Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,550
  • Verschill

    -0,035 -0,63%
  • Volume

    204.317 Gem. (3M) 274,5K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

VEB over TomTom

43 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:04
    “We opereren in een hoog dynamische en concurrerende industrie die wordt gekenmerkt door de convergentie van technologieën, de consolidatie van concurrenten en nieuwe disruptieve technologieën en innovaties”, aldus de eerste zin in het gedeelte van het jaarverslag waar de strategische risico’s worden beschreven (vertaling uit het Engels).

    Iets minder omslachtig geformuleerd: TomTom opereert in een markt waar geld verdienen buitengewoon lastig is. Het concern zag de omzet dalen van 1,7 miljard euro in 2007 tot ongeveer één miljard euro eind 2015. Na een ineenstorting van de verkoop van de bekende navigatiekastjes met zuignap door de komst van gratis navigatie-apps op smartphones is topman Harold Goddijn driftig op zoek naar nieuwe verdienmodellen om zijn digitale kaartendatabase te laten renderen.

    Immateriële Activa

    Het bedrijf bracht in het laatste decennium gedetailleerde wegenkaarten van 135 landen in kaart (46 miljoen kilometer snelweg), onder meer door met kleine autootjes het wegennet af te rijden. Het vergt massieve investeringen en vooral veel tijd om een degelijke kaartendatabase te bouwen. TomTom is de enige onafhankelijke kaartenmaker in de wereld; de andere twee zijn Google en Here. De laatste is sinds eind 2015 in handen van Audi, BMW en Daimler Benz. Als TomTom al een duurzaam concurrentievoordeel heeft, dan zou dit voordeel moeten zitten in de kaartendatabase (immateriële activa).

    TomTom wijst beleggers op gouden kansen, zoals zelfrijdende auto’s waarvoor de real time kaarten en know how van het bedrijf onmisbaar zouden zijn, maar de realiteit is dat de winsten die het bedrijf uit haar kaartenbak weet te peuren mager ogen.

    De consumentendivisie is met 55 procent van de groepsomzet het grootst. Deze tak verkoopt de bekende navigatiekastjes (nog altijd miljoenen op jaarbasis), maar ook sporthorloges die bijvoorbeeld de hartslag en hardlooproutes bijhouden en actiecamera’s. TomTom zegt een leading electronic sport brand te willen worden, maar dit laat onverlet dat de concurrentie in de markt voor dit soort gadgets moordend is.

    Zo was TomTom begin 2015 niet de enige onderneming die wilde meeliften op de actiecamera hype van GoPro. Een op het hoofd gemonteerde camera waarmee avonturiers hun snowboard, surf of skate-avonturen kunnen vastleggen. Sony, HTC en Polaroid brachten snel vergelijkbare gadgets op de markt waardoor zelfs de bedenker van het product, GoPro, begin 2015 met een winstwaarschuwing kwam vanwege tegenvallende verkopen. Het is de vraag of het merk TomTom genoeg onderscheidend is om op het vlak van gadgets concurrerend te zijn (beperkte merkwaarde).

  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:04
    De drie overige activiteiten – Automobiel, Telematics en licentieverkopen – zullen voor groei moeten zorgen. De divisie Automobiel bouwt navigatiesystemen – inclusief navigatiesoftware en verkeersinformatie – in bij onder andere Fiat, Daimler en Toyota (minder dan tien procent van de groepsomzet). Het navigatieconcern timmert hier aan de weg, maar TomTom’s onderhandelingspositie tegenover de autogiganten lijkt beperkt, gezien de rode cijfers die het onderdeel schrijft.

    Overstapdrempels

    De divisie Telematics bouwt software om bijvoorbeeld de routes van transportbedrijven te optimaliseren. Dit scheelt klanten van TomTom tijd en brandstofkosten. TomTom is marktleider in Europa en verkocht tot nu toe ruim zeshonderdduizend abonnementen (eind 2015). Als klanten tevreden zijn over hun software abonnement zullen zij niet snel geneigd zijn naar een concurrent over te stappen (hoge overstapdrempels). Bijna 100 van de 135 miljoen euro omzet van dit onderdeel bestaat uit terugkerende abonnementsinkomsten. Ook zijn de marges van de divisie met 29 procent hoog (ebit). Het programmeren van de wagenbeheersoftware vergt fikse investeringen, maar de kosten van ieder additioneel softwarepakket dat wordt verkocht zijn bijna nul euro – leveraging economies of scale noemt TomTom dat. Dit impliceert dat de marge verder kan oplopen als de omzet toeneemt. Analisten houden rekening met dubbelcijferige stijgingen van de verkopen in de komende jaren.

    De divisie licentieverkopen verkoopt kaartgegevens en verkeersinformatie aan internetbedrijven, telecomondernemingen en overheden (circa 14 procent van de groepsomzet). Het onderdeel doet bijvoorbeeld zaken met Apple (grondstoffen voor de kaarten app op de iPhone en iPad) en Uber (de kaarten app voor klanten en chauffeurs). Het onderdeel groeit hard en beleggers watertanden bij het potentieel van de divisie – denk hier aan de hoop dat zelfrijdende auto’s in de toekomst gebruik maken van de kaarten en real time verkeersinformatie van TomTom. Ook hier is mogelijk sprake van een concurrentievoordeel gebaseerd op overstapdrempels: TomTom levert maatwerk waardoor klanten niet snel zullen overstappen als zij tevreden zijn over de verleende diensten. Tot nu toe is de realiteit echter dat dit onderdeel, onder andere door fikse investeringen, geen winst maakt (ebit-marge nul procent).

    Hoewel er mogelijk één concurrentievoordeel in de vorm van overstapdrempels in de meer software gerelateerde activiteiten (Telematics en licentieverkopen) zit, is dit gezien de magere ROIC op dit moment nog niet voldoende om dit voordeel ook op groepsniveau toe te kennen.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:05
    Drie zaken waar beleggers op moeten letten:

    TomTom is de enige onafhankelijke kaartenmaker ter wereld. Na een lang overnameproces nam een consortium van automakers (Audi, BMW en Daimler Benz) eind 2015 de digitale kaartenactiviteiten Here van Nokia over voor 2,7 miljard euro. Google, die bezig is met een zelfrijdende auto, beschikt ook over geavanceerde wegenkaarten. Het lijkt aannemelijk dat partijen als Apple, Uber of Volkswagen om strategische redenen niet samen zullen willen werken met Google of het autoconsortium. Dit zou de onderhandelingspositie van TomTom sterker moeten maken. Door het strategische speelveld blijft het concern ook een veelgenoemde overnamekandidaat. Het is niet uit te sluiten dat een partij als Uber veel meer waarde uit TomTom’s kaartenbak kan peuren dan TomTom zelfstandig kan.

    Een nadeel van beleggen in een technologiebedrijf als TomTom is dat het bedrijf moet investeren om de concurrentie voor te blijven, ieder jaar weer. Om een idee te geven: in 2004, nog voor het grote succes van de navigatiekastjes, bedroegen de onderzoeks- en ontwikkelingskosten 4,5 miljoen. In 2015 bedroeg deze kostenpost circa 268 miljoen euro. “Wij verwachten dat de investeringen in onze kerntechnologie substantieel zullen toenemen in 2016”, aldus CEO Goddijn in het voorwoord van het jaarverslag. Voor beleggers blijft lastig in te schatten of deze investeringen ooit gaan renderen.

    TomTom is een bedrijf dat gevoelig is voor claims. Begin 2015 werd TomTom voor de rechter gesleept, omdat een buschauffeur een ongeval veroorzaakte door tegen een viaduct te rijden. De man volgde de instructies van de routeplanner en zou niet hebben opgemerkt dat het voertuig te hoog voor de weg was. De zelfrijdende auto is een enorme kans voor TomTom, maar het lijkt onvermijdelijk dat het risico op claims zal toenemen mochten er onverhoopt fouten in de software of kaarten zitten.
  4. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:16
    Waardecreatie

    Uit de financiële cijfers blijkt dat het rendement op het geïnvesteerd kapitaal van TomTom (0,17 procent) aanzienlijk lager ligt dan de kostenvoet van het kapitaal (13 procent). Dit vertaalt zich in een ROIC/WACC-ratio van slechts 0,01.

    Het bedrijf is sinds de overname van digitale kaartenmaker TeleAtlas in 2007 niet in staat om (structureel) waarde te creëren. Bedenk hierbij dat op deze overname van circa drie miljard euro in de loop der jaren ook nog ongeveer 1,8 miljard euro is afgeboekt, vermogen dat nu dus niet (meer) terugkomt in de post geïnvesteerd kapitaal. De financiële resultaten zijn glashelder: TomTom creëerde de laatste jaren geen waarde voor aandeelhouders.

    De ROIC/WACC-ratio is laag ten opzichte van TomTom’s eigen historie, in lijn met branchegenoten, maar bedroevend ten opzichte van andere Damrak-bedrijven.

  5. [verwijderd] 27 november 2016 15:16
    TomTom is een bedrijf dat gevoelig is voor claims. Begin 2015 werd TomTom voor de rechter gesleept, omdat een buschauffeur een ongeval veroorzaakte door tegen een viaduct te rijden. De man volgde de instructies van de routeplanner en zou niet hebben opgemerkt dat het voertuig te hoog voor de weg was. De zelfrijdende auto is een enorme kans voor TomTom, maar het lijkt onvermijdelijk dat het risico op claims zal toenemen mochten er onverhoopt fouten in de software of kaarten zitten.

    Gevoelig voor claims........ één claim , en door TomTom gewonnen ........pffffffff
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:17
    Groei

    TomTom zag de omzet per aandeel in de laatste vijf jaar met gemiddeld 8,5 procent krimpen. Het blijkt moeilijk om de terugval in verkopen van navigatiekastjes in de laatste jaren op te vangen met meer softwaregerelateerde activiteiten. Wel is het jaar 2015 mogelijk een kentering: de omzet klom na vele jaren van krimp met circa zes procent tot iets meer dan een miljard euro. Voor 2016 rekent topman Harold Goddijn op een omzetstijging van een kleine 50 miljoen euro.

    De lange termijnkrimp van TomTom is gemiddeld ten opzichte van de eigen historie. Maar de omzetdaling is groter dan bij drie branchegenoten en de Damrak-bedrijven.

    Meer in het algemeen is zeer twijfelachtig of eventuele toekomstige omzetgroei van TomTom aandeelhouderswaarde creëert: het rendement op geïnvesteerd kapitaal lag in het verleden nauwelijks boven de kostenvoet van het kapitaal en de duurzame concurrentievoordelen lijken beperkt.
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:17
    Waardering

    TomTom’s EV/EBITDA bedraagt maar liefst 20,8. De torenhoge waardering lijkt nauw samen te hangen met de hoop van beleggers dat een groot social media bedrijf of een autogigant TomTom zal overnemen tegen een flinke premie.

    Alleen als de financiële resultaten sterk verbeteren kan een dergelijke waardering worden verantwoord ervan uitgaande dat TomTom een zelfstandig bedrijf blijft.

    De huidige waardering is hoog ten opzichte van TomTom's eigen historie, peers en andere Damrak-bedrijven.
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:17
    Balans

    TomTom heeft een oersterke balans. Het bedrijf heeft eind 2015 bijna 100 miljoen euro meer cash dan schulden op te balans staan.

    De balanspositie is bovengemiddeld sterk afgezet tegen TomTom’s eigen historie, branchegenoten en andere Damrak-bedrijven.

    Gegeven het matige rendement op investeringen in het verleden, vragen sommige beleggers zich af waarom TomTom niet een gedeelte van de overtollige cashpositie teruggeeft aan beleggers via dividenden of het terugkopen van aandelen. Het management, waaronder topman en grootaandeelhouder Harold Goddijn, kiest er echter voor te blijven investeren in de hoop nieuwe verdienmodellen te ontdekken.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:18
    Dividend

    TomTom heeft sinds haar beursintroductie in 2006 nog nooit dividend uitgekeerd.

    Uit het dividendbeleid in het jaarverslag kan opgemaakt worden dat aandeelhouders voorlopig niet hoeven te rekenen op een uitkering:

    “TomTom is momenteel niet van plan om dividend uit te keren. Het bedrijf heeft de voorkeur om de investeringen in technologie te verhogen om de concurrentiepositie te versterken en de balans te verbeteren. Het bedrijf gelooft dat dit op de lange termijn meer in het belang is voor aandeelhouders dan het uitkeren van dividend” (vertaling uit het Engels, redactie).
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 15:19
    Corporate Governance


    Wil een overname op TomTom kans van slagen hebben zullen grootaandeelhouders, die gezamenlijk circa 45 procent van het kapitaal in handen hebben, hun goedkeuring moeten geven.

    Beschermingsstichting

    Een beschermingsstichting kan een overname dwarsbomen door veel aandelen uit te geven aan de bevriende stichting (“Stichting Preferente Aandelen”).

    Beloning

    De toekenning van aandelenopties voor bestuurders is niet gebonden aan voorwaarden. Dit staat haaks op de bepalingen uit de Code voor goed ondernemingsbestuur (“Tabaksblat”).

    Bindende voordracht

    Voorgedrachten van bestuurders kunnen door aandeelhouders moeilijk worden doorbroken. Wil dit kans van slagen hebben moet minstens tweederde tegen stemmen en de helft van het aandelenkapitaal aanwezig zijn op de vergadering. Bij de meeste bedrijven liggen deze drempels lager.

    Agenderingsdrempel

    Alleen aandeelhouders die ten minste drie procent van de aandelen hebben kunnen een punt op de aandeelhoudersvergadering agenda krijgen. Dit mag weliswaar volgens de wet, maar de VEB is voorstander van de éénprocentsgrens.

  11. forum rang 6 Chiddix 27 november 2016 15:40
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 november 2016 15:18:

    Dividend

    “TomTom is momenteel niet van plan om dividend uit te keren. Het bedrijf heeft de voorkeur om de investeringen in technologie te verhogen om de concurrentiepositie te versterken en de balans te verbeteren.

    De voorkeur geven aan het personeel en wat overblijft voeg je bij de investeringen etc
    De 4 oprichters met hun groot belang zitten uiteraard niet op dividend te wachten. Via andere wegen komt men wel aan hun trekken(opties etc). Maar met 20 miljoen euro netto-winst al jaren, zou het dividend niet bijster groot zijn als men dividend zou uitkeren.
  12. [verwijderd] 27 november 2016 15:54
    Wat moeten we hier mee?

    Eind november 2016 een stuk posten van de VEB dat (als ik zo naar de data kijk) dateert van begin 2015. Staat ook een aantal dingen in dat niet klopt, de VEB is niet de sterkste qua inzichten, maar dat terzijde.
  13. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 16:04
    quote:

    *Justin* schreef op 27 november 2016 15:54:

    Wat moeten we hier mee?
    Eind november 2016 een stuk posten van de VEB (een club die niet uitblinkt in inzichten). Een stuk dat, als ik zo naar de data kijk, dateert van begin 2015 neemt. Staat ook een aantal dingen in dat niet klopt, maar dat terzijde.
    Als er iets niet klopt of verouderd is, kun jij dat mooi 'corrigeren', want jij weet tenslotte 'alles' over TT.

    Ik denk dat de VEB alle benodigde informatie aanlevert die een aandeelhouder moet weten om een goede beslissing te kunnen nemen over houden, verkopen of kopen.

    Het VEB-stuk ondersteunt volledig mijn mening dat alle detaillistische info over b.v. technische zaken en/of mogelijke orders en/of samenwerking niet van belang is voor een aandeelhouder.
    Alleen hobbyisten vinden dat leuk.
  14. [verwijderd] 27 november 2016 16:07
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 november 2016 15:04:

    “We opereren in een hoog dynamische en concurrerende industrie die wordt gekenmerkt door de convergentie van technologieën, de consolidatie van concurrenten en nieuwe disruptieve technologieën en innovaties”, aldus de eerste zin in het gedeelte van het jaarverslag waar de strategische risico’s worden beschreven (vertaling uit het Engels).

    Iets minder omslachtig geformuleerd: TomTom opereert in een markt waar geld verdienen buitengewoon lastig is.

    De auto industrie als geheel maakt grote veranderingen door. Zoals door tomtom ook gezegd: de komende 10 jaar verandert er voor de auto industrie meer dan in de afgelopen 100 jaar. Dat biedt volgens TT ook veel kansen en deuren die ineens opengaan en voorheen gesloten waren. Onder andere bij de grote Amerikaanse OEM's (Ford, General Motors).

    De vertaling die de VEB geeft voor de "hoge dynamiek in de markt" is dat geld verdienen moeilijk is. Dat lijkt me veel te kort door de bocht. Het betekent juist ook grote kansen. De 15% groei per jaar die TT deze maand voorspelde voor de periode 2016-2020 voor de drie non-consumer divisies zegt toch echt iets anders dan wat de VEB interpreteert.
  15. [verwijderd] 27 november 2016 16:11
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 november 2016 16:04:

    [...]

    Als er iets niet klopt of verouderd is, kun jij dat mooi 'corrigeren', want jij weet tenslotte 'alles' over TT.

    De collectieve kennis van de forum deelnemers hier is groter dan een oud stukkie van de VEB. Gaat dus niet over jou of mij maar alles wat hier sinds die tijd aan info is gedeeld. Waarom heeft de VEB de investeerdersdag niet bijgewoond? Of hun stuk over TT geupdate met de 15% CAGR outlook van lic-auto-tel van 2016-2020.
  16. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 16:14
    quote:

    *Justin* schreef op 27 november 2016 15:54:

    Wat moeten we hier mee?

    Eind november 2016 een stuk posten van de VEB dat (als ik zo naar de data kijk) dateert van begin 2015. Staat ook een aantal dingen in dat niet klopt, de VEB is niet de sterkste qua inzichten, maar dat terzijde.
    Je kan slecht lezen:

    Kerngetallen TomTom
    Laatste update Barometer: 14-09-2016
    Totaalrendement 3 jaar 205,5%
    Totaalrendement 5 jaar 47,1%
    Winst per aandeel €0,08
    Dividend per aandeel €0,00
    Rendement op eigen vermogen 1,9%
    Z-score 2,9
  17. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 16:16
    quote:

    *Justin* schreef op 27 november 2016 16:11:

    [...]De collectieve kennis van de forum deelnemers hier is groter dan een oud stukkie van de VEB. Gaat dus niet over jou of mij maar alles wat hier sinds die tijd aan info is gedeeld. Waarom heeft de VEB de investeerdersdag niet bijgewoond? Of hun stuk over TT geupdate met de 15% CAGR outlook van lic-auto-tel van 2016-2020.
    De VEB werkt met feiten, niet met fantasierijke toekomstvoorspellingen en mooie praatjes van HG.
  18. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 november 2016 16:19
    quote:

    *Justin* schreef op 27 november 2016 16:11:

    [...]De collectieve kennis van de forum deelnemers hier is groter dan een oud stukkie van de VEB. Gaat dus niet over jou of mij maar alles wat hier sinds die tijd aan info is gedeeld. Waarom heeft de VEB de investeerdersdag niet bijgewoond? Of hun stuk over TT geupdate met de 15% CAGR outlook van lic-auto-tel van 2016-2020.
    Helaas is het 'het collectieve forum' niet objectief omdat ze belang hebben bij een hoge(re) koers.
43 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 13 mei

    1. NL faillissementen april
    2. ASMI jaarvergadering
    3. Fagron jaarvergadering
  2. 14 mei

    1. B&S Group Q1-cijfers
    2. OCI Q1-cijfers
    3. Bayer Q1-cijfers
    4. Agfa-Gevaert Q1-cijfers
    5. Dui inflatie april (def)
    6. VK werkloosheid maart
    7. Dui ZEW-index economisch sentiment mei
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht