Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Hoe lang moeten we winnaars vasthouden?

Hoe lang moeten we winnaars vasthouden?

Als u een grote winnaar in uw portefeuille hebt, is de kernvraag: hoelang moet u het aandeel vasthouden? Gaat deze grote winnaar wellicht enorm veel geld opleveren? Er is helaas geen eenvoudig antwoord.

Talloze factoren spelen een rol, volgens Investor's Business Daily.

Wanneer ingestapt?

Ten eerste maakt het uit op welk punt in de marktcyclus u bent begonnen met investeren. Een bullmarkt duurt meestal twee tot vier jaar. Het grote geld wordt meestal de eerste twee jaar verdiend. In de meeste gevallen moet winst worden genomen als een aandeel 20% tot 25% stijgt.

Snelle stijgers

Maar er zijn ook momenten om langer vol te houden, zoals wanneer een aandeel meer dan 20% klimt binnen drie weken. Dat soort snelle stijgers moet minstens acht weken worden vastgehouden.

Na die acht weken is de volgende stap om de grafiek van het aandeel te bestuderen en te kijken of het goed standhoudt. Als dat zo is en de markt stijgt, is de kans groot dat de opwaartse trend zal doorgaan en nieuwe uitbraken de koers nog hoger zullen sturen.

Winnaars

Voor echte marktleiders ligt de tijd tussen een uitbraak en een piek op twaalf tot achttien maanden. En als u echt iets speciaals in handen hebt, moet u het nog meer ruimte geven om te bloeien.

Als u een bedrijf en zijn producten echt goed kent en begrijpt, kunt u onvermijdelijke maar normale correcties doorstaan. Soms kunt u nieuwe instapmomenten vinden om aandelen toe te voegen als deze opnieuw uitbreken. In een bullmarkt kunnen winnaars jarenlang worden gehouden.

Klik om te vergroten

Voorbeeld: Chipotle Mexican Grill

Een voorbeeld. Na de bearmarkt van 2007 tot 2008 bereikte het aandeel Chipotle Mexican Grill een dieptepunt voordat de markt dat deed in maart 2009. Het aandeel brak later uit naar een hoogtepunt in 52 weken in januari 2010 en steeg met 348% tot de piek in april 2012.

Het bedrijf leverde kwartaal na kwartaal dubbelcijferige inkomsten en verkoopwinsten op, dankzij het eenvoudige menu van verse ingrediënten van hogere kwaliteit.

Wanneer vertoonde de koers een belangrijk verkoopsignaal?

Eind juli 2015 ging het aandeel Chipotle na een periode van gelijkblijvende koersen opeens hard omhoog. De enige zwakte was dat het aandeel steeds onder het tienweeks voortschrijdend gemiddelde bleef.

Uit met de pret

Toen het aandeel met moeite de grens van 728 dollar passeerde, was het gebeurd met de pret. Half oktober daalde het aandeel zes weken op rij, waarbij het door het tien- en veertigweeks voortschrijdend gemiddelde zakte: twee belangrijke sell-signalen. Een derde verkoopsignaal ontstond toen het aandeel met 8% door het laatste kooppunt op 728 dollar knalde.

Wie toen verkocht had, had zichzelf een hoop geld bespaard. Chipotle kreeg daarna te maken met een enorm imagoprobleem doordat klanten door het hele land ziek werden van bepaalde ingrediënten die de restaurantketen gebruikte. De aandelen hebben er bijna vier jaar over gedaan om terug te komen op 728 dollar.

Lees meer: Koop niet op de dip, waarschuwt UBS

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht