vCalker schreef op 27 december 2018 10:09:
...
Wanneer kunnen we de eerste zelfrijdende auto’s verwachten die op basis van de HD-kaarten van TomTom hun weg gaan vinden in het verkeer?
„We mikken uiteindelijk op kaarten die auto’s helpen volledig zelfstandig te rijden, maar de eerste jaren zal het nog vooral gaan om functies voor veiligheidssystemen. Dat zal lijken op een automatische cruisecontrol maar dan een stuk beter dan we nu hebben. Die zal op de snelweg ook kunnen inhalen, voorsorteren en zijn snelheid aanpassen aan het verkeer. Onze HD-kaarten leveren data waarmee de computer kan zien waar hij rijdt, wat er om hem heen gebeurt en hoe hij moet rijden. In 2019 zien we daar al wat van terug, vanaf 2021 denk ik dat een grotere markt opengebroken wordt en dat de mate van automatisering in de jaren daarna steeds verder wordt uitgebreid.”
Wat is de toepassing van de HD-kaart die we al in 2019 kunnen verwachten?
„Onze eerste klant voor dit product is een vrachtwagenfabrikant die het gebruikt om brandstofgebruik te verlagen. De kaart kan gebruikt worden om het motormanagement zo te regelen, dat een vrachtwagen als er een stopteken komt, of als hij een heuvel op- of afrijdt, op een andere manier met zijn gas en versnellingen omgaat. Als je dat netjes doet, kun je 5 tot 7% brandstof besparen. Dit hadden we eigenlijk niet voorzien maar is wel mogelijk dankzij die kaarten.”
En wanneer verwacht u dan de zelfrijdende auto?
„Zelfrijdend in de zin dat er helemaal geen bestuurder meer nodig is, wordt steeds verder voor zich uitgeschoven. Oorspronkelijk was het plan van de automakers om dat rond 2025 voor elkaar te krijgen, maar dat lees je nu toch weinig meer over. Ik zie ook dat er problemen zijn om dat voor elkaar te krijgen. Ik denk wel dat het ooit gaat lukken, maar of dat over 10 jaar is of nog later, dat is moeilijk te zeggen.”
www.telegraaf.nl/financieel/2950285/h...