Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Elektrische auto's: dit zijn de 3 winnaars

Elektrische auto's: dit zijn de 3 winnaars

De concurrentie in de markt voor elekrische auto's neemt toe. Voor beleggers betekent dit dat u extra kritisch moet zijn welke aandelen in deze sector u oppikt, want niet elke autofabrikant zal de eindstreep halen. Wie worden de winnaars en verliezers?

Elektrisch rijden wordt de norm. In 2035 moeten alle nieuw verkochte auto's in de Europese Unie uitstootvrij zijn. En vijftien jaar later mogen er alleen nog elektrische auto's rondrijden. Ook elders in de wereld zijn elektrische auto's sterk in opmars.

Dat zet de hele autosector op zijn kop en biedt allerlei mogelijkheden voor startups en nieuwkomers. Maar volgens Luke Lango, senior beleggingsanalist van InvestorPlace, zullen de meeste initiatieven crashen. Logisch. Er zijn honderden bedrijven die het proberen, maar de geschiedenis leert dat er na een consolidatie een handvol winnaars overblijven.

Wat zijn dan de verliezers en winnaars – voor zover dat nu al te zeggen is?

Deze drie bedrijven zijn gediskwalificeerd

Lango zet geen geld in op de (elektrische) paarden met de namen Lordstown Motors, Workhorse en Ayro. Bij Lordstown is het een rommeltje. Er werd gelogen over de pre-orders en het bedrijf staat aan de rand van een faillissement.

Workhorse liep een groot contract met UPS mis en de technologie bleek niet zo goed als gedacht.

Ayro leek veelbelovend, maar veel nieuws komt er niet van het bedrijf en er is nauwelijks cash. Het zijn aandelen waar volgens Lango maar beter afscheid van kan worden genomen.

Criteria voor succes

Maar welke fabrikanten van elektrische auto's (EV's) hebben dan wèl potentie? Hiervoor heeft Lango een aantal selectiecriteria:

  • Management
    Een degelijk EV-bedrijf beschikt over een slim, ervaren, getalenteerd en visionair managementteam. Dat team moet niet alleen een goed verhaal hebben, maar dat ook goed uitvoeren.

  • Technologie
    Bij elektrische auto’s draait alles om technologie. Is die slecht, of standaard, dan is de producent weinig onderscheidend. Maar is de technologie solide, dan zal het bedrijf unieke elektrische wagens produceren die lang meegaan en snel kunnen worden opgeladen. Daar is vraag naar. Zoek bij voorkeur een bedrijf met eigen accu-, platform- of oplaadtechnologie.

  • Bronnen en middelen
    Tegenwind kan voor EV-bedrijven vooral komen uit de toeleveringsketen. Om de productie op te schalen, moeten fabrikanten van stekkerauto's zich verzekeren van lithiumleveranties, productiefaciliteitenen uitbouwen, samenwerkingsverbanden aangaan voor onderdelen, enzovoort.

    Dit vergt veel middelen - en met een lege kas is het moeilijk om een toeleveringsketen op te bouwen die groot genoeg is om succes op lange termijn te verzekeren. Zoek daarom een bedrijf met veel middelen, een sterke balans en de mogelijkheid om meer cash aan te boren als dat nodig is.

  • Branding
    Dit criterium oogt misschien wat minder belangrijk, maar het is toch slim om erop te letten. Een sterk merk werkt ondersteunend. Het EV-landschap van morgen zal lijken op het autolandschap van vandaag, met een aantal premiummerken, sportieve merken, functionele merken en budgetmerken.

Met deze eenvoudige checklist kunt u het kaf van het koren scheiden in de EV-industrie.

Zie ook: 'Nio doorstaat storm en gaat verder stijgen'

The winner takes it all

De winnaar van deze checklist? Dat is, misschien niet zo verrassend, Tesla. Met een getalenteerd team onder leiding van Elon Musk, toptechnologie, een sterke balans en dito merk, vindt Lango het begrijpelijk dat de koers de laatste vijf jaar een paar keer over de kop is gegaan.

Een andere winnaar is NIO, met William Li als de Elon Musk van China. De batterijtechnologie staat op een goede tweede plaats na die van Tesla. De balans is stevig en met de branding zit het wel goed. De chique lounge-achtige showrooms geven NIO-rijders het gevoel cool te zijn. Geen wonder dat het aandeel het afgelopen jaar omhooggeschoten is.

De checklist pakt ook goed uit voor Lucid Motors. Veel voormalige medewerkers van Tesla werken daar, waaronder de hoofdingenieur van Model S. Daarnaast heeft het bedrijf diverse oud-medewerkers van Apple aangetrokken.

Het gepatenteerde LEAP-platform maakt de Lucid Air tot het enige elektrische voertuig met een reikwijdte van meer dan 500 mijl. Deze auto's hebben de hoogste acceleratiesnelheid en laden even snel op als andere EV's.

Met 4 miljard dollar is Lucid gezond gefinancierd en de exclusiviteit, luxe, prestaties en actieradius waarborgen een hoge merkwaarde. De koers verdubbelde in aanloop naar de beursgang via een SPAC (Special Purpose Acquisition Company, ofwel lege beurshuls).

Nog meer uitblinkers

Deze lijst is niet compleet. Lango onderscheidt nog zeven elektrische-autofabrikanten die het in zich hebben om uit te groeien tot een succes. Maar de bovenstaande aandelen springen er wel uit.

Volgens Lango is het voor beleggers een markt met veel potentie. Dankzij dalende kosten, de veranderende vraag, vooruitstrevende wetgeving en verbeterde technologie worden elektrische en autonome voertuigen straks de norm. Daar kunt u van profiteren.

Lees ook: Autobedrijven zijn de nieuwe high tech

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht