Forum: TomTom » TomTom Februari 2018 » Pagina: 118 | Beursduivel.be

TomTom Februari 2018

2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
benbelegger
0
quote:

apollo schreef op 23 feb 2018 om 18:30:


[...]

Komende twee dagen kunnen we weer lekker, zonder dat we hoeven te werken, ons uitleven op co & HG.
Lekker schelden raggen en tieren met een kopje koffie en een koekje erbij.

Door de week is er toch minder tijd beschikbaar want dan moeten er weer zelf centjes verdient worden want van T2 worden we niet vet (:-)




Vorig weekend hadden we een kopje koffie met gebak..!!
holenbeer
0
quote:

Sunshine Band schreef op 23 feb 2018 om 17:02:


[...]

Hilarisch: 'mijn volgers'



als in: mijn discipelen :-)
Sunshine Band
0
'We dont see any big disruptions'.....

Chinese Geely grootaandeelhouder Daimler.....

Open your eyes Goddijn! Sell!!
moneymaker_BX
0
Goddijn slaapt heefty schijt aan zijn aandeelhouders en doet NIKSSSSSSSSSSSSSSS
Wakker worden FORUM
Deze man moet echt wakker gemaakt worden
Overtake
1
Op twitter gaat men meer en meer los. Ook al zou je dan van je honderden miljoenen toch nog weer wat meer gemaakt, hebben, die vergelijking met Nina Brink moet je dan toch slapeloze nachten geven. Van een rijke geslaagde zakenman met boot word je dan met zoontjes en al de risee van beleggend Nederland.

Misschien je naam veranderen HG? Maar veranderen naar de naam van je vrouw zal niet echt helpen ha ha ha!
Accuboor
0
quote:

Overtake schreef op 23 feb 2018 om 21:06:


Op twitter gaat men meer en meer los. Ook al zou je dan van je honderden miljoenen toch nog weer wat meer gemaakt, hebben, die vergelijking met Nina Brink moet je dan toch slapeloze nachten geven. Van een rijke geslaagde zakenman met boot word je dan met zoontjes en al de risee van beleggend Nederland.

Misschien je naam veranderen HG? Maar veranderen naar de naam van je vrouw zal niet echt helpen ha ha ha!

De AVA is de plek voor kritiek. Op twitter zorg je alleen maar voor een negatief sentiment rond het aandeel.
Sunshine Band
2
quote:

Accuboor schreef op 23 feb 2018 om 22:05:


[...]
De AVA is de plek voor kritiek. Op twitter zorg je alleen maar voor een negatief sentiment rond het aandeel.


Ik krijg de indruk dat velen het meer tijd vinden voor excecutie, kritiek hadden ze al veel eerder iets mee kunnen doen
Katsa
6
quote:

tatje schreef op 23 feb 2018 om 12:42:


Hallo Harrysnel.

Harold heeft maar 1 doel.

De beste in SDC en een super overname bod.

De rest is helemaal ondergeschikt aan dat doel.

Jouw uitspraak zal ik bewaren.

Kom er te zijner tijd op terug.

Gaat Harold straks de geschiedenis in, als de grote verliezer en bedrieger, dan zal ik op dit forum door het slijk gaan.

Of ik alles wat Harold doet en zegt, kan waarderen, nee.

Maar het doel heiligt voor mij nog steeds alle middelen.

Kan jouw uitspraken helemaal plaatsen en ook niet weerleggen.

Maar ja, HET DOEL .....................

Goed dat je jouw mening uitdraagt :-)


Je moet weten wanneer je moet zwijgen.
Na die oorvijg van Harrysnel past maar één ding; zwijgen. Heel lang zwijgen.

pwijsneus
2
quote:

DerksVisie schreef op 23 feb 2018 om 19:39:


[...]

"Don’t expect anything big in the next three years"

Daar zit dus ook exact het probleem. De gehele autowereld denkt dat deze technologie in 1 klap gaat komen en de wereld gaat veranderen. Er is er maar 1 die hier anders over denkt en dat is meneer Goddijn. Daarbij werd destijds de navigatie op de telefoon ook als bijzaak gezien. Dus dan vraag ik mij af, hoe kan die man zich hier zo zeker over zijn zaak zijn. Voor je het weet is er een Google 2.0

En als TomTom dus de komende 3 jaar nog alleen haar cijfers focust op Consumer begrijp je wel dat geen gezonde aandeelhouder hier zijn vingers aan wil branden. Nog 3 jaar wachten terwijl wij al in een bull-market van 9 jaar zitten...


Exact, heeft hij nog steeds niet gehoord van Kodak, Nokia, de krantenbusiness of nota bene TomTom zelf! Een ezel stoot zich niet 2 keer aan.....

Waarom is consumer niet verkocht toen iemand er nog een pepernoot voor had willen geven? Maargoed, tis zo.

Partijen genoeg die in de vijver vissen omtrent HD-maps, zie ook het artikel van Bloomberg. (longread, zie laatste link)

In 3 jaar kan heel veel gebeuren.

Er zijn talloze partijen - met name HERE die niet stil zitten. Het gaat erom dat je nu goed voorgesorteerd moet zitten om met het spel mee te spelen. TomTom zit ook met iedereen aan tafel, maar dit moet beklonken worden met deals in persberichten zoals HERE nu met hun eigenaren heeft gesloten. Dat geeft mij als aandeelhouder ook bevestiging van de strategie, en kan ik ook een koers op rechtvaardigen meer dan alleen de flut-cijfers en outlook die nu worden voorgeschoteld omdat consumer zwaar in de weg zit. Als er cash nodig is hoeft dat helemaal niet van PND's te komen, er zijn talloze andere opties om aan cash te komen. Als je zegt dat je een software bedrijf.....aan het worden bent. Je moet NU een software bedrijf zijn, en dat betekend dat je moet kappen met de shit-of-yesterday, zul je zien dat de investeerders dan wél in de rij staan om in-te-chippen. Kijk naar wat start-ups ophalen in deze handel.

HERE zit niet stil.
www.here.com/en/company/newsroom/pres...

Waar blijft TomTom met dergelijk nieuws? Ik lees in het FD dat ze bij TT energie krijgen van PND's, en lees zojuist dat het nog wel 3 jaar kan duren voordat TT de HD maps kan gaan omzetten in klinkende munt (of interpreteer ik het nu helemaal verkeerd?!).

Wat is dat voor onzin, kappen met die shit van yesterday(consumer), en ga full-focus evt met mede-investeerders a-la Bosch, Delphi, Harman, Continental, Baidu, Microsoft etc een crusade starten! Dankzij TomTom is die Highly of Fully self-driving-car véél eerder dan 3 jaar op de weg!! Dacht dat die Amsterdammers brannieschoppers en bluffers waren.

Daar aan het IJ in Amsterdam zijn ze druk met knopen tellen, maar ze moeten opschieten en voor reuring zorgen voordat alle knopen door iemand anders zijn opgeraapt.

Kappen met PND's, get over yourself, en begin je 2e start-up met al het gogme en bluf wat daarbij hoort!

www.bloomberg.com/news/features/2018-...

(edit: Owja, @Harrysnel. Respect voor je kennis van het aandeel en je messcherpe manier van schrijven. dikke AB, keep it up!)
VanillaSky
0
quote:

pwijsneus schreef op 23 feb 2018 om 22:35:


[...]

Exact, heeft hij nog steeds niet gehoord van Kodak, Nokia, de krantenbusiness of nota bene TomTom zelf! Een ezel stoot zich niet 2 keer aan.....wat een arrogantie en plaat voor je....

Waarom is consumer niet verkocht toen iemand er nog een pepernoot voor had willen geven? Maargoed, tis zo.

Partijen genoeg die in de vijver vissen omtrent HD-maps, zie ook het artikel van Bloomberg. (longread, zie laatste link)

In 3 jaar kan heel veel gebeuren.

Er zijn talloze partijen - met name HERE die niet stil zitten. Het gaat erom dat je nu goed voorgesorteerd moet zitten om met het spel mee te spelen. TomTom zit ook met iedereen aan tafel, maar dit moet beklonken worden met deals in persberichten zoals HERE nu met hun eigenaren heeft gesloten. Dat geeft mij als aandeelhouder ook bevestiging van de strategie, en kan ik ook een koers op rechtvaardigen meer dan alleen de flut-cijfers en outlook die nu worden voorgeschoteld omdat consumer zwaar in de weg zit. Als er cash nodig is hoeft dat helemaal niet van PND's te komen, er zijn talloze andere opties om aan cash te komen. Als je zegt dat je een software bedrijf.....aan het worden bent. Je moet NU een software bedrijf zijn, en dat betekend dat je moet kappen met de shit-of-yesterday, zul je zien dat de investeerders dan wél in de rij staan om in-te-chippen. Kijk naar wat start-ups ophalen in deze handel.

HERE zit niet stil.
www.here.com/en/company/newsroom/pres...

Waar blijft TomTom met dergelijk nieuws? Ik lees in het FD dat ze bij TT energie krijgen van PND's, en lees zojuist dat het nog wel 3 jaar kan duren voordat TT de HD maps kan gaan omzetten in klinkende munt (of interpreteer ik het nu helemaal verkeerd?!).

Wat is dat voor onzin, kappen met die shit van yesterday(consumer), en ga full-focus evt met mede-investeerders a-la Bosch, Delphi, Harman, Continental, Baidu, Microsoft etc een crusade starten! Dankzij TomTom is die Highly of Fully self-driving-car véél eerder dan 3 jaar op de weg!! Dacht dat die Amsterdammers brannieschoppers en bluffers waren.

Daar aan het IJ in Amsterdam zijn ze druk met knopen tellen, maar ze moeten opschieten en voor reuring zorgen voordat alle knopen door iemand anders zijn opgeraapt.

Kappen met PND's, get over yourself, en begin je 2e start-up met al het gogme en bluf wat daarbij hoort!

www.bloomberg.com/news/features/2018-...

(edit: Owja, @Harrysnel. Respect voor je kennis van het aandeel en je messcherpe manier van schrijven. dikke AB, keep it up!)


Eens, helaas is het aan dovemansoren gericht.
*Natte krant*
0
quote:

Accuboor schreef op 23 feb 2018 om 22:05:


[...]
De AVA is de plek voor kritiek. Op twitter zorg je alleen maar voor een negatief sentiment rond het aandeel.

Ik denk dat op de ava in 2017 al voldoende signaal is afgegeven aan de Heeren Goddijn en Wakkie.
Ik heb het al eerder gezegd. Hier wat roepen en braaf mailen naar IR heeft 0,0 nut als je die kneuzen wilt activeren.
Dus wordt het de social media.
Misschien af en toe wat ongenuanceerd maar wat zou het.
Denk niet dat investeerders van enige importantie de twitter berichtjes meewegen bij hun investeringsbeslissing.
De PR en Ir zullen twitter wel volgen.
Opvallend dat ze er nog niets mee gedaan hebben.
Als ik het over mijn bedrijf uitgestort zou krijgen dan zou ik actie nemen.
Dit schaadt je bedrijf. Immers die mensjes met die afgescheurde sportsarmbandjes lezen ook mee en vertellen het hun vrouw of man of collega of baas etc.
Turquoisine
4
@pwijsneus; AB gegeven

Het wordt steeds duidelijker dat de meeste trouwe TT forumleden ook een afkeer krijgen van TT (of eigenlijk moet ik zeggen HG), en in mijn ogen terecht!!

Ik ben het altijd eens geweest met de visie van Wies die al een poos geleden begon met zijn gal te spuwen over de fat cat HG en consorten die alleen maar voor eigen parochie preekt.

Ik zie de laatste tijd ook forumleden draaien in hun opinie over HG die dat voorheen niet deden. Het begint er steeds meer op te lijken dat het een tot een escalatie gaat komen. Of dit op de AVA gaat gebeuren of elders zal de tijd leren, maar er gaat reuring komen. En dat is alleen maar goed, want HG is geen God die alles maar kan doen alleen voor zijn eigen gewin.

Aan de schandpaal met dit gespuis!!
pwijsneus
4
quote:

Turquoisine schreef op 23 feb 2018 om 23:10:


@pwijsneus; AB gegeven

Het wordt steeds duidelijker dat de meeste trouwe TT forumleden ook een afkeer krijgen van TT (of eigenlijk moet ik zeggen HG), en in mijn ogen terecht!!

Ik ben het altijd eens geweest met de visie van Wies die al een poos geleden begon met zijn gal te spuwen over de fat cat HG en consorten die alleen maar voor eigen parochie preekt.

Ik zie de laatste tijd ook forumleden draaien in hun opinie over HG die dat voorheen niet deden. Het begint er steeds meer op te lijken dat het een tot een escalatie gaat komen. Of dit op de AVA gaat gebeuren of elders zal de tijd leren, maar er gaat reuring komen. En dat is alleen maar goed, want HG is geen God die alles maar kan doen alleen voor zijn eigen gewin.

Aan de schandpaal met dit gespuis!!


Nouja, krijg niet direct afkeer van TomTom. Ook HG zal ik niet direct afbranden, alleen al door het feit dat ie volgens mij 2x zo oud is als mij. Kijk, ik snap dat ze trots zijn dat ze de PND tot een groot succes hebben gemaakt, maar get over it. Dit is een compleet ander spel, ik heb er mijn grote vraagtekens bij of de focus goed ligt bij TT - ondanks de goede engineers - maar de founders beginnen elke praatje met noemen van de successen van hun PND, en de disruptie die ze niet zagen aankomen. Als je zegt dat je een softwarebedrijf wil worden moeten consumer ergens anders onderbrengen, en de focus op het juiste spoor krijgen.

Er zit een hoop potentie in TT, maar ik betwijfel idd toch of de founding-fathers bij-de-tijd genoeg zijn om slim en snel genoeg de maximale potentie eruit te halen.

Ik kan niet alles bijhouden, maar las hier op het forum dat de incentive/bonus/KPI of whatever de board bij TomTom op wordt afgerekend wordt exclusief consumer is. Dat dat waar is....is dit echt schofterig. Als iemand dit voor mij in jip-en-janneke taal kan bevestigen(met bron), graag. Het kan toch niet zo zijn dat ik moet lijden als aandeelhouder door consumer aan te houden, en de incentives alleen gelden voor de board op automotive/licensing en telematics. Dat is pas schijt hebben aan de aandeelhouder.

Als bovenstaande alinea niet klopt kun je em als niet gelezen beschouwen.

harrysnel
15
quote:

pwijsneus schreef op 23 feb 2018 om 23:26:


[...]

Nouja, krijg niet direct afkeer van TomTom. Ook HG zal ik niet direct afbranden, alleen al door het feit dat ie volgens mij 2x zo oud is als mij. Kijk, ik snap dat ze trots zijn dat ze de PND tot een groot succes hebben gemaakt, maar get over it. Dit is een compleet ander spel, ik heb er mijn grote vraagtekens bij of de focus goed ligt bij TT - ondanks de goede engineers - maar de founders beginnen elke praatje met noemen van de successen van hun PND, en de disruptie die ze niet zagen aankomen. Als je zegt dat je een softwarebedrijf wil worden moeten consumer ergens anders onderbrengen, en de focus op het juiste spoor krijgen.

Er zit een hoop potentie in TT, maar ik betwijfel idd toch of de founding-fathers bij-de-tijd genoeg zijn om slim en snel genoeg de maximale potentie eruit te halen.

Ik kan niet alles bijhouden, maar las hier op het forum dat de incentive/bonus/KPI of whatever de board bij TomTom op wordt afgerekend wordt exclusief consumer is. Dat dat waar is....is dit echt schofterig. Als iemand dit voor mij in jip-en-janneke taal kan bevestigen(met bron), graag. Het kan toch niet zo zijn dat ik moet lijden als aandeelhouder door consumer aan te houden, en de incentives alleen gelden voor de board op automotive/licensing en telematics. Dat is pas schijt hebben aan de aandeelhouder.

Als bovenstaande alinea niet klopt kun je em als niet gelezen beschouwen.




Ik adviseer eerst even een teiltje te pakken en dan onderaan pagina 67 in het jaarverslag kijken:

"The revenue reflects group revenue minus Consumer revenue, to address the business transformation of TomTom..."

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...


Dit vind ik ronduit schofterig. En ook iets dat de VEB kan aankaarten. Want:


Analisten stellen de waarde van Consumer al tijden op 0. Wijzen erop dat het aanhouden van Consumer een anker is voor het aandeel. In 2016 leidt instorten PND verkoop tot noodzaak om de omzet outlook te verlagen via waarschuwing in oktober. Dat is een enorme tik voor de koers geweest. In 2017 worden afschrijvingen op Consumer genomen die het resultaat volledig vertroebelen van overige bedrijfsonderdelen. Het goede orderboek Automotive wordt zowel over 2016 (meer dan E300 mln) als over 2017 (meer dan E400 mln) bij publicatie FY results overschaduwd door waardeloze outlook vanwege Consumer. Met opnieuw een daling van het aandeel als gevolg ondanks het goede nieuws vanuit Automotive.


En wat doet TomTom? Die gaat voor de beloningscriteria de Consumer omzet niet meenemen. Als TomTom dit doet moeten ze ook in de markt het beeld neerzetten dat Consumer niet telt. "To address the business transformation of TomTom", om de termen vanuit JV te gebruiken, bv:


- door bij de omzet outlook 2018 van E800 mln Consumer uit te sluiten en op te nemen als aparte schatting.
- door bij de EPS outlook te kijken naar een definitie obv cashflow wat past bij het belang van Automotive.
- door bij FY 2017 Consumer duidelijk uit de cijfers te trekken en inzicht geven in gedane afschrijvingen.
- door te stoppen met persberichten over Consumer.
- door te stoppen met beweren dat "Consumer het best bij TomTom kan blijven".
- door te stoppen met zeggen dat contact met eindgebruiker zo belangrijk is voor TomTom.


Toen analist Kumar begin 2017 wees op het feit dat TomTom gezien wordt als Consumerbedrijf zei Goddijn dat "dit het management niet afleidt". Waarop Kumar zei "maar het leidt de markt wel af". En dat zie je aan de koers want zonder al het gedonder bij Consumer is TomTom een groeiend bedrijf met cashflow waaruit investeringen/overnames betaald kunnen worden. En daar hoort een andere koers van het aandeel bij.


Ik heb mailtjes naar IR gestuurd of ze AUB TomTom willen neerzetten als een bedrijf dat groeit en kansen heeft op gebied van SDC, de connected car, Smart Cities........ipv als een PND maker in aflopende markt.

Dat hebben ze niet gedaan. Focus is blijven liggen op Consumer. Het domineerde de cijfers + outlook. Persberichten en beurspresentaties gingen over Bandit, Healthbandjes, camera, scooter navigatie.....en tegelijkertijd worden daarbij deals met autobouwers het liefst verzwegen. Gezwets over het belang van Consumer als "proeftuin" voor de rest van het bedrijf. Gebabbel over de synergie van de 4 bedrijfsonderdelen. En onlangs het interview met Goddijn waarbij kop luidt "transitie van TomTom is nog een lange weg". Terwijl ondertussen Autostream goed ontvangen is, er een VS klant op Here is gewonnen, het orderboek >400mln over 2017 bedroeg, bijna alle autobouwers aan het testen zijn met TT HDMaps,.. Je kunt dan ook zeggen dat de omslag al grotendeels gemaakt is en daar de nadruk op leggen in het interview. Maar nee, daar kiest Goddijn weer als referentiepunt "het oude TomTom" en geeft aan dat het nog een lange onzekere route is.


Dus: TomTom hecht zelf aan het aanhouden van Consumer en dat is nog steeds een drama voor de beleggers. Er is maar 1 moment waarop Consumer ineens niet meer belangrijk is. Dat is als de beloning voor de verantwoordelijken van dit beleid wordt vastgesteld. Dan telt Consumer ineens niet meer mee en kunnen de toppers toch hun bonus incasseren. Dan is de omslag die niet uit de cijfers mag blijken ineens wel bereikt. Dus wel bonus. Dat daarbij een aandelenkoers van E7,85 hoort vanwege Consumer.......maakt niet uit voor dit clubje.


Er is toch niemand die dit normaal kan vinden? Dit is toch weer een middelvinger die naar de aandeelhouder wordt opgestoken? Voor mij is dit graaien zonder enig gevoel voor "wat goed of fout" is en deze mensen zijn volgens mij volledig het gevoel met de realiteit verloren.
harrysnel
9
Ik kan het bovenstaande in 1 zin samenvatten:


Als je als bestuur de transitie van de onderneming niet duidelijk hebt kunnen maken aan de markt gezien de koers van het aandeel, dan kun je jezelf niet belonen voor een geslaagde transformatie en moet je dus Consumer wel meenemen en constateren dat er geen recht is op een bonus die nu wel uitgekeerd wordt.


Meten met twee maten door mensen met een enorme plaat voor de kop. Zo zie ik het.
pwijsneus
3
quote:

harrysnel schreef op 24 feb 2018 om 01:06:


[...]

Ik adviseer eerst even een teiltje te pakken en dan onderaan pagina 67 in het jaarverslag kijken:

"The revenue reflects group revenue minus Consumer revenue, to address the business transformation of TomTom..."

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...


Dit vind ik ronduit schofterig. En ook iets dat de VEB kan aankaarten.


Ondanks alle pulp die hier dagelijks wordt neergeklapt, dit is de kracht van een forum:

The revenue reflects group revenue minus Consumer revenue, to address the business transformation of TomTom..

Schoffering,en dit moet de VEB en andere aanwezige op de AVA toch ook aanspreken.

Hoe kan het zijn dat de aandeelhouder zand in de ogen wordt gestrooid rondom de rol van TT binnen het HAD/SDC vraagstuk, en het aandeel niet vooruit te branden is door consumer. Het bedrijf heeft talloze partnerships en pretendeert van sensorboer tot autofabrikant in gesprek te zijn, maar in elk interview wordt er vol op de rem getrapt en wordt terloops nog een keer het succes van pnd's genoemd.

Ik mis reuring, en een frisse visie om de engineers van TT een eerlijke kans te geven in dit bikkelharde spel wat gedomineerd zal worden door niet meer dan een handjevol platforms.

Wederom, dank voor duiding Harry..AB
Beperktedijkbewaking
12
quote:

pwijsneus schreef op 23 feb 2018 om 23:26:


[...]
...
Ik kan niet alles bijhouden, maar las hier op het forum dat de incentive/bonus/KPI of whatever de board bij TomTom op wordt afgerekend wordt exclusief consumer is. Dat dat waar is....is dit echt schofterig. Als iemand dit voor mij in jip-en-janneke taal kan bevestigen(met bron), graag. Het kan toch niet zo zijn dat ik moet lijden als aandeelhouder door consumer aan te houden, en de incentives alleen gelden voor de board op automotive/licensing en telematics. Dat is pas schijt hebben aan de aandeelhouder.

Als bovenstaande alinea niet klopt kun je em als niet gelezen beschouwen.

Helaas klopt het wel. Als je bij TT de kleine lettertjes over het beloningsbeleid gaat lezen, val je bijna van je stoel. Voor het volgende beloof ik je geen jip-en-janneke taal maar wel bronnen.

Het jaar 2017 begon al met een leuk cadeautje voor de directie, ondanks een minder leuke (koers)performance in 2016. Lees maar pg 63 in JV2016:

The Supervisory Board is of the opinion that the unconditional Board Stock Option Plan is appropriate and corresponds with the company's long-term focus on growth. To bring the long-term incentive component more in line with the market, the Supervisory Board decided to increase the long-term incentive grant level to 140% (was 100%) for the CEO, and to 100% (was 60%) for the other two members of the Management Board. This will be reflected in the 2017 long-term incentive grant.

Op die pg 63 staat ook (KPI = Key Performance Indicator):

For the short-term incentive scheme for 2017, the Supervisory Board feels it is appropriate to apply KPIs and weighting that measures the company’s strategy. Given the continued focus on growing the business, a revenue KPI for 2017 will continue to be applied weighted at 50%. The second KPI will change from EBIT to EBITDA minus CAPEX weighted at 50% in order to optimise profitability.

Vreemd, die laatste zin. Volgens mij zegt de EBIT toch echt meer over de 'profitability' dan de EBITDA.
De zin ervoor moeten we onthouden. Die gaat over de revenue als KPI voor 2017. Dus de omzet zonder verdere fratsen. Dat hebben ze in de loop van het jaar stiekem veranderd, zie bijlage.
Daarmee hebben ze zich niet gehouden aan besluiten in de AVA-2017, ik vraag me af of dat juridisch mag. Maar ja, daarvoor hebben ze advocaat Wakkie ingehuurd, die zit niet voor niks in de Remuneration Committee.

Ik lees net dat @harrysnel daar zojuist ook al zijn gal over gespuwd heeft, in duidelijke taal, zoals we van hem gewend zijn. Daar verwijs ik dus verder naar, zie zijn post hierboven.

Er valt nog meer te lezen in de bijlage:

In case of a change of control, the Supervisory Board may determine that any options, granted to the Management Board member, shall be (deemed to be) exercisable immediately prior to and conditional upon such change of control, or during such period after the change of control as the Supervisory Board may specify.

Dit is nieuw. Ze laten de 'drie-jaar vasthouden' eis dus vallen. Althans voor de directie, over de opties voor het overige personeel wordt niks gezegd.
En HG mag zelf meepraten over zijn beloning:

Each individual Management Board member shares his view of his own remuneration package with the Chairman of the Remuneration Committee at least once per year. The feedback is shared with the other Remuneration Committee members.

Klinkt braaf. Maar in de semi-interne 'Remuneration Committee Charter 2017' wordt het iets krachtiger geformuleerd:
"The Remuneration Committee will take note of individual Management Board members' own views with regard to the amount and structure of their own remuneration."

En dan nog de 'peers' waarmee ze graag vergelijken. Hoezo? Bijna al die bedrijven doen het beter. Helemaal bont is hun keuze van de 'Dutch peers':
ASM International, ASML, Philips, NXP Semiconductors, Wolters Kluwer.
Stuk voor stuk top-performers (op Philips na). Bovendien: WK is geen branchegenoot. Maar ja, die hebben de best verdienende ceo in NL, daar is het leuk mee 'vergelijken'. En wie is daar ook weer president-commissaris? Juist, ene PW...

Bijlage:
holenbeer
2
Die Peers zijn inderdaad wel onthullend, en erg gênant. Het wekt de indruk dat ze echt denken dat ze in dat rijtje thuishoren en tot de crème van het NL bedrijfsleven horen. Waarschijnlijk hebben ze alleen mensen om zich heen die dat beeld bevestigen, kleren van de keizer.

ASMI 3,6 Mia marketcap KW 12,6
ASML 68 Mia KW 30,7
Philips 30 Mia KW 36,5
NXP 43 Mia KW 19,6
WK 12 Mia KW 18,4

En TT 1,85 Mia, KW kan ik zo snel niet vinden, maar zal tussen de 30 en de 40 zijn.

Ik kan maar 1 conclusie trekken: ze hebben niet door dat de koers intussen niet meer op 60 staat.
Accuboor
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 feb 2018 om 02:02:


[...]
Helaas klopt het wel. Als je bij TT de kleine lettertjes over het beloningsbeleid gaat lezen, val je bijna van je stoel. Voor het volgende beloof ik je geen jip-en-janneke taal maar wel bronnen.

Het jaar 2017 begon al met een leuk cadeautje voor de directie, ondanks een minder leuke (koers)performance in 2016. Lees maar pg 63 in JV2016:

The Supervisory Board is of the opinion that the unconditional Board Stock Option Plan is appropriate and corresponds with the company's long-term focus on growth. To bring the long-term incentive component more in line with the market, the Supervisory Board decided to increase the long-term incentive grant level to 140% (was 100%) for the CEO, and to 100% (was 60%) for the other two members of the Management Board. This will be reflected in the 2017 long-term incentive grant.

Op die pg 63 staat ook (KPI = Key Performance Indicator):

For the short-term incentive scheme for 2017, the Supervisory Board feels it is appropriate to apply KPIs and weighting that measures the company’s strategy. Given the continued focus on growing the business, a revenue KPI for 2017 will continue to be applied weighted at 50%. The second KPI will change from EBIT to EBITDA minus CAPEX weighted at 50% in order to optimise profitability.

Vreemd, die laatste zin. Volgens mij zegt de EBIT toch echt meer over de 'profitability' dan de EBITDA.
De zin ervoor moeten we onthouden. Die gaat over de revenue als KPI voor 2017. Dus de omzet zonder verdere fratsen. Dat hebben ze in de loop van het jaar stiekem veranderd, zie bijlage.
Daarmee hebben ze zich niet gehouden aan besluiten in de AVA-2017, ik vraag me af of dat juridisch mag. Maar ja, daarvoor hebben ze advocaat Wakkie ingehuurd, die zit niet voor niks in de Remuneration Committee.

Ik lees net dat @harrysnel daar zojuist ook al zijn gal over gespuwd heeft, in duidelijke taal, zoals we van hem gewend zijn. Daar verwijs ik dus verder naar, zie zijn post hierboven.

Er valt nog meer te lezen in de bijlage:

In case of a change of control, the Supervisory Board may determine that any options, granted to the Management Board member, shall be (deemed to be) exercisable immediately prior to and conditional upon such change of control, or during such period after the change of control as the Supervisory Board may specify.

Dit is nieuw. Ze laten de 'drie-jaar vasthouden' eis dus vallen. Althans voor de directie, over de opties voor het overige personeel wordt niks gezegd.
En HG mag zelf meepraten over zijn beloning:

Each individual Management Board member shares his view of his own remuneration package with the Chairman of the Remuneration Committee at least once per year. The feedback is shared with the other Remuneration Committee members.

Klinkt braaf. Maar in de semi-interne 'Remuneration Committee Charter 2017' wordt het iets krachtiger geformuleerd:
"The Remuneration Committee will take note of individual Management Board members' own views with regard to the amount and structure of their own remuneration."

En dan nog de 'peers' waarmee ze graag vergelijken. Hoezo? Bijna al die bedrijven doen het beter. Helemaal bont is hun keuze van de 'Dutch peers':
ASM International, ASML, Philips, NXP Semiconductors, Wolters Kluwer.
Stuk voor stuk top-performers (op Philips na). Bovendien: WK is geen branchegenoot. Maar ja, die hebben de best verdienende ceo in NL, daar is het leuk mee 'vergelijken'. En wie is daar ook weer president-commissaris? Juist, ene PW...

Enige goede nieuws is dat het bestuur blijkbaar bang is dat ze de boot missen bij een snelle overname.
2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17-jan-20 17:35
Koers 10,242
Verschil +0,299 (+3,01%)
Hoog 10,490
Laag 9,722
Volume 1.251.796
Volume gemiddeld 439.189
Volume gisteren 396.356

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group