Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Big Bang in autoland

De auto-industrie gaat op de schop. Niet alleen zullen auto’s die nog steeds op vervuilende brandstoffen rijden de komende tien jaar verdwijnen, ze zullen ook veel sneller dan we dachten zelfrijdend worden. En dat zal gigantische gevolgen voor de auto-industrie hebben.

Dit zijn uitspraken van onder meer kenners als Tony Seba en Lukas Neckermann, schrijver van het boek The Mobility Revolution. Ik denk dat ze gelijk gaan krijgen. En dat is ook relevant voor beleggers.

Tesla is natuurlijk de fabrikant die de markt voor elektrisch rijden wil openbreken. Maar steeds meer autofabrikanten komen met elektrische modellen. Seba voorspelt dat in 2026 alle nieuwe wagens in de VS elektrisch zullen zijn. De van origine uit Venezuela afkomstige Seba weet waarover hij het heeft. Hij doceert aan de prestigieuze Amerikaanse Stanford over schone energie.

De Duitser Neckermann werkte onder meer voor BMW en adviseert bedrijven nu hoe ze moeten inspelen op de komende mobiliteitsrevolutie. En die revolutie wordt gigantisch, werkelijk disruptive voor de bestaande auto-industrie. Elektrische auto’s vergen bijvoorbeeld veel minder reparaties. Onderhoudsbedrijven moeten zich denk ik ernstig zorgen gaan maken.

Zelfrijdend

Maar Seba en Neckermann zien een veel belangrijker disruptiegolf voor de auto-industrie en alles wat daar mee te maken heeft; zelfrijdende auto’s. En ook dat is dichterbij dan menigeen denkt. Bij zelfrijdende auto’s gaat het vooral om steengoede software. Niet voor niets zijn bedrijven als Apple en Google bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto. Er is een aantal belangrijke gevolgen als auto’s zelfrijdend worden.

Het aantal ongelukken zal drastisch verminderen. Maar doordat er eigenlijk een netwerk van zelfrijdende auto’s ontstaat, kun je dat met goede software ook heel efficiënt indelen. Waardoor auto’s gedeeld gaan worden! En dat is volgens Seba en Neckermann pas echt een Big Bang!

80% krimp

Auto’s staan nu zo’n 96% van de tijd stil. Als auto’s zullen worden gedeeld, zal de markt voor auto’s met 80% krimpen. Als je die ontwikkelingen bij elkaar optelt: elektrisch rijden, zelfrijdende auto’s en voertuigen delen dan zie je dat de gehele automarkt, waarin miljarden omgaan, op zijn kop komt te staan. Autofabrikanten die niet met de stroom meebewegen worden weggevaagd. Verzekeraars verliezen een substantieel deel van hun inkomstenbron. Garagebedrijven zullen een hoop minder te doen krijgen.

Wie worden de winnaars?

Beleggers zou ik echt aanraden eens hun beleggingsportefeuille na te kijken op aandelen die in koers geraakt kunnen worden door bovenstaande ontwikkelingen. En trachten te analyseren welke bedrijven de winnaars zullen worden van deze revolutie. Ik zou nu nog niet volop mijn kaarten zetten op één bedrijf. Maar als er een serieuze trend van deze ontwikkelingen kan worden gebouwd, zullen we dat zeker doen.

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur van Trend Invest

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 13 mei

    1. NL faillissementen april
    2. ASMI jaarvergadering
    3. Fagron jaarvergadering
  2. 14 mei

    1. B&S Group Q1-cijfers
    2. OCI Q1-cijfers
    3. Bayer Q1-cijfers
    4. Agfa-Gevaert Q1-cijfers
    5. Dui inflatie april (def)
    6. VK werkloosheid maart
    7. Dui ZEW-index economisch sentiment mei
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht