Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Winstmachine Booking.com

Winstmachine Booking.com

Booking.com bestaat als je het vergelijkt met de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven pas kort. Desondanks laat de hotelreserveringssite gevestigde bedrijven als Philips, AkzoNobel, Ahold Delhaize, Heineken en Randstad de hielen zien op een heel wezenlijk punt: de winst. Geen van die bedrijven kan tippen aan de nettowinst die Booking.com behaalt: 2,4 miljard euro.

En dan heb ik het nog niet eens over de superieure winstmarge – omzet gerelateerd aan winst – van Booking.com. Daar kan zelfs geen enkel bedrijf dat is opgenomen in de AEX aan tippen. Een echte winstmachine dus!

Geert-Jan Bruinsma begon Booking.com 22 jaar geleden. Bruinsma, die technische bedrijfskunde aan de universiteit Twente studeerde, start in 1996 met tien deelnemende hotels. Inmiddels staan op Booking.com ruim 1,6 miljoen accommodaties, in 229 landen. Een gigantische groei dus voor het bedrijf, dat nu alweer twaalf jaar onderdeel is van het Amerikaanse beursgenoteerde Priceline.com.

Schaalbaarheid

Maar niet alleen Booking.com maakte zo'n spectaculaire groei door: van scratch naar miljardenwinsten en een bijna onwerkelijke winstgevendheid. Hetzelfde zien we bij andere bedrijven die een goed onlineconcept hebben dat wereldwijd relatief eenvoudig kan worden uitgerold: zoals bijvoorbeeld Airbnb, Facebook, Zalando en Uber. Door de geweldige schaalbaarheid bereiken ze in 10-20 jaar waar bedrijven voorheen 50-100 jaar over deden.  

Om nog even op Booking.com terug te komen. Er is ook kritiek op het bedrijf. Ze zijn feitelijk zowat monopolist en dicteren de markt, en dus ook de prijs. Je bent als hotelier op Booking.com aangewezen. Omdat iedereen gewend is op Booking.com te kijken, gaan mensen niet snel meer elders een hotel boeken. Maar daar staat ook wel een en ander tegenover. Je hebt als hotel met Booking.com bijvoorbeeld een enorm bereik. Letterlijk de hele wereld weet je te vinden. 

Razend tempo

Maar los van die kritiekpunten: Booking.com is natuurlijk niet het eerste en ook niet laatste bedrijf dat door internet in razend tempo groeit en uiterst winstgevend wordt. Het tijdperk van internet heeft nu eenmaal zo zijn eigen karakteristieken en een daarvan is dat je met een goed idee from scratch door schaalbaarheid in tien jaar tijd en soms nog korter een miljardenbedrijf kunt opbouwen.

En dat is, dat zal iedereen met me eens zijn, hoe dan ook interessant voor beleggers want je belegt dan in bedrijven die heel hard groeien en uiterst winstgevend zijn of gaan worden. Ik ken niet veel beleggers die daar nee tegen zeggen.

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 26 september

    1. Hennes & Mauritz Q3-cijfers
    2. Consumentenvertrouwen okt (Dld)
    3. Randstad ex €1,27 dividend
    4. SNB rentebesluit (Zwi)
    5. Geldhoeveelheid aug (eur)
    6. Steunaanvragen - wekelijks (VS)
    7. Orders duurzame goederen aug (VS) -2,8% MoM volitaliteit verwacht
    8. Economische groei Q2 def. (VS) 3% YoY volitaliteit verwacht
    9. Aanstaande woningverkopen aug (VS)
    10. BlackBerry Q2-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht