de commercie.
Koos99
2
Afgaand op de CMD info worden de komende jaren 2020 + 2021 geen feest qua omzet en ook niet qua FCF.

Wat wel erg positief is, is het vermelden van de automotive backlog. Ik heb hier jaren geleden al op aangedrongen bij IR, het melden van automotive orders over het afgelopen jaar zegt niet veel. TomTom heeft me bevestigt dat wanneer een order die niet in het afgelopen jaar is afgesloten, naar boven wordt bijgesteld, dan werd deze niet meegenomen in de automotive order intake.

De automotive backlog is een mega EUR 1,600 milj. Waarom ik dat veel vind is als volgt. Ik heb op een rij gezet per jaar wat TomTom aankondigde dat de automotive order intake was. Daarbij opgemerkt dat TomTom altijd aangeeft automotive order intake exceeds xxx. Het is dus geen exacte wetenschap, maar beter heb ik niet.

2014 220
2015 300
2016 250
2017 400
2018 250
Oftewel in totaal is er aangekondigd voor EUR 1,420 milj.

Echter daar staat tegenover wat is gerealiseerd, immer elk kwartaal wordt er weer nieuwe automotive omzet gerapporteerd. Aangezien automotive orders tijd nodig hebben om tot ontwikkeling te komen, kijk ik enkele naar de omzet 2016 en later.
2016 132.6
2017 190.5
2018 245.1
2019 so far 141

Oftewel EUR 710 milj (erg toevallig dus exact de helft van EUR 1,420)

Dus als gekeken wordt naar de door TomTom aangekondigde deals, en daar wordt de gerealiseerde automotive omzet vanaf getrokken dan komt dat uit op EUR 710 milj

Als TomTom dus aankondigt dat er automotive backlog EUR 1,600 dan betekent dus dat er een gat is van EUR 890 milj

Deze EUR 890 milj komt dus voort uit:
a) new automotive order intake in 2019
b) bijstelling automotive order intake in de voorgaande jaren

Hoe je het ook wendt of keert EUR 890 milj die zomaar even naar binnen wordt gefietst als nieuwe automotive orders is groot.

Makita
0
Ja Koos ca. 900mln verborgen omzet waar TomTom opeens mee op de proppen komt met marges van >80%...

Onzekerheid tm 2022 is er niet. Ook Enterprise gaat goed samen met Microsoft. HD maps is goed van start gegaan.
2.337 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 113 114 115 116 117 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 apr 2020 17:35
Koers 7,670
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,995
Laag 7,580
Volume 632.963
Volume gemiddeld 829.380
Volume gisteren 632.963

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group